Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mord av hkp-förare i Irak
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2, 3, 4
Vinter
Du menar skjuta ihjäl och spränga det egna folket? Lysande.

Nej, jag skulle aldrig sträcka mig inte så långt att jag tänker mörda barn.
En kamp förs mellan militär mot annan militär, inte mot civila.

Tyvärr, det enda motståndsmännen gör är att rättfärdiga amerikansk/irakiska aktioner, enligt internationell lag sanktionerad av FN. Iraks regering är legetim och stöds av grannländerna. Därför är aktioner som dom bestämmer sig för att utföra mot terrorister i landet lagliga och dom har godkänt amerikanskt medverkan tillsvidare. Så är det.

Sen kan man filosofera hur mycke man vill om rätt och fel.

Motståndsmännen representerar en odemokratisk rörelse teokrati eller diktatur, tror ni dom kämpar för att införa demokrati och frihet?
Kanna
QUOTE (Vinter)
Du menar skjuta ihjäl och spränga det egna folket? Lysande.

I det här fallet så helgar ändamålet medlen för motståndsmännen. Det är som sagt lättare att ha ihjäl en obeväpnad blivande polis/soldat innan han beväpnas och utgör ett större hot för dig själv. De som gått med i den nya irakiska polisen och armén ses som kollaboratörer av motståndsmännen och inget annat.

QUOTE (Vinter)
Tyvärr, det enda motståndsmännen gör är att rättfärdiga amerikansk/irakiska aktioner, enligt internationell lag sanktionerad av FN. Iraks regering är legetim och stöds av grannländerna. Därför är aktioner som dom bestämmer sig för att utföra mot terrorister i landet lagliga och dom har godkänt amerikanskt medverkan tillsvidare. Så är det.

Hur legitim jag anser den nya regeringen vara låter jag vara osagt men jag antar att du kan läsa mellan raderna... Den nya regeringen är mer eller mindre tillsatt genom en storskalig militärkupp understödd av USA och dess allierade. Att FN sanktionerar något sådant säger en del om FN och vem som egentligen styr det.

QUOTE (Vinter)
Sen kan man filosofera hur mycke man vill om rätt och fel.

Motståndsmännen representerar en odemokratisk rörelse teokrati eller diktatur, tror ni dom kämpar för att införa demokrati och frihet?

Motståndsmännen kämpar för det som de anser vara rätt. Sen kan man som sagt filosofera hur mycket man vill om rätt och fel.
Vinter
Självklart har du rätt att stödja eller hålla på motståndsmännen, men då får du komma ihåg vad dom kämpar för. En teokrati och en diktatur.

FNL folket gjorde samma sak, dom glömde bort vad dom egentligen stödde.
Kanna
QUOTE (Vinter @ May 3 2005, 20:45 )
Självklart har du rätt att stödja eller hålla på motståndsmännen, men då får du komma ihåg vad dom kämpar för. En teokrati och en diktatur.

FNL folket gjorde samma sak, dom glömde bort vad dom egentligen stödde.

Jag stödjer inte motståndsmännen, jag försöker bara förklara hur jag tror att de resonerar.
Att jag sedan är motståndare till kriget som sådant är en annan fema.
GC1
QUOTE (Vinter @ May 3 2005, 18:49 )
QUOTE (Kanna @ May 3 2005, 18:34 )
QUOTE (Vinter @ May 3 2005, 16:24 )
eller rekrytering till dessa
Exakt man dödar alltså civila som står i kö för att söka till polisutbildning/militären.

Med andra ord så dödar man blivande motståndare i "preventivt" syfte. Det är ju mycket lättare att ha ihjäl dem innan de har fått ut några vapen.

Jodå, då är du överens med Hitler på den punkten.

Eller george W Bush som med sitt krig mot Irak såg till att de i framtiden inte skulle bli ett hot mot västvärlden....

hur pass man fördömmer en sida beror till stor del på egen övertygelse och mindre pga vad som egentligen sker.

nu använder inte usa fullt så folkrättsvidriga metoder som motståndet i irak men bådas kamp liknar den andres. rätt att driva sitt liv eller samhälle på det sätt som man vill utan att riskera att styras direkt eller indirekt av andra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.