Fu Kjellberg
Sep 13 2002, 13:10
Idag för exakt 11 år sen var det också fredagen den 13. och då hände en incident i Libanon med en dödad svensk och flertalet skadade på vårat kompani. Ni som var där vet ju vad som hände. så ibland undrar man om detta med fredagen den 13 är en olycksdag.
114-1027905316
Sep 13 2002, 13:15
Tar av hatten och böjer huvdet i vördnad.
Vad var det som hände.... har ett svag minne men.
Kanske du Kjellberg kan ge en närmare beskrivning?
Fu Kjellberg
Sep 13 2002, 13:44
Den svenske FN-soldaten Kenneth Fransson omkommer på sitt första FN-uppdrag då han och ytterligare 7 svenska och 4 franska FN-soldater hamnar mitt i skottlinjen mellan DFF och en grupp palestinier. FN-soldaterna hade dessförinnan tagits som gisslan av palestinierna i ett skjul på vägen mellan Naqoura (campen) och Rosh haniqra (israelisk gränsstation).3 av svenskarna och 2 av fransmännen såras. Björn Eggeblad, den svårast skadade svensken flygs senare hem tillsammans med en av fransmännen för fortsatt vård. Övriga skadade svenskar kan återvända till sin pluton inom en vecka.
Taget ur L108 minnesbok.
Fransson tillhörde L110 då vi höll på med rotationer. Han hade bara varit nere i 2 dagar.
78-1026678692
Sep 13 2002, 14:06
Det finns väl forskning och statistik om antalet olycksfall osv fredagen den 13... om jag inte minnse fel var det så att det var lite mer olyckor osv men detta tilskrivs den psykologiska effekten..
2Sharp
Sep 13 2002, 22:42
RIP
Jag hoppas det inte blir fler.
The Swede
Sep 17 2002, 01:10
Jag har tyvärr varit bortrest under helgen och har därför inte sett denna tråden.
Fredagen den 13/9-91 hade jag precis kommit hem från Libanon.
Kenneth Fransson kom ner med det plan jag åkte hem med.
Han hade faktiskt inte varit i Libanon ens 24 timmar när detta hände.
Jag känner, liksom Fu Kjellberg flera av personerna som blev tillfångatagna då vi tjänstgjorde på samma kompani.
Må vi aldrig glömma de soldater som gett sitt liv i fredens tjänst.
The Swede
L108 BA01 BA03
Buddha
Sep 18 2002, 17:24
Följde länken till bilden och såg att Swedint satt upp minnesstenarna från olika missioner på Almnäs.
Började läsa på stenarna och insåg att jag befunnit mig på plats vid flertalet av dem. Blev mycket beklämd en stund, det är en del man väljer att inte komma ihåg från missionerna.
/Ken
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.