Hunter
Apr 22 2005, 19:32
Ni som har erfarenhet av P.L.C.E. ryggsäcken. vad tycker ni om den? Är det värt att köpa sig en sådan??
tack på förhand.
Adam Wilhelm
Apr 22 2005, 19:52
Äger ingen men det tror jag absolut att den är.
G.B och Danmark har ju valt den och i mina ögon så är den helt klart bättre än vår Bärsäck 2000 som tross.
Se bara till att du får Infantry-versionen och inte Engineer-säcken.
Infantry har tydligen ett bättre bärsystem än Engineer.
Se också till att du får rätt rygglängd så att den passar dig.
Hunter
Apr 22 2005, 20:06
tack för tipsen!
Sytare
Apr 22 2005, 21:42
Nu är jag kanske ute och cyklar, men jag tror inte att britterna tänker riktigt som vi när det gäller ryggsäckar. När man tittade på en PLCE-säck för ett tag sen så konstaterade man att avbärarbältet låg i höjd med njurarna, och att det visst skulle vara så (p.g.a. av att britternas stridsutrustning är koncentrerad runt höften).
Någon som kan verifiera detta?
Patroels
Apr 23 2005, 12:18
Avbärarbälte är det inte. Det är tänkt som någon sorts håll-ryggan-nära-ryggen. Avbärarbältet är din PLCE-stridsutrustning.
MVH
Troels, inte nöjd med den delen av "oppakningssystem M/96"

... Alltså ryggan!
Edit: Kolla
dessa också.
Gusten
Apr 23 2005, 18:50
@ Sg Toll
En fd kund till mig blev lite fundersam då ryggsäcken han beställde sedan inte passade hans rygglängd pga det som du och Patroels säger. Tittar man närmare på bältet så ser det mycket underdimensionerat med tanke på säckens lastvolym. /Gusten
Adam Wilhelm
Apr 23 2005, 22:07
Sg Toll har helt rätt, ryggsäcken är konstruerad för att bäras ovanför PLCE-bältet.
Observera att jag ansåg att den är bättre än vår egen Bärsäck 2000 då bärsystemet på en PLCE Bergen är mycket bättre än bärsystemet på Bärsäck 2000.
För jag humpar hellre runt med en PLCE Bergen än en Bärsäck 2000 de gånger fordonen är sprängda, marsch till fots!
Sytare
Apr 23 2005, 22:23
Där så håller jag med dig Adam Wilhelm. Visst, det är antagligen lättare att stapla bärsäckar på ett lastbilsflak än att packa LK70 eller Ryggsäck 2000...
1: I5 (när det fanns) hade två uppsättningar utrustning, bärsystem 2000 för vanligt infanteriharvande, och LK70 för deras turer på fjället.
2: Inför ATS fjällmarsch lämnades det ut LK70, jägarkök och sovsäckar
3: QRF-styrkorna borta i Afghanistan formligen skriker efter ordentliga ryggsäckar (de åkte iväg med bärsystem 2000)
Någon mer än jag som drar slutsatsen att samliga borde ha en ordentlig ryggsäck på 70-100 liter, samt möjligheten att vänja sig vid den under GU'n. Vildmarken finns ju fortfarande där ute och den väntar på oss...
Edit:
Jag kassförklarar inte Bärsystem 2000. Gillar stridsvästen skarpt, gillar stridsscäken, och bärsäcken är alldeles utmärkt under permisarna, men bärsystem 2000 bör kompletteras!!!
Adam Wilhelm
Apr 23 2005, 22:29
QUOTE (Sg Toll @ Apr 23 2005, 23:23 )
Någon mer än jag som drar slutsatsen att samliga borde ha en ordentlig ryggsäck på 70-100 liter, samt möjligheten att vänja sig vid den under GU'n. Vildmarken finns ju fortfarande där ute och den väntar på oss...
Håller helt med, ut med Bärsäck 2000 och in med Berghaus Trident (eller liknande) till alla!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.