Help - Search - Members - Calendar
Full Version: besöksdag hos S1?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
ErikJohnsson
Imorrn(övernattning om jag förstått det rätt) så är det någon typ utav besöksdag. Jag ska själv dit, men jag ser ingenting på S1s hemsida om vad som händer?
Bör man ha med sig något?
Forsse
du bör nog, som det står i inbjudan ta med dig oömma kläder och toalettartiklar,
Step
Oj, kan man besöka stället imorgon?
Jag bor långt därifrån (Skåne), vet inte hur lång tid det tar att åka dit men det är jävligt lockande. Vad får man vara med om? Hur länge är man där? Är det inte som någon "öppethus" grej, det är väl inte en "lumpardag" så man får springa runt en massa i skogen och sånt? surprise.gif

Antar att jag inte kommer åka så jag hoppas att någon skriver om hur det var där...
Tobias R
QUOTE (Step @ Apr 22 2005, 19:22 )
Jag bor långt därifrån (Skåne), vet inte hur lång tid det tar att åka dit men det är jävligt lockande.

Ligger några mil väster om stockholm. Räkna med 5-6h med SJ.
Zareb
QUOTE (Step @ Apr 22 2005, 19:22 )
Oj, kan man besöka stället imorgon?
Jag bor långt därifrån (Skåne), vet inte hur lång tid det tar att åka dit men det är jävligt lockande. Vad får man vara med om? Hur länge är man där? Är det inte som någon "öppethus" grej, det är väl inte en "lumpardag" så man får springa runt en massa i skogen och sånt? surprise.gif

Antar att jag inte kommer åka så jag hoppas att någon skriver om hur det var där...

Du lär ju få komma dit på besök nästa år.
simon
För att reda ut det för Step, så får man väl påpeka att detta var en besöksdag för de som rycker in i år. Eller hur?
Step
Det var en bit, 5-6 timmar :P
Men är det som simon säger, för de som rycker in detta året? Är det inte en grej för allmänheten så att man liksom kan se hur det är där?

Jag visste inte att det fanns "besöks dagar" men nu vet jag och det låter faktiskt rätt kul. Någon som ska dit? Skriv gärna hur det var när ni kommer tillbaks... smile.gif
Krook
Hehe.
Jag såg några vilsna ungdomar utanför grindarna idag.
Synd att jag missar inrycket...
B)

/Krook
Zareb
QUOTE (Krook @ Apr 23 2005, 20:56 )
Hehe.
B)

/Krook

Heh. Tror nog jag talar för oss alla som var där att vi kände nog oss lika vilsna som vi såg ut att vara. ;)

Kan säga att jag ser ännu mer fram emot inryck efter den här helgen! biggrin.gif camo.gif
Step
Nice men vad gjorde ni egentligen? Berätta lite mer...
Krook
QUOTE (Zareb @ Apr 24 2005, 12:50 )
Hehe.
B)

/Krook

Heh. Tror nog jag talar för oss alla som var där att vi kände nog oss lika vilsna som vi såg ut att vara. ;)

Kan säga att jag ser ännu mer fram emot inryck efter den här helgen! biggrin.gif camo.gif

Kul att du säger så.
Blev ni bra mottagna?
Fick ni några frågetecken uträtade nu då?
Fick ni reda på vilken pluton ni ska tillhöra?

/Krook
Zareb
QUOTE (Krook @ Apr 24 2005, 15:46 )
QUOTE (Zareb @ Apr 24 2005, 12:50 )
Hehe.
B)

/Krook

Kul att du säger så.
Blev ni bra mottagna?
Fick ni några frågetecken uträtade nu då?
Fick ni reda på vilken pluton ni ska tillhöra?

/Krook

Jo, det tycker jag att vi blev. Bra med info och så. Hade själv inte så många frågor. Undrade mest vad jag som förare skulle få köra (lastbil. inte helt fel) och hur de vill att man ska sätta upp håret (över kragen!). Var det något som jag inte visste att jag ville veta så fick jag veta det ändå.
Pluton vet jag inte var jag hamnar. Vet vilket kompani jag ska till iallafall. smile.gif Men det här ska bli skoj. smile.gif
Krook
QUOTE (Zareb @ Apr 24 2005, 21:01 )
Pluton vet jag inte var jag hamnar. Vet vilket kompani jag ska till iallafall.

3. Kompaniet (Olands kompani)?

/Krook
Zareb
QUOTE (Krook @ Apr 24 2005, 21:04 )
QUOTE (Zareb @ Apr 24 2005, 21:01 )
Pluton vet jag inte var jag hamnar. Vet vilket kompani jag ska till iallafall.

3. Kompaniet (Olands kompani)?

/Krook

4e enligt mina papper. smile.gif
Krook
QUOTE (Zareb @ Apr 24 2005, 21:05 )
4e enligt mina papper. smile.gif

Uppsala kompani.
Puh. Jag trodde att du skulle bli en sån där odräglig Olandskompanist. :P
Jag ska luska lite angående organisationen på 4:e.

/Krook
C DK012
Vakta din tunga, min bäste herre. ;)
Men det är kanske sant att gamla Olands inte är vad det en gång var, vad vet jag, mitt arma civila luder...
Pallen
Hmm, jag är en av de glada som hamnade på 3. Kompaniet så nu ska vi inte vara sådana. Tyckte besöksdagen var riktigt givande, man fick som snart inryckande soldat mycket information och det känns såhär efter som man är lugnare än tidigare.
Jelzin
Uppsala kompani.
Puh. Jag trodde att du skulle bli en sån där odräglig Olandskompanist. 

/Krook

Ja nu ska du akta din tunga Krook! smile.gif Olands kompani håller fanan högt. Bla piskade vi ganska ordentligt på signalkampen nu senast innan utryck! B)

Ang organisation har jag hört att man skall återgå till som det var innan det senaste utbildningsåret. Således skall Rasbo kompani utbilda alla stabsenheter. Oland skall utbilda allt samband, både tunga länkar och KP-troppar som nu senast var på 4:e. Upsala kommer att vara underhållskompaniet. Vad jag vidare har hört kommer Olands kompani återigen bli störst och flytta till by 76, dvs Rasbo nuvarande byggnad. Rasbo tar sedan över by 2 och 6 som Oland har haft.

Har även hört att Lifkompaniet efter detta året skall få en funktion som missionskompani eller liknande, där alltså enheter utbildas för direkta insater senare. Men detta är bara något jag hört.

// Jelzin
Pallen
Stämmer bra att 3. Kompaniet flyttar till 76, hur det är med de övriga är jag osäker på, men fick höra att vi kommer ligga i 76.
Jelzin
Stämmer bra att 3. Kompaniet flyttar till 76, hur det är med de övriga är jag osäker på, men fick höra att vi kommer ligga i 76.

Bytet mellan Rasbo och Oland tror jag bli den enda förändringen när det gäller i vilka kaserner de olika kompanierna kommer husera. Sa de nåt om hur många vpl det ska bli i år totalt på S1?

Annars gör det ont i mitt hjärta att veta att Rasbo kommer att flytta in i min kasern. Hade tänkt dra upp larmmineringar runt mitt logement innan MUCK men jag hann inte... ph34r.gif ;)

// Jelzin
Lord
Hehe.
B)

Såg du en liten vilsen figur som var rakad på Sidorna av huvet och en slags mohikanfrilla i mitten?

Isåfall var det Forsse här på forumet biggrin.gif
Pallen
QUOTE (Jelzin @ Apr 25 2005, 17:48 )
Bytet mellan Rasbo och Oland tror jag bli den enda förändringen när det gäller i vilka kaserner de olika kompanierna kommer husera. Sa de nåt om hur många vpl det ska bli i år totalt på S1?

Annars gör det ont i mitt hjärta att veta att Rasbo kommer att flytta in i min kasern. Hade tänkt dra upp larmmineringar runt mitt logement innan MUCK men jag hann inte...  ph34r.gif  ;)

// Jelzin

Kan ha missat när han sade hur många som skulle utbildas iår, men vi är runt 240 som rycker in i Juni, sedan följer Aug-gruppen (7.5). Sista svängen med nuvarande lumparsystemet ;)
Step
Då var det ju snacket om "det nya systemet". Jag rycker (förhoppningsvis) in nästa år i juli. Då kommer jag antagligen att vara med i det nya systemet? Vad är de stora skillnaderna? unsure.gif
C DK012
QUOTE (Pallen @ Apr 25 2005, 15:58 )

Era förbannade lyxlirare! ;)
Och som Jelzin säger så känns ju inte situationen bättre vid tanken på en massa stabsapor klafsande omkring i min gamla korridor.
Fast det är ju trevligt att Olands blir trm-komp igen! smile.gif

By 002 4 ever! camo.gif

QUOTE (Krook)

Du får gärna publicera resultaten av ditt luskande i denna tråd (eller annan lämplig) för mitt höga nöjes skull (och helst inte bara om trosshjonen på Upsala)!
Jelzin
By 002 4 ever! camo.gif

Kan inte göra mkt annat än instämma! camo.gif
Logement 7 wub.gif

Visst, by 76 är fin, men jag gillar bättre by m/äldre såsom de övriga på S1. Lite mer känsla på nåt sätt!

// Jelzin
Zareb
QUOTE (Step @ Apr 24 2005, 14:46 )
Nice men vad gjorde ni egentligen? Berätta lite mer...

Gjorde inte så mycket. Första dagen fick vi en massa info och sen gå runt och titta lite. Gick runt i grupper på olika stationer. Fick bädda våra sängar och en KB-elev hotade med att släppa en enkrona i sängen... Grilla lite korv. Ställa frågor. På söndagen hände det lite mer. Fick gå upp vid 6, städa logoment och korridor. Blev sen avlämnade till en KB-elev som hade BRAK med oss. Förvånade mej själv med att klara armhävningarna bättre än sit-upsen. Har idag träningsvärk i magmusklerna så det är lite jobbigt när bröderna sätter igång och får mej att bryta ihop av skratt... Morsan undrade varför jag inte stretchade efteråt. Jag undrar hur fan man stretchar magmusklerna...

Men det var en givande helg. Rolig och informativ. smile.gif

QUOTE (Krook)

Oooh, gör det. Skulle vara kul att få veta lite. smile.gif
Gud
Ptja, det var väl en trevlig besökshelg, även om den inte var särskilt givande. Jag hade inte så många frågor precis. Men trevligt att få ha sett området.
slop
QUOTE (Gud @ Apr 28 2005, 19:30 )
Ptja, det var väl en trevlig besökshelg, även om den inte var särskilt givande. Jag hade inte så många frågor precis. Men trevligt att få ha sett området.

Instämmer helt, + 7:e Logementet rulade Jelzin! biggrin.gif :Bergström 2:a kompaniet
Demo
Jaop som sagt inget klådde 7:e Logementet ;) dock så var en hel del av dom där duktiga på att slå huvudena i skåpet & dra rejälla stockar medan dom sov
så jag somnade ganska sent :P, Dock så la jag med inte förens klockan 1 efter att vi sett lite poker på tv samnt en
liten bit av filmen Dirty Harry =)
Fan va goa bullar det fanns i Allrummet så det vart 1 kopp kaffe och 3 bullar på kvällen ;)

Men besökshelgen löpte jävligt schysst.. Vart en hel del information att snappa upp, och jag tackar Schultz hjärtligt
mycket då han spenderade 1-2timmar i vårat logemente och pratade om allt möjligt =) Fick många bra svar.

Hadde en kille i Logementet som roade ett hjärtligt med sina tabbar lite då och då ;)
Vi döpte han till Brandbilen.
Trevlig kille bara han inte babblade om allas personnr :P kändes som att jag inte orkade höra vad alla kom ifrån
genom att titta på dom sista siffrorna.

Vart en hel del Heavy metal i lurarna också innan man lyckades somna vid ca: 03:00 tiden och såklart skulle man vakna automatiskt
vid 05:15 som man gör hemma.. Så det var bara att ligga fram tills 05:30 och lyssna på tystnaden och skåpbankandet.
Så ur sängen 05:30 och duscha,toa,borstatänderna tebax vid 05:50.. Va bara och sätta sig i sängen och lyssna på alla KB elever som försökte släpa sig upp ur alla sängar
för att få nöjet att väcka oss ;)

Angående maten, skitt god mat dock så var sista dagens måltid en anning för väll stekt, liknande och kändes mer som grillkol en kött.. minns ej vad det va tanten
sa att det var för kött.

Jaja skitt skoj iaf med helgen..
Jelzin
Instämmer helt, + 7:e Logementet rulade Jelzin!  :Bergström 2:a kompaniet

Jaop som sagt inget klådde 7:e Logementet  dock så var en hel del av dom där duktiga på att slå huvudena i skåpet & dra rejälla stockar medan dom sov

Är det logement 7 på by 002 ni snackar om killar?
Fan va goa bullar det fanns i Allrummet så det vart 1 kopp kaffe och 3 bullar på kvällen

Hehe, här börjas det med kaffedrickande och bullkäkande redan innan inryck på S1. Bådar gott inför framtiden!

// Jelzin
Step
QUOTE (Jelzin @ May 12 2005, 20:58 )
Instämmer helt, + 7:e Logementet rulade Jelzin!  :Bergström 2:a kompaniet

Jaop som sagt inget klådde 7:e Logementet  dock så var en hel del av dom där duktiga på att slå huvudena i skåpet & dra rejälla stockar medan dom sov

Är det logement 7 på by 002 ni snackar om killar?
Fan va goa bullar det fanns i Allrummet så det vart 1 kopp kaffe och 3 bullar på kvällen

Hehe, här börjas det med kaffedrickande och bullkäkande redan innan inryck på S1. Bådar gott inför framtiden!

// Jelzin

Haha, är det något som är allmänt "kännt" om S1, eller är det bara jag som har missuppfattat det? laugh.gif
Demo
Kan påpeka att alla på besökshelgen sov i huset för Rasbo kompani..
Gud
Hmm, det sades ju att vissa av oss kommer att bli förflyttade till andra befattningar än vad vi har uttagna till, någon som vet vad det gäller för befattningar och hur de gör urvalet av vilka som får byta?
Step
Vem ska ändra vad och när?

Ska folk som ska in på S1 få ändrade befattningar?
När ska detta ske (detta, nästa eller "x" år)?
unsure.gif
Gud
Det skulle ske för ett fåtal av de som rycker in i år.
Krook
Jag har ju lovat lite info. Tyvärr har jag inte varit inne på S1 så mycket på senare tid men jag har lite iaf.

3. komp dvs. Olands kompani kommer att vara ett Telekomkompani (ny benämning faktiskt) och kommer att innehålla en AP-plut, en OP-plut och minst en (förmodligen två) KP-plut varav en förmodligen band-KP. Den info jag har talar om tio stycken knutpunkter!
Och som ni redan vet kommer Olands flytta in i byggnad 76.

Återkommer med mer vid tillfälle.

/Krook
KP2
Det blir tre kp-plut dock kommer inte tropparna att utbildas som troppar längre utan uppträda på ett helt nytt sätt...

Det blir en pluton på hjul.
En på band.
Och en med patgb och vanliga hjul.

Och som sagt en AP.plut som även innehåller lite systemledningsenheter.

Vidare kommer kompaniet under året att drabbas av försök i olika riktningar...
Krook
Ok. Så det blir tre KP-plut. Det känns väl bra, eller?

/Krook
C DK012
QUOTE (Krook @ May 22 2005, 22:00 )
Jag har ju lovat lite info. Tyvärr har jag inte varit inne på S1 så mycket på senare tid men jag har lite iaf.

3. komp dvs. Olands kompani kommer att vara ett Telekomkompani (ny benämning faktiskt) och kommer att innehålla en AP-plut, en OP-plut och minst en (förmodligen två) KP-plut varav en förmodligen band-KP. Den info jag har talar om tio stycken knutpunkter!

/Krook

dribble.gif

Ska bli intressant att se om FM sparkar igång ResOffutbildningen nån gång igen så man kan få en sportslig chans att ta del av kakan.

QUOTE (KP2)
dock kommer inte tropparna att utbildas som troppar längre utan uppträda på ett helt nytt sätt...

Skulle du kunna utveckla detta?

Tills dess, ha så kul under utbildningsåret! banan_rock.gif
Step
Finns det såna här besöksdagar varje år?
Är de endast till för de som ska rycka in samma år?
Brukar det komma människor från hela landet eller är det mer de som befinner sig i närheten som brukar komma dit?
Att åka från Skåne är nog en bra bit men vet inte om det är värt det unsure.gif
Gud
QUOTE (Step @ May 25 2005, 19:24 )
Finns det såna här besöksdagar varje år?
Är de endast till för de som ska rycka in samma år?
Brukar det komma människor från hela landet eller är det mer de som befinner sig i närheten som brukar komma dit?
Att åka från Skåne är nog en bra bit men vet inte om det är värt det unsure.gif

Som jag har fattat det är det varje år, och varje regemente har dem (de flesta iaf).
Ja, det är nog bara till för dem som ska rycka in samma år.
Det kom nog från "hela" landet när jag var där.
Jag åkte från Skåne, lite drygt men S1 betalade ju biljetterna så det var lugnt. smile.gif
Jelzin
Som jag har fattat det är det varje år, och varje regemente har dem (de flesta iaf).Ja, det är nog bara till för dem som ska rycka in samma år.
Det kom nog från "hela" landet när jag var där.
Jag åkte från Skåne, lite drygt men S1 betalade ju biljetterna så det var lugnt. smile.gif

Kan säga att det inte är varje år man har dessa besöksdagar. Ofta har man det för blivande KB-elever, men inte för de som rycker in på sommaren.

Tycker dock det är ett bra sätt att försöka minska avhoppen i lumpen!

// Jelzin
Step
Får man biljetterna betalade av S1?
Anmäler man något slags intresse eller är det något man får hem automatiskt om man är inskriven på S1?
Jag ska förhoppningsvis bli stabassistent på S1, det är inte KB utbildning och det börjar nästa sommar, så då är chanserna små att jag kommer få hem något brev med inbjudan? :(
Jelzin
Anmäler man något slags intresse eller är det något man får hem automatiskt om man är inskriven på S1?
Jag ska förhoppningsvis bli stabassistent på S1, det är inte KB utbildning och det börjar nästa sommar, så då är chanserna små att jag kommer få hem något brev med inbjudan? sad.gi

Jag vet inte hur det blir i framtiden, men jag kan mkt väl tänka mig att utbenheterna som annordnar nån besöksdag ser resultat av den i färre avhopp bland de värnpliktiga. Och jag vet också att det ligger i Försvarsmaktens intresse att minska avhoppen i takt med att färre gör lumpen och man samtidigt behöver rekrytera fler till internationell tjänstgöring.

// Jelzin
Demo
QUOTE (Step @ May 26 2005, 13:01 )
Jag ska förhoppningsvis bli stabassistent på S1, det är inte KB utbildning och det börjar nästa sommar, så då är chanserna små att jag kommer få hem något brev med inbjudan? :(

Om det blir en besökshelg får du en inbjudan av S1 där det medföljer ett formulär som du fyller i om du vill åka på besökshelgen och om du behöver biljeter eller kan ta dej ditt på egen hand.

Sedan skickar du in lappern så skickar dom biljetter till dig. biggrin.gif
Step
QUOTE (Demo @ May 27 2005, 10:51 )
Jag ska förhoppningsvis bli stabassistent på S1, det är inte KB utbildning och det börjar nästa sommar, så då är chanserna små att jag kommer få hem något brev med inbjudan?  :(

Om det blir en besökshelg får du en inbjudan av S1 där det medföljer ett formulär som du fyller i om du vill åka på besökshelgen och om du behöver biljeter eller kan ta dej ditt på egen hand.

Jaså, det är så det går till...

Men jag bor ju så långt borta :(
Är det vanligt att de som ska rycka in åker dit (typ hur många procent av alla åker dit)?
Är det främst till för att man ska se hur det ser ut och så eller är det "viktigt" för ens kommande tid som värnpliktig där (så att man typ ska försöka prioritera besökshelgen framför något annat man har tänkt göra)?
Demo
QUOTE (Step @ May 28 2005, 12:35 )
Jag ska förhoppningsvis bli stabassistent på S1, det är inte KB utbildning och det börjar nästa sommar, så då är chanserna små att jag kommer få hem något brev med inbjudan?  :(

Är det vanligt att de som ska rycka in åker dit (typ hur många procent av alla åker dit)?
Är det främst till för att man ska se hur det ser ut och så eller är det "viktigt" för ens kommande tid som värnpliktig där (så att man typ ska försöka prioritera besökshelgen framför något annat man har tänkt göra)?

Senaste besökshelgen var vi 240pers som hälsa på.
Dom vill ha ditt oss för att vi lättare ska kunna sätta oss in i det militära och för att du skall kunna hitta och känna bättre.
Dom vill även att vi ska få en chans att lära känna våra KB samnt varandra.
Dom vill att våran nervositet skall släppa och få dej på tankarna att du har valt rätt inför lumpen är vad jag har fått sagt av befäl från S1.

Det är upp till dig om du tycker att en Besökshelg skulle vara intressant att du skulle vilja åka på en eller att strunta i den och hålla dina planer.
C 2:744
QUOTE (Krook @ May 22 2005, 22:00 )

/Krook

Aah, gott med en OP-plut i Oland. Nån info om vilka enheter den kommer innehålla?
Step
QUOTE (Demo @ May 30 2005, 01:59 )
QUOTE (Step @ May 28 2005, 12:35 )

Senaste besökshelgen var vi 240pers som hälsa på.
Dom vill ha ditt oss för att vi lättare ska kunna sätta oss in i det militära och för att du skall kunna hitta och känna bättre.
Dom vill även att vi ska få en chans att lära känna våra KB samnt varandra.
Dom vill att våran nervositet skall släppa och få dej på tankarna att du har valt rätt inför lumpen är vad jag har fått sagt av befäl från S1.

Det är upp till dig om du tycker att en Besökshelg skulle vara intressant att du skulle vilja åka på en eller att strunta i den och hålla dina planer.

Jo men jag ska försöka åka iväg på det nästa år (om jag fortfarande är "intressant" för FM :P ). Det är säkert en bra erfarenhet när man rycker in men vi får väl se hur det blir och hoppas på det bästa...
Demo
Mmm precis, men jag rekomenderar varmnt att åka på dett om du får chansen =)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.