Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Humwee my as!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Minimi
Nu har jag sett en bild på Försvarsmaktens nya jeep. Det är ett Sydafrikanskt monsterfordon som heter Galten... (Har tyvärr igen direkt info om den, men den ser i alla fall tuff ut! camo.gif )

Något som vet något mer?
Alien
Är det Mamban du tänker på?
röjsop
Jag har åkt en del sydafrikanska minskyddade fordon, och om denna är hälften så bra som dom kan jag bara gratulera FM!
Dom lär inte vara lika smidiga som valpar, men dom är extremt hållbara, och starka. Framför allt är dom dieseldrivna, något som alltid är välkommet.
Ing
QUOTE (Alien @ Apr 22 2005, 11:15 )
Är det Mamban du tänker på?

Nej, NÅGONTING nytt är på väg in... vilket decennium som helst.
henke
Senaste PROTEC från FMV har information om ett nytt lätt lufttransporterbart fordon (typ Jeep) AUVERLAND, men det är tillverkat av SNAA Auverland i Frankrike.

SydAfrika är väl inte helnöjda med de motköp som Sverige lovat i samband med JAS köpet. Och vad kan man annars köpa från sydafrika? FMV får öppna plånboken... Men så illa är det inte, Sydafrika tillverkar en hel del bra militärfordon.

Värre då om det skulle bli thailändsk kyckling om JAS säljs till Thailand och de får som de vill. Nu har väl,vad jag kan minnas, importförbudet på kyckling upphört efter fågelsjukan och det är dax att tina det frysta kycklingarna som inte kremerades....
Vinter
Tja sydafrika tillverkar ju en godkänd attackhelikopter....

Men självklart ska man inte köpa Hummern den är ju lite gammal vid det här laget. Borde finnas mycket bättre europeiska fordon.
röjsop
Sedan får man väl påminna våra vänner på fmv, att man inte måste lågprioritera prislappen på kalaset. Jag gillar ju bepansrade teräng-vidunder, men ibland måste man vara realist och inse att framtiden ligger i civila maskiner lätt modifierade för militära behov vid internationell tjänst, inte fordon optimerade för att användas i fullskaligt krig.
Mina favoriter är mercedes g-wagen, landrover och möjligen toyota landcruiser (den primitivaste).
Att hummern är gammal ser jag inte som det stora problemet, alternativen är ofta lika gammla eller äldre, tex landrover och g-wagen. Dess stora problem är dess brädd, hade den varit smalare hade den faktiskt varit bäst!
Vinter
Det är ju helt klart att man måste köpa in ett stort antal fordon om man har ambitioner på att faktiskt sätta upp en BG 2008, frågan är när,vad och hur.
1100 man som sverige tänker bidra med kräver en hel del nyinvesteringar.

Fattar inte hur man tänker klara rekrytering med det lilla antal värnpliktiga som man tar in varje år, men det är ju inte mitt problem...
Ormtunga
QUOTE (henke @ Apr 22 2005, 12:20 )
Senaste PROTEC från FMV har information om ett nytt lätt lufttransporterbart fordon (typ Jeep) AUVERLAND, men det är tillverkat av SNAA Auverland i Frankrike.
(...)

Har det kommit ett nummer?

Vill hem!
Crusader

Tror att det var den här Minimi hade sett bilder på.
Runqvist
QUOTE (Crusader @ Apr 22 2005, 18:41 )
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Galten.jpg

Fy fan vad snygg.

Ge mig en också!
Ta bort galldret runt förarrutorna så skulle jag gärna ha en privat. wub.gif
Nestor

Tycker den liknar en ovanligt brutaliserad version av Hummern
Vinter
Orginal beteckning är RG-32M och är baserad på Mamban. Dom kommer troligtvis att tillverkas av Alvis, som äger hägglunds.

Sverige har beställt 2 prototyper och har för avsikt att köpa 200st om försöken går bra. Info finns på Alvis hemsidor.

http://www.alvis.plc.uk/news/NewsItem.cfm?id=200180

Edit:lika bra att länka...
Skuggan
QUOTE (Vinter @ Apr 22 2005, 19:53 )
Orginal beteckning är RG-32M och är baserad på Mamban. Dom kommer troligtvis att tillverkas av Alvis, som äger hägglunds.

Sverige har beställt 2 prototyper och har för avsikt att köpa 200st om försöken går bra. Info finns på Alvis hemsidor.

http://www.alvis.plc.uk/news/NewsItem.cfm?id=200180

Edit:lika bra att länka...

ehh, vi har väl redan beställt iaf 20st, de klarade ju testerna galant 7.gif
ROP LvKv

bara jag som tycker att fronten påminner om en gammal ford transit?
Xit
1 st Galt finns just nu på Livgardet för ca 3 veckors tester/utvärdering, därefter kommer den att befinna sig på K3 för ytterligare utvärderingar. Har provsuttit den, den är riktigt härlig! Skall se om jag kan fixxa fram lite bilder på den.
Fu Dahlberg
Beväpningsmöjlighter?
GrodanBoll
Sweet! Står den där pall för minor? (Menar givetvis inte stridsvagnsminor)

Ser ut som en hottad landrover...
Vinter
Enligt länken var köpet klappat och klart förra året. Det kan ju betyda att det håller på att levereras?
Det finns plats för en tak monterad ksp, men det är ett väldigt kompakt fordon.

http://www.defense-update.com/products/r/RG-32M.htm

http://www.wordiq.com/definition/RG-32

Med beväpning
http://www.armyrecognition.com/moyen_orien...DEX_2005_01.jpg

Edit:hittade bild
Kn Glock
Internationella ingenjörkompaniet vid Ing 2 i Eksjö skall utrustas med något som kallas HMPV HeavyMineProtectedVehicle.

Jag hoppas att det är den här man snackar om. wub.gif

Motivationen att söka EN04 ökar ytterligare ett snäpp!
C DK012

Get the f*** out! Äntligen lite goda nyheter.
Omnixar
Jag såg Livgardets ex av den dära glida runt Ringvägen i torsdags..
Omnixar bong.gif Föraren som inte lät mig följa med..
Grymt häftigt fordon alltså.. (säger jag som inte ens har körkort - ha!)
Skuggan
jag måste säga att den är betydligt mycket större än jag trodde...

när jag såg bilden på alvis hemsida trodde jag den var i storlek med en GW eller däromkring... men den är fan skitstor! me likes biggrin.gif
Lord
Fett snygg!
Ser ut som en vanlig Range rover fast bepansrad och med breddade hjulaxlar och större däck! Förtroendeingivande och bra.

Samma här. När jag såg bilden på den med beväpning höll jag på att smälla av!
Galten my ass, snarare Mammuten!

/Lord
Skuggan
käns helt klart som en vettig efterföljare till TGB11/13
nån som vet hur många passagerare den tar?
som en vanlig personbil? fler?
NisseNord
Finns resultaten av testerna att beskåda någonstanns?

Är den tänkt att bli ny enhetsterrängbil i fv, eller är den mer nischad?

Hur mycket extra vikt kan man lasta på den?
Vinter
Enda svenska inf jag kan hitta:
http://fmv.episerverhotell.net/upload/Bild...EC/FMV01_04.pdf
The Swede
QUOTE (Skuggan @ Apr 23 2005, 13:47 )

när jag såg bilden på alvis hemsida trodde jag den var i storlek med en GW eller däromkring... men den är fan skitstor! me likes biggrin.gif

Så jävla stor är den inte.
Kikade lite på en som stog på P4 i höstas och den är väl något större än en MB Geländewagen.
Rymmer 4 eller 5 pers.

Den bilen som det står om i senaste PROTEC verkar rätt skön.

The Swede pansar2.png
Sytare
Står 200 st på den ena hemsidan också... Låt oss hoppas på ytterliggare 200 st TKSP då 6n.gif
Xit
Här kommer lite bilder på galten.

Ing
Hah! Bara namnet och det störtsköna märket gör det ju tokvärt att köpa in den!
:P
Minimi
Japp! Det var fordonet jag syftade på..! Och inte är den liten inte... Snudd på SISU! ohmy.gif
The Swede
Hmm, Galten verkar visst vara en större variant av den RG32M som jag såg på P4.
Mattsson
Är Galten tänkt att helt ersätta 11/13 bilen eller är den tänkt att endast ha internationell tjänst tillsammans med SISU?
Vinter
Den finns visst i 2 olika varianter lätt eller tungt skydd, verkar som sveriga valde den med kraftigast bepansring. Den är ju 5m lång så den är faktiskt längre än hummern men samtidigt 50cm smalare.
alfie
Jag är helt såld! Otroligt vackert fordon!! clap.gif

Känns lite mer värt att satsa på än sprint inköpen...
Team Member
Med tanke på det snygga emblemet så antar jag att alla fordonen kommer tillhöra ingenjörstrupperna motsv EN eller Maskin pluton i US. :P biggrin.gif laugh.gif
Kan bara hålla med alfie, mycket vackert fordon
worthy.gif
Lindeberg
Trevlig tingest. Kan nog användas som sjuktransportfordon också wub.gif
Loki
Sicken fin "liten" bil. smile.gif
NBC
Verkar vara rätt potent när man läser specifikationerna på den, men det är en sak jag inte blir riktigt klok på och det är antal passagerare som den rymmer, på http://www.wordiq.com/definition/RG-32 så står det:
RG-32M Standard (Driver + 4)
RG-32M Full armour (Driver + 8)

Flera säger att vi köpt in den med tung bepansring, det ja inte förstår med det är varför man får fler sittplatser när man sätter på mera plåt på den. Nåt som i mina ögon gör den mycket användbar nu i battlegroup tider är ju att 3st ryms i en Herka, det väger säkerligen tungt i FMV's ögon.
The Swede
"Standard"-versionen har ett separat lastutrymme bakom hytten vilket den fullbepansrade inte verkar ha.
Alltså kan man stoppa in folk även längst bak i bilen, dessutom ser den ut att vara större än standardvarianten.

The Swede pansar2.png
Jesper86
Damn, redig manlighetssymbol ju!
Jända
Någon som vet vilken variant Sverige har beställt? Känns som att om den ska ersätta 11/13 bilarna så är det 1+4 varianten och inte 1+8 varianten?
henke
Nice!
FMV har väl haft ögonen på sig att inte göra om misstaget med Sprintern.

Värnpliktsrådet var ju lite putta över TGB 11-seriens dåliga egenskaper vid krock med andra fordon, eftersom den var så styv och klättrade över dem.
Galten lär ju knappast göra MINDRE skada. Klart mer respektingivande när man kommer i Peacekeeping med denna än med Sprintern, en bil ämnad för vitvaruleveranser och liknar glassbilen.
Hade faktiskt trott att det skulle bli nåt likande nedan..VPL-rådet kanske skulle gillat SMARTen bättre.

SMART
Snygg, modern, snäll, ungdomlig och framförallt MILJÖVÄNLIGT lågförbrukande! :P

Xit och Crusader.
Fina bilder.
Får jag använda era bilder till soldf? Skicka gärna fullstorlek till info(at)SoldF.com
Har du data/fakta oxå?
NBC
Håller med föregående talare om info/fakta på den svenska varianten då den verkar skilja sig en hel del mot den vanliga sydafrikanska, vikt, motor, NBC filter?, pris etc etc...

Ja undrar vilket missionsområde som blir först att ha Galten, för FM är nog måna om att se va den går för innan vi sätter upp Battlegroup.
Skuggan
QUOTE (NBC @ Apr 24 2005, 20:16 )
Håller med föregående talare om info/fakta på den svenska varianten då den verkar skilja sig en hel del mot den vanliga sydafrikanska, vikt, motor, NBC filter?, pris etc etc...

Ja undrar vilket missionsområde som blir först att ha Galten, för FM är nog måna om att se va den går för innan vi sätter upp Battlegroup.

Liberia kanske?
eller kanske får MP låna några till Afghanistan..
Maverick
QUOTE (Skuggan @ Apr 25 2005, 17:17 )
QUOTE (NBC @ Apr 24 2005, 20:16 )

Liberia kanske?
eller kanske får MP låna några till Afghanistan..

Vore kanske rätt ok för Liberia då de skcikar hem CV90.

Men sedan är den urläcker.... Klart sexig...
Loki
Var beställer man en till sig själv? ;)

Edit:

Kan man hoppas på att det finns någon/några på LG inom den närmsta framtiden?
Som förare kanske man får provköra den om man har tur. wub.gif
Lord
Läggs till på listan "Att köpa om jag blir rik"

Överst på listan ligger en Stridsbåt 90H :P
Gator
Ahaa, det var that bad boy som var ute och snurrade vid Tillfället i lördags. Vi kunde inte bli kloka på vad det var... Måste tydligen hänga i Tpc oftare smile.gif .
HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.