Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Humwee my as!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
hvungdom
Vad kan man köra galten på för bränsle??
Ing
QUOTE (hvungdom @ Mar 7 2008, 10:52 ) *

Utan att ha forskat särskilt på galtar, men.. standardbränslet i FM är ........ DIESEL!
3924
En liten fråga? hur går det med fixandet av vapenmontagen på galten så att Tksp kan fästas i lavetten?
hvungdom
QUOTE (Ing @ Mar 7 2008, 10:20 ) *
QUOTE (hvungdom @ Mar 7 2008, 10:52 ) *

Utan att ha forskat särskilt på galtar, men.. standardbränslet i FM är ........ DIESEL!

Läste någonstans att det var en multibränslediesel och det innebär bara att den kan köras på fotogen och diesel?
Erik_G
QUOTE (hvungdom @ Mar 7 2008, 20:57 ) *
Läste någonstans att det var en multibränslediesel och det innebär bara att den kan köras på fotogen och diesel?

Mycket möjligt. Strv 122 har också en multifuelmotor, men rent praktiskt kör man dem på diesel eftersom det är den bränsletypen man har i logistikkedjan.
Själv låg jag på underhållsgruppen i ett pvhkpkompani, och hade en hel del fotogen med mig, så vi hade instruktioner på vilka blandningsförhållanden som gällde om man behövde komplettera dieseln i lastbilarna med fotogen. Men jag misstänker att få andra arméenheter bär med sig flygfotogen. Nu är de ju ännu färre i och med att arméflyget is no more.
Multifuel kan väl för övrigt betyda vad som helst.. tror att t.ex stridsvagnarna kan köras på bl.a RME, fotogen och andra dieselliknande drivmedel.

/E
GeBe
QUOTE (Erik_G @ Mar 8 2008, 00:23 ) *
QUOTE (hvungdom @ Mar 7 2008, 20:57 ) *

Mycket möjligt. Strv 122 har också en multifuelmotor, men rent praktiskt kör man dem på diesel eftersom det är den bränsletypen man har i logistikkedjan.
Själv låg jag på underhållsgruppen i ett pvhkpkompani, och hade en hel del fotogen med mig, så vi hade instruktioner på vilka blandningsförhållanden som gällde om man behövde komplettera dieseln i lastbilarna med fotogen. Men jag misstänker att få andra arméenheter bär med sig flygfotogen. Nu är de ju ännu färre i och med att arméflyget is no more.
Multifuel kan väl för övrigt betyda vad som helst.. tror att t.ex stridsvagnarna kan köras på bl.a RME, fotogen och andra dieselliknande drivmedel.

/E

Schweiz kör på flygfotogen i sina armé fordon (vilket i princip alla dieslar kan göra), förmodar att det har skattetekniska skäl.
Så nog används flygfotogen både här och där...
simon
QUOTE (3924 @ Mar 7 2008, 14:49 ) *
En liten fråga? hur går det med fixandet av vapenmontagen på galten så att Tksp kan fästas i lavetten?

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=146674&nid=40493

Jag vet inte hur det går, men bilden på K3:s hemsida talar sitt tydliga språk. Har förbudet hävts i lönndom? Dispens?
Erik_G
QUOTE (GeBe @ Mar 8 2008, 09:33 ) *
Schweiz kör på flygfotogen i sina armé fordon (vilket i princip alla dieslar kan göra), förmodar att det har skattetekniska skäl.

Jag tänkte mest i ett nationellt perspektiv.

Våra Strv 122 och Galten körs ju faktiskt här, inte i Schweiz.. men det är ju vanligt att man förväxlar Sverige med Schweiz wink.gif

Men det var i och för sig intressant att man kör på flygfotogen. Vore kul att veta varför.

/E
simon
QUOTE (simon @ Mar 8 2008, 10:01 ) *
QUOTE (3924 @ Mar 7 2008, 14:49 ) *

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=146674&nid=40493

Jag vet inte hur det går, men bilden på K3:s hemsida talar sitt tydliga språk. Har förbudet hävts i lönndom? Dispens?

Bumpar en aktuell fråga som inte har fått något svar.
Rickard N
QUOTE (Erik_G @ Mar 8 2008, 20:15 ) *
QUOTE (GeBe @ Mar 8 2008, 09:33 ) *

Jag tänkte mest i ett nationellt perspektiv.

Våra Strv 122 och Galten körs ju faktiskt här, inte i Schweiz.. men det är ju vanligt att man förväxlar Sverige med Schweiz wink.gif

Men det var i och för sig intressant att man kör på flygfotogen. Vore kul att veta varför.

/E

Är inte flygfotogen och diesel rätt nära varandra kemiskt, det är typ det svaret jag fick iaf när jag frågade hur det kommer sig att jänkarna kör tånks, lastbilar, helikoptrar och flygtyg på samma soppa.
dieseltrollet
QUOTE (Rickard N @ Mar 25 2008, 23:34 ) *
Är inte flygfotogen och diesel rätt nära varandra kemiskt, det är typ det svaret jag fick iaf när jag frågade hur det kommer sig att jänkarna kör tånks, lastbilar, helikoptrar och flygtyg på samma soppa.

I princip är det samma sak, dock så är kraven på renhet mycket högre för flygfotogen än för diesel. Rent praktiskt, tankbilar som kört flygfotogen kan utan vidare åtgärd fyllas med diesel även om de inte är helt tomma. Har de däremot kört diesel och ska köra flygfotogen så måste de först dräneras och avgasas innan man fyller upp dem med flygfotogen.

edit: Ovanstående beror givetvis på vad exakt man menar med "flygfotogen". Mitt exempel avser den "flygfotogen" som FM använder, eller rättare sagt använde för ett par år sedan. Om man använder samma idag vågar jag inte svara på.
YOF
ang. tksp+galt på K3 hemsida:

K 3 "äger" försöksverksamheten med "tyngre vapen" på fordonet i fråga.
martinator
Hittade den här artikeln i NyTeknik
FMV Fixar 47 fel på galten

Verkar som de äntligen ska ta tag i all småfel och fixa dem.
Lite läskigt att man bygger förseriebilar av bättre komponenter än
efterföljande serier...

/martinator

EDIT: Och till alla er som hyllat Norges val av nya fordon och hånat FMV....
Gick inte mycket bättre där, men vi slapp läsa om det

Apone
QUOTE (martinator @ Sep 10 2008, 09:53 ) *
Verkar som de äntligen ska ta tag i all småfel och fixa dem.
Lite läskigt att man bygger förseriebilar av bättre komponenter än
efterföljande serier...

Hur skulle man annars först sälja in ett gediget fordon, och sedan producera med vinstmarginal..? banghead.gif
martinator
I teknikens värld kan man dessutom läsa om USA:s nästa generation HMMWV.
Fordonet verkar bli betydligt större än dagens version och betydligt bättre anpassat
för bepansring. Galten – My as?

Artikel
/martinator
Knekt
QUOTE (martinator @ Sep 10 2008, 09:53 ) *
EDIT: Och till alla er som hyllat Norges val av nya fordon och hånat FMV....
Gick inte mycket bättre där, men vi slapp läsa om det

Men vad faen! Soldater kan väl för tusan inte köra Fiat! camo.gif

/OT
kronvrak
QUOTE (martinator @ Sep 10 2008, 12:45 ) *
I teknikens värld kan man dessutom läsa om USA:s nästa generation HMMWV.
Fordonet verkar bli betydligt större än dagens version och betydligt bättre anpassat
för bepansring. Galten – My as?

Artikel
/martinator

En produkt på ritstadiet är kanske inte riktigt rättvist att använda i en jämförelse med ett fordon som upphandlandes för ett antal år sedan? Särskilt inte som fordet i fråga kommer att bli större dvs tyngre att transportera men också troligen mindre lämligt för trånga uttrymmen. Det är däremot intressant att de plockar in tekniken från sydafrikanska fordon i konceptet men frågan är om de inte lika gärna kunde köpa in fler fordon så att skyddet kommer ut till soldaterna idag och inte om 15 år.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.