QUOTE (martinator @ Jul 5 2007, 16:13 )

QUOTE (Gordon78 @ Jul 5 2007, 14:29 )

Det ni måste tänka på, när ni diskuterar skydd för skytten, är vad fordonet är framtaget till.
Fordonet är framtaget för "användning inom Försvarsmakten för person- och förnödenhetstransporter i riskutsatt miljö där risk för beskjutning kan förekomma."
Så du menar att ovanstående mening inte är tillräckligt för att man
ska ge ksp-skytten ett ordentligt skydd? Står ju utryckligen att just
behovet av ett bra skydd är viktigt i och med att vagnen kan komma
att utsättas för beskjutning. Eller din åsikt är att alla som inte färdas
i stirdsfordon får skylla sig själv och räknas som förbrukningsvara?
Vapenhuv från 302 är ju inte genomförbart då det skulle stjäla för mycket
plats inuti fordonet. samt att konstruktionen på tornet är rätt hög och
vikten rätt ansenlig. Även mängden amunition skulle bli starkt begränsad
pga utrymmesskäl.
/martinator
Står det någonstans i det jag har skrivit att personal skall ses som förbrukningsvara?
Jag utgår ifrån vad fordonet är byggt för, vad det främst kommer användas till.
Självklart finns det fördelar med ordentliga skydd för en eventuell skytt, men det skall också anpassas till vad fordonet brukas till.
Vi kan ta exemplet om fordonet används till de MOT-team som far runt i Afghanistan, istället för överlastade Landcruisers.
Står det någon skytt uppluckad på dessa fordon? Kommer det göra det på Ptgb6 4X4 om det används till den typen av patruller? Troligtvis inte. Däremot är skyddsnivån på fordonen mycket högre och bättre lämpade till just den uppgiften.
I sammanhanget att det skall lösa en stridsuppgift, där det handlar om att söka stridskontakt eller där risken för detsamma är hög. Ja, då är det självklart ett plus med utbygt skydd.
Men återigen, fordonet är framtaget för uppgifter som t ex patrullering i stil med MOT.
Angående vapenhuv PBV302, det var skrivet med viss sarkastisk underton... kopplat till Patgb 203.
och sist men inte minst, för vapen på Ptgb6 där det behövs skydd kopplat till mer stridande uppgifter. Där är jag en stark förespråkare av lemur motsvarande.
och allra sist, ang. tksp och granatspruta. Strävan var/är att utöka användare utöver K3, men jag har inte läst det i någon BOA än. Kan tänka mig att det kommit ut i dagarna eller kommer snart, därför är det inte omöjligt att det kommer användas i Boden eller på andra platser av andra förband i Sverige.
Kram på er;)