QUOTE (Vikström @ Mar 23 2007, 19:57 )

@lansen
Du tror inte att du drar lite väl stor växlar när du kallar det ett nederlag? Speciellt om du inte sitter på info om händelsen som vi andra saknar. ALLA fordon går att välta, bara man våldar nog mycket...
Datumet och garnisonstillhörigheten verkar stämma med
denna händelse. Att lyckas välta med ett högt och tungt fordon vid undanmanöver borde inte vara allt för svårt, det är bara att köra tillräckligt fort.
Om det ska bli körförbud på Galten bara för att dom välte 1 gång så borde alla tgb 11 bli sprängda.
Gordon78
Apr 9 2007, 23:27
Angående vältning med RG 32 M.
Självklart går det att välta med de flesta fordon då de pressas tillräckligt hårt eller under olyckliga omständigheter.
Det jag kan säga om ovastående fordon är att, det är mycket svårt att välta med det vid halka. En ren spekulation är att det kommit med hög fart på ställ och fått "plötsligt" grepp, då går det att välta med de flesta fordon. I övrigt är det ett fordon som beter sig mycket stabilt under halka.
Jag ser det inte som ett nederlag, däremot måste det självklart utredas. Så är det med alla olyckor som sker inom FM, det utreds för att säkerställa att det inte är materiel-fel.
"Galten" är grym!!!
En värdig ersättare till våra tidigare lätta terrängbilar
QUOTE (Gordon78 @ Apr 10 2007, 00:27 )

Angående vältning med RG 32 M.
Självklart går det att välta med de flesta fordon då de pressas tillräckligt hårt eller under olyckliga omständigheter.
Det jag kan säga om ovastående fordon är att, det är mycket svårt att välta med det vid halka. En ren spekulation är att det kommit med hög fart på ställ och fått "plötsligt" grepp, då går det att välta med de flesta fordon. I övrigt är det ett fordon som beter sig mycket stabilt under halka.
Jag ser det inte som ett nederlag, däremot måste det självklart utredas. Så är det med alla olyckor som sker inom FM, det utreds för att säkerställa att det inte är materiel-fel.
"Galten" är grym!!!
En värdig ersättare till våra tidigare lätta terrängbilar
Körförbudet e hävt ;) max hastighet e 80km/h. Galten väger strax under 7000 kg. Landsväg är den inte så kul.... men i terräng så tuggar den på bra. oc
och ja Galten e grym men lite bättre högtalare hade inte skadat h givetvis rattmuff ;)
Vikström
Apr 25 2007, 07:13
QUOTE (tias @ Apr 24 2007, 21:33 )

Körförbudet e hävt ;) max hastighet e 80km/h.
This statement is useless without a source.
Strv S
Apr 25 2007, 17:28
Såg en Brummandes igår utanför Östersund
fast där har vi ju ett antal galtar i stan
QUOTE (Strv S @ Apr 25 2007, 17:28 )

Ssscchhhhh....
Inte avslöja motståndsrörelsens planer nu!

(Var är smileyn med vit basker?)
Strv S
Apr 25 2007, 19:38
har ju inte sagt var i närområdet. Personerna med benvit basker har redan varit på plats...
QUOTE (Vikström @ Apr 25 2007, 08:13 )

Har ingen källa men har haft pappret i min hand och rullade samma dag ca. 27 mil med Galten.
Strv S
Apr 25 2007, 22:03
verkar inte som den regeln följs isf då jag igår låg bakom en galt som körde ca 100 km/h
Almkvist kan intyga den saken.
QUOTE (Strv S @ Apr 25 2007, 23:03 )

verkar inte som den regeln följs isf då jag igår låg bakom en galt som körde ca 100 km/h
Almkvist kan intyga den saken.
Jag tycker personligen att den går bäst i ca. 70km/h när man kör på landsväg.... när man närmar sig 80 så tycker jag att man måste sitta och småstyra för att den ska gå rakt....
Vikström
Apr 26 2007, 11:26
QUOTE (tias @ Apr 25 2007, 22:56 )

Har ingen källa men har haft pappret i min hand och rullade samma dag ca. 27 mil med Galten.
Se där, det var en källa.
QUOTE (Vikström @ Apr 26 2007, 12:26 )

QUOTE (tias @ Apr 25 2007, 22:56 )

Se där, det var en källa.
hehe ja men är den pålitlig
C PI62
Apr 26 2007, 21:21
QUOTE (Strv S @ Apr 25 2007, 18:28 )

Vad gör de i Östersund? Vilka är det som använder de där?
Strv S
Apr 26 2007, 22:18
Är i stan för tillfället för vinteranpassning på Saab Technology. Dom sydafrikanska "technical advisors" talade om 80 vinteranpassade och att ytterligare 120 till skulle komma sen.
Valpen
May 14 2007, 15:37
Nu är det allt för lite information och rykten i den här tråden!
Nån som hört nått intressant om Galtarna? Är de på väg ut till förbanden?
Tydligen kör ISTAR runt i sina redan och 15st ska stå och mögla i Karlsborg i väntan på att LBB ska rycka in.
AB01 har minsann inte fått några. Inte en ända!
Är det några problem kvar att lösa på åbäkena? Det var väl nått med bromsarna, lavetten och vad var orsaken till vurpan med den på K3?
Hört ett rykte? Ta emot, förstärk sprid vidare!
martinator
May 16 2007, 08:08
QUOTE (Valpen @ May 14 2007, 16:37 )

Nu är det allt för lite information och rykten i den här tråden!
Nån som hört nått intressant om Galtarna? Är de på väg ut till förbanden?
Tydligen kör ISTAR runt i sina redan och 15st ska stå och mögla i Karlsborg i väntan på att LBB ska rycka in.
AB01 har minsann inte fått några. Inte en ända!
Är det några problem kvar att lösa på åbäkena? Det var väl nått med bromsarna, lavetten och vad var orsaken till vurpan med den på K3?
Hört ett rykte? Ta emot, förstärk sprid vidare!
Nu är det väl mest informatin om fordonet folk vill åt.
Rykten är sällan bra info och man kan således vara utan dem.
Skriv vad du vet och inte vad du tror.
Den diskusionen har varit uppe måååånga gånger på forumet,
i mängder av trådar.
/martinator
Lacrymogene
May 20 2007, 00:25
Enligt vad jag har hört från de som var i fordonet när den rullade så var det på grund av undanmanöver i för hög hastighet. Få fordon klara undanmanöver i hög hastighet och särskilt inte så tunga fordon som RG32.
Ja ISTAR har fått sina och det står ett antal på K3 men mögla gör dom inte... torrluftas ju ;).
jonsson
May 24 2007, 17:44
Bara en fundering om galten har fått en hastigetsgräns på 80 km/h vad är det för konstigt. Den borde ju inte få framföras fortare pga av vikten är ju likvärdig med en tung lastbil som får köra 80 km/h på väg ovh 90 km/h på motorväg utan släp ?
svalan
May 25 2007, 11:02
Hur ser det ut med leveranserna? Vilka förband i NBG kommer troligen få försenade fordon?
Hur många finns klara för bruk och hur många kommer NBG totalt att behöva?
Har räknat mig till 53 galtar totalt för NBG men det är ganska gamla källor.
Närskydd på I19 skulle ha 7 st galten till NBG.
Detta vet jag då PC:n ringde mig häromdagen för en intervju
gällande Gruppchef och fordonsförare.
Bestyckning på dom är tksp / granatspruta.
Skulle vara grymt roligt att få vara förare på galten då jag
både får köra en grymt fordon och skjuta roliga vapen ;)
Skanefane
May 31 2007, 21:44
Kommer närskydd vid I19 att tillhöra trosskomp?
Enligt min plut C så är det iaf tio "galtar" som kommer att finnas till förfogande under utbildningen så att all fordonsförarutbildning kan hållas som den skall, hurvida fler galtar kommer att finnas på kompaniet vet jag inte men det förutsätter jag nästan..
Gordon78
Jun 1 2007, 19:29
Fästet för vapnet, är inte avsett för tungksp.
Således får inte tksp användas på RG32M.
Orsaken är bland annat att det inte går att manövrera ring-lavetten när fordonet lutar, det blir en väldig fart på det tunga vapnet då.
QUOTE (Gordon78 @ Jun 1 2007, 20:29 )

Orsaken är bland annat att det inte går att manövrera ring-lavetten när fordonet lutar, det blir en väldig fart på det tunga vapnet då.
Fel, den är godkänd för Tksp och Grspr. Dock står det i "BOA" at bara K3 skall få köra med Tksp( Grspr kommer jag inte ihåg..).....
Stocken
Jun 1 2007, 19:59
"Personerna med benvit basker"? Vilka personer är det? MP? (MP har vita
hjälmar med "MP" i svart enligt bilder jag sett.)
/Stocken
QUOTE (Strv S @ Apr 25 2007, 20:38 )

har ju inte sagt var i närområdet. Personerna med benvit basker har redan varit på plats...
Bulldozer
Jun 1 2007, 20:11
Någon som vet om eller när de arga grisbilarna kommer till US i Afghanistan? Eller är de redan där?
Känns onekligen som ett par Galtar skulle göra omedelbar nytta hos MOT.
/ BDZR
Mattsson
Jun 1 2007, 20:52
Idag så kom 3 st nya Galtar till K3 och på måndag alt tisdag så kommer ytterligare några från LG.
Nästa vecka så börjar utbildningen av Galt förare på K3 men man var tvungen att skrapa ihop alla 13bilar på regementet för att ha släp utbildning för dom som ska köra galt med släp.
Gordon78
Jun 2 2007, 07:42
QUOTE (what @ Jun 1 2007, 20:54 )

Fel, den är godkänd för Tksp och Grspr. Dock står det i "BOA" at bara K3 skall få köra med Tksp( Grspr kommer jag inte ihåg..).....
Ok, jag har inte läst vad BOA säger utan bara på de uppgifter jag fått via FM MotorS
så jag säger inte emot ifall du har den informationen.
Vänder mig till dom av er som håller på med Galten i störe utsträckning.
Efter som jag kommer få mecka med den under NBG så undrar jag om den är lättmeckad eller är det som att mecka med en Italiensk småbil.
*För er som inte förstår vad jag menar så är det lättast att lyfta ut motorn om man ska mecka med den än att mecka med den i motorutrymet.*
109 Eken
Jun 8 2007, 09:58
QUOTE (Stocken @ Jun 1 2007, 20:59 )

"Personerna med benvit basker"? Vilka personer är det? MP? (MP har vita hjälmar med "MP" i svart enligt bilder jag sett.)
/Stocken
För att nu inte Stocken ska leva i förvirring så kan jag berätta att Strv S behagar skämta. Det finns en myt om att I5 skulle få ut benvita baskrar i händelse av krig. Fältjägarna var ju ett sånt där späck-åpps förband
Någon som har utbildning på Galten kanske kan berätta för mig om en sak som har förbryllat mig ett tag.
Vad är detta? (se röd cirkel)
Det är inte avskärmad belysning för det är den blåa cirkel. Kan det vara nån form av IR-strålkastare eller vad???
The Swede
Jun 8 2007, 22:04

Hur kommer det sig då att MP i inlägget ovan har Tksp?
QUOTE (The Swede @ Jun 8 2007, 23:04 )

Hur kommer det sig då att MP i inlägget ovan har Tksp?
P.g.a det är försöksfordonet du ser på bilden. Prov och försök... Sen är det väl inte så att bara för att det står en sak i BOA så följer alla det eller?
malligamats
Jun 18 2007, 15:42
Vet inte om det här stämmer, men jag tror jag har sett några Hummrar i trakterna runt Östersundkan det stämma?
Magnus
Jun 18 2007, 16:01
QUOTE (malligamats @ Jun 18 2007, 16:42 )

Vet inte om det här stämmer, men jag tror jag har sett några Hummrar i trakterna runt Östersundkan det stämma?
Ja, det står om det på föregående sida i tråden.
Lindqvist
Jun 18 2007, 16:09
Är i stan för tillfället för vinteranpassning på Saab Technology. Dom sydafrikanska "technical advisors" talade om 80 vinteranpassade och att ytterligare 120 till skulle komma sen.
En gissning är väl att de "vinteranpassade" Galtarna ska till i19 Boden. Vet ju med säkerhet att NSKY-plut på Trosskomp NBG ska ha 7 st, eftersom de har samma organisation som en LB-plut på K3. Sen ser det ju ut som om även andra delar av Trosskomp kommer nyttja bilen. Sen lär ju AJB ska ha sig ett par.
The Swede
Jun 18 2007, 16:12
QUOTE (Magnus @ Jun 18 2007, 17:01 )

Gör det?
Så vitt jag kan se står det om att det finns ett antal Galtar i Östersund.
Några Humrar står det inget om.
malligamats
Jun 18 2007, 16:49
QUOTE (The Swede @ Jun 18 2007, 17:12 )

QUOTE (Magnus @ Jun 18 2007, 17:01 )

Gör det?
Jag är nästan säker på att det var humrar jag såg, men har dom tagit in några på försök i såna fall
Magnus
Jun 18 2007, 17:22
QUOTE (The Swede @ Jun 18 2007, 17:12 )

Fasen... skyller på att jag bara sov 4 timmar i natt.
Lindqvist
Jun 18 2007, 17:41
Haha ja jag läste också Galt, även fast det uppenbart står Hummer.
widowmaker
Jun 28 2007, 07:28

Kommer skytten inte att få mer skydd än på bilden ovan?
I Irak ser kommer skyttens skydd att se ut så här, Och det på en mindre bil än RG32M.
Vikström
Jun 29 2007, 17:52
QUOTE (widowmaker @ Jun 28 2007, 08:28 )

I Irak ser kommer skyttens skydd att se ut så här, Och det på en mindre bil än RG32M.
När jänkarna rullade in i Irak så hade hummer-skyttarn exakt lika mycket skydd som RG32. Kan bero på det extremt otrevlig krypskytt-/IED-läget i irak att man valt att fläska på med så pass mycket skydd.
The Swede
Jun 29 2007, 17:55
QUOTE (Vikström @ Jun 29 2007, 18:52 )

QUOTE (widowmaker @ Jun 28 2007, 08:28 )

När jänkarna rullade in i Irak så hade hummer-skyttarn exakt lika mycket skydd som RG32. Kan bero på det extremt otrevlig krypskytt-/IED-läget i irak att man valt att fläska på med så pass mycket skydd.
Ska vi då vänta tills motsvarande antal skyttar i Galten blivit skjutna eller ska vi dra lärdom av detta?
Vikström
Jun 30 2007, 00:07
QUOTE (The Swede @ Jun 29 2007, 18:55 )

Ska vi då vänta tills motsvarande antal skyttar i Galten blivit skjutna eller ska vi dra lärdom av detta?
Självfallet skall vi dra lärdom. Men åker vi till ett område där det inte råder ett stort hot från ffa krypskyttar så finns det ingen anledning att biffa på oss en massa stål som kostar pengar, vikt och underhåll.
Är vi i en sådan situation att vi behöver skydda våra gunners så ogillar jag ändå idén när det finns system som tex lemur att tillgå. Dock ska man väl inte glömma att en synlig skytt uppfyller fler funktioner än att skyffla ut bly, men många av dom aspekterna förtas nog till stor del även av Chavis tornet.
The Swede
Jun 30 2007, 07:53
QUOTE (Vikström @ Jun 30 2007, 01:07 )

Dock ska man väl inte glömma att en synlig skytt uppfyller fler funktioner än att skyffla ut bly, men många av dom aspekterna förtas nog till stor del även av Chavis tornet.
Enlighten me, please
Vikström
Jun 30 2007, 12:09
Många människor, ffa i områden med låg utvecklingsnivå, har mer respekt för en annan människa än för en maskin. Och i lugna områden kan man visa upp sin mänskliga sida för den evigt så tacksamma civilbefolkning vars förtroende för de svenska trupperna genast skjuter i höjden! Det jag vill ha fram är att det är mycket enklare att (i vid mening) kommunicera med omgivningen om man syns på utsidan av fordonet.
Sytare
Jun 30 2007, 12:38
Finns ju flera exempel på skydd till HUMWEE's
stulet från Defensereview:http://www.defensereview.com/stories/swanson/DSC_0067.JPGhttp://www.defensereview.com/stories/swanson/CIMG2161.JPGoch tydligen så har det fungerat också....Ett annat alternativ som testats i Irak (men som jag just nu inte hittar bilder på) är att skyla skytten med hjälp av kammouflage-nät, och på så vis kunna dölja om skytten är uppe i tornet eller inte, och göra det betydligt svårare att träffa honom.
Tycker själv att denna diskussion är märkligt då svensk trupp redan första varvet i Kongo insåg att killen i tornkransen på KP-bilarna levde farligt.
Att vi inget lär...
Nifelhel
Jul 1 2007, 11:59
QUOTE (PIC @ Jun 8 2007, 23:02 )

Någon som har utbildning på Galten kanske kan berätta för mig om en sak som har förbryllat mig ett tag.
Vad är detta? (se röd cirkel)
Det är inte avskärmad belysning för det är den blåa cirkel. Kan det vara nån form av IR-strålkastare eller vad???
*snip*
Det kan vara en LED-strobe (blå till färgen) då det sannolikt kan vara ett utryckningsutrustat fordon för MP.

Liknande LED finns på polisfordon.
Vikström
Jul 1 2007, 15:56
QUOTE (Nifelhel @ Jul 1 2007, 12:59 )

Det kan vara en LED-strobe (blå till färgen) då det sannolikt kan vara ett utryckningsutrustat fordon för MP.

Liknande LED finns på polisfordon.
Har för mig att alla galtar jag sett har den där anordningen. MP-märkningen ser ut att vara magnetskyltar så det är nog inget specifikt MP-fordon för den delen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.