QUOTE (Toll @ Oct 25 2006, 19:21 )

QUOTE (lansen @ Oct 25 2006, 11:26 )

Galtens problem har påtalats av många, att den nu (redan kraftigt försenad..) får ytterligare bekymmer är djupt beklagligt dock inte överaskande. Dålig eller bristfällig upphandling samt en allt för sen beställning av ett fordon som dels behövs för utlandsmissioner samt till viss del uppgradera "hemmafrontens" tgb park. Hoppas skadestånd faller ut så att priset per enhet blir lägre, en liten kompensation skulle det vara i vart fall....
Barnsjukdomar var väl mer eller mindre väntat, instämmer. Att ett fordon skulle inskaffats tidigare, instämmer. Men, vilka är då dessa "många" som påtalat problemen? Det jag minns av trådens historia ger mig inga minnen av god källhänvisning, och jag tar inte påståenden på allvar förrän jag har fått en sådan.
http://www.nyteknik.se/art/47615http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3126Två officiella källor som redan uppgivits. FMV är ju inte direkt intresserade av att ge info om detta.
Vilket är förklarligt... I övrigt så är "källor" till detta få då media nu för tiden inte är så intresserade av nytt försvarsmtrl.... Vi är många som har längtat efter ett "riktigt" fordon av modernt snitt som kan ge skydd ått våra pojkar och flickor som gör goda insatser på utlandsmissioner, att det skett en slafsig rekvirering av mtrl "Galten" är uppenbart.
Värnpliktsnytt pekar på allvaret i aktuell sak:
"När fordonen kan levereras är oklart menar Andersson.
– Ansvaret ligger på FMV nu och de jobbar på att lösa detta."
"Vad innebär det för Förvarsmakten?
– Planerad utbildning blir ju försenad och vi måste hitta substitut, göra omprioriteringar och så vidare, säger Andersson.
Johanna Eriksson, projektansvarig för Galten vid FMV bekräftar även hon att problem uppstått".
Ansvar skyfflas nu runt i organisationen likt en het potatis, försenad utbildning, omprioriteringar och att ett "substitut" måste hittas. Det sista betyder att andra fordon måste ställas till utborganisation och i värsta fall förbandens operativa verksamhet förfogande... ALLVARLIGT OCH KOSTSAMT!
Galten är kontroversiell både här, på HK och hos FMV. Dess förträfflighet som många hävdat (ens innan testverksamheten påbörjats...) har visat sig vara en luftpastej. Källor jagas om dess brister, som nu borde vara väl dokumenterade fordonet har KÖRFÖRBUD, när kan vi få se källor om dess förträfflighet baseras på vetenskap och fältprov?