Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Humwee my as!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Plut.Sjv.AQ
Den galten skulle man nog kunna tänka sig att glida omkring i.
Tänk om man skulle satsa på det nu enda levande folkförsvaret, Hemvärnet. Fast det är klart vi skulle nog bara lyckas med det omöjliga och köra sönder ett sådant vackert monster.
Triggerpuller
Läcker. Men jag skulle kanske inte byta ut bandvagnen ändå, för dålig framkomlighet och lastförmåga.

Men skulle Hägglunds istället vilja sponsra med BvS 10 "Viking" så.... banan_rock.gif
NBC
QUOTE (Loki @ Apr 26 2005, 17:39 )
Var beställer man en till sig själv? ;)

Edit:

Kan man hoppas på att det finns någon/några på LG inom den närmsta framtiden?
Som förare kanske man får provköra den om man har tur. wub.gif

Det lär nog garanterat komma ett antal till LG så fort som det är möjligt då Swedint ligger där. ;)
Loki
QUOTE (NBC @ Apr 27 2005, 17:10 )
QUOTE (Loki @ Apr 26 2005, 17:39 )
Var beställer man en till sig själv?  ;)

Edit:

Kan man hoppas på att det finns någon/några på LG inom den närmsta framtiden?
Som förare kanske man får provköra den om man har tur.  wub.gif

Det lär nog garanterat komma ett antal till LG så fort som det är möjligt då Swedint ligger där. ;)

Hoppas, hoppas biggrin.gif
C DK012
QUOTE (Plut.Sjv.AQ @ Apr 27 2005, 15:03 )
Tänk om man skulle satsa på det nu enda levande folkförsvaret, Hemvärnet. Fast det är klart vi skulle nog bara lyckas med det omöjliga och köra sönder ett sådant vackert monster.

Underskatta inte Sveriges värnpliktiga. ;)
superapan
Men den är ju fortfarande för otymplig att kunna brukas av befäl som inte orkar gå till matsalen :P.
Solon
QUOTE (superapan @ Apr 28 2005, 20:31 )
Men den är ju fortfarande för otymplig att kunna brukas av befäl som inte orkar gå till matsalen :P.

tror du?
Jända
QUOTE (Plut.Sjv.AQ @ Apr 27 2005, 15:03 )

Jodå, ett par Galtar modell större att ersätta 20 bilarna som ska fasas ut skulle inte vara helt fel va.. Men jag misstänker nog att det blir sprintar för oss istället.... unsure.gif angry.gif
2:a Skvadron
QUOTE (Mattssonmannen @ Apr 23 2005, 18:29 )
Är Galten tänkt att helt ersätta 11/13 bilen eller är den tänkt att endast ha internationell tjänst tillsammans med SISU?

Eftersom man bara tar in 200 galtar så är den knappast tänkt att ersätta tgb11/13, snarare tror jag att vi får se den på vår nästa utlands mission...
Jända
Hur många tgb 11/13 kan det finnas att ersätta i insatsorganisationen? Den är ju kanska bantat för att underdriva lite.. Men du har nog rätt i att den först och främst är till för utlandstjänst. Men o andra sidan så var väl Patgb203 först och främst tänkt för det också och sedan så letade den in sig i insatsorganisationen iaf..
Sgt Andersson
Vill ha! Äntligen en riktigt fordon! Nu gäller det bara att alla vpl vi har går in för att kvadda alla Sprinters så vi måste ersätta dom med den här!
ArtMan
Håller med...Den är faktiskt vacker smile.gif. Frågan är om den inte har för svag motor och hur den presterar i tärrengen. Kul för alla som ska glida runt i den på utlandsmissioner smile.gif
Max
Var på LG igår och spatserade runt med både Lord och Forsse i släptåg... Galten ÄR vacker biggrin.gif

*It is confirmed, Max HAS touched the Galt"
lilleobelix
Enligt uppgift så kom bilen hit för några veckor sedan med ett tekniker team som skruvade i motorn under färden från sydafrika!!! Kompisen skruvade i en del radio materiel i den ( har typ alla sambands system i sig, bl aKv antenn för 600.000kr....) Enligt denna källa så var det dock bullrigare att köra motorväg i sverige än terräng i sydafrika så teknikerna har redan begärt mer ljuddämpning i bilen! laugh.gif ( De köpte hörselkåpor s.a.p) Bilen ska vara helt suverän i terrängen!!!!!!!!!!! wub.gif Kan vi inte nu skänka alla sprintrar till polisen, de ska ju ha sprinter som lättsäkrat fordon och så köper vio bara bra materiel?! 6n.gif
lilleobelix
Ps! Galtmärket gjorde teknikerna efter de fått höra det svenska smeknamnet och fått det förklarat för sig då de tyckte namnet var coolt saint.gif ! Frågan är om vi inte ska döpa GW till "Kulting" så vi täckt in hela grisfamiljen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! fun_icon_nana.gif banan_rock.gif
UAV
Är detta ett motköp till Gripen?
lansen
Som vän av evidens och vetenskap är frågan vad kan denna vagn prestera i arktisk kyla? För mig låter det hela som en bricka i motköpscirkusen med sydafrika. Jag hoppas verkligen inte att politiker skickar ut svenskar på olika missioner i en undermålig vagn. Vidare är jag intresserad av om vagnen kan ersätta 11/20 vagnarna, ty det fientliga attacker i Sverige är värda ett hårt motstånd av svensk trupp med bra materiel!
röjsop
Jag skulle tro att detta fordon är bland de bästa man kan köpa. Vad den kan prestera i kyla beror på hur FMV sa till sydafrikanerna att bygga just våra vagnar.
Och visst är detta fordon en del i det sydafrikanska spelet, oavsett vad man tycker om fordonet.
undass
I FMVaktellt 1/2004 som det länkats till tidigare i tråden så kan man bland annat läsa
Med mindre
modifieringar klarade den då att starta
i 35 graders kyla, vilket är ett av
kraven som ställts på fordonet.

och
Bland Försvarsmaktens krav finns
bland annat att fordonet ska klara att
[...] utan snö-
kedjor och med full last ska kunna ta
sig fram i 30 centimeters snödjup.

Sen kan jag inte uttala mig om det är tillräckligt eller inte, men man har uppenbarligen funderat kring kylan.
lansen
Tyvärr har FMW gjort x antal misstag främst efter kalla krigets slut.

MB Sprint kommer ju upp gång på gång som ett fordon lämpligt för gröna lund men inte för tsp av svenska soldater.

Inköpet av bandfordon från gamla DDR är en annan affär man kan fundera kring...

Visst verkar Galten se bra ut på papperet, men det räcker inte. Om svenskt försvar ska ha spets behövs det på alla områden på såväl utb av manskap och befäl samt inköp och moddande av materiel.
röjsop
DDR vagnarna hade kunnat bli ett bra köp. Dock måste man ha hjärnan med sig om man ska göra klipp! Desamma gäller inköpet av sprinter.
Jag har åkt i galten-liknande fordon civilt, och dom har varit mycket fältmässiga!
Sedan får man ju kolla på budget också, ska vi ha 100 ultramoderna fordon eller 130 moderna?
Plut.Sjv.AQ
QUOTE (C DK012 @ Apr 28 2005, 18:50 )
Underskatta inte Sveriges värnpliktiga. ;)

7.gif Förlåt mig. Inte min mening att såra en beväring. salute.gif
järv
Vad har ekipaget för motoreffekt då?

Vinter
Trevligt, kanske kan man börja spekulera om det fanns några riktiga baktankar bakom testerna av Rooivalk(Redhawk) i sverige 1995?

200 Galten låter lite futtigt ändå, kan det vara så att dom går direkt till BG senare?
syte johansson
QUOTE (järv @ May 2 2005, 15:52 )
Vad har ekipaget för motoreffekt då?

I samma dokument står det ju att det skall vara en sexcylindrig detroitdiesel på 4,3l, även om jag inte hittar en 4,3l motor med 6 cylindrar kan det ju nämnas att VR 640 OHV på 4,0l och med 6 cylindrar producerar max 157 kW samt 470 Nm. Så det är väl något liknande man kan vänta.
Sytare
QUOTE (Vinter @ May 2 2005, 17:33 )
Trevligt, kanske kan man börja spekulera om det fanns några riktiga baktankar bakom testerna av Rooivalk(Redhawk) i sverige 1995?

200 Galten låter lite futtigt ändå, kan det vara så att dom går direkt till BG senare?

Det skulle vara rätt så intressant. Man verkar ju ha sett till att internationalisera Rooivalk'ens bestyckning (förut så kunde den ju inte ta Hellfire eller NATO standard FFAR's). Nu blev det lite väl OT, men är det nå'n som har koll på systempriset på Rooivalk?
Mattsson
QUOTE (Sg Toll @ May 2 2005, 17:54 )
QUOTE (Vinter @ May 2 2005, 17:33 )

Det skulle vara rätt så intressant. Man verkar ju ha sett till att internationalisera Rooivalk'ens bestyckning (förut så kunde den ju inte ta Hellfire eller NATO standard FFAR's). Nu blev det lite väl OT, men är det nå'n som har koll på systempriset på Rooivalk?

Ja enligt den här sidan så ligger priset på ca $25 miljoner.
Snabeldraken
Bara jag som börjar fundera på komforten? När man kör 14 timmar i kosovo så saknas det rejält i en GW
Hur är benutrymmet? Finns det ac och hur väl fungerar den? Cd spelare och ljudsystem? Kraftiga lysen? Har den automatlåda eller manuell? Hur är svängradien och sikt bakåt? Och har den en rejäl tuta för kosovotrafiken? Nån som kört den kanske har några svar iaf, vore grymt bra om man hade en kofortabel bil i kombination med min/kulskydd
martinator
Ang motor. Detta är vad som står på AlvisVickers hemsida. Tyvärr har de, till skillnad från övriga hjulfordon, inte lagt ut något produktblad på RG-32M.

"RG-32M is fitted with a 6-cylinder water cooled, turbo-charged diesel engine with direct fuel injection, which is linked to an automatic transmission"

/martinator
QuizQuoz
Imorgon kl1 så kan man i samband med pressmöte angående budgeten 06-08 vid lg titta på ett nytt splitterskyddat patrullfordon

Galten?

EDIT: särskrivning
Olga-Belle
Imorgon kl1 så kan man titta på ett nytt splitterskyddat patrullfordon

Och kamera medtages, eller ?
Kn Glock
ÖB posar brevid en Galt

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6
Sytare
Fan man mår ju illa av att läsa det där... Lär väl inte bli något OHS för min, eller någon annans del, nästa år heller angry.gif
Jonte
SVTs reportage från presskonferensen.
2,5 miljarder för 100 fordon låter som ett kraftigt överpris.
undass
QUOTE (Sg Toll @ May 5 2005, 11:18 )
Fan man mår ju illa av att läsa det där... Lär väl inte bli något OHS för min, eller någon annans del, nästa år heller  angry.gif

Du har väl inte missat det här.
syte johansson
QUOTE (Jonte @ May 5 2005, 16:00 )
2,5 miljarder för 100 fordon låter som ett kraftigt överpris.

Minst sagt, det blir ju 25 miljoner stycket, ungefär hälften av vad en 122:a kostar eller nästan fem gånger så mycket som en Patgb 203A. 2,5 miljoner/styck hade varit mer rimligt, men 25 är ju rent löjligt.
Vinter
25 mille/styck? Låter otroligt orimligt. 2.5 miljarder för det? Sverige skulle kunnat fått ett tjugotal apache helikoptrar för det priset.
Danne
QUOTE (Vinter @ May 5 2005, 23:05 )
25 mille/styck? Låter otroligt orimligt. 2.5 miljarder för det? Sverige skulle kunnat fått ett tjugotal apache helikoptrar för det priset.

Nej den summan är det inte i närheten av, men relativt dyrt är det för ett gäng bilar
SERG. B
Men det är ju helt sjukt, det kan ju inte stämma. Visst dessa fordon behövs men finns det inte bättre saker att satsa på?
Jonte
Någon måste ha blandat ihop siffrorna, anslagetsparandet (?) FM vill använda låg även det på 2,5 miljarder. Igen vid sina sinnens fulla bruk betalar 25 mille för en bepansrad jeep.
röjsop
Är ni säkra på att det inte är något decimalfel, 2,5 miljoner per bil tycker jag låter som ett lite saftigt pris. Men saftiga priser är ju vad FMV är bäst på.
Om sedan folk i FM är vid sina sinnes fulla bruk låter jag vara osakt.
syte johansson
QUOTE (röjsop @ May 6 2005, 15:48 )
Är ni säkra på att det inte är något decimalfel, 2,5 miljoner per bil tycker jag låter som ett lite saftigt pris. Men saftiga priser är ju vad FMV är bäst på.
Om sedan folk i FM är vid sina sinnes fulla bruk låter jag vara osakt.

Jag hoppas innerligt på att uppgifterna är felaktiga, men även om det av svt angivna priset på 25 miljoner per galt är orimligt (man kan ju hoppas på att det i minsta fall är ett decimalfel), får man nog acceptera ett pris i storleksordningen upp till ett par miljoner som relativt rimligt (Patgb 203A kostade enligt SoldF.com 5.6 miljoner per vagn).

Som referens kostar en defender cirkus 250 000.
röjsop
Sedan får man också fråga sig om det är någon politisk poäng med köpet, tex motköp, och andra lustigheter våra folkvalda brukar hålla på med.
Civilt(liknande används civilt också) hade jag nog varit berädd att köpa den för knappt två miljoner. Patgb203A spelar väl inte rikigt i samma liga som Galten, dock är ju det priset ganska saftigt också! En defender eller 100(?) tycker jag skulle varit ett bra alternativ!
Vinter
The Swedish RG-32M contract was enhanced by the South African offset requirements through South Africa’s recent purchase of Gripen fighter aircraft from Swedish company SAAB.

http://www.alvis.plc.uk/news/NewsItem.cfm?id=200180

Så är det.
Jonte
"Enhanced" med 1000% eller? Kan vi inte få köpa utrustning för den summa vi åtagit oss, utan måste vi bara ge pengarna till dem?
Vinter
2.5 miljarder hmm, skulle kunnat köpa runt 2000 Ferrari bilar som värnpliktige sen kunde förstöra..det är lite pengar det.

Ärligt talat tror jag SVT blandat ihop siffrorna, eller möjligtvis har man köpt saker för 2.5 miljarder, och Galten är bara en av systemen man köpt in. Vad kan man tro? Har FM möjligtvis köpt in ett par Rooivalk attackhelikoptrar? laugh.gif
zzz
.

FILM

Testkörning av MG 32 M i relativt hård terräng och vatten, skjutning med TKSP från fordonet.

test_galten_2skv05.WMV (119Mb)

.
Alien
QUOTE (zzz @ May 12 2005, 20:48 )
.

FILM

Testkörning av MG 32 M i relativt hård terräng och vatten, skjutning med TKSP från fordonet.

.

Funkar verkligen länken? Jag får bara upp ett FETT txt-dokument med knäppa tecken!
simon
QUOTE (Alien @ May 12 2005, 21:18 )
QUOTE (zzz @ May 12 2005, 20:48 )
.

FILM

.

Funkar verkligen länken? Jag får bara upp ett FETT txt-dokument med knäppa tecken!

Jupp, för mig funkar den...
Lindeberg
Kan någon vänlig själ kasta upp en spegel.

Det går osnabbt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.