The Swede
Oct 17 2005, 19:58
Återigen Lansen, svaret finns redan i tråden.
Från senaste numret av FMV tidning Protec:
Tre tillverkare lyckades uppfylla de tekniska kraven. Men bara en, sydafrikanska Bae Land Systems omc, klarade de ekonomiska kraven, vilka bland annat innefattade att förse fmv med ett kostnadsfritt provfordon
lansen
Oct 17 2005, 20:05
QUOTE (The Swede @ Oct 17 2005, 20:58 )

Tre tillverkare lyckades uppfylla de tekniska kraven. Men bara en, sydafrikanska Bae Land Systems omc, klarade de ekonomiska kraven, vilka bland annat innefattade att förse fmv med ett kostnadsfritt provfordon
I ditt tidigare inlägg finns ju fler än tre fordon uppräknade....
Fler tittades på men inte alla uppfyllde de tekniska kraven???
EDIT/
Snabb förklaring. Letar jag efter en bil med stor motor, automatlåda, goda lastutrymmen, bra komfort och en hel del andra krav så kan jag skicka förfrågningar till 10 olika bilfirmor. 5 av dom säger att dom har det jag söker, det plockar bort 5. Bland de andra 5 fanns det 3 som redan på pappret ramlade ut, jag provar de andra 2 och kommer fram till att de är lika bra men den ena är billigare så jag köper den.
DVS, jag provar inte alla 10 pga att det är bortkastad tid och ekonomi, men de hade samma chanser som alla andra men höll inte ens måttet för att provas.
The Swede
Oct 17 2005, 20:49
QUOTE (lansen @ Oct 17 2005, 21:05 )

QUOTE (The Swede @ Oct 17 2005, 20:58 )

I ditt tidigare inlägg finns ju fler än tre fordon uppräknade....
Sex tillverkare deltog i anbudet med åtta fordon.
Tre av fordonen uppfyllde de tekniska kraven.
En tillverkare klarade de ekonomiska kraven.
Hur svårt kan det vara att förstå?
Erik_G
Oct 17 2005, 21:31
QUOTE (The Swede @ Oct 17 2005, 21:49 )

Sex tillverkare deltog i anbudet med åtta fordon.
Hur svårt kan det vara att förstå?
Var det med mutor inkluderat?
Om man drar bort mutorna, vilken leverantör var bäst då? Frågade du XX det, Swede, nå?
Det kanske är så att vår gode Swede som alla tycker har rätt alltid, rent av är mutad själv?
/Erik, som återgår till att läsa gamla nummer av "en ding ding värld"
The Swede
Oct 17 2005, 21:33
Sluta yra nu Erik och fixa så att du kan komma med på lördag istället.
Erik_G
Oct 17 2005, 21:46
QUOTE (The Swede @ Oct 17 2005, 22:33 )

Sluta yra nu Erik och fixa så att du kan komma med på lördag istället.

Ja, Jag ska be FMV ställa en Galt till förfogande, för "jämförande tester"

Eller så får jag ringa statoil och boka en Polo...
/E
QUOTE (The Swede @ Oct 17 2005, 21:49 )

Räknas krav av typen "serieleverans inleds senast 2006" som ett ekonomiskt eller tekniskt krav?
Fordon som idag är beställda i volym till andra försvarsmakter och kommer att levereras över en period på flera år bör få problem att uppfylla det kravet.
Räknas krav av typen "serieleverans inleds senast 2006" som ett ekonomiskt eller tekniskt krav?
Kommersiellt krav, tekniska krav är av typen: Fordonet skall ha en lastförmåga av minst 1000kg (bör 2000kg) (SOM EXEMPEL...)
Edit:
What: Du ska lära dig quote-funktionen.
/Ing
letar fortfarande bilder till alla er galten kramare, sluta kramas ett steg åt bakåt och upp med kameran..
angångde uppköp så är det inget argument alls, även om reglerna säger en grej så är det inte ovanligt att stat/kommun osv skriver sina "krav" så det endast passar på en..
Tex.. sverige måste göra motköp av sydafrika, splitterskyddadbil vore något.
Bil1. väger 3.4 ton, går i 85 km/h och kostar 3 miljoner, lastar 8 personer
Bil2. väger 3.5 ton, går i 70 km/h och kostar 2.4 miljoner, laster 4 personer
Bil3. väger 2.5 ton, går i 90 km/h och kostar 2.8 miljoner, laster 6 personer
Bästa valet här kanske vore Bil2, ekonomiskt, skyddsnivå rätt hög, om lastförmågan är viktig kanske bil1 ger mest "bil för pengarna"..
Men bil3 är den från sydafrika.. Därför gör man "Lätt splitterskyddadbil på max 3 ton".
Alla lämnar in bud, bil3 köps in, och på pappert ser allt korrekt ut, men egentligen har man köpt den sämsta..
Säger inte galten var/är sämsta valet, men tror nog kravspecen har ändrats lite för få igenom affären.. finns väl ingen som tror vi hade haft galtar i Sverige om inte sydafrika köpt gripar.. men det ändrar fortfarande inte det faktum att galten är (i min mening) ett riktigt bra köp.
Fk Satan
Oct 18 2005, 18:26
@granQ
Du kan inte ställa sådna krav i en oofentlig upphandling så att enbart en levrantör kan lämna svar på förfrågan. Dock så går det att ställa viktningen mellan olika punkter så att en levrantör gynnas. Men man måste ange viktningen klart och tydligt i förfrågningsunderlaget, vilket ger säljarna en möjlighet att anpassa sina svar efter viktningen.
Och med tanke på att ingen överklagat så måste det ha varit korrekt upphandlat. Så som jag förstod det så skulle levrantören ställa ett provfordon utan kostnad till FMV:s förfogande, och här så föll en hel del fordon bort... Detta krav kan gå att ifråga sätta, men eftersom ingen har överklagat upphandlingen så... Och jag gissar att tillverkarna av denna typ av fordon har tillgång till ganska vassa jurister när det gäller upphandlingar enl LOU. Samt att dessa troligen fått tillgång till mer dokument än vad vi här inne fått del av och dessa har inte gjort ngn hemställan till länsrätten osv...
The Swede
Oct 18 2005, 20:39
QUOTE (lansen @ Oct 12 2005, 17:53 )

ALLA GALTEN KRAMARE KIKA PÅ TV4+ MERA MOTOR NÄSTA TISDAG: GALTEN SKA FISKÖRAS AV EN JOURNALIST. REDAN NU KAN JAG AVSLÖJA ATT DENNA JOURNALIST KOMMER HÖJA DEN TILL SKYARNA.
Det klart steget från SUZUKI Vitara som troligen är hans jmf objekt är ju stort.
Läste i PROTECT om GALTEN, frågor återstår. Men Skit i dem nu ty GALTEN har kommit för att stanna.
SYDAFRIKA-SVERIGE 2-0

Kallar du det för att höja något till skyarna får du nog börja fundera lite på hur du uttrycker dig.
Angående reportaget så tycker jag att det var mest skit.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Oct 18 2005, 21:39 )

Jag har inte sett reportaget, men varför var det dåligt och vad skulle ha gjorts istället?
quiXsand
Oct 20 2005, 10:15
Jag tror att The Swede är lite ledsen för att inte
han fick göra reportaget... och sen sköt dom ju inget heller och det vet vi ju att han gillar

ALLA GALTEN KRAMARE KIKA PÅ TV4+ MERA MOTOR NÄSTA TISDAG: GALTEN SKA FISKÖRAS AV EN JOURNALIST. REDAN NU KAN JAG AVSLÖJA ATT DENNA JOURNALIST KOMMER HÖJA DEN TILL SKYARNA.
Det klart steget från SUZUKI Vitara som troligen är hans jmf objekt är ju stort.
Läste i PROTECT om GALTEN, frågor återstår. Men Skit i dem nu ty GALTEN har kommit för att stanna.
SYDAFRIKA-SVERIGE 2-0

Kallar du det för att höja något till skyarna får du nog börja fundera lite på hur du uttrycker dig.
The Swede

Tyckte också det var ett kasst reportage, körde ju bara runt på terrängbanan och man fick ju aldrig se den göra några direkt svåra saker...över en stock, wow, det har ju inte försvaret något annat fordon som klarar...
Nej jag hade hoppats på ett mycket mer utförligt reportage!!
lansen
Oct 20 2005, 17:00
QUOTE (alfie @ Oct 20 2005, 12:26 )

SYDAFRIKA-SVERIGE 2-0

The Swede

Tyckte också det var ett kasst reportage, körde ju bara runt på terrängbanan och man fick ju aldrig se den göra några direkt svåra saker...över en stock, wow, det har ju inte försvaret något annat fordon som klarar...
Måhända är detta Galten klarar av, inget mindre inget mer
och nu vaknar Galten klanen....
Hoppar ini min Leo stridsvagn, startar upp....
Ps ska få en bibba med handlingar om upphandling samt lite Galten prospekt.
Lite fullödig info direkt från chefen för upphandlingen skadar inte den som är intresserad av fakta. Tydligen en rätt roddig upphandling, även för att vara försvarsmtrl..
Prospekten torde vara mycket värda för endel, tar gärna emot bud på bibban Ds
Trolla vidare du. Blir nog bra ska du se.
Doggydriver
Oct 20 2005, 17:49
QUOTE (lansen @ Oct 20 2005, 18:00 )

QUOTE (alfie @ Oct 20 2005, 12:26 )

SYDAFRIKA-SVERIGE 2-0

The Swede

och nu vaknar Galten klanen....
Hoppar ini min Leo stridsvagn, startar upp....
Ps ska få en bibba med handlingar om upphandling samt lite Galten prospekt.
Lite fullödig info direkt från chefen för upphandlingen skadar inte den som är intresserad av fakta. Tydligen en rätt roddig upphandling, även för att vara försvarsmtrl..
Prospekten torde vara mycket värda för endel, tar gärna emot bud på bibban Ds
Låter trevligt. Om det nu avslöjas i papperen att Galten var ett av de sämre alternativen på marknade skall jag äta upp min mössa från förra året (luktar unk och gammal traktor) - i övriga fall står jag fast vid uttalandet om agitatorer, prestige och annat joll :P
Erik_G
Oct 20 2005, 18:13

Eller testföraren..
Men det ska bli kul och kanske höra någon form av väl underbyggd argumentation mot Galten från dig Lansen, nu när du sitter inne med alla fakta. Du kanske ÄNTLIGEN kan tala om det ingen av oss andra vet. Detta som du uppenbarligen känner till om Galten medn inte velat delge oss på hela den tiden som denna debatt (eufemism, jag vet) pågått.
Ser riktigt fram emot detta, då det kanske kan bli lite informativt och läraktigt, och inte bara slöseri med databasutrymme.
mvh
Erik G

Tydligen en rätt roddig upphandling, även för att vara försvarsmtrl..
Har du någt att backa upp det påståendet med, för vad jag vet så har du inte fått hem några papper ännu?
lansen
Oct 21 2005, 00:04
[quote name='simon' date='Oct 20 2005, 22:00 ' post='392842']
[quote post='392787' date='Oct 20 2005, 18:00 ' name='lansen']
Tydligen en rätt roddig upphandling, även för att vara försvarsmtrl..
[/quote]
Har du någt att backa upp det påståendet med, för vad jag vet så har du inte fått hem några papper ännu?
[/quote
Framkom vid mitt möte med chefen för upphandlingen..... Dock min tolkning. Hoppas jag nu får handlingarna inom en vecka....
[quote post='392806' date='Oct 20 2005, 19:13 ' name='Erik_G']
[quote post='392787' date='Oct 20 2005, 18:00 ' name='lansen']
[/quote]
Eller testföraren..
Men det ska bli kul och kanske höra någon form av väl underbyggd argumentation mot Galten från dig Lansen, nu när du sitter inne med alla fakta. Du kanske ÄNTLIGEN kan tala om det ingen av oss andra vet. Detta som du uppenbarligen känner till om Galten medn inte velat delge oss på hela den tiden som denna debatt (eufemism, jag vet) pågått.
Ser riktigt fram emot detta, då det kanske kan bli lite informativt och läraktigt, och inte bara slöseri med databasutrymme.
mvh
Erik G
[/quote]
Om vi skulle oro oss fördatabas utrymme skulle nog 30 procent av alla inlägg kasseras. Kanske en tanke om man är för likriktning och ryggdunkning, gagnar dock inte Vägen framåt försvarsmakten har med denna taktik. Måhända gångbart i forna DDR. Vidare är inte du Erik rätt man att avgöra sådant ty du är väl inte moderator?! Har aktning för din höga tanke kring Galten men lämna värdering av andras inlägg med hämvisning av databasutrymme...
Sytare
Oct 21 2005, 00:40
Lansen, läser du forumsbeskrivningen så står detta:
TransportcentralenHär diskuteras militära fordon, fartyg, stridsvagnar , pansar, flygplan, mm.
Forumet leds av:
The Swede,
achilleos,
Erik_G Erik_G är följaktligen en forumsmoderator...
Jag ser fram emot när du har läst materialet och meddelat oss resultatet!
Erik_G
Oct 21 2005, 07:11
Jobbigt med fakta, eller hur Lansen.
Nå, har du hittat några oroande FAKTA om Galten ännu?
Allt jag begär är någon liiiten detalj, någon liten förklaring till varför du ogillar Galten. Är det för att den har fel färg? Ser ful ut? Jag nöjer mig med den mest banala motiveringen, men hittils har du inte motiverat din galla ett enda dugg. VARFÖR tycker Lansen att Galten är kass? Jag FATTAR inte (är jag inte intelligent nog kanske) varför vi aldrig kan få besked. Jag är den förste att tycka att det är hälsosamt med differentierade åsikter i en debatt, blir inte så mycket till debatt annars, men en debatt av typen "A är skit, varför? Det säger jag inte!" är inte heller mycket till debatt. Har man sagt A får man säga B.
Vidare så framhåller jag att jag varken tycker det ena eller det andra om Galten annat än att jag tycker den ser cool ut, men jag har ingen anledning att tvivla på dem som säger att den är bra. Men jag är väldigt mottaglig för argument MOT Galten också, synd bara att den enda personen som är negativ mot Galten inte kan prestera ett enda jävla litet ynka argument mot den annat än att den är sydafrikansk (något som mycket väl kan räknas som ett plus, dels eftersom sydafrikanerna har erfarenhet av minskyddade fordon, dels ur en motköpsaspekt).
mvh
Erik G
Med rätt radera
PS Visst är det så att det inte hade blivit mycket kvar av databasen om man tog bort all skit, men det är skillnad på gödsel, ur vilket något gott kan komma, och smuts, där bakterier och annat elakt frodas. Kort sagt, det är skillnad på skit och skit.
PS/2 Kolla gärna in det snygga, diskreta, blågula bandet på min gradbeteckning
Vinter
Oct 21 2005, 08:15
Håhå jaja
Om det nu finns misstankar om brottslighet och oegentligheter i affären så tycker jag du ska ta och anmäla det, ring även aftonbladet och expressen och tala om för dom vad du vet.
Ta även kontakt med olika oberoende organisationer som kan utreda saken, borde vara lätt eftersom det är så självklart.
Så innan jag läser på mittuppslaget i DN om mutskandalerna i "Galten" affären tycker jag diskussionen om upphandlingen är slut, den har redan passerat gränsen för löjligt.
martinator
Oct 21 2005, 08:17
Tycker mig ana att lansens negativa ståndpunkt är mer ett politiskt ställningstagande än andras propagerande för. När andar kommit med argument i stil med "bra markfrigågn", "sydafrika erkänt duktiga på minskydd" osv har lansens alla argument mot varit att det är politiskt förklastligt. Här följer ett litet urval av hans tunga argumentering. "motköp", "Måhända en ommöjlig lösning rent politiskt.. ", "Storpolitik och motköp har gjort att vi hamnat i Galten soppan.", " Motköpstvånget i JAS affären" Notera att alla är politiska ställningstagande.
Om lansen slutade göra en politisk affär av det hela och presenterade lite motargument i form av tekniska svagheter i still med "alldeles för klena drivaxlar och för få splines", "För klena CV-jointar" ellr dylikt skulle vi andra ta dig på större alvar. Om källan dessutom är pålitlig skulle kanske även vi börja fundera på om det kanskä ändå finns likvärdiga eller rent ut av bättre fordon i samma klass som kan vara bättre alternativ.
/martinator
Erik_G
Oct 21 2005, 08:50
QUOTE (martinator @ Oct 21 2005, 09:17 )

Tycker mig ana att lansens negativa ståndpunkt är mer ett politiskt ställningstagande än andras propagerande för. När andar kommit med argument i stil med "bra markfrigågn", "sydafrika erkänt duktiga på minskydd" osv har lansens alla argument mot varit att det är politiskt förklastligt. Här följer ett litet urval av hans tunga argumentering. "motköp", "Måhända en ommöjlig lösning rent politiskt.. ", "Storpolitik och motköp har gjort att vi hamnat i Galten soppan.", " Motköpstvånget i JAS affären" Notera att alla är politiska ställningstagande.
Om lansen slutade göra en politisk affär av det hela och presenterade lite motargument i form av tekniska svagheter i still med "alldeles för klena drivaxlar och för få splines", "För klena CV-jointar" ellr dylikt skulle vi andra ta dig på större alvar. Om källan dessutom är pålitlig skulle kanske även vi börja fundera på om det kanskä ändå finns likvärdiga eller rent ut av bättre fordon i samma klass som kan vara bättre alternativ.
/martinator
Ja, eftersom politik inte ska diskuteras i detta forum så är det verkligen dags att börja tala teknik, annars kanske någon moderator måste börja deleta.. om nu någon moderator kunde kika lite på denna tråden någon gång
/E
Fk Satan
Oct 21 2005, 10:41
QUOTE (Vinter @ Oct 21 2005, 09:15 )

Håhå jaja
Om det nu finns misstankar om brottslighet och oegentligheter i affären så tycker jag du ska ta och anmäla det, ring även aftonbladet och expressen och tala om för dom vad du vet.
Ta även kontakt med olika oberoende organisationer som kan utreda saken, borde vara lätt eftersom det är så självklart.
Så innan jag läser på mittuppslaget i DN om mutskandalerna i "Galten" affären tycker jag diskussionen om upphandlingen är slut, den har redan passerat gränsen för löjligt.
Jupp skulle vara intressant ifall Lansen kunde hitta sådna saker, när de olika levrantörerna inte hittat det i upphandlingen... Vid upphandlingar enl LOU så begär vi alltid ut handlingarna för att gå igenom dessa för att hitta felaktigheter för att därefter överklaga upphandlingen till länsrätten. Visst hittar vi saker som vi tycker är felaktiga, där upphandlaren har frångått saker de givit i upphandlingen för att gynna en viss levrantör och vi har då överklagat detta. Men det är sällan som vi fått rätt hos länsrätten. Men vid upphandlingar som är värda ett antal miljoner är det alltid idé att överklaga ifall man hittar felaktigheter. OCh jag gissar att galten affären är lite större än de små upphandlingar vi är med om... Och vad jag vet har det inte skett någon överklagan från någon av parterna...
Fast Lansen kanske känner till något annat som varken vi eller säljarna känner till... Eller stod det i upphandlingen att hela upphandlingen är en bluff för vi måste göra motköp till sydafrika därför leder de upphandlingen stort... Och skulle ngt sådant stå i upphandlingen så skulle det garanterat ha varit ute i pressen. Samma sak ifall det skulle ha varit ngt fuffens med poängberäkningar, tekninska kravspecar osv.då skulle ngn ha överklagat... Så fram med det nu Lansen, vad är det som är problemet i upphandlingen som levrantörerna inte känner till men som du känner till?
Animal
Oct 27 2005, 10:20
Skulle kanske normalt hamna under propagandaministeriet... men.
BlåGul får kanske flytta på inlägget i så fall..
Se där.. Nu har Robert Collin fått provköra Galten.
Galten provkörs av Aftonblaskan
En fågel viskade i mitt öra att 17 stycken Galtar troligtvis kommer att hamna på ett av våra västligare regementen, för att ingå i detta regementes kommande internationella beredskapsförband.
martinator
Nov 3 2005, 15:19
QUOTE (Erik_G @ Oct 13 2005, 18:37 )

QUOTE (martinator @ Oct 13 2005, 17:29 )

När man talar minskydd, är det minor som slår mitt under, eller menar man de som går under hjulen?
Bägge två hoppas jag...
Verkar lite dumt annars..
Däremot blir väl naturligtvis följderna av en minsprängning mitt under annorlunda än om de tar ett hjul.
/E
hmmm..hittade detta på Alvis hemsida under texten om RG32M. OM jag fattat det rätt så gäller minskyddet alltså bara förutsatt att det är tryckutlösta minor som går av under hjulet. Ej mitt under...
"RG-32M protects occupants against a single-tank mine (7kg of TNT) under any wheel."
Vet att det inte är exakt samma fordon, men grunden är väl samma?
http://www.alvisvickers.co.uk//martinator
regstrup
Dec 7 2005, 22:39
Lite OT.................För'svaret i Danmark har bestämt sig för at köpa
Mowag Eagle IV. Dom andra fordon som provats var RG-32M, Panhard VBR och Textron ASV.
martinator
Dec 8 2005, 09:43
Mowag Eagle är väl bara en modifierad Humwee? Om man betänker på hur mycket en original Humwee väger och sedan på hur mycket extra pansar Mowag hänger på, hur mycket förstärkningar blir det egentligen. Samt hur många extra kilo adderar inte dessa förstärkningar som i sin tur kräver ytterligare överdimensionering förstärkningar av chassi, hjulupphängning mm. Motorn lär också behöva justeras/bytas för att palla med extra vikt...
Tycker Galten känns mer genomtänkt, är byggd och dimensionerad för större egenvikt från början. Känns som ett stabilare koncept. Tänker jag helt fel nu eller?
/martinator
lansen har bestämt sig för att det är något fel med galten.
Antingen tekniskt eller politiskt. För lansens del tror jag inte det spelar någon roll vilket.
Just nu sitter denne och letar brister.
Vi får se om han återkommer över huvud taget.
QUOTE (engan @ Dec 8 2005, 12:04 )

lansen har bestämt sig för att det är något fel med galten.
Antingen tekniskt eller politiskt. För lansens del tror jag inte det spelar någon roll vilket.
Just nu sitter denne och letar brister.
Vi får se om han återkommer över huvud taget.
Nej Galten är ju det bästa fordonet i klassen. Om motköp till JAS är politik är detta off topic ty politik har ju inget med detta forum att göra. Galten är bäst! Dock mycket intressant line up på Galtens konkurrenter. Konkurrenter som FMV petat från sin lista. Bibban kan rekvereras från FMV för den som är intresserad av "vägen" till Galten. Intressant läsning! För mig är denna tråd avslutad ty affären Galten är i hamn. Svenska män och kvinnor ska få sitt skydd i och med detta fordon. 100 ex beställda fler kommer säkert.... Fakta är fakta... Hoppas nu att inte de utsätts för "hetluft". Hoppas att den stannar på rätt ställe och inte på fi´s bakgård likt en strandad säl.
Line up på moderna fordon är nu tydligen MB Sprint och galten ev toppat med lite Auverland plåt som får defender att framstå som ultramodern!
QUOTE (martinator @ Dec 8 2005, 09:43 )

Mowag Eagle är väl bara en modifierad Humwee? Om man betänker på hur mycket en original Humwee väger och sedan på hur mycket extra pansar Mowag hänger på, hur mycket förstärkningar blir det egentligen. Samt hur många extra kilo adderar inte dessa förstärkningar som i sin tur kräver ytterligare överdimensionering förstärkningar av chassi, hjulupphängning mm. Motorn lär också behöva justeras/bytas för att palla med extra vikt...
Tycker Galten känns mer genomtänkt, är byggd och dimensionerad för större egenvikt från början. Känns som ett stabilare koncept. Tänker jag helt fel nu eller?
/martinator
Mowag Eagle IV er, modsat tidligere versioner, ikke bygget på HMMWV:
The MOWAG EAGLE IV is ideally suited as a plattform for various tactical mission roles such as reconnaissance, surveillance, command or military police tasks.
It is based on the advanced MOWAG DURO II chassis technology with its patented roll stabilizer and the proven De-Dion axle system. This gives the vehicle an extremely high off- and on-road mobility.
Vinceres
Dec 8 2005, 19:36
ytterligare en bild från S1
S1
martinator
Dec 9 2005, 08:59
@TGR
Du har så rätt. Tittade bara på sidan om Eagle och inte på varje enskild modell.
/martinator
Maskirovka
Dec 10 2005, 03:18
Har för mig att danskarna betalar en halv miljon dollar per styck. Hur mycket var det Galten kostade? 2,5 mille?
Vinter
Dec 10 2005, 04:18
QUOTE (Maskirovka @ Dec 10 2005, 03:18 )

Har för mig att danskarna betalar en halv miljon dollar per styck. Hur mycket var det Galten kostade? 2,5 mille?
Kontrakten på selve køretøjerne (85 styk) lyder på DKK 247 mio. svarende til DKK 2,9 mio. per styk (USD 0,46 mio.).
Inklusive våbensystem, beskyttelsesudstyr samt kommando-, kontrol-, kommunikations- og informationssystemer løber den samlede kontrakt op i DKK 420 mio. eller DKK 4,94 mio. per styk (USD 0,79 mio.)

I øvrigt har det danske folketings finansudvalg lige godkendt at der bruges DKK 1.676 mio. på indkøb af infanterikampkøretøjer (IFV) til hæren. Jeg kan forstå at det danske forsvar gennem længere tid har testet CV90, så det kan være der snart sker noget der?
Desuden skal der bruges DKK 408 mio. på at anskaffe bjærgningskampvogne til LEO2 samt middeltunge bjergningsvogne til IFV.
Har jeg ikke ret i at Danmark desuden arbejder sammen med Sverige om at anskaffe ingeniørkampvogne (KODIAK)?
Spett och slägga
Dec 11 2005, 22:26
QUOTE (TGR @ Dec 11 2005, 12:19 )

Finns den bara som Pickup?
Galten får in passagerare i bak.
QUOTE (Spett och slägga @ Dec 11 2005, 22:26 )

QUOTE (TGR @ Dec 11 2005, 12:19 )

Finns den bara som Pickup?
Galten får in passagerare i bak.
Jeg ved ikke hvorledes de danske Eagle IV kommer til at se ud. Alle billeder jeg har set, har været pick-up modellen??
Jonatan
Dec 18 2005, 16:24
Eaglen verkar ju helt klart som ettt bättre köp. önskar FM kunde tänkt lite längre.
Ignis nitidus
Dec 18 2005, 16:30
QUOTE (Jonatan @ Dec 18 2005, 16:24 )

Eaglen verkar ju helt klart som ettt bättre köp. önskar FM kunde tänkt lite längre.
Och det baserar du på?
os frontale
Dec 28 2005, 14:33
Idag såg jag en galt åkands norrut på E4an utanför östersund. Vad gör de där?
Jerkka79
Dec 28 2005, 16:41
QUOTE (Sg Toll @ Apr 23 2005, 16:14 )

Står 200 st på den ena hemsidan också... Låt oss hoppas på ytterliggare 200 st TKSP då

Verkligen assnygga bilar!själv kör jag en nissan TerranoII(korta modellen)
Helt outstanding terrängegenskaper,fast lite dyr i drift.
Hemvärnsman av guds nåde
Apr 21 2006, 18:19
Vad är senaste nytt om galten?
Har försvarsmakten beställt?
PB-Syte
Apr 21 2006, 19:09
102 Galtar är mig vetligen beställda och börjar levereras i år...

Edit: WhooHoo - då var man tydligen furir...
Skånsk makaron
Apr 24 2006, 20:39
Känner mig tvungen att berätta om en "bumpersticker" som jag tänker införskaffa å det snaraste "Hummvee recovery vehicle" som ska sitta bak på min blivande LR...
Tråden är gammal och ett och annat borde ha benats ut vid det här laget.
Finns det några härliga nyheter i framtagningen av galten och dess beväpning?
Lite update av er som jobbar med den vore trevligt.
Vilka förband får dom i första hand?
Mest intresse från min sida ligger i beväpningsbiten.
Blir det elstyrt, får den ngn form av balja, vilken/vilka KSP tittar man främst på?
Positiva resp. negativa punkter om fordonet i stort?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.