Lansens ena huvudargument, att Galten skulle vara onödigt dyr, faller ju ganska platt om man tar hänsyn till vad som skrivits om upphandlingen, nämligen att av de TVÅ fordon som motsvarade de tekniska kraven FMV ställt, var Galten det billigaste.
Det vore ju iochförsig kul att veta vilket det andra fordonet var, som uppfyllde de tekniska kraven, jag tvivlar dock på att det var GAZ.
Sen är Galten bara en enkel biljävel. Att hålla på och bete sig som om det vore ett stridsflygplan är bara fånigt. En bil kan man bulta på verktyg, vapen och annat utan att behöva certifiera och utprova in absurdum innan. Bilen är inte speciellt mycket mindre modern 20 år än vad den är nu. Det är en synnerligen okomplicerad bil vi har att göra med, inte en modern BMW 5-serie eller liknande med iDrive och annan elektronik högt och lågt. Vad jag förstått av det jag läst är det en relativt simpel konstruktion.
Det vore som jag sagt tidigare, intressant att veta om det finns något reelt problem att klaga på hos Galten?
Hittils har jag inte hört något negativt, specifikt, om fordonet. Inte ens Lansen har ju lyckats presentera en vettig anledning till att Galten skulle vara dålig, annat än att den är sydafrikansk (något som snarare stärker intrycket av den i mina ögon, vetandes att SA har världsberömd erfarenhet av minskyddade fordon) och att det är en del av motköpsaffärerna i gripenaffärens kölvatten (vilket i mina ögon är bra, eftersom vi då kan slå två flugor i en smäll och faktiskt köpa något vi har användning av).
Så om någon kan peka på något hos Galten som kan leda till problem, eller presentera ett alternativ med motivering varför det skulle vara bättre vore det ju trevligt.
Lansen ville ha ett alternativ till Galten som är sämre.
Här kommer mitt bidrag:

Rätt kasst minskydd på den..

Eller en i samma prisklass som Galten:

Klart mycket mer lyx för pengarna

Men ärligt talat, de enda alternativen jag känner till är väl i så fall Mamban, och det är väl i mångt och mycket föregångaren till Galten?
Vanliga, billigare jeepar finns det ju å andra sidan gott om, som Land Rover, Land Cruiser, HMMWV, G-wagen m.fl, men nu var det ju inte en jeep, vilken som helst, som behövdes..
/E
/E