Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Humwee my as!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Jonatan
Fortfarande ingen som har koll på vilka förband som skall få Galten under 2006?
106
QUOTE (Jonatan @ Sep 18 2005, 16:36 )
*

MP06 kommer få den, med fordonsutbildning i januari om jag fattat rätt. Annars kan man väl misstänka ett de som haft den på prov kommer få den, dvs LG, K3 och Ing2.
Jonatan
Betyder det att Militärpolisjägarna kungsägnen kommer få denna under 2006.
Harald
QUOTE (106 @ Sep 18 2005, 20:50 )
*

MP06 kommer få den, med fordonsutbildning i januari om jag fattat rätt. Annars kan man väl misstänka ett de som haft den på prov kommer få den, dvs LG, K3 och Ing2.
*

Varför inte skicka dem till afgahnistan istället för sveriges fiiinaste regemente?
what
Läs mer om Galten i nya Protec, se FMV´s hemsida. Lite intressant information om fordonet samt hur upphandlingen gick till (Lansen, läs...)

ph34r.gif
Fk Satan
bara att konstatera att ngn i denna tråd är ute och cyklar....

Under ett års
tid arbetade sedan fmv fram en
kravspecifikation för fordonet och
genomförde en offentlig upphandling
som inkluderade provexemplar
på det föreslagna fordonet. Tre
tillverkare lyckades uppfylla de
tekniska kraven. Men bara en, sydafrikanska
bae Land Systems omc,
klarade de ekonomiska kraven,
vilka bland annat innefattade att
förse fmv med ett kostnadsfritt
provfordon

från protec
Skuggan
och för de som inte vet vad Protec är så är det en GRATIS tidning som FMV (altså Försvarets MaterielVerk) ger ut, så, gå in på www.FMV.se och beställ Protec. (fins i PDF format också)
står mycket intressant i den tidningen om framtida vapensystem och materiel.

så lansen, LÄS!
S-TANK
QUOTE (106 @ Sep 18 2005, 20:50 )
*

*

Bilarna är i första hand inköpta till internationella insatser. Följdaktligen kommer de i första hand gå till de förband som utbildar/sätter upp insatsförbanden (NBG, LA, KS, MP, EN). Så är inriktningen, de är inte fördelade än, de är inte byggda än... Första leveransen kommer inte förrän första halvåret -06.

pansar2.png S-Tank
106
Enligt förra numret av Protec (artikeln om Auverland) skulle K3/LBB få Bv309 och RG-32M som splitterskyddade fordon. Är det inte bestämt alltså?
S-TANK
QUOTE (106 @ Sep 30 2005, 18:49 )
Enligt förra numret av Protec (artikeln om Auverland) skulle K3/LBB få Bv309 och RG-32M som splitterskyddade fordon. Är det inte bestämt alltså?
*

Både ja och nej. Jag är ganska övertygad om att K3 kommer att få bilen ganska snabbt i och med accelarationsspår "Forcerad anskaffning och införande av lätta fordon till luftburen skvadron/mekaniserat kompani", men hur den sammantagna fördelningen är tänkt att ske, vem som ska få och när, är enligt min uppfattning inte fastställd. Artikelförfattaren kanske vet mer än jag i ämnet (inte osanolikt) jag bara hänvisar till en skrivelse från HKV jag såg förra veckan.

Bilarna kommer att levereras i olika omgångar vilket innebär att de som ska utbilda och använda dem först också kommer att få dem först. Vilket/vilka förband det är framgick inte av den skrivelsen. Det är väl inte helt otroligt att det redan är bestämt långt inne i HKV men enligt skrivelsen är fördelningen formelt sett inte klar.

Jag ska se om jag hittar skrivelsen i veckan, så ska jag kolla mer noggrant vad där stod.

pansar2.png S-Tank

Edit: Lade till lite.
granQ
är lite behov av bilder på insidan, bara hittat 2 små dåliga.

Någon med kontakter, digitalkamera som kan ordna?
S-TANK
QUOTE (106 @ Sep 30 2005, 18:49 )
*

Jag förnekar allt jag påstått tidigare och hävdar motsatsen! Nästan ialla fall...

Efter lite efterforskningar på jobb idag är jag lite klokare i ämnet. Jag har inte koll på alla förband men ett av våra sydligaste (gissa vilket B)) kommer att få ett antal galtar under 2:a kv -06.

pansar2.png S-Tank
lansen
Kan inte denna vara ett alternativ till Galten?

http://www.pinzgauer.uk.com/

eller

http://www.simviation.com/yabbuploads/gaz

ALLA GALTEN KRAMARE KIKA PÅ TV4+ MERA MOTOR NÄSTA TISDAG: GALTEN SKA FISKÖRAS AV EN JOURNALIST. REDAN NU KAN JAG AVSLÖJA ATT DENNA JOURNALIST KOMMER HÖJA DEN TILL SKYARNA.
Det klart steget från SUZUKI Vitara som troligen är hans jmf objekt är ju stort.

Läste i PROTECT om GALTEN, frågor återstår. Men Skit i dem nu ty GALTEN har kommit för att stanna.
SYDAFRIKA-SVERIGE 2-0 blyg.gif
Born
sverige - sydafrika 1-1
Ing
QUOTE (lansen @ Oct 12 2005, 17:53 ) *

eller

ALLA GALTEN KRAMARE KIKA PÅ TV4+ MERA MOTOR NÄSTA TISDAG: GALTEN SKA FISKÖRAS AV EN JOURNALIST. REDAN NU KAN JAG AVSLÖJA ATT DENNA JOURNALIST KOMMER HÖJA DEN TILL SKYARNA.
Det klart steget från SUZUKI Vitara som troligen är hans jmf objekt är ju stort.

Läste i PROTECT om GALTEN, frågor återstår. Men Skit i dem nu ty GALTEN har kommit för att stanna.

Det ser lite gapigt ut när du skriver med versaler. Är du full?

Vad menar du är bättre med de fordon du länkar till?
Är du seriös, eller bara bitter?
Erik_G

eller

Vad är det som är så bra med just de fordonen då? Hittade inte någon minskyddad Pinzgauer, men det kanske finns?
Det vore ju konstruktivt om du kunde motivera ditt val av just de fordonen, varför just de är bättre än Galten.
Men det är ju ett steg frammåt att vi faktiskt får lite alternativ redovisade. Bra Lansen, vi börjar komma någon vart. Malajn.gif

/E
Fk Satan

eller

Om nu dessa är så bra alternativ till Galten, varför lämnade de inte in ett svar på förfrågan? eller gjorde ett överklagade på upphandlingen? Ingen av de aktörer som var med i upphandlingen lämnade in något överklagande. Hur kan det komma sig?

1, FMV följde inte regler & lagar kring LOU
2, FMV följde regler & lagar kring LOU
martinator
Dessutom har Pinz mfl avhandalts i tråden <tänkbara ersättare till TGB 11/13> så egentligen hör ju inlägget hemma i den.

Läste lite om minskyddet på Engländarnas nya fordon. Om jag fattat det rätt så bygger det på att "hytten" är gjort som en låda och relativt enkelt frikopplar från fram och bakvagn för att inte överföra för stora krafter till mellansektionen. Någon som har ett vet hur det är löst på galten?
När man talar minskydd, är det minor som slår mitt under, eller menar man de som går under hjulen?

/martinator
Erik_G
QUOTE (martinator @ Oct 13 2005, 17:29 ) *
När man talar minskydd, är det minor som slår mitt under, eller menar man de som går under hjulen?

Bägge två hoppas jag...
Verkar lite dumt annars..
Däremot blir väl naturligtvis följderna av en minsprängning mitt under annorlunda än om de tar ett hjul.

/E
Doggydriver
Lansen förh*lvete - släppa prestigen och vara konstruktiv, låter som en idé?
Inte var jag kanske helt nöjd med "Galten"-nyheten först, men det verkar ju inte överdrivet dåligt. Mycket värre motköp hade säkert kunnat göras.

Om vi säger så här. Om alla som verkar gilla Galten (varav vissa tydligen t om petat på den - avundsjuk) är Galtenkramare, så har du förmodligen en grund till detta. Är det en motiverad avsky mot fordonet? Eller är du bara förbannad för att du tycker Pinzgauer är coolare? Jag förstår inte - så förklara gärna. Annars blir det svårare att bli tagen på allvar vet du.

/Toll som ledsnat på skrikande agitatorer utan torrt på fossingarna.

eller

Briglt
QUOTE (Minimi @ Apr 22 2005, 07:51 ) *
Nu har jag sett en bild på Försvarsmaktens nya jeep. Det är ett Sydafrikanskt monsterfordon som heter Galten... (Har tyvärr igen direkt info om den, men den ser i alla fall tuff ut! camo.gif )

Något som vet något mer?

Galten (RG 32M) fick sitt namn av FMV:s projektteam. En sydafrikansk patrulljeep, gjord av stål från svenska SSAB. Är till för utlandsstyrkans behov och skall ses som ett komplement till Pansarterrängbil 203.

Den är konstruerad för att kunna ta sig fram väl i terrängen. Fyrhjulsdriven, lågväxeln och de stora, grovmönstrade hjulen gör den smidig trots sina 5,4 ton. Har en rak sexcylindrig,3,2 liters turbodiesel från Steyr. Växellådan: automat. Längd: 505 cm, Bredd: 220 cm, Höjd: 231 cm, Tomvikt: 5400 kg, Maxlast: 1300 kg, Vinch: 4ton, 20 meters vajer, fjärrmanövrerad. Toppfart: 110 km/tim, Passagerare: Fyra + två temporära platser, Skydd: Stanag Level 1 (samt tilläggsutrustning för att uppnå Stanag 2 på 20 fordon).

Den här sydafrikanska patrulljeepen kommer att utgöra en viktig del i Försvarsmaktens framtida förmågor. Tack vare sin rimliga vikt och storlek är den enkelt transportbar med flyg, till exempel med "Herrcan". Den är lämplig att ingå i den framtida Battle Group. Fordonets beväpning består idag av en 12,7 millimeters tung ksp, men möjlighet finns att hänga på allt från 5,56 till 40 millimetersvapen.

Samtliga 102 beställda Galtar är splitterskyddade enligt standarden Stanag Level 1. Alla är också förberedda att uppgraderas till Stanag Level 2 med hjälp av påhängbara tilläggsskydd. Det finns i dag 20 st tilläggsskydd som kan flyttas runt mellan dessa fordon vid behov.

Försöker lägga in en bild senare på min hemsida på denna Galt. www.zettby.se/hasse

FN1.gif
lansen
QUOTE (Toll @ Oct 14 2005, 13:48 ) *
Lansen förh*lvete - släppa prestigen och vara konstruktiv, låter som en idé?
Inte var jag kanske helt nöjd med "Galten"-nyheten först, men det verkar ju inte överdrivet dåligt. Mycket värre motköp hade säkert kunnat göras.

Om vi säger så här. Om alla som verkar gilla Galten (varav vissa tydligen t om petat på den - avundsjuk) är Galtenkramare, så har du förmodligen en grund till detta. Är det en motiverad avsky mot fordonet? Eller är du bara förbannad för att du tycker Pinzgauer är coolare? Jag förstår inte - så förklara gärna. Annars blir det svårare att bli tagen på allvar vet du.

/Toll som ledsnat på skrikande agitatorer utan torrt på fossingarna.

eller

Denna tråd har aldrig handlat om evidens/vetenskap bland de sk "Galten anhängarna". Till synes är man glad att få ett mindre skyddat fordon. Gott så. Dock... Storpolitik och motköp har gjort att vi hamnat i Galten soppan. Jag hade hellre sett en europeisk lösning alt en transatlantisk lösning/NATO lösning.
Finns projekt på G både inom EU (där b la PINZ men även Mercedes BENZ deltar) men även i USA om ett nytt tgb fordon i mindre storlek i skyddat utförande. Vi riskerar att hamna på en sydafrikansk bakgård med denna "GALT". Om ekonomi men smäll för pengen ska gälla tror jag på GAZ. Måhända en ommöjlig lösning rent politiskt.. Tråden har som sagt för länge sedan tappat evidenskrav. Här handlar det om "tro" och "förhoppning". När bara ett objekt är presenterat och de andra inte ens är namngivna borde alla demokratiskt fostrade individer reagera.
Vinter
Det är ett europeiskt projekt, företaget kontrolleras av BAE vilket råkar vara ett brittiskt företag som samtidigt äger stora delar av svensk vapen industri. Fordonet Galten bygger på(Mamban) är erkännt en av dom bästa minskyddade fordon på marknaden, om inte den bästa.

Men vi skulle säkert kunna slösa ut ett antal miljoner extra och vänta några år innan det finns alternativ på marknaden och istället rulla vanliga personbilar i mintäta områden där vi kan tvingas operera....

Var vänlig presentera ditt ultimata fordon som du tycker försvarsmakten borde ha köpt.
simon
QUOTE (Vinter @ Oct 14 2005, 21:40 ) *
Det är ett europeiskt projekt, företaget kontrolleras av BAE vilket råkar vara ett brittiskt företag som samtidigt äger stora delar av svensk vapen industri. Fordonet Galten bygger på(Mamban) är erkännt en av dom bästa minskyddade fordon på marknaden, om inte den bästa.

Men vi skulle säkert kunna slösa ut ett antal miljoner extra och vänta några år innan det finns alternativ på marknaden och istället rulla vanliga personbilar i mintäta områden där vi kan tvingas operera....

Var vänlig presentera ditt ultimata fordon som du tycker försvarsmakten borde ha köpt.

Tilläg till Vinters sista:

Som finns att köpa "of the shelves" idag.
lansen

Frågan är ju vilka fordon har Galten slagit? Kanske Galten anhängarna kan svara på det. Vilka fordon stod mot Galten? Som det ser ut nu enl Galtenanhängarna finns inga konkurrenter, frågor såsom ovan får alltid samma sura svar "Kom med nått bättre förslag". Inte konstruktivt. Vidare har jag tidigare pekat på andra fordon och allianser som är klara alternativ till Galten. Vi kunde varit med i spetsen gällande både skydd och hybridteknik, vi valde ett dyrt andra alternativ för 2,5 mille/enhet. Troligen kommer siffran stiga med hänvisning till pengakurs eller något annat. Och ärligt det finns inte något "ultimat fordon" men vi skulle kunna vara med att jobba i projekt där sådana är under utveckling. Nu får vi dras med Galten i 20-30 år.
Bara inom några år är den lika obsolet som VOLVO RTGB Suggan. Detta till priset av ett par mille per enhet...
Born
Haha. Lansen, vad är ditt problem med Galten egentligen? Är det bara tom prestige?
Finns säkert alternativ till Galten, och jag tror FMV har bättre koll än du på vad som behövs i FM. Dessutom är 2,5 mille/fordon ett lågt pris för ett splitter/minskyddat transportfordon. Gångrar du det med 4 så får du säkert något med den spetsteknologi du efterfrågar. Men då blir det ju inte så många förståss.
Resonerar man som du så lär FMV aldrig kunna köpa något nytt fordon, utvecklingen går ju framåt hela tiden och ska man då vänta på nästa hela tiden???

Kom igen när Galten kommit ut på förband och testats, då kanske din kritik är befogad, men nu är det bara tomt prat och någon sorts prestige.
Maskirovka
QUOTE (lansen @ Oct 15 2005, 10:51 ) *

Frågan är ju vilka fordon har Galten slagit? Kanske Galten anhängarna kan svara på det. Vilka fordon stod mot Galten? Som det ser ut nu enl Galtenanhängarna finns inga konkurrenter, frågor såsom ovan får alltid samma sura svar "Kom med nått bättre förslag". Inte konstruktivt. Vidare har jag tidigare pekat på andra fordon och allianser som är klara alternativ till Galten. Vi kunde varit med i spetsen gällande både skydd och hybridteknik, vi valde ett dyrt andra alternativ för 2,5 mille/enhet. Troligen kommer siffran stiga med hänvisning till pengakurs eller något annat. Och ärligt det finns inte något "ultimat fordon" men vi skulle kunna vara med att jobba i projekt där sådana är under utveckling. Nu får vi dras med Galten i 20-30 år.
Bara inom några år är den lika obsolet som VOLVO RTGB Suggan. Detta till priset av ett par mille per enhet...

Jag fattar bara inte varför du drog upp Pinzgauern som ett alternativ. Jag har inte sett att dom har ngn variant av splitter/minskyddade patrullfordon. Som ersättare för hela Tgb 11/13/20-familjen är väl Pinzgauern ett lämpligt alternativ men Galten är ett helt annat fordon.

Sedan har jag inga som helst betänkligheter mot dessa sydafrikanska fordon, landet har ju decennier av skarp erfarenhet när det gäller minkrigföring och har utvecklat fordon efter just det hotet. Priset är väl inte heller uppsendeväckande, kan inte tänka mig att dom där nya splitter/min-skyddade Humrarna är billigare. Visst kommer alltid ryssarnas prylar vara billigast på marknaden, och dom gör säkert bra grejer, men det finns väl mängder av anledningar till att vi i västvärlden inte köper våra krigsprodukter därifrån.

Sedan var det väl ganska brådis att få ut dessa fordon till utlandsstyrkorna. Om vi nu har en av marknadens bästa produkt, till ett bra pris och dessutom ska göra motköp av Sydafrika är det perfekt att slå till. Tror nog utlandsstyrkorna i Kosovo, Afghanistan osv blir glada över att få bilarna så fort som möjligt, liv kan ju trots allt hänga på det...

Köpte förresten inte amerikanska marinkåren alldeles nyss en större variant av Galten för att blixinsättas i Irak? Jag har för mig det.
lansen
QUOTE (Maskirovka @ Oct 15 2005, 11:16 ) *
QUOTE (lansen @ Oct 15 2005, 10:51 ) *

Jag fattar bara inte varför du drog upp Pinzgauern som ett alternativ. Jag har inte sett att dom har ngn variant av splitter/minskyddade patrullfordon. Som ersättare för hela Tgb 11/13/20-familjen är väl Pinzgauern ett lämpligt alternativ men Galten är ett helt annat fordon.

Sedan har jag inga som helst betänkligheter mot dessa sydafrikanska fordon, landet har ju decennier av skarp erfarenhet när det gäller minkrigföring och har utvecklat fordon efter just det hotet. Priset är väl inte heller uppsendeväckande, kan inte tänka mig att dom där nya splitter/min-skyddade Humrarna är billigare. Visst kommer alltid ryssarnas prylar vara billigast på marknaden, och dom gör säkert bra grejer, men det finns väl mängder av anledningar till att vi i västvärlden inte köper våra krigsprodukter därifrån.

Sedan var det väl ganska brådis att få ut dessa fordon till utlandsstyrkorna. Om vi nu har en av marknadens bästa produkt, till ett bra pris och dessutom ska göra motköp av Sydafrika är det perfekt att slå till. Tror nog utlandsstyrkorna i Kosovo, Afghanistan osv blir glada över att få bilarna så fort som möjligt, liv kan ju trots allt hänga på det...

Köpte förresten inte amerikanska marinkåren alldeles nyss en större variant av Galten för att blixinsättas i Irak? Jag har för mig det.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1042&st=120 på denna SOLDF tråd finns ett exempel på Pinz med skydd, finns fler. Men Ni Galten anhängare, vilka fordon är GALTEN bättre enligt Er själva. Som är i samma ålderskategorie. HUMMVEE med bakugnsplåtar räknas inte wink.gif
Born
Vet inte vilka fordon den är bättre eller sämre än, men jag litar på FMVs omdömme. Sen att köpet är politiskt (som alla inköp när det gäller försvarsmateriel) kan man ju räkna ut med röven, men det gör inte fordonet sämre.

Har det kommit något konkret svar på vad det är för fel på Galten? Eller är det fortfarande bara prestige från något håll?
lansen
QUOTE (Born @ Oct 15 2005, 15:48 ) *
Vet inte vilka fordon den är bättre eller sämre än, men jag litar på FMVs omdömme. Sen att köpet är politiskt (som alla inköp när det gäller försvarsmateriel) kan man ju räkna ut med röven, men det gör inte fordonet sämre.

Har det kommit något konkret svar på vad det är för fel på Galten? Eller är det fortfarande bara prestige från något håll?

Prestige kommer väl de som blint tror på en fordonstyp som ingår i en uppköps affär och som mig veterligen inte ställts mot något annat fordon i fälttest. Vad är bra med galten? Vilka andra fordon jmf då Galten med om man nu anser den är sååååå bra? Galten är möjligen en brygga i väntan på vad komma skall. Dock en jäkligt dyr brygga. Men Galten kommer aldrig bli en brygga ty den ska rulla i 20-30 år.
Jag har gett förslag på nu tänkbara alternativ och mer viktigt allinaser där Sverige skulle kunna vara med i framtagande av ett modernt fordon gällande både skydd och motoraggregat. Så vilka fordon har nu Galten slagit? Väntar med spänning på svar!
Ing
QUOTE (lansen @ Oct 15 2005, 18:08 ) *
Prestige kommer väl de som blint tror på en fordonstyp som ingår i en uppköps affär och som mig veterligen inte ställts mot något annat fordon i fälttest. Vad är bra med galten? Vilka andra fordon jmf då Galten med om man nu anser den är sååååå bra? Galten är möjligen en brygga i väntan på vad komma skall. Dock en jäkligt dyr brygga. Men Galten kommer aldrig bli en brygga ty den ska rulla i 20-30 år.
Jag har gett förslag på nu tänkbara alternativ och mer viktigt allinaser där Sverige skulle kunna vara med i framtagande av ett modernt fordon gällande både skydd och motoraggregat. Så vilka fordon har nu Galten slagit? Väntar med spänning på svar!
Prestige är vad du lagt i att inte "förlora" det här. Du har mer eller mindre kassförklarat galtensystemet och vägrar ge med dig i att det mycket väl kan vara ett bra köp.

*Vad kostar andra fordonssystem?
Om du inte vet, hur kan du sitta och säga att Galtensystemet är dyrt?

*En sak som är SKITBRA med galten är att den faktiskt är på väg hit redan. Nu. Den finns.
Och det var förmodligen ett viktigt krav när den köptes in.
För de behövs. Nu. Eller helst igår!

*Sedan har Sydafrika BRA erfarenhet av minskyddade fordon. Det vet vi redan.

*Går det sedan att sätta plus på en punkt till, nämligen motköp för ett gäng flygplan så är det ytterligare en sak som är BRA med Galten.

Att ens ta med Gaz i ett tidigare inlägg tycker jag visar på viss... desperation. Det är ett hårdhudat hjulgående fordon. Är det likt galten i övrigt? Verkar det vara ett praktiskt fordon att patrullera i, med bra sikt åt sidorna? MEN! Det är nog billigt!

Nej du Lansen... lägg ner, och vänta till galten kommer ut på förband.
Det är ju faktiskt folk som pysslat och pillat med Galten här, som verkar tycka om den. Räknas inte det?
lansen
QUOTE (Ing @ Oct 15 2005, 18:24 ) *
QUOTE (lansen @ Oct 15 2005, 18:08 ) *

Prestige är vad du lagt i att inte "förlora" det här. Du har mer eller mindre kassförklarat galtensystemet och vägrar ge med dig i att det mycket väl kan vara ett bra köp.

*Vad kostar andra fordonssystem?
Om du inte vet, hur kan du sitta och säga att Galtensystemet är dyrt?

*En sak som är SKITBRA med galten är att den faktiskt är på väg hit redan. Nu. Den finns.
Och det var förmodligen ett viktigt krav när den köptes in.
För de behövs. Nu. Eller helst igår!

*Sedan har Sydafrika BRA erfarenhet av minskyddade fordon. Det vet vi redan.

*Går det sedan att sätta plus på en punkt till, nämligen motköp för ett gäng flygplan så är det ytterligare en sak som är BRA med Galten.

Att ens ta med Gaz i ett tidigare inlägg tycker jag visar på viss... desperation. Det är ett hårdhudat hjulgående fordon. Är det likt galten i övrigt? Verkar det vara ett praktiskt fordon att patrullera i, med bra sikt åt sidorna? MEN! Det är nog billigt!

Nej du Lansen... lägg ner, och vänta till galten kommer ut på förband.
Det är ju faktiskt folk som pysslat och pillat med Galten här, som verkar tycka om den. Räknas inte det?

Upprepar frågan för tredje gången idag.....Så vilka fordon har nu Galten slagit? Väntar med spänning på svar!
Vargas
Oj, en antigalt-taliban! Malajn.gif
eskil
QUOTE (lansen @ Oct 15 2005, 20:35 ) *
Upprepar frågan för tredje gången idag.....Så vilka fordon har nu Galten slagit? Väntar med spänning på svar!

Du har redan fått svaret tre gånger långt innan idag: Inga!
Galten är ensam i sin klass. Vi behöver fordon i den klassen. Alltså köper vi Galten.
Är det svårt att förstå?
lansen
QUOTE (eskil @ Oct 15 2005, 22:27 ) *

Galten är ensam i sin klass. Vi behöver fordon i den klassen. Alltså köper vi Galten.
Är det svårt att förstå?

Skönt att höra! Galten har inga konkurrenter! Otroligt! Lite som Trabant i Östtyskland då!

biggrin.gif
The Swede
QUOTE (lansen @ Oct 15 2005, 23:00 ) *
QUOTE (eskil @ Oct 15 2005, 22:27 ) *

Är det svårt att förstå?

Skönt att höra! Galten har inga konkurrenter! Otroligt! Lite som Trabant i Östtyskland då!

biggrin.gif

Jodå, Galten har konkurenter men, det var ingen annan tillverkare som kunde uppfylla FMV krav.
Detta påpekades på trådens förra sida och finns att läsa i senaste numret av FMV gratistidning PROTEC.
Detta blev du upplyst om för ett antal inlägg sedan, har du kollat den artikeln ännu?
Sen kan du ju även skicka ett e-mail till FMV och fråga vilka övriga fordon/tillverkare som var med i upphandlingen, när du gjort detta kan du redovisa resultatet här.

The Swede pansar2.png
Erik_G
Lansens ena huvudargument, att Galten skulle vara onödigt dyr, faller ju ganska platt om man tar hänsyn till vad som skrivits om upphandlingen, nämligen att av de TVÅ fordon som motsvarade de tekniska kraven FMV ställt, var Galten det billigaste.

Det vore ju iochförsig kul att veta vilket det andra fordonet var, som uppfyllde de tekniska kraven, jag tvivlar dock på att det var GAZ.

Sen är Galten bara en enkel biljävel. Att hålla på och bete sig som om det vore ett stridsflygplan är bara fånigt. En bil kan man bulta på verktyg, vapen och annat utan att behöva certifiera och utprova in absurdum innan. Bilen är inte speciellt mycket mindre modern 20 år än vad den är nu. Det är en synnerligen okomplicerad bil vi har att göra med, inte en modern BMW 5-serie eller liknande med iDrive och annan elektronik högt och lågt. Vad jag förstått av det jag läst är det en relativt simpel konstruktion.

Det vore som jag sagt tidigare, intressant att veta om det finns något reelt problem att klaga på hos Galten?
Hittils har jag inte hört något negativt, specifikt, om fordonet. Inte ens Lansen har ju lyckats presentera en vettig anledning till att Galten skulle vara dålig, annat än att den är sydafrikansk (något som snarare stärker intrycket av den i mina ögon, vetandes att SA har världsberömd erfarenhet av minskyddade fordon) och att det är en del av motköpsaffärerna i gripenaffärens kölvatten (vilket i mina ögon är bra, eftersom vi då kan slå två flugor i en smäll och faktiskt köpa något vi har användning av).

Så om någon kan peka på något hos Galten som kan leda till problem, eller presentera ett alternativ med motivering varför det skulle vara bättre vore det ju trevligt.

Lansen ville ha ett alternativ till Galten som är sämre.
Här kommer mitt bidrag:

Rätt kasst minskydd på den.. biggrin.gif

Eller en i samma prisklass som Galten:

Klart mycket mer lyx för pengarna biggrin.gif

Men ärligt talat, de enda alternativen jag känner till är väl i så fall Mamban, och det är väl i mångt och mycket föregångaren till Galten?
Vanliga, billigare jeepar finns det ju å andra sidan gott om, som Land Rover, Land Cruiser, HMMWV, G-wagen m.fl, men nu var det ju inte en jeep, vilken som helst, som behövdes..

/E

/E
Vinter

Jag tycker det naturliga svaret blir : samtliga biggrin.gif
Born
Har det kommit någon vettig anledning till att inte köpa Galten? Politiska? Ekonomiska? Tekniska?

Väntar bara på att få höra vad som är FEL med den. Måste ju vara något som du lansen vet som inte jag vet. Om du hittar det/dom felet/felen så är det bara att ringa FMV och säga åt dom att det här kanske inte var någon så bra idé. Och så kan du ju ge dom ett par tips på alternativ.

Jag har inte ens kört Galten än, men förhoppningsvis får jag göra det. Efter det kan jag skriva vad jag tycker om bilen rent tekniskt, men fram tills dess får jag lita på att FMV gör ett bra köp.

Förövrigt får jag nog hålla med vinter då jag inte har full koll på all världens fordon i jeepklassen.
eskil
QUOTE (lansen @ Oct 15 2005, 23:00 ) *

Typ. Skulle FM mot all förmodan känna ett behov av bilar med gräsklipparmotor så skulle vi antagligen köpa Trabanter.
Triggerpuller
Men gjordes det överhuvudtaget några jämförande försök med liknande fordon?

Såsom:

Panther CLV

Dingo 2
Vinter
QUOTE (Triggerpuller @ Oct 17 2005, 00:40 ) *

Såsom:

Panther CLV

Dingo 2

Enligt FMV har dom tittat på andra fordon i den klassen, och galten vinner inte oväntat på ekonomin. Det bästa dealet helt enkelt.
kronvrak
QUOTE (Maskirovka @ Oct 15 2005, 11:16 ) *

Vilken del av amerikanska försvaret det är jag inte 100% säker på men det har köpts in ett större fordon delvis som ett komplement för att kunna föra med sig mer last än vad "humrarna" klarar av men även som ersättning för humrarna då de börjat närma sig sin gräns för vad man kan lasta på i skyddsväg.

Det är därför ganska kul att se folk sitta och föreslå att man skulle köpa in humrar istället för Galten. smile.gif
Triggerpuller
QUOTE (Vinter @ Oct 17 2005, 00:57 ) *
QUOTE (Triggerpuller @ Oct 17 2005, 00:40 ) *

Såsom:

Panther CLV

Dingo 2

Enligt FMV har dom tittat på andra fordon i den klassen, och galten vinner inte oväntat på ekonomin. Det bästa dealet helt enkelt.

Fast enligt de källor jag hittat har inga komparativa tester gjorts med några andra fordon på marknaden. Frågan är ju bara om Galten verkligen är mer ekonomiskt fördelaktig än låt säga Dingo 2 Long Wheelbase som skall gå lös för 3,8 milj. Krävs ju 2 Galtar för att lyfta en grupp men bara 1 Dingo. Men den senare är ju lite tyngre.
The Swede
Fick svar från FMV:

Hej,
Följande fordon/tillverkare var med i upphandlingen

Alvis S.A. Plc - fordon RG32M
Krauss Maffei Wegman- fordon Dingo och Terrier
Jankel Armouring Ltd - fordon Baldur
Rindab - fordon HMMWV
IVECO - fordon LMV
MOWAG Motorwagenfabrik - fordon Eagle IV, Duro

Med vänliga hälsningar

X X

Jag har tagit bort namnet på den person som svarade då personen ej givit medgivande till publicering av namnet.

Som tidigare sagt så var Alvis de enda som uppfyllde alla krav i upphandlingen och därför valdes Galten.

The Swede pansar2.png
lansen
QUOTE (The Swede @ Oct 17 2005, 18:10 ) *
Fick svar från FMV:

Hej,
Följande fordon/tillverkare var med i upphandlingen

Alvis S.A. Plc - fordon RG32M
Krauss Maffei Wegman- fordon Dingo och Terrier
Jankel Armouring Ltd - fordon Baldur
Rindab - fordon HMMWV
IVECO - fordon LMV
MOWAG Motorwagenfabrik - fordon Eagle IV, Duro

Med vänliga hälsningar

X X

Jag har tagit bort namnet på den person som svarade då personen ej givit medgivande till publicering av namnet.

Som tidigare sagt så var Alvis de enda som uppfyllde alla krav i upphandlingen och därför valdes Galten.

The Swede pansar2.png

Jag har ett uppdrag åt FMV, har bokat en tid med XX för att få svar på OM Galten haft några jmf objekt...
Återkommer förhoppningsvis under veckan med lite mer fakta. Om nu detta är möjligt....
Born
Svarade inte Swede på det just???
dxl
Har följt den här tråden med intresse men inte skrivit något eftersom jag kan noll och intet om Galten mer än vad som står här på forumet och på FMs hemsida och i något nummer utav insats och försvar.
Men nu har jag en fråga och den är till dig lansen.

Om du nu ska ställa samma fråga till XX som Swede ställde till XX.
Tror du inte att du får samma svar då?

MVH
DXL
lansen
QUOTE (dxl @ Oct 17 2005, 20:20 ) *
Har följt den här tråden med intresse men inte skrivit något eftersom jag kan noll och intet om Galten mer än vad som står här på forumet och på FMs hemsida och i något nummer utav insats och försvar.
Men nu har jag en fråga och den är till dig lansen.

Om du nu ska ställa samma fråga till XX som Swede ställde till XX.
Tror du inte att du får samma svar då?

MVH
DXL

Kanske är det inte samma XX. Min ambition är att få källa på uppg, för tusan det är inte SÄPO det handlar om. Upphandlare är officiella personer inte anonyma. Swede är den som haft/har mest koll på saker och ting på tråden hans uppgifter betvivlar jag inte. Om möjligt tänkte jag be om handlingar om jmf objekten till Galten och varför de föll bort. Låter väl bra?!
biggrin.gif
dxl
Låter mest dumt?
De andra objekten föll med största sanolikhet bort för att dom var sämre.
Och om du nu inte betvivlar Swedes svar, varför ifrågasätter du dom då?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.