I våras när galten skulle modifieras så fick den inte plats inne på markverkstan, vi hadde fullt överallt, så Sydafrikanen som var pappa till bilen och hadde utvecklat den, fick ligga under bilen ute på gårn och skruva.
Grymt va han svor!
Han hadde fått tag i en Biltema verktygslåda och låg och bökade under med undre skyddspansarplåtarna på en vinglig donkraft, för att komma åt det han skulle byta ut.
Senare, uppe i fikarummet satt han och garvade och svor (gjorde han mkt och ofta)
att han som har byggt bilen hadde hoppats på att slippa skruva med den.
Efter att ha renoverat upp några Mambor så är jag inte så impad av deras grejor=low tech (särkillt inte reservd. leveranser efter 6 mån), men jag tror att det är vekstadens plåga, för brukaren, soldaten, kommer nog gilla Galten.
Low tech är ju trots allt försvaret behöver.
Tgb 11/13/20 är ett lysande exempel på det, de går ju att laga med lite ståltråd och eltejp.
Mamban var lite dum och skruva, och rätt så bänglig att köra, men bara så basic, och efter ett tag så gillade man Mamban trots allt.
Nu till det jag vill säga.
Galten ger mig hopp för försvaret!
Den är så basic den också, det sitter samma maskin i som Bv309, alltså den där Steyer dieseln, som redan är bekant i försvarsmakten.
(egentligen skulle det sitta en mercedes diesel i, men den klarade inte av avgaskraven, Euro 3).
Jag tror den är Driftsäker.
Jag tror den är Ändamålenlig.
Elsystemet är minimalt.
Säg vilken "eländevagen" eller sprint som uppfyller de kraven!!!
Visst! de är fina att köra, när de fungerar.
Men sprinten är enligt min mening en budbil med AWD.
Sälj den till DHL eller Lanstinget som färdtjänstbil.
270 gw är en SUV och hör hemma på Östermalm!
Försvaret köpte ett gäng 290 (den gamla) och hadde option på ett gäng till.
Senare löste de in optionen men Mercedes hadde slutat tillverka 290, och levererade den civila 270 med lite mil.modifikationer.
Det är fullständigt galet att köpa in en bil med Can-buss elsystem (datoriserad elsystem, nätverk av datorer som chattar flera ggr i sekunden= mkt buggar) till utlands styrkor och sedan skicka in den i Krissituationer utomlands!
I köpet ingick att Mercedes servade allt, så inga verktyg eller diagnos utr. eller literatur eller elschema, köptes in, förutom till nått paket till utlandsstyrkan, för i Sverige skulle Mercedes fixa allt.
Nu till verkligheten.
Mercedes har inte tid att fixa kronans bilar, de har bara 1! gubbe för Geländevagen och vi har ca 200 bilar!De kan ta nån bil i taget då och då, de har ju andra kunder.
270 Pajar jämt!
Kabelbrand, Krypström som drar ur batterierna, startkretsen brinner jämt,
Startmotorerna hinner ibland bara bli 3 dagar gamla innan de brinner igen, då styrenheten inte kopplar ur starten efter start, då mercsa har så att man vrider om startnyckeln en gång och släpper så tar styrenheten över och kör hela startsekvensen tills motorn är igång.
Bra! Nu startar folk och kör iväg med starten i.
Vi har ett helt berg med startmotorer som faktureras brukaren, då ingen verkar bry sig att det är klockren reklamation mot mercedes.
Ombyggnad sker för fullt men jag tror inte det når källan, styrenheten.
Stoppar en beväring in en fel sorts lampa i bakljuset på en sprint så går inte motorn att stänga av, en del går inte att starta om man inte tänder innerbelysningen osv.
Detta är verkligheten med Can-bus elsystem.
Den har inget i militära fordon att göra!
Särkillt inte i en mission i ett kris område.
Börjar kulorna vina i luften, då vill man veta att fordonet startar...
Vi har fått bränna skivor av utland, köpa in egna verktyg, och trixa medan FMV och andra hojtar att ni får inte röra fordonen, bara mercedes!
Men vadå?, brukaren behöver sina fordon, han kan ju inte ställa in en ubildning eller mission, det är ju bara att laga, punkt.
Alla kokar ang. 270/sprint.
Alla klättrar på väggarna för det finns ingen som lyssnar.
Jag får väl sparken för det här...
Nej!
Galten verkar bra!
Jag hoppas det blir ett bra köp, med reservdelar och allt.
Som sagt, den ger hopp.