QUOTE (lansen @ Aug 27 2005, 20:18 )
QUOTE (Gomer Pyle @ Aug 27 2005, 16:21 )
Nu hänger jag nog inte riktigt med här. Vari ligger likheterna mellan Lagen om Offentlig Upphandling och östtyska Femårsplaner?

Jag repeterar för sista gången.... VAR är det jmf objekt som BORDE föreligga i en UPPHANDLING?!?! I fallet GALTEN FANNS inga andra alternativ. DETTA beroende på att det inte var en upphandling UTAN en del i MOTKÖPSTVÅNGET som ingick i JAS affären. OM NÅGON har fakta på hur en upphandling skett i fallet GALTEN återkom!
Slutsats: Galten erhölls genom motköpstvång från JAS affären. Punkt. Hoppas den klarar att sätta manskap i säkerhet under de styvt 30 år den ska tjäna svensk här.

Men bäste herr Lansen, vad är det som får dig att tro att Galten skulle vara så kass att den inte klarar svensk tjänst?
Vi har ju använt mamban i utlandstjänst innan, så en viss erfarenhet av sydafrikanska minskyddade fordon har vi redan. Sen får vi ju inte glömma att sydafrika har haft en hel del tillfällen att testa delar av sin krigsmakt under skarpa förhållanden i modern tid, vilket iallafall får mig att tro att Galten i högre grad är byggd för svåra förhållanden och krig, än vad t.ex tgb 11/13 är.
Finns det någonting som säger att FMV INTE kollat runt på olika fordon innan man tog in Galten, som ju förövrigt testas grundligt innan en komplett order läggs.
Bara för att man inte tar in en tre-fyra fordon och gör jämförelseprover, som man gjorde med stridsvagnarna, betyder ju inte det att man är okunnig om alternativen. Det FINNS ju trots allt en hel del mässor för den typen av affärer som detta, och FMV har väl råd att låta folk åka dit och kolla.
Vad kan förresten gå så fel med denna typen av affärer? Det handlar ju inte direkt om ett vapensystem med en prislapp på flera hundra miljoner kronor stycket, som är beroende av support och utbildning från tillverkaren, och exporttillstånd från undeleverantörsländer.. I det fallet sitter vi i en betydligt bättre sits än Sydafrika. Jag är tämligen säker på att det inom landet finns kompetens att reparera varenda lite detalj på Galten, förmodligen på närmaste bilverkstad..
Så, ta nu bladet från munnen och tala om för oss vad du hellre hade sett att vi hade köpt, eller iallafall jämfört med..
Eller, förresten, vi, alla här kan väl ta och göra vår egen upphandling..
Först tar vi och listar alla fordon som har samma roll och kapacitet, sen väljer vi den som verkar bäst, utan hänsyn till pris då vi kanske får svårt att få fram styckekostnad..
/E