QUOTE (conform @ Apr 22 2005, 20:34 )
Spräng 56 innehåller Trotyl, och Chock 90 Pentyl. Mig veterligen så har Pentylen en högre brinnhastighet, och på nå't teoretiskt vänster så lär väl den smälla högst, rent decibelmässigt.
Precis! Högre brinnhastighet borde ju orsaka stor detonation på kort tid, alltså större smäll. Det borde ju räcka som motivering. Förstår inte varför en del envisas med att säga att sphgr smäller högre?
En annan fråga i samma ämne. Sphgr har ju ett metallhölje som ger splitterverkan. Chock är väl i plast? Innebär det att den inte ger ifrån sig något splitter i sig själv? Jag menar, viss metall finns ju ändå i den...
Edit: Lt. Glock, ursäkta om jag frågar men du verkar vara en av de få som kan tänkas veta detta. Hur farlig är en chock 90 för människor i närheten när den sprängs? Under vår utbildning fick vi veta att folk kunde dö av den om det vill sig illa, men stämmer det?
Jag menar att Spränghandgranat smäller högst, men inte helt aukustiskt (som jag skrev förut, SHGR kan användas till mera...)
Om du sen tittar på den här eminenta sidan
SoldR HGR så bedöms den ha mycket liten effekt i öppna utrymmen och terräng. Hur det är med att Chgr används i kravallsituationer låter jag vara osagt, men det verkar inte helt omöjligt med tanke på det Lt Glock skriver.
Dock så är det så att även om granathylsan är av plast, men SoldR HGR varnar för att granaten kan skicka iväg lösa föremål såsom t.ex. grus vid detonationen (även känt som sekundärt splitter). Jag misstänker dock att resterna av hangranatständaren kan ha viss verkan om det är fullmåne och snöar i juni (ren djävla otur alltså!), då vi fick lära oss under HGR-kastningen (visserligen 56'an vid det tillfället) att det är just resterna av hangranattändaren som kan fara iväg upp till 200 meter.
EDIT: Konstaterade att SoldR HGR fortfarande fanns länkad hos FMLOG/Pub så jag la till länken.