Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken fysisk nivå bör man ligga på?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
rozzen
Är för närvarande 16 år och blir 17 om några månader. Har de senaste tre månaderna börjat träna hårt inför lumpen där jag avser att bli fallskärmsjägare. Jag kommer att göra allt som står i min makt för att bli antagen där.
Iaf jag undrar hur stark bör man vara? Jag vet att man måste springa milen på 48 minuter (är nere på 55 nu) men det vore uppskattat med lite andra riktlinjer så man hade något mål att sikta på. Med det menar jag altså vad är lämpligt att ta i bänkpress (jag vet att man inte har nytta av det i skogen på samma sätt men ändå), benpress, hur många armhävningar, pushups, situps etc bör man klara.

Jag vet att du inte blir någon fallskärmsjägare bara för att du bänkar 200kilo men det jag försöker få ut är ett mått på vilken styrka man bör inneha.

Tack på förhand
Step
Jag vill inte låta negativ eller så men du ska ha klart för dig att det inte är säkert att du kommer in bara för att du tränar som fan. Finns folk som tränar övermycket innan de ska mönstra och mot slutet av dagen har de hamnat i utbildningsreserven, så var det för några av mina kompisar som mönstrade med mig, tragiskt men sant :(

Med detta menar jag inte att du ska sluta träna eller att du ska ge upp dina mål, absolut inte, jag vill bara att du inte ska gå omkring och tro att det är helt 100% säkert att du kommer in bara för att du har tränat i över ett år innan mönstringen.

För övrigt vet jag inte vilka krav som ställs för jägare förutom det att man under mönstringen "tävlar" mot sig själv eftersom allt motstånd på konditions och styrketestet ställs in efter din egen längd och vikt. Jag tränar inte och ändå fixade jag en femma kondition och en sjua i styrka, så om du tränar en massa kommer lätt klara av deras tester tror jag.

Lycka till...
rozzen
QUOTE (Step @ Apr 21 2005, 20:02 )
Jag vill inte låta negativ eller så men du ska ha klart för dig att det inte är säkert att du kommer in bara för att du tränar som fan. Finns folk som tränar övermycket innan de ska mönstra och mot slutet av dagen har de hamnat i utbildningsreserven, så var det för några av mina kompisar som mönstrade med mig, tragiskt men sant :(

Med detta menar jag inte att du ska sluta träna eller att du ska ge upp dina mål, absolut inte, jag vill bara att du inte ska gå omkring och tro att det är helt 100% säkert att du kommer in bara för att du har tränat i över ett år innan mönstringen.

För övrigt vet jag inte vilka krav som ställs för jägare förutom det att man under mönstringen "tävlar" mot sig själv eftersom allt motstånd på konditions och styrketestet ställs in efter din egen längd och vikt. Jag tränar inte och ändå fixade jag en femma kondition och en sjua i styrka, så om du tränar en massa kommer lätt klara av deras tester tror jag.

Lycka till...

Är det verkligen så? Det tycker jag isåfall låter skrämmande. Man får ju höra om hur det finns folk som inte vill göra lumpen som tvingas dit medan andra måste ljuga på ordentligt för att slippa. Hur kommer det sig då att ett par topptrimmade grabbar som är motiverade inte får göra den?
Nubben
QUOTE (rozzen @ Apr 21 2005, 22:36 )
Hur kommer det sig då att ett par topptrimmade grabbar som är motiverade inte får göra den?

Nu skall vi ju komma ihåg att lumpen inte endast är om att vara topptrimmad... I vissa fall kanske icke önskvärt att man är för MÖP vid mönstring kan jag tänka mig.
Step
Ja du, fråga inte mig hur de väljer ut sina soldater. Det enda jag vet är att vissa faktsikt inte får göra lumpen trots att de verkligen vill och tränar hårt innan mönstringen. Har för mig att statistiken säger att typ 1 av 5 får göra lumpen av de som mönstrar. När jag var och mönstrade fanns det några som började ljuga ihop historier om att de hade opererat benet eller att deras familj skulle sakna dem om de var borta för länge, så de fick åka hem. Jag klagade inte, sa bara som det var och att jag ville göra lumpen om det fanns någon "plats" för mig :P
På morgonen, när vi precis hade kommit dit (vi var väl 50 st) kom en kvinna in och bjöd på frukost och förklarade lugnt att endast en tredjedel av alla som satt där inne kommer att "klara" sig till eftermiddagen. Då tänkte jag typ att de "filtrerar" bort alla som inte orkar springa och som är för dumma :P men så visade det sig att jag satt där på eftermiddagen med några till.

Så satt man där och väntade på att bli inskriven och fotad och allt det där. Jag trodde att det var svårt att slippa men det verkar vara tvärtom, annat var det "back in the days" laugh.gif
H0lK
Tycker jag känner igen mig själv i dig. Började själv träna inför mönstringen när jag var 16 med mål att bli jägare. Körde stenhårt 6 ggr/v med löpning, spinning och styrka. Kan låta jättesmart att göra så, det tyckte jag i alla fall! Nu är jag 17 och mönstrar om några månader och med facit i hand kan jag ju bara säga: ÖVERDRIV INTE

Tog mig ungefär 6 månader att bli lite sliten och trött på att jogga mina 10-15 km 3 ggr/v. Lagom till vintern kunde jag inte uppehålla 6 ggr/v. Man orkar inte ge sig ut och jogga när snön yr och man bara längtar efter jul. Efter vintern var konditionen borta och jag har precis börjat bygga upp den igen och nu inser jag vilken bortslösad tid det var att bli elittränad 2 år innan man ska mönstra.

En kompis till mig mönstrade förra veckan och han hade tränat en del styrka men inte kondition på säkert ett år. Han fick 8 på styrkan och 7 på cykeln.

Jag säger absolut inte att du ska sluta träna. Jag tränar fortfarande och jag har fortfarande siktet inställt på jägare. Men det räcker att träna måttligt och satsa på styrkan så tidigt innan mönstringen. Jogging och annan konditionsträning kan du köra igång ett halvår innan. Springer du två mil flera dagar i veckan kommer du annars bara skada dig eller tröttna.

Så träna måttligt och njut lite av fylleåren 16-17 ;D. Det är mycket viktigare att du kommer till mönstringen med en jäkla motivation än med monsterfysiken och ett psyke som inte håller för fem öre.

Och sist men inte minst, lycka till! banan_rock.gif
rozzen
QUOTE (H0lK @ Apr 21 2005, 20:49 )
Tycker jag känner igen mig själv i dig. Började själv träna inför mönstringen när jag var 16 med mål att bli jägare. Körde stenhårt 6 ggr/v med löpning, spinning och styrka. Kan låta jättesmart att göra så, det tyckte jag i alla fall! Nu är jag 17 och mönstrar om några månader och med facit i hand kan jag ju bara säga: ÖVERDRIV INTE

Tog mig ungefär 6 månader att bli lite sliten och trött på att jogga mina 10-15 km 3 ggr/v. Lagom till vintern kunde jag inte uppehålla 6 ggr/v. Man orkar inte ge sig ut och jogga när snön yr och man bara längtar efter jul. Efter vintern var konditionen borta och jag har precis börjat bygga upp den igen och nu inser jag vilken bortslösad tid det var att bli elittränad 2 år innan man ska mönstra.

En kompis till mig mönstrade förra veckan och han hade tränat en del styrka men inte kondition på säkert ett år. Han fick 8 på styrkan och 7 på cykeln.

Jag säger absolut inte att du ska sluta träna. Jag tränar fortfarande och jag har fortfarande siktet inställt på jägare. Men det räcker att träna måttligt och satsa på styrkan så tidigt innan mönstringen. Jogging och annan konditionsträning kan du köra igång ett halvår innan. Springer du två mil flera dagar i veckan kommer du annars bara skada dig eller tröttna.

Så träna måttligt och njut lite av fylleåren 16-17 ;D. Det är mycket viktigare att du kommer till mönstringen med en jäkla motivation än med monsterfysiken och ett psyke som inte håller för fem öre.

Och sist men inte minst, lycka till!  banan_rock.gif

Rack för tipsen! Jag tränar inte riktigt lika seriöst som du gjorde. Springer milen 2ggr veckan (blir klassad som störd av polarna) och klämmer in lite styrka här och var. En av anledningarna till att jag springer är även att jag för tillfället håller på att deffa. Men är det någon som har några siffror mellan tumme och pekfingret angående Armhävningar,pushups,situps etc. Hur många bör klaras?
Fk Satan
bara för att du springer milen på 37minuter så betyder det inte att du passar in som jägare. Utan det krävs seghet i kroppen för att passa som jägare. Jag har sett elitidrottare som har dukat under under marscher som inte har varit allt för ansträngande. utan det gäller att bygga upp en seghet och hårdhet i kroppen. Då kanske du passar som jägare.

Ifall du har tänkt att peaka just på mönstringen kanske du ska träna på sådant du utsätts för där. och bara för att man får toppresultat på mönstringen så betyder det inte att man passar för alla tjänster. Tänk efter vad du anser att du passar, var skulle du kunna göra mest nytta. och framförallt varför vill du bli fallskärmsjägare? Fundera på den sista frågan och skriv ett svar här där du motiverar varför du vill bli fallskärmsjägare samt vilka personliga egenskaper du kan tillföra.
H0lK
Oavsett vad han svarar så är det ju för den sexiga baskern och det faktum att man kan titulera sig elitsoldat :P. I alla fall alldeles för många som har det som anledning ;)

Nej men bra fråga lite självinsikt är aldrig fel...
Step
Det ligger mycket i vad som sägs om motivering här i tråden.
Jag tror dessutom att det är rätt så viktigt att imponera på psykologen och vid inskrivningsprovet. Det är inte bara fysiska kvaliteter som räknas vid mönstringen, du ska ha den rätta inställningen. Som Fk Satan sa så bör du tänka ut varför just du skulle bli jägare. Berätta dina positiva sidor och varför de behöver dig för psykologen men samtidigt ska du inte börja hitta på en massa. Tänk ut lite olika motiveringar och hur du är som människa, psykologen ska ju trotsallt se till att du inte hamnar på fel ställe som du inte kan klara av psykiskt... 7.gif
rozzen
QUOTE (Fk Satan @ Apr 21 2005, 21:09 )
bara för att du springer milen på 37minuter så betyder det inte att du passar in som jägare. Utan det krävs seghet i kroppen för att passa som jägare. Jag har sett elitidrottare som har dukat under under marscher som inte har varit allt för ansträngande. utan det gäller att bygga upp en seghet och hårdhet i kroppen. Då kanske du passar som jägare.

Ifall du har tänkt att peaka just på mönstringen kanske du ska träna på sådant du utsätts för där. och bara för att man får toppresultat på mönstringen så betyder det inte att man passar för alla tjänster. Tänk efter vad du anser att du passar, var skulle du kunna göra mest nytta. och framförallt varför vill du bli fallskärmsjägare? Fundera på den sista frågan och skriv ett svar här där du motiverar varför du vill bli fallskärmsjägare samt vilka personliga egenskaper du kan tillföra.

Självklart vet jag att man måst träna kroppen inför vad som komma skall varför marchsträning med ryggsäck även kommer att ingå i min träning men det får bli ett senare stadium.

Angående varför jag vill göra lumpen som fallskärmsjägare så är det främst för att bevisa för mig själv. Ibland när jag sitter hemma och kontemplerar över hur lumpen kommer att bli ser jag fram emot att bli fallskärmsjägare. När jag sedan springer till tåget (vilket är en bra bit) eller är ute och springer milen så tänker hjärnan helt tvärt om och säger "fallskämrsjägare, troligt! Om man ska vara såhär trött varje dag så skippar jag lumpen helt". Min kropp bestämmer sig så fort jag gör något jobbigt att jag inte klarar av att bli fallskärmsjägare eller något annat för den delen. Det är det enda som driver mig. Jävlar annamat att det kan jag visst och det ska jag bevisa.

Angående vad jag kan tillföra så är jag väl fel man att fråga. Tror jag skulle bli en tillgång för gruppen dels genom att jag ofta stöttar mina kamrater och även genom min ovilja att ge upp. De gånger jag ger upp blir jag rasande på migsjälv efter en minuts återhämtning. Är därför ännu mer övertaggad nästa gång vilket resulterar i fruktansvärd värk oftast.

Blir jag inte antagen så blir jag inte. Då får jag söka till någon annan jägartjänst.
Step
Blir jag inte antagen så blir jag inte. Då får jag söka till någon annan jägartjänst.

Hehe, fin inställning det där biggrin.gif
Det kommer säkert fixa sig för dig men som sagt, tro inte att du är ensam om att söka in och att just du har 100% chans att komma in. Man måste vara lite realistisk men även envis, det är som att söka jobb ungefär :P
rozzen
QUOTE (Step @ Apr 21 2005, 21:49 )

Hehe, fin inställning det där biggrin.gif
Det kommer säkert fixa sig för dig men som sagt, tro inte att du är ensam om att söka in och att just du har 100% chans att komma in. Man måste vara lite realistisk men även envis, det är som att söka jobb ungefär :P

Jo det var ju lite det som var målet med tråden. Jag kommer inte att vara ensammen och därför vill jag vara väl förberedd. Kan slänga upp lite siffror själv då. För tillfället klara jag ca 20 armhävningar utan packning och som mest 6 pushups. Det är för lite. Alldeles för lite. Vad bör jag ha som mål? 40 och 12?
Fk Satan
@rozzen

Du skriver det du tror att vi vill höra, och inte din ärliga åsikt. När du möter psykologen skall du vara ärligheten själv! men naturligtvis så kan man välja rätt ord. Men skriv om det hela på varför du vill bli fallskärmsjägare och var ärlig mot dig själv och mot oss.

När det gäller armhävningar ska du inte fixera dig vid exempelvis 50st eller 60st... utan du ska kunna göra armhävningar så länge som du känner för det. Ifall det då är 100st eller 200st spelar ingen roll. Utan du ska kunna göra så mkt armhävningar så att omgivningen blir trött på att räkna.
Step
Det där har jag ingen aning om men jag kan ju säga att jag klarar av 20 armhävningar och jag tränar inte som jag skrev innan. Visst är det tungt men jag klarar av 20 armhävningar.
Pushups är en annan historia men även där tror jag att 6 är för lite som du säger.
Haha, lyssna på Fk Satan, det är fan ta mig riktiga mått :P
rozzen
QUOTE (Fk Satan @ Apr 21 2005, 21:58 )
@rozzen

Du skriver det du tror att vi vill höra, och inte din ärliga åsikt. När du möter psykologen skall du vara ärligheten själv! men naturligtvis så kan man välja rätt ord. Men skriv om det hela på varför du vill bli fallskärmsjägare och var ärlig mot dig själv och mot oss.

Hur menar du nu? Än sålänge är jag bara en pojkvasker på 16 år, till skillnad från de stora grabbarna. Men jag vet iaf vad jag vill. Jag skulle absolut inte få ut någonting av att ljuga på ett internetforum dit jag vänder mig för tips och hjälp. Det jag har skrivit hittils är vad jag tycker och tänker. Ljuger man hos psykologen blir man genomskådad på direkten men att ge dem rätt svar är jag van vid. Har pratat med många.

Angående armhävningar och pushups är jag definitivt inte fixerad vid antalet men jag tänkte att det kunde vara ett lämpligt sätt att mäta styrka i eftersom jag inte kom på något bättre. Tänkte bara på att det var det smidigaste som många är bekanta med
superapan
QUOTE (rozzen @ Apr 21 2005, 21:55 )
Jo det var ju lite det som var målet med tråden. Jag kommer inte att vara ensammen och därför vill jag vara väl förberedd. Kan slänga upp lite siffror själv då. För tillfället klara jag ca 20 armhävningar utan packning och som mest 6 pushups. Det är för lite. Alldeles för lite. Vad bör jag ha som mål? 40 och 12?

Tänk att folk är så olika. Jag har en polare som tränar hårt. Han kan för sitt liv inte komma över 30 armhävningar. Jag kan å andra sidan alltid, hur otränad jag än är, göra minst 30. Nu gör jag armhävningar för skojs skull innan jag ska sova, och då brukar jag stanna på runt 50 - och jag är "normalbyggd".
rozzen
QUOTE (superapan @ Apr 22 2005, 00:12 )
QUOTE (rozzen @ Apr 21 2005, 21:55 )

Tänk att folk är så olika. Jag har en polare som tränar hårt. Han kan för sitt liv inte komma över 30 armhävningar. Jag kan å andra sidan alltid, hur otränad jag än är, göra minst 30. Nu gör jag armhävningar för skojs skull innan jag ska sova, och då brukar jag stanna på runt 50 - och jag är "normalbyggd".

Märker något liknande fenomen hos mina kompisar. Jag blir bara starkare och starkare i bänk (nåja) men likförbannat blir jag sönderägd av min polare som inte alls tränar utan bara lirar wow hela dagarna. Han gör armhävningar som ingenting. Samma sak med pushups. Kanske dags att börja lägga på lättare vikter och köre flera reps?
jaegare
QUOTE (H0lK @ Apr 21 2005, 20:49 )
Jogging och annan konditionsträning kan du köra igång ett halvår innan. Springer du två mil flera dagar i veckan kommer du annars bara skada dig eller tröttna.

Skulle nog vilja påstå att de som klarar sig kvar som fskj eller andra jägare också för den delen, det är inte de som har tränat ett halvår innan mönstringen. Utan det är de som har sysslat med träning och åter träning större delen av livet.
Visst att du kanske tröttnar på att träna, men kanske är redan det ett tecken på att du inte är lämpad som jägare. För då kan man inte bara ge upp i tid o otid när det känns tungt...
Har man ett mål så kanske man får isidosätta vissa saker, tex supandet som du tog upp här, och istället prioritera andra saker..
Dessutom vill jag gärna påstå att en bra fysik och ett bra psyke går oftast hand i hand. Man får oftast psykisk styrka genom fysisk träning.

Tycker det är bra att ha ett mål att satsa på, gör vad du kan för att nå dit. Klarar du det inte så gör du inte. Men då vet du iaf sen att du har gjort vad du har kunnat för att nå dit men att det inte räckte till. Det är bättre än att du ska gå o fundera på om du KANSKE skulle kunnat klara det om du bara satsat lite...

Några tips på träning är kampsport, simning, löpning och roddmaskin som är ett ypperligt redskap för både styrka o kondis!

Hoppas det går bra för er alla som satsar på det ni vill bli!
Vinter
Åk upp i fjällen med en kompis och gå en vecka, det är kanske det bästa sättet du kan förbereda dig på, sätt upp lite mål under färeden och försök att nå dom. Tex ni ska gå 6tim/dag, gå uppför en speciellt brant sluttning, bada i smältvatten etc.

Personligen tycker jag att bara fysiskt träning är inte ger mer än 50%, mental träning är faktiskt viktigare i längden. Fysisk träning kommer du att få massor av när du väl startar GU, men den mentala biten är oftast underskattad, och det är oftast många soldaters akilleshäl.
röjsop
Ge fan i att dumspringa/dumträna! Om du är en riktig örn så älskar du att vandra i naturen, med tung packning och älskar att pressa dig till ditt max. Detta gör du oavsätt om du ska gjöra lumpen eller inte, det är mer en livsstil än träning. Dom bästa attakdykarna jag uppfostrade bad inte om att få bli det, dom blev tillfrågade för dom hade det i sig!
Glöm sedan för allt i världen att det kommer vara dom jobbigaste och jävligaste 15 månader du har upplevt. Det är inte utbildningen som är rolig, det är vad du blir av den som kommer att räknas. Vill du ha en rolig tid är det bättre att du förkovrar dig på universitet.
Nubben
QUOTE (Fk Satan @ Apr 21 2005, 23:09 )

Kan bara hålla med. Som exempel har vi 10-kamparen som var rekryt i min grupp. 10-kampare på högsta nivå i landet, och det om något skulle man ju tro att skulle passa för en soldat. Han borde ju vara praktiskt taget odödlig på marscher med sin mångsidiga fysik. Ändå så dukar karlen nästan under på en ca 30 km marsch med ca 20 kg packning medan undertecknad(icke så överdrivet vältränad efter mycket båtkörande) går hela vägen glatt sjungande och lekande. Så sist och slutligen så är inte fysiken allt utan psyket betyder ofta mera. Likaså är civil fysik ofta inte direkt motsvarande militär dito.
H0lK
Skulle nog vilja påstå att de som klarar sig kvar som fskj eller andra jägare också för den delen, det är inte de som har tränat ett halvår innan mönstringen. Utan det är de som har sysslat med träning och åter träning större delen av livet.
Visst att du kanske tröttnar på att träna, men kanske är redan det ett tecken på att du inte är lämpad som jägare. För då kan man inte bara ge upp i tid o otid när det känns tungt...
Har man ett mål så kanske man får isidosätta vissa saker, tex supandet som du tog upp här, och istället prioritera andra saker..
Dessutom vill jag gärna påstå att en bra fysik och ett bra psyke går oftast hand i hand. Man får oftast psykisk styrka genom fysisk träning.

Tycker det är bra att ha ett mål att satsa på, gör vad du kan för att nå dit. Klarar du det inte så gör du inte. Men då vet du iaf sen att du har gjort vad du har kunnat för att nå dit men att det inte räckte till. Det är bättre än att du ska gå o fundera på om du KANSKE skulle kunnat klara det om du bara satsat lite...

Några tips på träning är kampsport, simning, löpning och roddmaskin som är ett ypperligt redskap för både styrka o kondis!

Hoppas det går bra för er alla som satsar på det ni vill bli!

Jo det är nog som du säger att de som alltid sett träning som en del av vardagen är lämpade för jägartjänster. Kanske är inte jag en av dem för att jag tröttnar. Jag ska ju inte uttala mig som specialist på ämnet men jag har svårt att tro att det finns många som tränar 6 ggr/v kanske 2-3 h(stretch m.m.) per dag som en del av vardagen. Ska vara de som är väldigt seriösa i någon idrott och knappt dem tränar så mycket när de är 16 år.

Jag har inte gjort lumpen som jägare själv så jag kan ju inte säket veta men vad jag hört från kompisar så är det en väldig mix som tas ut till jägare på mönstringen. De flesta börjar träna kanske 7 ggr/v först då och har kanske inte gjrot mer än spelat innebandy 3 ggr/v tidigare. Vissa har kanske knappt tränat alls inför mösntringen.
Fk Satan
@rozzen

Antingen har du dålig teknik när du gör armhävningar, eller oxå har du inte någon uthållighet i dina armar. Du kan vara explosivt stark, men sakna uthålligheten. När jag var som bäst tränad räknade jag inte armhövningar elelr situps osv. utan jag körde i 2min intervaller. Ifall du har fysiken för att bli jägare ska du vara uthållig. Ifall du kör milen och fixar den på tidskravet ska du kunna vila 1-2 timmar och sedan köra milen igen under tidskravet. Då börjar du bli bra tränad för att bli jägare.

Jag klarade alla dessa fysiska krav för jägartjänsten, men blev inte jägare eftersom jag tålde inte de som jobbade där. Istället för att uppmuntra tryckte de ned. Så bara för att man har fysiken så betyder det inte att man klarar tjänsten, marscher osv var inte så jobbiga utan det var bef. ständiga gnällande som fick mig att byta tjänst. från 10månader jägare till 15månader mekskytte. och jag hade 9/9 på styrka/kondition.
Adam Wilhelm
Fk Satan: Vilket jägarförband var detta?
rozzen
QUOTE (Fk Satan @ Apr 22 2005, 14:51 )
@rozzen

Antingen har du dålig teknik när du gör armhävningar, eller oxå har du inte någon uthållighet i dina armar. Du kan vara explosivt stark, men sakna uthålligheten. När jag var som bäst tränad räknade jag inte armhövningar elelr situps osv. utan jag körde i 2min intervaller. Ifall du har fysiken för att bli jägare ska du vara uthållig. Ifall du kör milen och fixar den på tidskravet ska du kunna vila 1-2 timmar och sedan köra milen igen under tidskravet. Då börjar du bli bra tränad för att bli jägare.

Jag klarade alla dessa fysiska krav för jägartjänsten, men blev inte jägare eftersom jag tålde inte de som jobbade där. Istället för att uppmuntra tryckte de ned. Så bara för att man har fysiken så betyder det inte att man klarar tjänsten, marscher osv var inte så jobbiga utan det var bef. ständiga gnällande som fick mig att byta tjänst. från 10månader jägare till 15månader mekskytte. och jag hade 9/9 på styrka/kondition.

Har förmodlingen väldigt dålig uthållighet i armarna. Teknik vet jag inte men jag håller ganska brett. Det där med att kunna klara milen på tidskravet, vila två timmar och sen klara det igen var ett mycket bra exempel på vad man bör klara! Det var precis sådant som var målet med denna tråden.

Kommer från och med nu att börja köra lättare vikter med många fler reps på gymet. Tror att 20x4 med 10 kilo blir bra i bänkpress. Försöker även träna mig till att klara mera armhävningar men det är ju inte mycket jag kan göra för att klara fler. Får helt enkelt göra som ni säger och skaffa mig mycket segare muskler. Tack för tipsen. Ös på med flera
H0lK
Om du nu ska träna bara för att bli jägare så kan du ju nedprioritera bänkpressen lite ;). Stora bröstmuskler har du ingen nytta av när du är ute och gör skogen farlig. En liten bifråga: Hur ska du köra 10 kg? Stången väger ju oftast 20 kg. Antar att du får köra med med en sån där ministång som brukar finnas vid sidan.
Björkman
Det finns inget 100% recept för hur du säkert kommer att lyckas men än så länge räcker det nog med några löppass i veckan, mycket BRAK och lite gym (glöm inte att bygga upp styrkan i rygg och ben, var försiktig när du är ny!)

Eftersom den första mönstringen är ditt första hinder så är det god idè att öva på de momenten som komma skall; cykling och "stången".
-Förbered dig några månader innan genom att t.ex. köra lite spinning och marklyft (ta det lugnt).

Jag tycker det är bra att du har satt upp ett klart och tydligt mål !
Se till att inte snöa in dig, det finns ett liv vid sidan också.

All lycka till !
röjsop
Jag är nog tvungen att lägga in en liten invändning mot dig Björkman, angående att inte gå på gym och istället köra BRAK. Gymmet har den fördelen att du kan köra riktigt låga vikter, ock kan därför hjälpa om man ska träna upp mjölksyretåligheten. Dessutom är det mycket roligare och gå på gym med några kompisar än att köra BRAK på rummet, och om något är roligt är chansen att man lyckas med det man gör större!
Jag vet att jag är tjatig, men glöm inte panbensträningen! Det är psyket du ska träna mest i lumpen, inte milen!
Elstot
Jag tänkte också komma med några tankar kring det hela. Bra att du har satt upp ett mål till att börja med. Jag hade också samma klara mål som du har, och gav inte end upp när inskrivningfärrättaren sa att jag inte kunde söka FJS, då det inte utbildades några "mitt" år.

Inför första möstringen så körde jag som vanligt. Mest friidrottsträning och brak. Dock så tränade jag lite på tekniken på "stången", och det tror jag hjälpte.

Värt att säga är ju också att du har två moment till som du inte "kan" direkt träna. Intelligensen finns ju där eller inte, liksom hur du är som person (när du talar med psykologen)(som en liten rolig inflikning kan jag här lägga in att min psykolog hette Peter-Niklas Svensson, om jag inte missminner laugh.gif ))

I alla moment, säg till personalen att du vill söka jägare, så kommer de hjälpa dig att få så bra resultat som möjligt.

Lycka till
Björkman
QUOTE (röjsop @ Apr 22 2005, 18:04 )
Jag är nog tvungen att lägga in en liten invändning mot dig Björkman, angående att inte gå på gym och istället köra BRAK. Gymmet har den fördelen att du kan köra riktigt låga vikter, ock kan därför hjälpa om man ska träna upp mjölksyretåligheten.

Jag uppskattar invändningar röjsop men jag blir tyvärr tvungen att vända en åt ditt håll.
Det står inte att läsa i mitt inlägg att man ska köra BRAK istället för gym. BRAK göres som ett komplement till styrketräning.
Jag är ingen påläst träningsguru men jag vet vad som har fungerat för mig och mina kamrater.

Det som spelar stor roll, rozzen, är det antal cm pannben man besitter.
Kör hårt.
roninn
Min enkla filosofi är att man blir bra på det man tränar. Består testet av armhävningar och cykel så träna armhävningar och cykel. Då har du störst chans att klara de rent fysiska kraven, hur det sedan går i det mentala är en annan sak...

Mitt tips skulle vara att träna de moment som du VET kommer på mönstringen och den ev. extra mönstringen.

Lägg sedan till lite seg uthållighetsträning såsom marschträning, ev simning. Sedan som många redan skriver, det är delvis en livsstil, man måste gilla att vara ute i skog och mark och inte tappa modet bara för att det regnar, packningen är tung, maten slut, skoskav och det är 23 km kvar och kl är 04 på morgonen.
Runqvist
QUOTE (roninn @ Apr 22 2005, 20:29 )
Sedan som många redan skriver, det är delvis en livsstil, man måste gilla att vara ute i skog och mark och inte tappa modet bara för att det regnar, packningen är tung, maten slut, skoskav och det är 23 km kvar och kl är 04 på morgonen.

Ohh, den känslan när det regnar, allt är blött, 15km till målet och vissa börjar vika...
Älskar den, då är man seg och kan gå några mil på bara vilja bara för att bevisa att det visst går.
Då är det härligt. Då är skogen härlig.
Masse
Läste om att ngn här skrev om armhävningar... Skulle vilja delge ett minne som jag har från vår fallskärmstjänst.
I den berömda hopphallen fick undertecknad i uppdrag av dåvarande Lt Xxxxx att hålla en armhävningstävling som en del av uppvärmingen!!!
Så framåt stupa ställ börja jag att räkna 1, 2, 3...40...60... slutade själv på en tredje plats med 82 armhävningar och vinnaren på 90. brow.gif

Som en del skriver här att det räcker oftast inte med att träna 6 månader innan mönstring. Dom som klarar sig bäst har mer eller mindre idrottat hela sitt liv och nej att spela CS eller Donkey kong räknas inte), det behöver inte vara elitidrottare men iallafall att kroppen är van vid att utstå fysisk påfrestning. Har man den förutsättning som kan man hyffsat rsikfritt och med sunt förnuft träna upp sig ganska bra.

Det är inte glamoröst att vara fallskärmsjägare! Jag var själv lite naiv när jag sökte och blev antagen och jag är väldigt väldigt glad för att jag inte visste vad som komma skulle. Då hade jag nog lagt av eller inte sökt alls!

Jag har skrivit det förr och skriver igen, lyssna inte allt för mkt om folk som har en kompis kompis som känner en granne som satt på samma flygplan som en fj. Stäng av datorn, ut och rör på er var med vänner och flickvän för det blir lite av den varan sen...

Hrmmm blev lite djupt där men... vissel.gif
===================================
// Edit: Censurerat namnet eftersom det strider mot Personuppgiftslagen PUL att namnge personer som inte uttryckligen godkänt det.
Slut // Andrew ( Moderator soldfforum )
Born
QUOTE (Runqvist @ Apr 22 2005, 22:51 )
QUOTE (roninn @ Apr 22 2005, 20:29 )
Sedan som många redan skriver, det är delvis en livsstil, man måste gilla att vara ute i skog och mark och inte tappa modet bara för att det regnar, packningen är tung, maten slut, skoskav och det är 23 km kvar och kl är 04 på morgonen.

Ohh, den känslan när det regnar, allt är blött, 15km till målet och vissa börjar vika...
Älskar den, då är man seg och kan gå några mil på bara vilja bara för att bevisa att det visst går.
Då är det härligt. Då är skogen härlig.

Säg bara till så kan vi ta en skogspromenad så får du se hur härligt det kan vara. :P
Elstot
Masse: För bövelen, finns det inget kul med att göra lumpen på FJS? Är det bara ett enda långt helvete vi har framför oss? Känns ju lite surt att ha tränat så mycket för så lite?

En snubbe som jobbar på mitt jobb har varit fallskärmsjägare, och han sa att det va det roligaste han har gjort. Allt var bara skitkul (om än jobbigt) hela tiden. Du är alltså inte av den åsikten?

Nämn ett moment som du tyckte gjorde det hela värt det.
röjsop
Nu låter jag väl som en hårding, men går man och tränar på gym tränar man tills man är klar, dvs man är så trött i den delen man tränar att man känner att man har träningsvärk, och då ska man inte träna längre.
Sedan är ju mönstringen och extramönstringen inte det du skall klara, det är ju utbildningen. Mönstringen klarar du utan problem om du bara tränar löpning, cykling och lyfter den där stången. Intelligensen kan du träna upp genom att göra intelligenstester och lösa svåra problem. Om du bara får 9, kommer psykologen inte säga så mycket.
Sedan kommer den obligatoriska frågan, varför vill du bli fallskärmsjägare?
Fk Satan
Ett annat bra tips är att gå med i ngn lokal orienteringsklubb och lära sig orientera, det är en kunskap som är bra att ha när man gör vpl. Visst att hitta mellan punkt A och B är inte så svårt, men att kunna göra det via en snabb och enkel väg utan att gå fel är en bra kunskap.

IFall man har en god orienterare med sig i sin grupp så kan man tjäna mkt tid på detta samt att man inte behöver gå allt för långa omvägar eller de allra jobbigaste vägarna.
Ing
QUOTE (friberger @ Apr 23 2005, 15:08 )
Masse: För bövelen, finns det inget kul med att göra lumpen på FJS? Är det bara ett enda långt helvete vi har framför oss? Känns ju lite surt att ha tränat så mycket för så lite?

En snubbe som jobbar på mitt jobb har varit fallskärmsjägare, och han sa att det va det roligaste han har gjort. Allt var bara skitkul (om än jobbigt) hela tiden. Du är alltså inte av den åsikten?

Nämn ett moment som du tyckte gjorde det hela värt det.

Det mesta är skitkul och värt det.
Efteråt.
röjsop
Detta är helt centralt i frågan, nej utbildningen är inte rolig. Den är tom direkt obehaglig, och du kommer må skit. Du kommer tycka dina befäl är onda, vädret är skit och dina fötter blöder av skoskav, packningen är tung och du är som en zombie av sömnbrist.
Men nu kommer vi till det roliga. Du kommer få extremt nära vänner, som utan tvekan är berädda att dö för dig, lika mycket som du är för dom. Du kommer lära dig att uppskatta livet mycket mer, och bli en lyckligare och mer harmonisk person. Sist men inte minst kommer du lära känna din bästa vän; dig själv! Du kommer att få en sån oerhört mycket ljupare bild av vad du är kapabel till, och en vilja av stål, ingenting kommer att vara omöjligt.
Som du hör så är ett år ett billigt pris.
Elstot
Well, verkar som att det enda sättet att få reda på min frågeställning är att prova på.

Får väl återkomma i september och berätta hur otroligt roligt det är.
Masse
Hej igen

Jag skrev inte att det inte var roligt men att det inte var glamoröst...

wub.gif Skjutveckorna slog allt!!! wub.gif "Holy cow 6n.gif "

Utbildningen är stentuff med roliga inslag. Men jag sökte inte för att jag skulle ha 15 månaders skoj, utan för att se om jag var av "rätta virket"
rozzen
Tack för alla tips hittils. Det uppskattas mycket

Att utbildningen kommer vara ett helvete men att belöningen är stor visste jag redan innan. Att jag kommer klara utbildningen är jag inställd på men skador och sjukdom kan knäcka vem som helst. Det jag var osäker på var om jag skulle bli antagen därav denna tråden med tips etc på vad man bör klara för att komma in.

Har lagt om mitt tränigsschema totalt nu och börjat köra mycket mera uthållighet. Det visar sig att jag precis som många andra saknar uthållighet. Körde bänk med tio kilo idag (stången väger 6) och jag klarade alldeles för få. Körde situps helt utan vikter och körde pushups i en maskin där du kan ställa in vikten på plattan som skjuter på underifrån. Känns skönt och jobbigt på ett helt annat sätt. Man kan pressa sig längre än med tunga vikter. Med tunga vikter säger musklerna stopp även fast viljan finns men när det är lätta vikter så kan viljan göra så mycket mer.
Kommer köra mycket styrka i några månader nu för att få upp uthålligheten och styrkan för att sen övergå till mera löpning och simning samt marschträning. Hur tycker ni det låter?

Vad gäller det som finns bakom pannbenet så har jag inga problem där. Har lätt för att förstå saker och anser mig själv som ganska smart. Även orienterat relativt mycket och kom tio i topp i skolans orienteringstävling.

Något annat jag undrar är om jag ens kommer få möjlligheten? Jag går i ettan nu och har snart sommarlov. Man utbildar ju bara fallskärmsjägare vartannat år. Vad händer om dem inte påbörjar en utbildning "mitt år"? Får jag vänta extra lång tid då eller hamnar jag någon annanstans?

Mvh Alex
H0lK
Om du t.ex. går trean under det år de utbildar fallskärmsjägare(sedan först året efter du gått ut) kommer dem troligen att vilja sätta dig som något annat istället men om du insisterar får du göra ett år senare bara.

Såg att något skrev att 9 på intelligenstestet var bra att ha? Har fått för mig att en 6-7 räcker gott för jägare? De ska ju inte direkt räkna diffrentialekvationer och integraler?
rozzen
QUOTE (H0lK @ Apr 23 2005, 22:59 )
Om du t.ex. går trean under det år de utbildar fallskärmsjägare(sedan först året efter du gått ut) kommer dem troligen att vilja sätta dig som något annat istället men om du insisterar får du göra ett år senare bara.

Hrm förstod inte riktigt det där. Är det någon som har koll på datum och år? Kommer jag att få vänta ett år eller inte?
H0lK
Haha nej det var nog lite otydligt. Helt enkelt om du inte kan utbildas det år det utbildas fallskärmsjägare kommer de att vilja placera dig på en annan jägartjänst men om du insisterar och är envis så får du helt enkelt bara skjuta upp lumpen ett år och göra på fjs.

Förslagsvis kollar du www.lumpen.nu för år.
Fk Satan
Att komma på topp tio i skolorientering säger inte så mkt.... Jag själv var på top20-placeringar på oringen de 4-5åren innan jag rykte in. sprang bl.a. långa natten på tiomila osv. det är på den nivån när det gäller orientering du ska vara.

Säg psyket på ngn 16,17-åring som inte tror att de är störst, bäst och vackrast? när jag var i den åldern så skulle en granat från en 122:a inte orsakat mer än näsblod på sin höjd...

Men att göra fysisk fostran till din vardag är rätt väg att gå, och du ska dels träna för att få toppresultat på mönstringen men samtidigt träna för att klara din framtida tjänst. både fysiskt & psykiskt. Att göra J-tjänst kan vem som helst med klara. Personligen så hoppade jag av pga att jag inte tyckte om officerarnas behandling av mig som vpl. det fysiska var inte så jobbigt. Det var värre när jag kom till min andra bef. med det fysiska. det psykiska var inte lika jobbigt där...
tommyli
QUOTE (rozzen @ Apr 23 2005, 23:12 )
QUOTE (H0lK @ Apr 23 2005, 22:59 )

Hrm förstod inte riktigt det där. Är det någon som har koll på datum och år? Kommer jag att få vänta ett år eller inte?

har för mig att dessa ska utbildas varje år nu... men rätta mig om jag har fel..
röjsop
Man ska inte vara rädd för sjukdomar om man är vältränad (klarar en 10 mila vandring med 40 kg packning). Att så många blir skadade/sjuka beror på dålig förberedelse,plus att dom fakear för att komma därifrån.
Hallqvist
Dom utbildas varje år nu. Inryck i Augusti.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.