Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyddsvakt för avtalspersonal inom HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
DrTrAY
Tjenare..

Har en liten fråga.. Har hört så många rykten så nu tänkte jag se om någon har här ett riktigt svar...

Jag är en stackars FRO:are. Men jag sitter inte i någon Bat- eller komstab utan jag är den enda fro:aren som har lyckats komma med i en insatspluton (som jag vet).
Jag har gjord skyddsvaktsprovet 2 ggr under ett halvår å eftersom att jag är med i insatsplutonen så har jag ofta skjutövningar så jag kan behärska en AK4.
När jag gick min HVgruppchefsutb så fick jag höra att avtalspersonal som har 90h eller mer på ett år får ut ett skyddsvaktsleg.. Det får man ju annars inte..

En "vanlig" fro:are skriver skyddsvaktsprovet en gång (på intron) å sen inte mer.. Jag genomgår testerna precis som vilken Hvman som helst..

Nu bryr jag mig inte så mycket om ett skyddsvaktsleg för att stå vakt är det värsta jag vet men hur är det egentligen? Stämmer det att efter 90h på ett år så får även avtalspersonal ut ett leg? blyg.gif
Fk Satan
Skyddsvakts leg är inte ngt jag har hört talas om. Jag gör lite mer än 90h varje år... Så det beror på vad resp MD-grp har för rutiner, samt vad plutch samt kompch säger.

Men jag vet att det finns individer i vår pluton som har ett skyddsvakts leg, och det kan man få genom att tala med MD-grp,
DrTrAY
QUOTE (Fk Satan @ Apr 21 2005, 19:00 )
Skyddsvakts leg är inte ngt jag har hört talas om. Jag gör lite mer än 90h varje år... Så det beror på vad resp MD-grp har för rutiner, samt vad plutch samt kompch säger.

Men jag vet att det finns individer i vår pluton som har ett skyddsvakts leg, och det kan man få genom att tala med MD-grp,

Okej.. I våran MD grupp så har alla hvmän skydsvaktsleg...

Är du hvman eller avtalspersonal?
Krigaren
På "allas" (Nya) HV-leg så finns det ett antalbokstäver, under behörighet/kompetens där står te.x (A) för Skyddsvakt och det betyder att man är godkänd skyddsvakt precis som alla andra som klarat proverna. Det gäller som skyddvaktsleg tillsammans med godkänd civil leg.
Detta ersätter det gamla Skyddvaktslegget som man fick förut. men som förmodligen många har kvar.

Sedan så är det precis som FK. satan skrev, allt är upp till vilken MD du tillhör och vilka bestämmelser dom har ang skyddvakten, personligen så tycker jag det är bra att men gör ständiga kompetenskontrollen då skydda & Bevaka fortfarande är Hv´s primära uppgifter. i vanliga fall så har man omförordnande av skyddvakt vart 5år och det är ju på tok för långt imellan..
Fu Pedersen
QUOTE (Fk Satan @ Apr 21 2005, 18:00 )

Som ny i HV (IP) så undrar jag nu: Är det inte praxis att all hemvärnspersonal är utbildade skyddsvakter och har skyddsvaktsleg?

Är det enbart vid ev attack mot sverige dessa får gå skyddsvakt? Gör de då det utan skyddsvaktsleg? Hur funkar det?
A.Lundquist
Som ny i HV (IP) så undrar jag nu: Är det inte praxis att all hemvärnspersonal är utbildade skyddsvakter och har skyddsvaktsleg?

Som jag förstog det när jag gick med i IP för några veckor sen så är det inte krav inom vanliga hemvärnet att man ska ha skyddsvaktsutb.
Men att målet inom IP var att alla skall ha det.
isa

Jo, men tyvärr är det inte alltid så.

Är det enbart vid ev attack mot sverige dessa får gå skyddsvakt? Gör de då det utan skyddsvaktsleg? Hur funkar det?

För att vara behörig att verka som skyddsvakt vid skyddsobjekt i fred eller kris måste personalen vara behörig. För att verka som skyddsvakt vid objekt i krig gäller krigets regler och inte de fredsmässiga.

I fred måste du kunna styrka din identitet och behörighet att verka som skyddsvakt vid ett skyddsobjekt. Därför skyddsvakts legitimation.
Krook
Har man tagit bort Skyddsvaktsutb i Introutbildningen för HV?
Förr så skulle alla Hv-män vara förordnade skyddsvakter.

/Krook
Edit: Jag fick svar på frågan av Isa.
isa
QUOTE (Krook @ Apr 22 2005, 10:32 )
Har man tagit bort Skyddsvaktsutb i Introutbildningen för HV?
Förr så skulle alla Hv-män vara förordnade skyddsvakter.

/Krook

Nej.

Den är obligatorisk och görs vid introduktionsutbildning 2. Dock gör ju inte alla den delen av introduktionsutbildningen vilket gör att de inte har rätt att verka som skyddsvakter vid skyddsobjekt.
PIC
Nu har jag en fråga. Vet inte om det är rätt tråd men jag har sökt och ej funnit! pansar2.png

Vad jag har förstått så finns det kontraktanställda HV-soldater som är skyddsvakter? Vad vaktar de? Hur blir man det? Vart kan man läsa om det?

Det är bara här jag har hört talas om det, och jag är inte med i HV men jag är allmänt intresserad.

-> Blågul får gärna flytta om jag är vilse unsure.gif

Tack på förhand

//PIC pansar2.png
rhdf
personligen anser jag att det är lite kasst att vår avtalspersonal inte har skyddvaktsutbildning

senast i helgen märkte man av den bristen. I min grupp ingick en bilkårist som vi inte kunde använda som post vid inpasseringen, iofs är det kanske inte deras uppgift, men detta oraskade lite lätt logistiska problem när vi skulle lösa av posten för tex utspisning
Dajo
Jag har inte heller någon skyddsvaktsutbildning då befälen inte hade ordnign på listorna(fick KSP-utbildning 2 ggr istället under Vpl när dom andra fick 1 st KSP-utbildning och 1 st skyddsvaktsutbildning).
Jag klagade inte då KSP var betydligt roligare än skyddsvaktsutbildning.

Det blev lite strul när jag togs ut av vår kapten när övriga skvadronen skulle åka och kika på en vapenverkandemonstration och lämnade kvar allt utom personligt vapen.

Det skulle då ställas 2 st beväpnade skyddsvakter och vakta lastbilarna där detta var placerat.
Ingen information gavs tillv arför vi var uttagna utan vi fick bara veta att vi skulle ha annan tjänstgöring och därför skulle anmäla oss till kaptenen när dom andra åkt.

Kaptenen blev lite ställd när jag nekade att ta emot skarp ammo och bad om en förtydligad vaktinstruktion (allt som stod var "enl vakt B" eller något likande.

Det slutade med att jag satt och fikade medan kaptenen själv stod vakt vid lastbilen.

Kaptenen: banghead.gif
Jag: vissel.gif

Så jag är nog en av dom få gruppchefer i HV som helt saknar skyddsvaktsutbildning.
Men jag är överdjävlig med KSP58B smile.gif
Fk Satan
Lite mer om skyddsvakt....

förordnandet är nu mer 3år enl de jag har pratat med på MD-grp. Vidare så ska det inom vanliga Hv enbart vara grpch och uppåt som skall vara skyddsvaktsutb. De skall i en skarp situation kunna förordna soldaterna undersig att vara skyddsvakter, men går ngt åt hell... så är det den som förodnat skyddsvakten som åker på det. Hur detta nu ska fungera i praktiken vet jag inte.... De visste inte heller hur det skulle fungera.

Inom IP är det sagt att varje soldat skall vara skyddsvaktsutbildad och ett förodnande som gäller i 3år.

Detta är vad min MD-grp sa för ngr dagar sedan. Vad gäller vanliga Hv så ställer jag mig mkt spektisk till detta förfarande
isa
QUOTE (PIC @ Apr 26 2005, 14:39 )
Vad jag har förstått så finns det kontraktanställda HV-soldater som är skyddsvakter? Vad vaktar de? Hur blir man det? Vart kan man läsa om det?

Det är bara här jag har hört talas om det, och jag är inte med i HV men jag är allmänt intresserad.

Inom HV-IP tecknas ett beredskapskontrakt. Detta kontrakt gör att du med kort varsel kan lämna din arbetsplats med arbetsgivarens tillåtelse och inställa dig hos frågande myndighet/förband för tjänstgöring. De som tecknar beredskapsavtalen måste vara behöriga skyddsvakter och kunna styrka detta.

Vad de som teckant dessa kontrakt gör eller inte gör kan du fråga om på närmaste militära myndighet. Det vill jag inte basunera ut på detta forum. No offence soldf. (Skriver så då jag ej vet om detta är tillåtet att skriva om)

Är det detta du menar med "kontraktsanställd" eller är det kanske nånting ditåt?

/isa
PIC
Ja jo. Nåt åt det hållet. Har hört om HV-sold med AK5 o SV2K mm o vaktar saker mm.

Men jag vill gärna veta mer, nån annan som vet??

MVH
//PIC
siros
Kom på en fråga, läste i vakthandboken och fram till det här med kroppsvisitering av kvinna, detta fick i huvudregel inte göras av någon förutom just kvinna,läkare eller leg sjuksköterska. Om det av praktiska själ inte är möjligt att skaffa fram en sådan personal kunde man göra undantag om det skedde diskret.

Nu till frågan. Gäller samma sak kvinnliga skyddsvakter? har de rätt att kroppsvisitera män. Nu är chansen att de bara skulle finnas kvinnliga skyddsvakter vid ett skyddsobjekt väldigt väldigt liten, men hur är det egentligen?

Sedan, va e skillnaden på militärt skyddsobjekt samt militärtskyddsområde, samt skillnader mellan skyddsvakt och skyddsområdersvakt? befgenheter m.m?

Mvh siros
Status quo
QUOTE (siros @ Nov 21 2005, 23:35 ) *
Kom på en fråga, läste i vakthandboken och fram till det här med kroppsvisitering av kvinna, detta fick i huvudregel inte göras av någon förutom just kvinna,läkare eller leg sjuksköterska. Om det av praktiska själ inte är möjligt att skaffa fram en sådan personal kunde man göra undantag om det skedde diskret.

Nu till frågan. Gäller samma sak kvinnliga skyddsvakter? har de rätt att kroppsvisitera män. Nu är chansen att de bara skulle finnas kvinnliga skyddsvakter vid ett skyddsobjekt väldigt väldigt liten, men hur är det egentligen?

Nej, kvinnor får undersöka män på samma sätt som män får undersöka män, dvs rubbet.
Och ja, det är ju jäkligt skumt att det är så men å andra sidan tror jag att det är extremt sällsynt att en kvinna skulle ofreda en man vid en visitation el dylikt.
Kom ihåg att kvinnor är inte ens hälften så överkåta som män :P

Förövrigt fick jag ut skyddsvaktsleget första dagen jag gick med i IP. Vilket faktiskt räddade mitt arsle en gång då jag vart tagen av polis misstänkt för rån vissel.gif
LeadHead
Jag förstår inte hur det kan vara ett problem att ge alla HV-sold iaf. grundläggande "formell" skyddsvaktsutbildning. Det går att göra på en dag om bara alla är normalintelligenta (normal inlärningsförmåga) och behärskar vapnet tillräckligt för att sätta några jaktskott i en pappgubbe på 25 (?) meter. En sunt förnuftig människa som har fått en genomgång av våldstrappan, den grundläggande juridiken m.m. borde i princip fixa skyddsvaktsprovet. Speciellt om man har klarat det tidigare under GU.

Går det på något sätt att spåra i datorregistren (hos GU-förband eller MDG?) om man är förordnad skyddsvakt och i så fall med vilka delmoment (skjutprov, batong, fängsel)?
eskil
QUOTE (LeadHead @ Nov 22 2005, 14:16 ) *
Jag förstår inte hur det kan vara ett problem att ge alla HV-sold iaf. grundläggande "formell" skyddsvaktsutbildning.

Vad då, är inte alla soldater skyddsvakter? vissel.gif

QUOTE (LeadHead @ Nov 22 2005, 14:16 ) *
Går det på något sätt att spåra i datorregistren (hos GU-förband eller MDG?) om man är förordnad skyddsvakt och i så fall med vilka delmoment (skjutprov, batong, fängsel)?

Pliktverket vet.
LeadHead
QUOTE (eskil @ Nov 22 2005, 15:01 ) *
Pliktverket vet.

Det vete tusan. Jag vill iaf. minnas att det inte stod något om det i mitt PLIS-utdrag. Fast PLIS-utdrag å andra sidan... Malajn.gif
Gustav Bertil 3
QUOTE (siros @ Nov 22 2005, 17:31 ) *
va e skillnaden på militärt skyddsobjekt samt militärtskyddsområde, samt skillnader mellan skyddsvakt och skyddsområdersvakt? befgenheter m.m?

Hejsan!
Hade du vakthandboken hemma så kolla sidan 109 andra stycket, där förklaras skillnaden mellan objekt och område.

Lycka till!
Lt Gus
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.