Vilken camel back använder ni? Vilken är "bäst". Jag funderar på att införskaffa en men är lite oroliga att tyggsäcken kommer att sitta konstigt på ryggen om man har camel backen mellan ryggen och ryggsäcken. Är en 1 liters för lite och en 3 liters för stor?
röjsop
Apr 21 2005, 08:24
Jag tycker att ju större desto bättre (naturligtvis beroende på användningsområde). I det civila kan du bära den på magen, annars kan du montera den utanpå din ryggsäck.
Men om man har stridsselen/västen på sig ska man då kränga av sig den för att fippla på den på ryggsäcken? Finns det ingen som man kan ha imellan?
1L skulle jag nog anse aningen för lite. Jag har en 2L för att den med skyddshölje får plats i SV2k, men hade gärna haft lite större volym.
Vysotskij
Apr 21 2005, 08:41
Vilken volym kan man bekvämt springa en eller ett par mil med?
@Zil
Ska du använda den civilt el militärt ? Många civila säckar har ju idag plats för vätskesystem. Om du ska använda den militärt så rekommenderar jag en blåsa med infällt lock.
i första hand militärt men ska även fungera civilt så ett par bärremmar är ett krav.
Legacy
Apr 21 2005, 08:58
Jag använder min Source både civilt (lång prommenader) och millitärt. När det är plusgrader har jag den nedstoppad i avsedd ficka på västen, i minusgrader under fältjackan. Jag är oerhört nöjd med kvaliten och det märks att FMV ställt en grym kravspec. Volymen är 2,5 liter och finns att skåda här:
Source
röjsop
Apr 21 2005, 09:14
@Vysotskij
Det beror på din panbenstjocklek, och din förmåga att dricka under dina turer. Jag skulle må riktigt dåligt om jag skulle försöka dricka mer än 2 liter på en tur.
Varför inte söka lite på google?
combat
Apr 21 2005, 09:15
Jag använder CamelBak HotShot 3,1L.
Den har isolerad blåsa och slang samt Hydrolock-ventil.
Du kan fästa den på din ryggsäck, stridssele, bälte.
Jag tror att den kostar ca 600 kr.
/ Combat
Legacy: fungerar den att ha under ryggsäcken?
HotShot:en saknar bärremmar. Skulle rekommendera Stealth alt Viper.
Vysotskij
Apr 21 2005, 10:11
QUOTE (röjsop @ Apr 21 2005, 09:14 )
@Vysotskij
Det beror på din panbenstjocklek, och din förmåga att dricka under dina turer. Jag skulle må riktigt dåligt om jag skulle försöka dricka mer än 2 liter på en tur.
Tackar. Om en dykare mår dåligt av något ska jag nog inte ens gå i närheten, och om man kan begränsa vikten är ju ingen gladare än jag. Högst två liter alltså.
combat
Apr 21 2005, 10:14
Ref:
http://www.militaryshop.se/HotShot-modellen är liten och behändig och har försetts med bärrem samt 6st d-ringar som medger att du kan fästa den på ryggsäck
/ Combat
Fk Satan
Apr 21 2005, 10:16
QUOTE (Zil @ Apr 21 2005, 09:16 )
JAg använder mig oxå av denna, och jag har satt fast den högt upp på ryggen. jag tycker att det fungerar bra att bära SS2000. Men att bära Lk70 fullastad fungerar inte så bra. Utan då får man lägga den i ryggsäcken. Med lite övning så flyttar man den till västen på ngr minuter. Vilket går bra att göra samtidigt som man tar av sig ryggsäcken och gör sig färdig för strid.
QUOTE (combat @ Apr 21 2005, 10:14 )
Ref:
http://www.militaryshop.se/HotShot-modellen är liten och behändig och har försetts med bärrem samt 6st d-ringar som medger att du kan fästa den på ryggsäck
/ Combat
"Bärrem" är i det här fallet (Hotshot) en mindre ögla som är lämplig att hålla i när man t.ex fyller sitt vätskesystem.
Jag använder en camelbak stealth som jag är mycket nöjd med. Funkar bra under min fjsväst. Det är en låg o bra profil på stealthblåsan så man slipper se ut som en puckelrygg.
Foxtrotcharliegrg
Apr 21 2005, 11:37
CamelBak ThermoBak, 3L (OD green), som jag köpte när Militaryshop hade rabatt...
Använder den tillsammans med 304K och LK35 (utan mes, alt instoppad under locket om jag har mes). Funkar fint. Nackdel är att det blir lite svettigt på ryggen när jag bär ryggsäck.
Har inte använt den med SV2K under någon övning men provat att fästa den på SV2K:s rygg men jag tyckte den satt för löst (trädde in CamelBakens bärremmar i fästena).
Kan med fördel hängas på bilstolen vid längre resor utan stop
Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Legacy
Apr 21 2005, 12:06
QUOTE (Fk Satan @ Apr 21 2005, 10:16 )
QUOTE (Zil @ Apr 21 2005, 09:16 )
JAg använder mig oxå av denna, och jag har satt fast den högt upp på ryggen. jag tycker att det fungerar bra att bära SS2000. Men att bära Lk70 fullastad fungerar inte så bra. Utan då får man lägga den i ryggsäcken. Med lite övning så flyttar man den till västen på ngr minuter. Vilket går bra att göra samtidigt som man tar av sig ryggsäcken och gör sig färdig för strid.
Har aldrig haft några som helst problem att bära den under någon ryggsäck, inkl LK35, LK70, SS2000, Berghaus. När Source'n är helt fylld har den fortsatt låg profil, vilket gör att det inte känns onaturligt på något sätt. Det enda minus jag kan komma på är att fästanordningen för slangen är för klen. Men det kan den skicklige lätt modifiera.
Det blev en source från recon... hoppas den kommer innan helgen. De skickat den idag så den kommer fram imorgon, men så dröjer ev avin en dag till.
444 sskbat.
Apr 21 2005, 12:46
QUOTE (Gator @ Apr 21 2005, 08:31 )
1L skulle jag nog anse aningen för lite. Jag har en 2L för att den med skyddshölje får plats i SV2k, men hade gärna haft lite större volym.

Jag har camelback hotshot 2,1 liters, 3 liters varianten är för stor för stridsvästen och sticker upp en bra bit. Camelback har bättre kvalité än source, enligt militaryshop som fått mycket mera reklamationer på sourcen.
säljer MS sourcen? jag kunde bara hitta cammel back på ders webb.
Sytare
Apr 21 2005, 16:16
Nope. MS kör inte med Source, utan det är Recon som gäller då.
Jag kör själv med Camelbak's Thermobak och jag har vid något tillfälle fått frågan om den funkar med Lk100. Det funkar inte så lysande, då det blir en korv längs med ryggen och det blir väldigt instabilt och skidåkning är nog omöjligt.
@Foxtrotcharliegrg
Andra alternativa användningsområden är att montera den på datorstolen vid LAN och olika spelaktiviter, med 3 liter vatten så står man sig rätt så bra även om temperaturen är skyhög.
Man får inte glöma att sätta in en kateter oxå ;) Whats comes up must comes down.
I22 Vargen
May 18 2005, 09:56
QUOTE (444 sskbat. @ Apr 21 2005, 12:46 )

Jag har camelback hotshot 2,1 liters, 3 liters varianten är för stor för stridsvästen och sticker upp en bra bit. Camelback har bättre kvalité än source, enligt militaryshop som fått mycket mera reklamationer på sourcen.
Funkar det med en Hotshot 2 L i Stridsväst 2000 fickan (den avsedda, naturligt vis) tror du!?
QUOTE (I22 Vargen @ May 18 2005, 09:56 )
QUOTE (444 sskbat. @ Apr 21 2005, 12:46 )

Funkar det med en Hotshot 2 L i Stridsväst 2000 fickan (den avsedda, naturligt vis) tror du!?
Ja, se mitt citat.
I22 Vargen
May 18 2005, 11:15
Jamen jaha ja... där ser man... och det är helt funkis ?
Jag tänker mest på att Source´n är väl mer gjord för att funka i SV2000, men jag gillar nog Hotshotten mera..... hmmm dessa val!!!
Sytare
May 18 2005, 11:25
He he I22 Vargen. Livet är aldrig enkelt.
Vet att en kille på min lucka handlade på sig en Camelbak Hotshot under sommarmånaderna (antagligen för att aldrig mera användas...). Han klagade på att den var lite obekväm...
I alla fall, något som du inte tagit med där som alternativ är Camelbak Stealth. Det är en 2liters omegablåsa med bäranordning. Visserligen i svart, men den funkar nog att ha under stridsvästen (minns mina glada dagar då jag smusslade med min camelbak thermobak under fältjackan

).
Enligt Joppe så ska den visst funka under i alla fall FJS-västen.
I22 Vargen
May 18 2005, 11:31
Schysst...Jo livet är allt hårt ibland, det är därför vi bär hjälm när vi övar..har jag hört
Det jag är ute efter är väl något som skall funka både i en ryggsäck och i västen utan att det känns allt för obekvämt. Hmmm...kanske blir det en source i alla fall.
QUOTE (Gator @ Apr 21 2005, 07:31 )

Här är nått jag är lite besviken på med SV2k. Jag tycker puckeln trycker mot ryggen när den är fylld. Inte skönt alls!
Problemet är att västen expanderar innåt, inte utåt, när man pular i en full puckel.
Är det bara jag som upplevt detta?
QUOTE (Knekt @ May 18 2005, 12:01 )
Problemet är att västen expanderar innåt, inte utåt, när man pular i en full puckel.
Jag lättade på banden i sidan på västen, och upplever inte något "puckelproblem".
Jag valde CB bl.a pga av uppgifter om Sourcens delvis bristfälliga kvalité, samt CB´s utmärkta kundsupport.
I22 Vargen
May 18 2005, 14:32
QUOTE (Gator @ May 18 2005, 12:15 )
Jag lättade på banden i sidan på västen, och upplever inte något "puckelproblem".
Jag valde CB bl.a pga av uppgifter om Sourcens delvis bristfälliga kvalité, samt CB´s utmärkta kundsupport.
Gator... Har du aldrig upplevt att slangen är för kort till CB´n (Hotshotten), senast jag kollade på en förpackad sådan såg slangen väldigt kort ut och det var inte läge att fippla med den för att se om mer slang dolde sig inuti (Tyghöljet).
QUOTE (Gator @ May 18 2005, 11:15 )
Även med en rejält lastad väst?
Det är väl min krumma rygg det är fel på.
@I22 Vargen
Resten av slangen är i fodralet.
@Knekt
Fullastad är ju ett relativt begrepp, men med min konfiguration funkar det. Även inkl kroppskydd.
I22 Vargen
May 18 2005, 18:43
QUOTE (Gator @ May 18 2005, 16:45 )
@I22 Vargen
Resten av slangen är i fodralet.
@Knekt
Fullastad är ju ett relativt begrepp, men med min konfiguration funkar det. Även inkl kroppskydd.

Aha... fick springa förbi Mil-shop och kolla, jepp, slangen är ganska lång faktiskt.
Mordred
May 19 2005, 10:15
Jag vill bara passa på att varna för Hydrostorm's vätskesystem (Blackhawk's kopia på Camelbaks system) då dess bitmunstycke och "låsning" på slangen är extremt opålitligt.
Jag äger två Camelbak's sen fler år tillbaka men köpte en mindre system på 2L från Hydrostorm/Blackhawk för att pulla ned i min XSV2K. De Camelbaks på 3L jag har går tyvärr inte ned i västens inner(rygg)ficka och övriga Camelbak system på 2L jag tittade på hade fel form, de var för långa helt enkelt.
Restultatet blev att Hydrostorm slangens bitmunstycke och låsning (modell bajonettfäste, ska förhindra att vatten läcker ut när du INTE vill dricka) lossnade efter en 5min av bärande av väst med blåsan.
Där stod jag och såg fånig ut medan min väst, jag och golv blev blött.
Bara tur att jag just då stod i badrummet.
Köpte ett komplett Camelbak reservslangs sats (slang, bitmunstycke, låsning, thermoskydd till slang etc) på Militaryshop i sthlm och tvingade på Camelbak slangen på Hydrostorm blåsan.
Haft den i snart tre månader nu och spenderat X antal timmar i skog med den.
Den håller.
Köp orginalet, inte någon av de billiga kopiorna.
Bara mina två ören.
/2LT Mordred
2Sharp
May 19 2005, 17:45
QUOTE (Mordred @ May 19 2005, 09:15 )
Köp orginalet, inte någon av de billiga kopiorna.
Bara mina två ören.
Word...
I22 Vargen
May 20 2005, 09:04
Hmm, efter att ha våndats ett tag, blev det en Camelbak Stealth OD, beställd utomlands då det bara verkar vara svarta som gäller i butiker i närheten.
Hoppas att den kommer sitta schysst både med 304K selen och eller SV2000 när jag får den någon gång i framtiden.
Sytare
May 20 2005, 10:48
QUOTE (I22 Vargen @ May 20 2005, 10:04 )
Hmm, efter att ha våndats ett tag, blev det en Camelbak Stealth OD, beställd utomlands då det bara verkar vara svarta som gäller i butiker i närheten.
Hoppas att den kommer sitta schysst både med 304K selen och eller SV2000 när jag får den någon gång i framtiden.

Proud of ya' boy!
Go real, go Camelbak, totally oldschool!
I22 Vargen
May 20 2005, 12:04
Ha..

Sg Toll.
Som vanligt med min "tur" ringde "Militarykit" och sa att den OD = Gröna Stealthen var slut (för alltid, då den inte tillverkas längre) men gick fortfarande att beställa på deras sida
Så det verkar som om jag får slita på en svart framöver då!! ;) kanske kan modda färgen på den så den blir mer "Prickskyttig"
Sytare
May 20 2005, 12:12
Fattar inte vafan Camelbak håller på med. Det är många av deras produkter som funnits i OD, men nu så har dom slutat med det (snackade med Militarykit om en OD HAWG för flera månader sen, den var slut då, och den finns fortfarande kvar på deras sida!!!!).
Mailade även Camelbak och frågade om det var slut för gott på OD, men jag har inte fått något svar!
Hade gärnat EDC' at en OD HAWG
I22 Vargen
May 20 2005, 12:29
Kanske kan man på ett snyggt sätt och om man är försiktig när man väljer färg, bryta konturerna på den med hjälp av någon sorts sprayfärg motsv.
Om det inte skadar materialet förståss.....
Det är ju inte ovanligt att man färgkoordinerar utr i efterhand, konsultera din färghandlare. Skulle själv gärna måla om min Maxp. double sheath till en mer SV2k-harmonisk kulör. Vet inte om teflonbehandlad nylon låter sig målas så lätt dock...?
I "sniper-mode" har du väl oftast någonting över, varför färgen på Stealthen torde spela mindre roll ?
I22 Vargen
May 20 2005, 13:02
Jo det är sant.... den kommer mer än väl att döljas helt av min Royal marine comando ghillie, men en grön hade varit ultimat.
Sytare
May 20 2005, 13:33
QUOTE (Gator @ May 20 2005, 13:51 )
Vet inte om teflonbehandlad nylon låter sig målas så lätt dock...?
Är det detta som är hemligheten bakom Cordura?
*tankeverksamhet pågår*
Hade fan inte varit dumt att göra om sin Thermobak lite...
I22 Vargen
May 20 2005, 14:02
Knivnet Garderoben har något som kanske funkar... !?
HS Camou (bowflage)
Art.nr: 2018
Paint your tree stand, boat, motor, blinds - darn near anything that needs camouflaging. Convenient spray paint applies evenly and easily. Comes with fern-leaf stencils that make it easy to paint realistic patterns.
Pris: 65,00 kr (inkl. moms)
2Sharp
May 20 2005, 19:56
Jag har "bowflagat" min OD HAWG, färgen fäster bra men försvinner efter några veckors bruk.
Vilket jag tror främst är färgens förtjänt snarare än säckens mtrl.
Köp en coyote och måla den med lite grönt och svart så blir det snyggt, praktiskt och
coolt...
Sedan
måste folk lära sig att det skrivs "
Camelbak" och
INTE "
Camel Back"!!
Främst för att ordpolis-2Sharp's blodtryck skall ligga på en hälsosam låg nivå.
Sytare
May 20 2005, 20:44
QUOTE (2Sharp @ May 20 2005, 20:56 )
Jag har "bowflagat" min OD HAWG, färgen fäster bra men försvinner efter några veckors bruk.
Vilket jag tror främst är färgens förtjänt snarare än säckens mtrl.
Köp en coyote och måla den med lite grönt och svart så blir det snyggt, praktiskt och
coolt...
Sedan
måste folk lära sig att det skrivs "
Camelbak" och
INTE "
Camel Back"!!
Främst för att ordpolis-2Sharp's blodtryck skall ligga på en hälsosam låg nivå.

Har hört att en hälsosammare livsstil med mera motion och mera grönsaker skall hjälpa...
2Sharp
May 20 2005, 21:39
QUOTE (Sg Toll @ May 20 2005, 19:44 )
Har hört att en hälsosammare livsstil med mera motion och mera grönsaker skall hjälpa...

Nu tar vi det
JÄVLIGT lungt!!
Kippis...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.