Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försåtsmineringar och IED:er
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3
EOD
Som amröjare så försöker man alltid tänka på varje tänkbar försåtsminering och improviserade laddningar och hur man skulle klara av en sådan. Så jag skulle vilja veta vad DU skulle kunna hitta på!?

Sprängdeg i taggtråd är ju en klassiker, någon som har någon mer?

EOD
KattenJansson
Hehehe. Här gäller det att tänka så elakt som möjligt.

En tanke jag hade när vi lekte med försåtsmineringar var att i moderna kontorslandskap så består nästan alltid taken av lyftbara moduler, som man relativt enkelt skulle kunna lyfta upp en massa grejer på som smäller bra. Man skulle även för att göra det ännu jobbigare sprida ut laddningen som ett nätverk ovanför innantaket och på så sätt jävlas på flera olika ställen samtidigt i en byggnad.

En annan grej jag funderat lite på är om inte brunnslock med rutor på skulle bli fina splitterminor.
f21
borde väll gå att försåtsminera vapenmag
EOD
Daniel: Det blir inga direkta splitter från brunnslock. Det fungerar dock bra att lägga två strvminor 5 bakom/under ett brunnslock. Blir världens stans av det hela. Vet att man test sköt det  i sidan på en lastbil….rätt så bra hål efter den kulan!

f21: Försåtsminera magasin och vapen går bra. Man skjuter in en avlastningständare i de håligheter man hittar och binder fast andra änden. När någon drar till sig magasinet eller vapnet så åker avlastningständare ut och utlöser. Mycket vanlig försåtsminering så en regel är att aldrig röra något "roligt" eller "spännande"

EOD
The Swede
Man har även provat med stålskiva/brunnslock mot stridsvagn.
Blev ett rejält hål i botten på den med.
Se sid. 327 i nya SoldF. för exempel på en sån mina.
Ing
Mmm.. det där med en stålskiva i botten på en strv. är vackert. http://hem.passagen.se/pjfj/lumpbild/strvmina5_2.jpg
Där är resultatet av en sådan som vi small av. Den tjocka plåten låg ung. 40 cm över minan, farmartanken låg ytterligare 15 cm upp ovanför plåten.

Men vad det handlade om var väl att försåtsminera, d.v.s. jävlas järnet med någon som kommer t.ex. in i ett hus? Går det att stoppa försåt i låset/handtaget? Det krävs ju inte så väldigt mycket för att det ska göra ont i armen menar jag, och splitter och skit är ju inbyggt i låset liksom. =)
EOD
Ja, det är nog inte roligt om man åker över en sådan. Även om den inte går igenom så måste du få övertryck i vagnen tycker jag.

Kanske är som man beskriver P-skottet (har jag för mig...). Vagnspersonalen utsätts för kraftig temperatur och tryck ökning. Splitter i större delen av vagnen och personalen kan uppleva viss oro….ja tacka f#n för det!!

Annars tycker jag att det borde vara rätt effektivt att lägga ner en eller två strvminor 5. Stoppa i deg och pentyl stubin och dra iväg det några meter. Sätta eltändning på den och göra ett eldöverfall med det. Kan man bestämma vilket fordon man ska plocka. Kan ju vänta till ett ledningsfordon kommer eller ta andra vagnen så blir den första rätt så överraskad och inte riktigt vet var han ska ta vägen. Plus att fi kan kör med minsökare bäst han vill, kommer ändå inte hitta något eftersom den blir helt metallfri. Skulle va om han hade med sig en hund men den kan man ju alltid skjuta :P

EOD
Foxtrot Lima
Ni är ju inte kloka... biggrin.gif biggrin.gif

Ärligt talat, är det inte farligt att tala om sådant här på ett allmänt forum?? Vill inte vara en "party pooper" men, men... ???

Hälsningar, Foxtrot Lima
Fu Johanson
Tja, inget här som du inte hittar på allehanda roliga sajter på internet om du hade tänkt dig sprängattentat. Hemvärnsungdom och FBU ungdom lär ju också ut sådana här saker på löpande band till alla intresserade (fast dem inte ska egentligen) så jag tror inte det är så farligt att prata om det här. Dessutom har nästan varenda jäkel som gjort lumpen haft sprängtjänst så de elementära kunskaperna är nog rätt spridda i landet.
Sudden
Man skulle ju kunna göra som i "Saving Private Ryan"...
Placera en jävla massa sprängdeg/Minor ppå båda sidor av vägen i bebyggelse.
När det kommer ett gäng busar så é det bara att spränga.
...Flipperspel med flera kulor typ. ;) *Muahaha*
Nifelhel
ja det finns inget som är som riktig "dubbelmacka".
Jag menar givetvis 2strvmina 5 + lite deg ;P

Är det någon som vet om det finns någon bra FBU kurs på ämnet försåtsmineringar??

Andra improv laddningar är en burk, spik o skruv och deg.smile.gif
f21
Under första världs kriget hade det inte varit bra att proppa en skyttegrav full med sprängämne och sedan dragit sig tillbaka. Fi hade garanterat blivit mer försiktig.
EOD
Nja, själv tycker jag att vi håller oss på en rätt så låg nivå Foxtrot Lima. Börjar man snacka hemmagjord sprgdeg och Napalm så skulle jag säga "avbryt, eld upphör" till någon blågul.

Vad det gäller improviserade laddningar så är det bara fantasin som sätter gränserna. Om man ska göra någon laddning så är det brist på sprängdeg som sätter stopp så...

Ja Sudden, den är inte helt fel. Det som gör det lite speciellt i filmen är att man slår från bägge håll. Vanligtvis kanske man sätter bara på ena sidan och lägger sig bakom beredd med ett eldöppnande från eldhandvapen. Skulle själv inte ha några problem och dra t.ex. en försvarsladdning 21 mot mig. Förstår att det låter rätt så puckat men har man bara bra skydd så är det ingen fara. Efter man dragit minan som kommer fi garanterat gruppera i minans rikt, d.v.s med ryggen mot dig. Det står ju inte direkt i soldF men det är som de säger
"Proffsen är förutsägbara, det är amatörerna du ska oroa dig för"

EOD
70-1020649961
En hyfsat stor blomkruka, Fylld med sprängdeg, Pentyl med knop införd genom bottenhålet, och som pricken över i:et en rejäl stålplatta på toppen.... gräv ner och njut smile.gif... Funkar ju bra om man förbereder dom lite innan smile.gif
<BR>
<BR>
Hgr i glasburk är ju en klassiker också Eller en Hgr i en stålburk som är fastspikad i väggen/trädet.. ett snöre från Hgr och till dörren/trädet brevid... någon drar i snöret... Hgr rammlar ur burken och briserar.
<BR>
<BR>
Tillverkning av egna försvarsladdningar 21 är ju inte specielt svårt heller, En böjd stålplatta..sprängdeg.. och lite stålkulor... ta daaa...
<BR>
<BR>
En 15.5 granat med en slagtändare, lite sprängdeg och ett snöre.... Helt klart stor överrasknings faktor på den
EOD
Jo handgranaten har man stött på några gånger. Koppla snör i kroppen och sätt ner den i en tung burk d.yl. Dra sedan tråden till dörren så att när dörren öppnas så åker hgr:en upp i huvudhöjd…. Inte så roligt att stå öga mot öga med en spränghandgranat!!

Försvarsladdning 21 går bra med bara en glasslåda, deg, avståndsplatta och lite skrott. Bra och ha en avståndsplatta så att inte all skrot kommer in i sprängdegen krosszon.

Eller så kan man göra som Afghanerna gjorde mot ryssarna (tror det var de) Ryssarna hade tagit någon by i en dal. Afghanerna tog gamla sjöminor, skruva ut spröten, satt en egen laddning på den och rulla ner den i byn. När man fick slut på minor tog man vad man hitta, kylskåp t.ex. :P

EOD
mimesis
QUOTE (EOD @ Maj 07 2002,14:42)
Jo handgranaten har man stött på några gånger. Koppla snör i kroppen och sätt ner den i en tung burk d.yl. Dra sedan tråden till dörren så att när dörren öppnas så åker hgr:en upp i huvudhöjd…. Inte så roligt att stå öga mot öga med en spränghandgranat!!

Försvarsladdning 21 går bra med bara en glasslåda, deg, avståndsplatta och lite skrott. Bra och ha en avståndsplatta så att inte all skrot kommer in i sprängdegen krosszon.

Eller så kan man göra som Afghanerna gjorde mot ryssarna (tror det var de) Ryssarna hade tagit någon by i en dal. Afghanerna tog gamla sjöminor, skruva ut spröten, satt en egen laddning på den och rulla ner den i byn. När man fick slut på minor tog man vad man hitta, kylskåp t.ex. :P

EOD

Varför skulle det ha funnits sjöminor i Afganistan. Vilket ljushuvud skulle ha gjort sig besväret att transportera det dit?
EOD
Den tänkte jag faktiskt inte på... Som jag sade så kom jag inte ihåg vilket land det var men det kan ha varit Bosnien kriget också. Läst det i en lärobok (FM) Vet att det var i "nutid" i alla fall. D.v.s. inte andra världskriget eller så.

EOD
Nifelhel
Är det någon som vet om det finns någon bra FBU kurs eller motsvarande på ämnet försåtsmineringar och Farb??

Har hört att FBU kursen i Grubbnäsudden skall vara bra och rolig smile.gif
Någon som varit där eller känner till någon kurs?
Ing
Jag ska till grubbnäsudden v.27, så rapport om den kommer v.28. smile.gif   Tror att den går igenom mer grunder i minering och vägförstöring. Minlinje, minruta, trumma, vägbank, gryt. Ska nog bli trevligt ändå. Men en "Minering II" vore ju skoj. Finns en kurs eller två inom FBU som handlar om minröjning, där kanske man går igenom lite om "taskigare" saker?
Nifelhel
Ing: Jag har sökt Vapentjänst på Fårö v.27 i första hand och som reserv Farb Grubbnäsudden v.27. Vem vet våra vägar kanske korsas där smile.gif
///Henrik
Rogue
En liten fråga, eftersom personminor är förbjudna är försåtmineringar riktade mot trupp fortfarande lagliga. I så fall var går gränsen mellan dessa.
Ing
Som vi jobbade på Ing så sätts det alltid upp minvarningar runt om en minering för att folk ska VETA att de går/åker in i en minering. Därmed kan man göra både det ena och det andra där inne, även minor som utlöses med trådar m.m. Det här gäller om det är mineringar som ska lämans efteråt, just för att spärra av ett område, vi talar om att "försöker ni ta er igenom här så tar ni en viss risk"

Sedan finns det även mineringar som är gjorda för ren strid, "minstrid" där det även där kan ingå både det ena och andra. Efterssom sverige inte har rena personminor/truppminor kvar så vete fasen hur "försvarsladdning 21" (truppmina 12) fungerar här. Man bör ju dock kunna spänna upp ett snöre med t.ex. Fordonsmina 13® kopplat till sig, det står ju bl.a. i SoldF att man kan göra så med pansarskottet, så farför inte med andra vapen? Och så länge det räknas som rent vapen (vilket en 21 bör kunna göra vid en "övervakad" minering) så borde det vara tillåtet.
Rogue
Tack för svaret. I SoldF nämns Försvarsladdning 21 och 22 (sid 346) är 22 en uppdatering eller?

försvarsladdning 22?    Nää.. nu får jag läsa på lite tror jag. smile.gif
/Ing
Ing
Tar inte bort mitt förra inlägg utan lägger till ett här istället, då jag ångrar mig en aning. När jag tittar lite i SoldF-boken så står det så här:

Försvarsladdning 21 och 22 är
vapen som verkar genom riktad splitterverkan (stålkulor). De används som syftvapen och utlöses från den egna stridsställningen med dragtrådsutlösning eller med
elutlösning. Försvarsladdningen får inte användas
så att man spänner upp snubbeltråd eller liknande och därigenom förlorar kontrollen över avfyringen. Vapnet betraktas då som en truppmina och Sverige har förbundit sig att inte använda sådana.

D.v.s. man måste själv dra i snöret och utlösa "vapnet" eller minan. Då återstår frågan hur det skulle vara med en fordonsmina 13????
"Försvarsladdning 22" vete fasen asså... det fanns ju ingen infom om vad den var för något i SoldF, och de böcker jag har hemma står det om truppmina 12 i. Kul förresten när jag satte mig och tittade i SoldF -86 nu, där står det väldigt fint hur man spänner upp "snubbeltrådar" till truppmina 12. smile.gif
The Swede
Ing.
Fordons/stridsvagnsminor är inte förbjudna.
Därför får man ha trådutlösning etc. på sådana.

Fast om det sitter trupp i fordonet blir det ju en truppmina biggrin.gif
Undrar om dom tänkt på det. :P
Ing
De har heller inte tänkt på att det gör förb. ont på typ ett helt kompani som kommer promenernades på en väg om det smäller en fordonsmina 13?  Den gör ju ingen skillnad på en lastbil och en gammal gumma som ska plocka bär den heller. ;)
mimesis
Har några frågor. Trupp- och personminor är enligt den konvention vi undertecknat olagliga.

Om vi skulle använda person eller truppminor räknas det då som ett krigsbrott och är det då åtalbart?; eller är det bara ett brott av ett avtal utan sanktioner som följd?

Görs det ngn åtskilllnad mellan person- och truppminor och försåtsmineringar riktade mot person och trupp? eller räknas all försåtsminering riktade mot person eller trupp som mina?

Räknas röjningsskydd av fordonsminor och annan mtrl som en person eller truppmina? Mha att det kan utlösas av person utan hjälpmedel.
EOD
Rogue: Vad det gäller försåtminering så är det förbjudet att försåtsminera ett till synes harmlöst objekt (flagga, leksak, bok) Det är fortfarande tillåtet att röjningsskydda t.ex. en stridsvagnsminering eftersom en stridsvagnsmina ej kan ses som ett harmlöst objekt, märk väl att det då heter röjningsskydda och ej försåtsminering. Vidare så är det lägst Bataljonchef (har jag för mig) som får besluta om en minering ska röjningsskyddas.

Försvarsladdning 22, inte helt säker men det skulle kunna vara gamla truppmina 11, en hoppmina.

Vad det gäller 13 mina så är det lite si och så. Senaste jag hört är dock att det är tillåtet att använda den med tråd över vägen just p.g.a. att det är en fordonsmina sedan att den kan utlösas av en vanlig gubbe.... Det kan en strvmina 5 också...

Mimesis: När man talar om försåtsminering så menar man minering utav harmlösa objekt och det strider mot reglerna. Ett röjningsskydden är ett röjningsskydd och det är "inte riktad" mot någon, dock så tycker ju jag som amröjare att nog f#n riktar de skiten mot mig!! Sedan så finns det alltid grå zoner.

Röjningsskydd får man som sagt göra och eftersom vi i Sverige inte får lägga personmineringar så utgår försåtsminering utav denna typ av minor. Sedan att man kan konstruera ett röjningsskydd som mer eller mindre fungerar som en försåsminering...det ger oss en så vanlig grå zone.

EOD
Mattias
Läste i ngn SoldF-bok från typ 94 el. 95 där det fanns beskrivet hur man försåtminerade en bok och en grind. Har det blivit olagligt efter det då?
EOD
Ja det har det. Vet inte om förbudet kom i och med att vi skrota truppminorna. Kan tänka mig att det var där i svängarna.

EOD
Buddha
Palestinerna verkar också ha fattat det här med hemgjorda minor. 100 j..la kilo sprängmedel. Inte konstigt att världens bäst skyddade(enl. israelerna själva iaf, ngn som har en uppfattning om detta?) strv åkte på en nit.
/Ken
Från The Irish Times
---------------
An even heavier psychological blow - the destruction of a Merkava tank in the Gaza Strip on Thursday night.

In what was clearly a well-planned guerrilla-style operation claimed jointly by Hamas and Mr Yasser Arafat's Fatah faction of the PLO, a large explosive device was detonated under the tank, which was heading to the scene of a shooting and bombing attack on an Israeli civilian convoy.

The Merkava is the most advanced and best-protected tank in the Israeli army, and arguably the safest in the world, and had previously been regarded as virtually indestructible. But the bomb, estimated to contain 220 lb of explosives, blew it on to its side and blew off its turret, and the driver and two crew members were killed.
70-1020649961
Försvarladdning 22 är en uppgraderad 21a... Med bättre benstöd/trädfäste och lite andra förbättringar. Det är iaf vad jag kommer ihåg.

Vad jag vet så måste man själv utlösa FrdnMina 13,13R och 14. Inga snubbeltrådar där inte dry.gif

Men frågan är ju om tex StrvMina5... om man har Mintändare 15 på den så kan ju bonden allan och hans får utlösa minan.. En av EODs grå zoner kanske?
EOD
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det är med fordonsmina 13, 13R och 14 men det är mycket möjligt att det är som Fjellman säger. Kan ju alltid dra din utlösningstråd över vägen och tillbaka.... Sedan är det ju bara synd att någon ska springa in i den.....

Som svensk när man lägger ut minor så sätter man ut minvarningar, så bonden ska inte kunna åka in en en minering av misstag.

EOD
The Swede
Nä, det är ju trist och köra över minor när man är ute och plöjer.
Såg en åker nere i Bosnien där halva åkern var plöjd,
Sista fåran var bara plöjd halvvägs och där satt det en skylt:
"Minirano" smile.gif
Undrar hur det gick för oxen som drog plogen biggrin.gif

The Swede
EOD
Kom ihåg när de testkörde Mine-guzzlern. De körde på några åkrar och när bönderna fick se det så blev de ju lyriska. Det var ju bättre än plogg och oxe.

Så till vårbruket så var det en jävla massa minor som dök upp på åkrarna som bönderna vill att de skulle komma och köra över.

Sedan går det ju en skröna om en bonde som fick en hoppmina i skrevet, klara sig men värdesakerna bliv lite mosad :P

EOD
roadkill
Säger bara en sak vill man ha en riktig smäll så försåtsminera en K12 sjömina med trådutlösning eller dyl. så lovar jag att personen som utlöser den kommer bli ganska förvånad (200kg hexotyl) kan iofs vara ganska jobbigt att släpa på plats =) Eller kanske en sjunkbomb ganska trevligt tjockt metallhölje på den men dock lite mindre sprängämne (100 kg hexotyl)
2Sharp
EOD!

Sorry att jag "hi-jackar" din tråd så här, försökt att maila dig med nå'n ball funktion på siten.
Har du fått det?? (ang. S1)

Plz maila mig annars; army@home.se
Fu Frippe
Strvmina kan göra bra skada om man hänger upp den i ett träd, men det är en bra idé med ett schysst frontalt skydd om man ska dra den själv...

Truppmina 10 var bra för att röjningsskydda strvminor med och för att fixa lite överraskningar åt minplogar mm smile.gif
EOD
10:an på sidan framför strvminan minar du Fu Frippe? Ja den är bra. Går ju att fixa till med en planka att trycktändare, allt om man känner för det så kan man ju bygga ihop en truppmina 41 (tror det var betäckningen) Fungerar lik "tvålkoppen"

Bygga en egen 13 mina med GB-glass byggsats är ju oxå fint när man ska dra sig tillbaka.

EOD
mimesis
RAF gjorde ett attentat mot en direktör i mitten på 70-talet. Det gick ut i tidningar och sade att han skulle dödas en viss dag. Säkerheten höjdes och bepansrad bil införskaffades. Attentatet utfördes på utsatt dag med hjälp av en hemma gjord mina med en stor kopparkropp (fmina14) som placerades i en plastburk. Plastburken ställdes på flaket till en trehjuling. Trehjulingen placerades vid vägen bredvid en lekpark. När bilen kom, så pang gick syftminan. Det paradoxala var att om direktören hade färdats i en vanlig bil så hade han förmodligen klarat sig då kopparkroppen bara hade passerat.

De lyckades genomföra attentatet utan att skada eller döda andra än de de hade utsatt sig för att göra. Det behövde inte använda sig av en skjutvapen med alla problem det skulle innebära med osäkerhet att få fram vapnet till överfallet, skottfält, dumpning, transport etc. De lyckades få direktören att införskaffa ett bepansrat fordon. Det var ett lyckat attentat om nu någonting RAF kunde göra var lyckat.
Ing
Hmm.. kan någon vänlig människa tala om för en stackars fältarbetare som ägnat ganska stor del av sin värnplikt åt minering HUR man röjningskyddar strvmina 5 med truppmina 10?   Vad jag vet så smäller 10:an när det är tryck i ena kanten på den, inte när trycket lättar! Eller är meningen bara, som det verkar i EOD:s inlägg att man lägger den framför strvminan så den smäller om den rör på sig?  
Vilken gammal mina var det som hade ett färdigt kit, typ sprängpatronsfäste på undersidan för röjningskydd? (inte strvmina 6) Och varför finns inte det till femman?
EOD
Du kallar dig för ingenjör, Ing :P

Du är inne på rätt spår, man ladde 10:or på högkant vid strvminan och om en minplog kom och körde på den, förhoppningsvis, så utlöste då 10:an och femman small. Alltså inga problem för en minröjare att plocka upp.

Vilken gammal mina var det som hade ett färdigt kit, typ sprängpatronsfäste på undersidan för röjningskydd? (inte strvmina 6) Och varför finns inte det till femman?

Jag har pillat på allt från 6:an till de riktigt gammla som är gjorda av trä och kommer inte ihåg att någon av dem ska ha något "färdigt kitt" Många Ryska minor har detta men inte svenska.

Varför femman inte har det. Nja, det finns ju minförsåt 1 (Nya SoldF sid 332) Så femman, lika de andra minorna (M/41-47 o.s.v.) är ju inte utan röjningsskydd. Sedan har du ju mintändare med röjningsskydd.

EOD
Casca
Några tips från hemvärnet:

(Själv tveksam till inlägget, men skriver det i syfte att marknadsföra kompetensen i HV) Blågul AGERA!

1 RSV: Vinflaska med skålad botten: Naja fast ett varv med najtråd ca 10 cm upp på flaskan. Värm flaskan i en glödbädd. Naj tråden smälter in och en brottanvisning skapas. Knacka av resterande flaska och använd botten. Fyll flaskan med ca 0,5 kg sprängdeg. Din RSV-laddning är klar. Glaset skapar den nödvändiga "legeringen" i detonationen. Verksam som syftmina ca 20 meter från väg mot pansarskyttefordon(syftmina). Verkan är enorm.

2. Försåtsminering: Använd ett lämpligt tomemballage ex 14 kg trälåda. Skruva fast en råttfälla i emballaget. Fäst en slagtändare på en sådan plats att rättfällan drar ur sprinten vid utlösning. Gör ett hål i emballaget, fäst en ståltråd till säkringssprinten och för ut tråden. Gör en ögla på tråden. Fäst en sytråd/fisklina till utlösningsmekanismen till råttfällan, för ut tråden genom ytterligare ett hål 5 mm(förbättra gärna med ett genomföringsrör modell tändsats). Gräv ner. Aptera sprängpatron/pentyl på sprängplatsen och fyll upp med sprängdeg(10 kg kan vara kul). Säkerställ att allt ser fint ut, stäng locket. Håll ett gott öga på utlösningsmekanismen/sytråden. Se till att ha ordning på osäkringstråden. Fyll igen, maskera. Fäst ett kul föremål i sytråden som lagom drar till sig uppmärksamheten(använde själv en leksakscykel om ca 5 cm i rosa färg). Torka pannan, drag ur säkringen med tråden och avlägsna dig från platsen. 2 gram räcker för utlösning. Rita in din minering och anmäl till lägst plutonchef. FÖRSÅTSMINERING ÄR FÖRBJUDET ENLIGT DET MINAVTAL SVERIGE SKRIVIT PÅ!

3. EÖ-kul: Drag ut 250 meter pentyl i diket, i anslutning till den väg där Du avser att utföra eldöverfall. En slinga per dike räcker.  Fördelat enligt eget tycke. Använd minst 2 tändställen. Om fienden är drillad bör han urlasta och ta skydd i ex diket. Vid ex verkställighetskommandot "Bakåt" utlös pentylen.

Casca
The Swede
Casca.
Vart har du hittat dessa stolligheter?
Jag hoppas verkligen att det inte ligger upplagt på någon Hv-sida på nätet rolleyes.gif

The Swede
Casca
QUOTE (The Swede @ Maj 24 2002,17:07)
Casca.
Vart har du hittat dessa stolligheter?
Jag hoppas verkligen att det inte ligger upplagt på någon Hv-sida på nätet rolleyes.gif

The Swede

Eh, nej Livets/dödens skola Swede. ohmy.gif(
Casca
QUOTE (Casca @ Maj 24 2002,17:00)
2. Försåtsminering: Använd ett lämpligt tomemballage ex 14 kg trälåda. Skruva fast en råttfälla i emballaget. Fäst en slagtändare på en sådan plats att rättfällan drar ur sprinten vid utlösning. Gör ett hål i emballaget, fäst en ståltråd till säkringssprinten och för ut tråden. Gör en ögla på tråden. Fäst en sytråd/fisklina till utlösningsmekanismen till råttfällan, för ut tråden genom ytterligare ett hål 5 mm(förbättra gärna med ett genomföringsrör modell tändsats). Gräv ner. Aptera sprängpatron/pentyl på sprängplatsen och fyll upp med sprängdeg(10 kg kan vara kul). Säkerställ att allt ser fint ut, stäng locket. Håll ett gott öga på utlösningsmekanismen/sytråden. Se till att ha ordning på osäkringstråden. Fyll igen, maskera. Fäst ett kul föremål i sytråden som lagom drar till sig uppmärksamheten(använde själv en leksakscykel om ca 5 cm i rosa färg). Torka pannan, drag ur säkringen med tråden och avlägsna dig från platsen. 2 gram räcker för utlösning. Rita in din minering och anmäl till lägst plutonchef. FÖRSÅTSMINERING ÄR FÖRBJUDET ENLIGT DET MINAVTAL SVERIGE SKRIVIT PÅ!

Röj den om du kan EOD. smile.gif

(spräng allt som är rosa på plats)
Ing
EOD:
Det är möjligt att det är något ryskt eller så jag tänker på.

Sitter och tittar på Försåtsladdning 1 i en bok här.. verkar vara en RIKTIGT rolig liten sak, finns den kvar i org. fortfarande? Av någon anledning så fanns det armeringstid för den där, står dock ett användningområde för det i boken:

"En iordningställd, obelastad förssåttändare utlöses efter ovan angivna tider och kan sålunda användas som tidsfördröjningständare i t.ex. sprängladdningar och ammuntionslager. Tändaren anbringas därvid obelastad och stående t.ex. i sprängdeg. Pentylstubin kan även användas."

Fasen.. "beskrivning landminmateriel" är en höjdarbok. Läs den. ;)
EOD
Kul sak Casca, Blågul, vi kör tills ni säger annat....

1. Hmm. Verkar som en jäkla massa bök för det, sedan är jag inte riktigt säker på att glaset skulle kunna bilda någon slugg. Borde bara splittrars vid explotionen tycker jag, men eftersom jag inte testat så kan jag ju varken säga bu eller bä.

Ta ett PVC rör, stuprör eller något annat rörformat, försök att hitta en kopparplåt eller något annat som leder värme bra (Kyrkor brukar ju ha lite koppar på taken)  ;) *gör korstecknet att hoppas att gud fortfarande släpper in mig* Gör en kon och tryck ner i PVC-röret och fyll på med sprgdeg. Diametern på röret är proportionellt mot genomslaget. Slagtåliga saker som man kan slänga in i bilen och inte går sönder som glasflaskan kan göra.

2. Du är riktig j#vlig Casca, 10 kilo, kommer bara bli ryggskinnet kvar på den killen som rör den! Vi brukade använda råttfällor som utlösare, ger dig den där extra lilla känsliga utlösaren som man vill ha ibland, dock tror jag att det går åt mer en två gram att utlösa den, möjligen om man borrar ett hål i den så att man drar plattan på fällan rakt ner.

Röjning av den du, står t.om. i en utbildningspärm jag har att man inte ska rör vapen, flaggor, porrtidningar eller andra iögonfallande föremål så förhoppningsvis så skulle jag inte rör den. Sedan skulle den nog bli en OXA 2:a ner på den, möjligen att man plockar fram AG och drar några bulor i den

3. Ska jag erkänna att jag inte tänkt på innan men den måste jag testa nere på Ing2, Swede, släng dig aldrig i diken

Hoppas att du inte tycker att jag inte trycker ner dig Casca, det är som man kallar det feedback jag försöker förmedla. Ska erkänna att du Casca är en slug en, hoppas att våra vägar aldrig korsas!

Ing:
Minförsåt 1 ska fortfarande finnas i org, har själv dock aldrig använt den. Kommer inte ihåg riktigt hur den fungerar men som många minor och röjningsskydd så har den en armeringstid. Är ju inte så kul om man lägger ut den, rättar till minan lite och PANG. Samma gäller t.ex. 6:an

EOD
Casca
QUOTE (EOD @ Maj 24 2002,18:00)
Hoppas att du inte tycker att jag inte trycker ner dig Casca, det är som man kallar det feedback jag försöker förmedla. Ska erkänna att du Casca är en slug en, hoppas att våra vägar aldrig korsas!

EOD

Jag tycker absolut inte att du trycker ner mig. Lite disskussion är alltid kul. Vi är ju på samma sida och behöver inte korsa varandras vägar.

De punkterna jag beskrev har jag provat själv och har praktisk erfarenhet från. Punkt 3 utan levande soldater dock, detta av rent övningstekniska skäl. smile.gif

Är du amröjledarutbildad EOD?
EOD
Så du har alltså testat flaskan Casca? Hmm, måste testa den själv någon gång.

Troligen så ska inte våra vägar korsas men vi röjer allt som inte ska vara det, vän eller fi.

Amröjledarutbildad…. Jag låg inne som KB på Amröj (d.v.s. Gruppchef på Amröj), så jag ledde röjningsarbetet/röjtäten. Högsta chefen på röjningsplatsen. Så man kan säga att jag är Amröjledarutbildad.

EOD
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.