Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försåtsmineringar och IED:er
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3
Bellum
Någon som provat dessa (I övningssyfte)

"Partonmina" modell A:
Tag ett rör med lämplig diameter och ena endan tillsluten. Stoppa i en kort spik med spetsen uppåt. Lägg i en parton (Företrädelsevis en "bottle-neck" Sedn tar du ännu en bit rör av mindre diameter än det första, det skall vara såpass grovt att det vilar runt "nacken" på patronen och såpass långt att det sticer upp en bit ovanför det andra röret.
Gör hundra till, gräv ner så att de vilar på fast underlag men inte sticker upp ur marken.
Vänta på fi...
Förhoppninsvis borde det övre röret trycka ner patronen mot spiken... pang!
Ont i foten!

Modell B:
Tag en liten träplatta och sätt en liten spik i mitten. Sätt därefter 4 träbitar i upprätt positon runt spiken (Som fyra "pelare") Se till att du sätter träbitarna så att de ger stöd åt partonen du sedan stoppar ned i mitten. I övrigt samma massproduktion, nedgrävnings och smärtförfarande som ovan.

Modell a skall tydligen ha förekommit på balkan, och b skall tydligen vara en vietcong designad kusin.

Borde funka eller?
mimesis
QUOTE (bushman @ Aug 26 2003, 00:22 )
tror det var badher minehof gänget som tog död på en bankdirektör i tyskaland med hjälp av ljusbrytare modell affär.

de satte upp två av den där typen som fanns i alla affärer på 70-80talet.
på ett järnstaket. med några meters mellanrum.
ställde en cykel med en hemmagjord försvarladdning 21 på pakethållaren.
innehållande x antal kilo sprängdeg och en tjock stålplatta.

sedan var det bara att vänta på bilen, slå på ljusbrytarna och se på.
när bilen bröt den första armerades "minan" när den bröt den andra, avfyrades den.
stålplattan flyger iväg, viks till en projektil i luften, slår in i baksätet, tar död på skyddsobjektet och fortsätter ut på andra sidan.
chafför och livakt i framsätet klarar sig med hörselskador.

Minan bestod av en kopparkropp. Den funkade alltså som en fordonsmina 14.
Panzerfaust
Hum... lång tråd *ska komma på nåt fin fint...
I med lite deg i en data skärm, koppla om så att när man trycker på strömbrytaren så tänds patronen till degen och smack :( ?

Eller en data mus fylld med mums mums, vänster klick, SMACK. angry.gif
får ju ont i handen iaf.?
kronvrak
Bellum: Har inte testat själv men mina två brädbitar, ett gångjärn, en spik samt en patron bygger ju på samma princip. Användes tydligen redan i andra världskriget.
dxl
Jag spenderade ju lumpen i en stabsterängbil och fick lära mig att minera allt från dörren till Radiosarna och papperskorgen
panzerkampfwagen
Tack för den nyttiga informationen om din värnplikt dxl, men varför inte dela med sig av den informationen här? 7.gif
2Sharp
QUOTE (EOD @ Aug 25 2003, 20:58 )
@2sharp
Har pillat på de här USS-T tändarna på SWEDEC, de är inte att leka med. Det värsta är att alla mer eller mindre ser lika ut så du får utgå från alla tändsystem!

Xact, och det är ju hyfsat jobbigt med en som är ljuskänslig....

:(
Knekt
QUOTE (2Sharp @ Aug 27 2003, 06:23 )
@2sharp
Har pillat på de här USS-T tändarna på SWEDEC, de är inte att leka med. Det värsta är att alla mer eller mindre ser lika ut så du får utgå från alla tändsystem!

Hur fasen lösar man det? Tält av mörkerväv och på med goggles ?
2Sharp
QUOTE (Knekt @ Aug 27 2003, 11:40 )
QUOTE (2Sharp @ Aug 27 2003, 06:23 )
@2sharp

Hur fasen lösar man det? Tält av mörkerväv och på med goggles ?

Det gör man nog inte, du måste ju ha ljus nog att upptäcka den, *pang*, skulle du upptäcka något som kan vara en ljuskänslig tändare vid ex: en röntgen så skulle jag nog skjuta lådan (motsv.) med avslagare, går inte det får man väl försöka att deaktivera tändkedjan på annat sätt...

Huga..
404 Skenberg
gasmask.gif Kom på en liten sak när jag jobbade ikväll på grillen

En fråga:

Vad finnes ofta i bebyggelse som vi oftast noterar men glömmer bort eller trampar på/sparkar på när vi är ute på övn eller ni som har varit iväg på Fn tjänst har gått igenom byar och städer?

Jo det finnes ofta tomburkar eller cola/ölburkar

Min lilla sadistiska tanke var att om man tar bort botten på ovan nämnda burk och laddar i en viss mängd deg och tillsätter en liten behållare med nitroglycerin eller lämplig tändare och fyller i lite smått och gott metalskrot och riggar den

Hur elak kan den bli respektive hur jobbig kan den bli att röja?

Någon som har erfarenhet av liknade konstruktioner ute i verkligheten eller har ni någon hyffsad idé om den typen utav jävelskap

En annan fråga

Kan man använda någon typ utav syra som detonator eller i form utav en tidsfödröjing för att detonera en laddning?

Det som jag tänkte på var att man kan ta och kapsla in ngn alkalisk metal typ fosfor eller någon annan av de som reagerar kraftigt i kontakt med luft och sen använda någon typ utav syra för att detonera den efter en viss tid. Om man lägger x mängd syra på behållaren och den efter X min har frätt sönder x milimeter av skyddet så borde man rent teoretiskt sätt kunna beräkna hur lång tid man har på sig innan laddningen exploderar. Eller har jag fel?

Om man sen gör det med metalen och degen och syran och monterar in det i lämplgt obj och drar en tråd som när ngn utlöser tråden så kommer syran på skyddet och efter viss tid så möts luft och metal och då borde även degen utlösas?

Eller är jag helt åt skogen fel ute?

Jag bör påpeka att jag int har mycket utb i spräng tjänst odyl men jag kan en del om syror och dessa metallerna

EOD kanske ngt för dig eller har du några inlägg eller intressanta funderingar som du kan bjuda på relaterat till dessa tankarna som jag precis tog upp?
Ivar_Artilleri
QUOTE (mace @ Aug 26 2003, 05:32 )
Jag tror inte att det var Baader-Meinhof som utförde det dådet, det var alldeles för avancerat för dom. Dom inkompetenta klåparna skulle antagligen ha sprängt sig själva i luften då dom apterade bomben (sen skulle dom säkert ha skyllt på samhället för att dom gjorde fel).

Man ska nog vara försiktig med att döma ut de centrala personerna i RAF som "inkompetenta klåpare".
Politiskt förvirrade kanske men tekniskt ganska flyhänta. De revolutionerade (!) ju kommunikationskonsten inne i Stammheim när de lyckades bygga ett hemligt interkom-system mellan sina celler.

Sen tror jag det krävs viss begåvning att bygga upp en terrororganisation som överlever i Tyskland under 28 år. Det lyckas ingen korkboll med, även om Andeas Baader kanske inte var den vassaste kniven i lådan.
Phaser
Inom Fv när jag var där, så skulle ett nytt gäng med flygmek lära sig laga stridsskada på 37:an.
Vi gick bort och preparerade lite laddningar och roade oss kungligt när mekarna kom och skulle laga.

(gjorde en fuling, lokalpatentad rsv snett genomvingbalken och ledningarna, mekarna klarade inta att få den kärran flygduglig igen B) )

Notis: Vi gjorde 6 "hål" med deg och ett gäng mindre med tändhatt och då special laddningen.
Lt som höll i utb bara skakade på huvudet när han kom, undra varför...

Malajn.gif
Ivar_Artilleri
QUOTE (EOD @ Aug 25 2003, 14:46 )
.
Funkar det att ha en elektrisk avfyrning av en vanlig granatkastargranat ?
I så fall skulle väl ett vanligt järnrör i lämplig dimension och med en förseglad kortände kunna funka som en obemanad granatkastare. Träffsäkerheten borde inte bli så stor men jag gissar att det är irriterande att det flyger en granat då och då i alla fall, ställer man upp några stycken lite här och var så kan det bli ett stort område som är utsatt.
Du skulle nog behöva modda den rätt så mycket, borra in sig i krutladdningen sedan är det bara att sätta in en glödtråd. Har för mig att jag sett en bild på en som man beslagtog i Irland. Ett vanligt stålrör bara men den ska tydligen ha funkat.

EOD

Läste i ett nummer av arménytt för lääääänge sedan om en gotländsk hemvärnschef som föreslagit att bönderna på ön skulle få stålrör ingjutna i betongblock (en gånger en meter) uppställda på gårdarna.
Rören skulle vara fast inriktade mot vissa punkter - typ kanaliserande terräng - och bönderna utrustade med ett antal spränggranater.
Tanken var att bönderna skulle bedriva någon form av den indirekta eldens fria krig.
Förslaget föll inte i god jord.
Någon på högkvarteret fattade antagligen vilket hot en berusad, elak och traktor/vinschutrustad gotländsk bonde kunde göra med betongblocken och ett lag med 12 cm svinggr på denna av lokala konflikter indränkta ö.
pagge
De bästa försåten är enligt min mening och erfarenhet olika typer av "come-ons", dvs relativt tydliga försåt som lurar motståndaren att gå på ett mindre synligt försåt. Det förfarandet tvingar motståndaren att avbryta sin anfallsrörelse och han måste tillkalla röjresurser. I den situationen, när man har tvingats stanna upp och har uppmärskamheten riktad mot den synliga IED:n, är man ett utmärkt mål antingen för mineldöverfall medelst roadside bombs, alternativt mindre uppseendeväckande objekt som man tenderar att negligera när alla ögon är riktade på den stora IED:n. Hur IED:erna ser ut är mindre viktigt, och det enklaste är ju helt enkelt att använda konventionell ammunition som man döljer och tänder på festliga sätt.
pagge
Sverige har förbundit sig att i händelse av ofred inte använda sig av bland annat truppminor, IED:er och BC-vapen. Frågan är väl hur väl det skulle följas i ett läge där landets frihet och självständighet stod på spel. Att BC-vapen förmodligen ändå inte skulle användas är ju ganska troligt, då motståndaren skulle få skäl att använda detsamma mot oss. Truppminor och IED:er är dock ett annat kapitel, då det är försvararen som har störst nytta av dessa. Om jag minns rätt förbjuder folkrätten oss att koppla en hgr till en dörr för att spränga eventuella inbrytande fiender i luften, och det är definitivt förbjudet att beströ rasmassor med truppmina 10 eller att placera ett större antal obevakade trådminor i skogarna.

Lagarna syftar ju till att civilbefolkningen ska lida så liten skada som möjligt, men man måste ställa sig frågan om vilket man sätter högst; fortsatt fri- och självständighet eller förmånen att inte riskera att få benet avsprängt så fort man går ut. Det är en svår fråga, och det vore intressant att höra andras synpunkter. Skulle DU avstå från att sätta upp ett hgr-försåt eller en trpmina 12, och varför/inte?
Tyrfing
QUOTE (pagge @ Jun 19 2006, 23:36 ) *
Sverige har förbundit sig att i händelse av ofred inte använda sig av bland annat truppminor, IED:er och BC-vapen. Frågan är väl hur väl det skulle följas i ett läge där landets frihet och självständighet stod på spel. Att BC-vapen förmodligen ändå inte skulle användas är ju ganska troligt, då motståndaren skulle få skäl att använda detsamma mot oss. Truppminor och IED:er är dock ett annat kapitel, då det är försvararen som har störst nytta av dessa. Om jag minns rätt förbjuder folkrätten oss att koppla en hgr till en dörr för att spränga eventuella inbrytande fiender i luften, och det är definitivt förbjudet att beströ rasmassor med truppmina 10 eller att placera ett större antal obevakade trådminor i skogarna.

Lagarna syftar ju till att civilbefolkningen ska lida så liten skada som möjligt, men man måste ställa sig frågan om vilket man sätter högst; fortsatt fri- och självständighet eller förmånen att inte riskera att få benet avsprängt så fort man går ut. Det är en svår fråga, och det vore intressant att höra andras synpunkter. Skulle DU avstå från att sätta upp ett hgr-försåt eller en trpmina 12, och varför/inte?

Man maste ju avvaga Mal och medel.
Hur effektivt ar eg en Hgr forsat, vad uppnar du egentligen om du vager riskerna att en svensk civil dor istallet?

Samma sak med truppminor/forsvarsladdningar.
Du uppnar ju klart storre verkan och precision om du utloser minar for hand jamfort med om den bara ar utlagd for att ta "forsta basta"

Undantag ar ju sjalvklart skydd mot forfoljning, men aven har gar det ju mycket bra att lagga en "metkrok" och utlosa minan manuellt.. Och kanske ta en hel grupp ist for bara gruppens "pointman".

Ar forresten IEDs forbjudna, det vet jag inget om. Sa lange som du har kontroll over din laddning och utloser den personligen finns det mig veterligen inga forbud mot att anvanda IEDs/Hemgjorda laddningar.

Klart uppmarkta och kartlagda minfalt som ett steg i fordrojningsstrid tycker jag ar helt ok ocksa, ej att blandas ihop med det satt minor anvants i Afrika, Balkan, Afghanistan osv..

Intressant fraga dock..

//Daniel
dxl
Att använda en handgranat som mina har jag svårt att se som brott mot folkrätten.
Om vi sedan tar och tänker oss lite bortom kriget, typ några månader efter dess slut när man vill bygga upp allt som förstörts... Hur kul tror du det är att rensa upp bland det som förr var ditt kvarter när det ligger en massa minor där?
Hur värt är det att fokusera på kriget att man glömmer tiden efter? Det känns som en mer relevant fråga för mig än om man vill sätta upp en mina här eller där.

Finns en massa situationer jag skulle vilja använda minor, t.e.x om jag måste springa ifrån min packning, eller om jag måste lämna mitt värn.

edit:
Tyrfing han svara innan mig och han kompleterar mina tankar mycket bra smile.gif
Hans Engström
Jag kommer att använda försvarsladdningar och röjningsskydd i händelse av ofred.
I övrigt kommer jag i möjligaste mån och till mitt yttersta följa rådande svensk lag och internationell rätt. Som jag ser det finns det egentligen inget annat som är kompatibelt med min plikt.
Fk Satan
Klipp&klistrar

Läs igenom & begrunda...

Protokoll om förbud mot eller
restriktioner i användningen av
minor, försåtvapen och andra
anordningar
(Protokoll II)1
Artikel 1 - Materiellt tillämpningsområde
Detta protokoll avser användning på land av minor, försåtvapen och andra anordningar
som anges häri, inbegripet minor som utlagts för att hindra motparten från att använda
stränder, övergångsställen vid vattenleder eller floder, men omfattar inte användning av
sjöminor till havs eller i inre vattenleder.
Artikel 2 - Definitioner
För detta protokolls syfte används följande definitioner:
1. "Mina" betecknar ammunition som är placerad på, under eller nära marken eller på
annat område och är konstruerad att detonera eller explodera genom persons eller fordons
närvaro, närhet eller kontakt; Med "fjärrutlagd mina" avses en sålunda definierad mina som
utlagts med hjälp av artilleri, raket, granatkastare eller liknande hjälpmedel eller som fällts
från flygplan.
2. "Försåtvapen" betecknar anordning eller material som utformats, konstruerats eller
anpassats för att döda eller skada och som fungerar på oförutsett vis när en person rubbar eller
nalkas ett till synes ofarligt föremål eller utför en till synes riskfri handling.
3. "Andra anordningar" betecknar manuellt utplacerade sprängladdningar och anordningar
som är avsedda att döda, såra eller skada och som sätts i funktion genom fjärrkontroll eller
automatiskt efter viss tid.
4. "Militärt mål" betecknar, i vad avser materiella ting, varje föremål som till följd av art,
läge, ändamål eller användning effektivt bidrar till de militära operationernas genomförande
och vars totala eller delvisa förstöring, intagande eller neutralisering under de vid tidpunkten
ifråga gällande förhållandena medför en avgjord militär fördel.
5. "Civil egendom" betecknar alla föremål som inte utgör militära mål enligt punkt 4.
6. "Upprättande av protokoll och minkartor" betecknar en fysisk, administrativ och teknisk
verksamhet syftande till att i officiella akter inregistrera all tillgänglig information, som kan
underlätta lokalisering av minfält, minor och försåtvapen.

Artikel 3 - Allmänna restriktioner för användning av minor, försåtvapen och andra
anordningar
1. Denna artikel är tillämplig beträffande:
a) minor;
B) försåtvapen; och
c) andra anordningar.
2. Det är under alla förhållanden förbjudet att bruka vapen, som omfattas av denna artikel,
vare sig vid anfall, försvar eller repressalier, mot civilbefolkningen som sådan eller mot
civilpersoner.
3. Urskillningslös användning av vapen som omfattas av denna artikel är förbjuden.
Urskillningslös användning är utläggning av sådana vapen
a) då de inte placeras vid, inom eller riktas mot ett militärt mål; eller
B) då man använder stridsmetod eller vapenbärare som inte kan riktas mot ett bestämt
militärt mål; eller
c) då de förväntas förorsaka oavsiktliga förluster i människoliv bland civilbefolkningen,
skador på civila, skador på civil egendom eller en kombination därav, vilka skulle vara
överdrivna vid jämförelse med den påtagliga och direkta militära fördel som kan emotses.
4. Alla möjliga försiktighetsmått skall vidtas för att skydda civilpersoner från verkningarna
av de vapen som omfattas av denna artikel. Möjliga försiktighetsmått är sådana
försiktighetsåtgärder som är genomförbara eller praktiskt möjliga med hänsyn till alla vid
tidpunkten ifråga rådande förhållanden, inbegripet humanitära och militära överväganden.
Artikel 4 - Restriktioner för användning av andra minor än fjärrutlagda minor, försåtvapen
och andra anordningar i befolkade områden
1. Denna artikel är tillämplig beträffande:
a) andra minor än fjärrutlagda minor;
B) försåtvapen; och
c) andra anordningar.
2. Det är förbjudet att använda vapen som omfattas av denna artikel i varje stad, by eller
annat område med en liknande koncentration av civila, där strider mellan markstyrkor inte
äger rum eller inte tycks vara omedelbart förestående, såvida inte:
a) dessa vapen är placerade inom eller i omedelbar närhet av ett militärt mål som tillhör
eller står under kontroll av en motståndare; eller
B) åtgärder vidtas för att skydda de civila från deras verkningar, till exempel utplacering av
varningsskyltar, utplacering av vaktposter, utfärdande av varningar eller uppsättande av
stängsel.
Artikel 5 - Restriktioner för användning av fjärrutlagda minor
1. Användning av fjärrutlagda minor är förbjuden, såvida inte dessa minor används endast
inom ett område som i sig självt är ett militärt mål eller innehåller militära mål och såvida inte
a) deras läge noggrant kan anges i enlighet med artikel 7 1 a), eller
B) en effektiv neutraliseringsmekanism används på varje sådan mina, det vill säga en
självverkande mekanism som är konstruerad för att göra en mina ofarlig eller utlösa
självdestruktion, när det förväntas att minan inte längre kommer att tjäna det militära syfte för
vilket den utlades, eller en fjärrkontrollerad mekanism, avsedd att göra en mina ofarlig eller
förstöra en mina när den inte längre tjänar det militära syfte för vilket den utlades.
2. Effektiv förhandsvarning skall ges vid utläggning eller fällning av fjärrutlagda minor
som kan skada civilbefolkningen, såvida inte förhållandena omöjliggör sådan varning.

Artikel 6 - Förbud mot användning av vissa försåtvapen
1. Utan intrång i folkrättsliga regler tillämpliga i väpnade konflikter som avser förrädiskt
förfarande är det under alla förhållanden förbjudet att använda
a) försåtvapen i form av ett skenbart ofarligt löst föremål som är särskilt utformat och
konstruerat för att innehålla explosiva ämnen och för att detonera, när någon rubbar eller
nalkas föremålet, eller
B) försåtvapen som på något sätt är fästat vid eller förenat med
i) internationellt erkända skyddsemblem, -tecken eller -signaler;
ii) sjuka, sårade eller döda personer;
iii) begravnings- eller kremeringsplatser eller gravar;
iv) sjukvårdsenheter, medicinsk utrustning, läkemedelsförråd eller sjuktransporter;
v) barnleksaker eller andra lösa föremål eller produkter speciellt avsedda för barns
förplägnad, hälsa, hygien, beklädnad eller utbildning;
vi) matvaror och drycker;
vii) köksutrustning eller -redskap utom i militära anläggningar, förläggningar eller förråd;
viii) föremål som har klart religiös anknytning:
ix) historiska minnesmärken, konstföremål eller platser avsedda för religionsutövning,
vilka utgör folkens kulturella eller andliga arv;
x) levande djur eller djurkroppar.
2. Det är under alla förhållanden förbjudet att använda försåtvapen som är utformade så att
de förorsakar överflödig skada eller onödigt lidande.
Artikel 7 - Upprättande av protokoll och minkartor samt offentliggörande av minfälts, minors
och försåtvapens läge
1. Parterna i en konflikt skall upprätta protokoll och minkartor över:
a) alla förplanerade minfält som utlagts av dem; och
B) alla områden där de i stor skala använt och i förväg planerat användning av försåtvapen.
2. Parterna skall söka säkerställa upprättandet av protokoll och minkartor över alla andra
minfält, minor och försåtvapen som de lagt ut eller placerat.
3. Alla sådana protokoll och minkartor skall bevaras av parterna som
a) omedelbart efter fientligheternas upphörande
i) skall vidta alla nödvändiga och lämpliga åtgärder, varmed även förstås användning av
dessa protokoll och minkartor, för att skydda civila personer från verkningar av minfält,
minor och försåtvapen; och antingen,
ii) i de fall då ingendera partens styrkor befinner sig på motpartens territorium, ställa till
förfogande för varandra och för Förenta nationernas generalsekreterare all den information de
innehar om minfälts, minors och försåtvapens läge inom motpartens territorium; eller
iii) sedan parternas styrkor helt har dragits tillbaka från motpartens territorium, ställa till
förfogande för motparten och för Förenta nationernas generalsekreterare all information de
innehar om minfälts, minors och försåtvapens läge inom motpartens territorium;
B) när en FN-styrka eller en FN-delegation utför uppdrag inom ett område, ställa till
förfogande för myndighet som anges i artikel 8 sådan information som krävs i denna artikel;
c) när så är möjligt, genom ömsesidig överenskommelse sörja för frisläppande av
information om minfälts, minors och försåtvapens läge, särskilt i överenskommelser som
reglerar fientligheternas upphörande.

Artikel 8 - Skydd för FN-styrkor och FN-delegationer från verkningar från minfält, minor och
försåtvapen
1. När en FN-styrka eller en FN-delegation utför fredsbevarande operationer,
observationsuppdrag eller liknande funktioner i något område, skall varje part i konflikten, på
begäran av chefen för FN-styrkan eller för FN-delegationen i detta område, i den mån den kan
a) avlägsna eller desarmera alla minor eller försåtvapen i det området;
B) vidtaga de åtgärder som kan vara nödvändiga för att skydda FN-styrkan eller FNdelegationen
från verkningarna av minfält, minor och försåtvapen, medan den fullgör sina
åligganden; och
c) ställa till förfogande för chefen för FN-styrkan eller för FN-delegationen inom området
all information som den parten besitter rörande minfälts, minors och försåtvapens läge inom
området i fråga.
2. När en undersökningsdelegation från Förenta nationerna utför uppdrag i ett område,
skall part i den aktuella konflikten bereda skydd åt denna delegation, utom då den på grund av
delegationens storlek inte kan på ett adekvat sätt tillhandahålla sådant skydd. I detta fall skall
den till delegationschefens förfogande ställa den information som den innehar rörande
minfälts, minors och försåtvapens läge inom området i fråga.
Artikel 9 - Internationellt samarbete vid avlägsnande av minfält, minor och försåtvapen
Efter de aktiva fientligheternas upphörande skall parterna söka nå en överenskommelse
såväl sinsemellan som, i tillämpliga fall, med andra stater och med internationella
organisationer om förmedling av information samt teknisk och materiell hjälp - varmed även
under därtill lämpliga omständigheter förstås gemensamma åtgärder - nödvändiga för att
avlägsna eller på annat sätt desarmera minfält, minor och försåtvapen som utlagts under
konflikten.
Kingecho1
QUOTE (dxl @ Jun 19 2006, 23:44 ) *
Om vi sedan tar och tänker oss lite bortom kriget, typ några månader efter dess slut när man vill bygga upp allt som förstörts... Hur kul tror du det är att rensa upp bland det som förr var ditt kvarter när det ligger en massa minor där?
Hur värt är det att fokusera på kriget att man glömmer tiden efter? Det känns som en mer relevant fråga för mig än om man vill sätta upp en mina här eller där.

Men om man ser de 2 olika extrema varianterna då. Du minerar inte och Fi tar över landet med allt som det innebär eller du minerar och får sedan leva i fritt i ditt eget land dock med en massa minor o dylikt. Jag väljer nog det senare alternativet 7 dar i veckan.

FN1.gif
Ps. Dög inte tråden i markan som handlar om försåtsmineringar och som du skrev i precis innan? Ds.
dxl
Även om fienden tar över landet så kommer det finnas ruiner att rensa bort och bygga nytt på.
Även om fienden tar över så vill jag gärna fortsätta bo här...
smile.gif
Fk Satan
Tycker att det är en intressant fråga.

Dels som chefsfråga och moralisk fråga. Men samtidigt en fråga rörande vinnande av striden. Hur mkt är en invid beredd att göra för att vinna striden?

Personligen är mitt svar på detta "Huvudsaken att jag när kriget är slut kan komma hem, se mig i spegeln och konstatera att jag har handlat rätt"
pagge
Jo, det är en svår och intressant fråga, och vad som är rätt och fel hamnar väl någonstans i en gråzon mellan folkrätt och militär nytta. Något som är värt att komma ihåg är att om motståndaren är så genomusel att vi är beredda att minera våra städer för att bli av med honom, kommer han förmodligen att tvinga oss att röja upp efter kriget om vi förlorar.

Själv skulle jag nog använda allehanda försåt och truppminor för eget närskydd, och om möjligheten fanns, plocka med mig anordningarna vid förflyttning till annan plats. Stridsvagnsminor skulle jag också förse med röjförsåt i form av närliggande truppminor för att i möjligaste mån slå ut röjresurser. Viktiga vägar skulle jag minera med obemannade trådutlösta och autonoma minor för att öka röjningsbredden rejält och på så sätt sakta ned eller kanalisera motståndarens framfryckning. Längre än så skulle jag nog inte sträcka mig.
Solon
Svår fråga att spekulera om, tror dock inte att jag skulle missa chansen att använda truppminor och försåtsmineringar bara det ger effekt. Vi lär knappast ha råd att låta bli i händelse av invassion.
dxl
QUOTE (Solon @ Jun 20 2006, 00:36 ) *
Svår fråga att spekulera om, tror dock inte att jag skulle missa chansen att använda truppminor och försåtsmineringar bara det ger effekt. Vi lär knappast ha råd att låta bli i händelse av invassion.

Men skulle du ha råd att slösa dina få truppminor på att bara låta dom spränga bort första bästa underkropp? Eller skull det kanske vara mer fördelaktigt att vänta tills du själv kan bestämma vems eller vilkas liv dina minor ska ta?
Ing
Vilka truppminor pratar ni om?
De helt teoretiska ni eventuellt skulle vilja få tag på, eller dem ni ska tillverka (hur?) själva?

IED... ser jag inget fel på. Men den "förmodligen" bör lösas ut manuellt.
(även om IEDer mycket väl kan användas som minor, en låda sprängdeg med mintändare=IED, Strvmina5 med stålplåt på ovansidan...) Ja...

edit.. tillägg.
Vikström
I någorlunda moderna städer kan man med fördel ladda lagom mängd deg i lyktstolpar.

I gångtunnlar brukar det finnas ett eller flera elskåp till belysningen i tunneln, dessa kan man fylla med ganska stora mängder sprängämne och ovan på detta proppa in all möjlig skräp som får plats. Även själva belysningsarmaturerna kan göra sig bra med fyllning, liten beroende på utförande och montering.

edit: Kom på en till! Spolen i en rulle taggtråd fylls med ett paket deg, ger mycket god verkan runt om med många splitter i storlek 5-50mm.
The Swede
Slog ihop två trådar samt flyttade till kasunen.

The Swede
BLÅGUL
Flamdämpare
QUOTE (Fk Satan @ Jun 19 2006, 23:59 ) *

Dels som chefsfråga och moralisk fråga. Men samtidigt en fråga rörande vinnande av striden. Hur mkt är en invid beredd att göra för att vinna striden?

Personligen är mitt svar på detta "Huvudsaken att jag när kriget är slut kan komma hem, se mig i spegeln och konstatera att jag har handlat rätt"

Anser också att frågan är intressant. Mitt svar på din fråga är: Lika mycket som individens överlevnadsinstinkt.
Sen finns det andra faktorer som påverkar, Sven Hassel påstår att den bästa mördaren är en familjefar. Hans instinkter sitter djupt rotade i reptilhjärnan.

Jag vet inte hur många som kommit hem efter ett krig och konstaterat att de gjort rätt saker. Men att att de gjort saker som fått slut på kriget kan jag nog hålla med om, Att kunna se sig i spegeln utan ånger är nog bara förunnat ett fåtal.
Magnus Redin
QUOTE (Fk Satan @ Jun 19 2006, 23:59 ) *

Som jag ser det är den mest centrala moraliska frågan om och när det över huvud taget är rimligt att använda våld som riskerar att ha ihjäl någon. Exakt hur våldet utförs är en mindre fråga. I grunden ser jag det som samma sak att ge en fiendesoldat ett riktigt hårt kolvslag rakt i ansiktet som kan vara dödande eller trycka på en knapp som armerar en försåtminering med en vätebomb som utplånar en invasionskaka och tvärdödar 10 000 fiender.

Sedan är det hur stor förpackning våld som är rimlig given situationen och om den verkligen för konflikten närmare någon form av mera önskvärd lösning än alternativen. I det ingår en rad ganska godtyckliga avtal som ger krigsförlust om man bryter mot dem samtidigt som sådana avtal fungerar sämre desto desperatare någon part i en konflikt är.

Den som inte har mycket kvar att förlora har inte heller lika mycket att vinna på att vara regelföljande. Denna bedömning kan även bli helfel vilket kan observeras i en del befrielse/terror/hämnd rörelsers målval om man förutsätter att det vore önskvärt för deras sak att inte bränna kort före ev fredsförhandling. (Å andra sidan är det deprimerande logiskt om de har målet att undvika fred. )

Regler är regler och det är önskvärt att de följs om det sociala spelet mellan individer som representerar stater skall vinnas. De är som annan lag en ren abstraktion som är oerhört viktig att följa för att göra samhället trevligare att bo i och ambitionen att göra krig mindre hemskt är bra även om det borde vara ett ganska hopplöst företag. Detta gäller även om en del av reglerna och lagarna inte är speciellt logiska om man anstränger sig för att tänka bort all egen förutfattad moral när man analyserar dem.

De viktigaste reglerna är nog egentligen inte förbud mot vapentyper utan regler som att inte utplåna sjukvårdsresurser, inte missbruka vit flagg, inte tortera eller döda krigsfångar. Om de reglerna falerar försvinner möjligheter att vinna eller förlora med begränsade förluster och konflikten blir längre och blodigare. Vilket tyvärr kan passa utmärkt för riktigt cyniska ledare.

Jag tror jag skulle vara delvis tillfreds om jag efter en konflikt kan säga till mig själv att jag gjorde mitt yttersta för att lösa problemet utan att vara tvungen att hamna i det mest centrala moraliska problemet och om det inte gick att lösa på annat sätt gjorde så gott jag kunde. Det är föresten en huvudanledning till att jag tycker illa om att ha ett svagt och ineffektivt försvar, det ökar risken för att det måste användas i självförsvar och desto svagare det är desto desperatare kommer det att bli.

QUOTE (Flamdämpare @ Jun 20 2006, 08:23 ) *
Jag vet inte hur många som kommit hem efter ett krig och konstaterat att de gjort rätt saker. Men att att de gjort saker som fått slut på kriget kan jag nog hålla med om, Att kunna se sig i spegeln utan ånger är nog bara förunnat ett fåtal.

Jag skulle vara glad om jag inte vart ett vrak. Det lär alltid gå att hitta något man kunde ha gjort bättre, enda rimliga trösten jag kan komma på är om man har försökt så mycket man rimligtvis kunde.
heiho
Regler och regler.

Musashi sa redan i början på 1600 talet att:
"Den som kan ta sig från slagfältet har vunnit"

Den som dör för att han följt reglerna kan per definition aldrig vara en vinnare.
Att det sedan är moralist förkastligt att göra vissa saker för att vinna det är en helt annan historia.
Magnus Redin
QUOTE (heiho @ Jun 21 2006, 18:01 ) *
Regler och regler.

Musashi sa redan i början på 1600 talet att:
"Den som kan ta sig från slagfältet har vunnit"

Den som dör för att han följt reglerna kan per definition aldrig vara en vinnare.
Att det sedan är moralist förkastligt att göra vissa saker för att vinna det är en helt annan historia.

Att vinna ett slag och att vinna ett krig är inte samma sak.

Att vår värld är civiliserad och trevlig med stora starka makter som tycker illa om hämningslöst röjande gör att sådant som vinner en strid skulle kunna förlora ett krig.

Krigandet verkar vara ritualiserat till att man skall döda och lemlästa mekaniskt med tryckvågor, kulor och splitter och inte med laser, kemikalier och strålning. Bättre så än inga hämningar alls men vi har ändå skyddsmasker och förhoppningsvis snart laserskyddsglasögon.

Automatiserandet av dödandet verkar vara ok om det är komplicerat med någon form av tydlig på/av knapp. Jag förväntar mig att personminor kommer att fortsätta vara förbjudna och att vi om en 20 år har minfält som kryper omkring på små hjul eller ben men med lämplig mängd fjärrstyrning kommer de att inte att räknas som förbjudna. Ungefär som dumdum kulans förbjudande som följdes av splittergranatens fulländning.
mazon
Med tanke på elakheter, fyll en eller flera brandsläckare i byggnad eller fordonsuppställningsplats, aptera med en tryckutlösare, så när brandsläkaren ska osäkras säger det istället pang.
Med fördel kan man tände eld på ett par fordon eller byggnaden ifråga.
pagge
Tänkte lyfta denna eminenta tråd med en modifiering av ett röjförsåt från SoldF. Originalversionen föreslår att en strvmina via pentyl kopplas till en stor låda sprängdeg någon meter bakom minan och några meter under marken för att på så sätt slå ut stridsvagnar med minplog (motsv). En variant som bör gå snabbare och ge bättre effekt är att ersätta sprängdegslådan med en uppochnervänd konladdning väg. Den bör dessutom, pga rsv:n, kunna grävas ner djupare och på så vis även slå ut djupminröjaggregat. Ett liknande försåt för att slå ut TMR-tröskor kan göras genom att, en bit in i minfältet på samma vis koppla en truppmina till en uppochnedvänd röjningsladdning OXA2 en bit bakom och längre ned.
Ing
QUOTE (pagge @ Jul 3 2006, 11:31 ) *
Tänkte lyfta denna eminenta tråd med en modifiering av ett röjförsåt från SoldF. Originalversionen föreslår att en strvmina via pentyl kopplas till en stor låda sprängdeg någon meter bakom minan och några meter under marken för att på så sätt slå ut stridsvagnar med minplog (motsv). En variant som bör gå snabbare och ge bättre effekt är att ersätta sprängdegslådan med en uppochnervänd konladdning väg. Den bör dessutom, pga rsv:n, kunna grävas ner djupare och på så vis även slå ut djupminröjaggregat. Ett liknande försåt för att slå ut TMR-tröskor kan göras genom att, en bit in i minfältet på samma vis koppla en truppmina till en uppochnedvänd röjningsladdning OXA2 en bit bakom och längre ned.

Glöm inte att RSV-laddningar som konladdningar inte får ha skit i konen om de ska utvecklas rätt. Varför inte bara ta något man har gott om, och gräva lite djupare? Ta två lådor sprängdeg! smile.gif
(konladdningen du pratar om är förresten ingen liten doning, den motsvarar säkerligen två lådor deg i höjd)
Compact200
QUOTE (Ing @ Jul 3 2006, 11:55 ) *
QUOTE (pagge @ Jul 3 2006, 11:31 ) *

Glöm inte att RSV-laddningar som konladdningar inte får ha skit i konen om de ska utvecklas rätt. Varför inte bara ta något man har gott om, och gräva lite djupare? Ta två lådor sprängdeg! smile.gif
(konladdningen du pratar om är förresten ingen liten doning, den motsvarar säkerligen två lådor deg i höjd)

Visst, OXA 2 är ingen dålig leksak, men en OXA 1 kan få den tuffast att gråta. Lite skit i konen har inte så stor betydelse på så korta avstånd. Smäller bra ändå.

Ett fint försåt är annars att fylla baksidan av en tavla (i lektionssal motsv.) med sprängdeg. Baka in en dragtändare och knyta fast tråden i en stol man ställt ivägen framför tavlan. Nån kommer garanterat att flytta stolen och få en överraskning.
Togs upp som exempel under IEDD-utbildningen.

Edit: Grisfingrar
Ing
QUOTE (Compact200 @ Jul 12 2006, 23:10 ) *
QUOTE (Ing)

Visst, OXA 2 är ingen dålig leksak, men en OXA 1 kan få den tuffast att gråta. Lite skit i konen har inte så stor betydelse på så korta avstånd. Smäller bra ändå.

Oxa2 tror jag aldrig jag skjutit någon, oxa1 har jag gjort några hål i vägar med. Att slarva bort en så kompetent laddning på att gräva ner den känns skitdumt när det fungerar lika bra med lådvis förpackad dum sprängdeg, som det finns mängder av. Förmodligen kan du få en stridsvagn att fullständigt pulvriseras om du använder sprängdeg med samma värde som en av dina konladdningar. Så.. överraskade de hade blivit.
Skuggan
tja, som en Lt uttryckte det under min utbildeningen i lumpen.
"Minor har vi ont om, men vi har en jäkla massa 155mm granater" (jag låg i artilleriet altså)

och visst, några 155mm granater nedgrävda i marken med någon form av "mintändare" kan ju skapa ganska mycket oreda hos den som utlöser dem.
framförallt (om man gräver ned dem grunt) så blir det ju en jäkla massa splitter, och det är hyfsat ohälsosamt mot oskyddad trupp.

förresten så har väl sådana laddningar varit ganska vanliga i Irak och Afghanistan?
man tar ju helt enkelt det man har minst ont om ;)

ett ing förband lär nog ha allt möjligt som säger pang att leka med ;)
Compact200
QUOTE (Ing @ Jul 12 2006, 23:53 ) *

QUOTE (Ing)

Oxa2 tror jag aldrig jag skjutit någon, oxa1 har jag gjort några hål i vägar med. Att slarva bort en så kompetent laddning på att gräva ner den känns skitdumt när det fungerar lika bra med lådvis förpackad dum sprängdeg, som det finns mängder av. Förmodligen kan du få en stridsvagn att fullständigt pulvriseras om du använder sprängdeg med samma värde som en av dina konladdningar. Så.. överraskade de hade blivit.

2an är mindre än 1an. 6 kg mindre sprängmedel (eller nått sånt).
Man tänker inte så långt alla gånger. Snöade in på att använda OXA-laddningar blink.gif
Man kan nog pulverisera en hel del strv med den mängd sprängdeg man får istället huh.gif

Ska skriva "Tänk, tryck, tala" 200ggr på svarta tavlan som straff.
eskil
Ett fint försåt är annars att fylla baksidan av en tavla (i lektionssal motsv.) med sprängdeg.

QUOTE (Compact200 @ Jul 13 2006, 16:53 ) *

Försiktigt med den tavlan! ;)
Compact200
QUOTE (eskil @ Jul 13 2006, 21:20 ) *
Ett fint försåt är annars att fylla baksidan av en tavla (i lektionssal motsv.) med sprängdeg.

QUOTE (Compact200 @ Jul 13 2006, 16:53 ) *

Försiktigt med den tavlan! ;)

Faen osso!
Får nog dra ner på limsniffandet :P Går ju rakt in i mina egna försåt banghead.gif
Hornet
The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his...

Fins nog många sätt man kan komma på att göra IEDs eller minor på i händelse av krig men sedan är ju frågan hur humant det är och om man skulle klara att leva med sig själv om man inte vet om sin mina tog skytte grupp nr3 eller 3st skolbarn. (om man nu inte bara utlöser manuelt)
Munin
2 som jag sett utlösas i verkligheten.

Tag en stenbumling av famns storlek (brukar finnas en del i markerna), baka in 2 sprängdegspatroner under den, pentylstubin och dragtändare.
Effektiv splitterradie bedömd till ca 25m (det avstånd vi hittade tennisbollsstora fragment på)

När sprängkistan är tom, fyll med napalm (någon nära dig jobbade på ABC-banan under vpl...), slå in som paket med 10 varv pentyl åt vardera håll, dragtändare, placera vid trolig passage.
5m radie kommer att brinna efter detonation, flammor + träsplitter sprids längre i detonationsögonblicket.

Bägge torde gå utmärkt att placera i närheten av saker som IED är intresserade av.

Sätt att utlösa i närheten av eller på avstånd torde med tanke på trådens fantasi hittills inte vara så svårt att klura ut.
Tråden handlade väl för övrigt om att vara elak, inte att följa konventioner och internationella avtal?

Tillägg: Kanske döpa om tråden till 1000 sätt att göra livet svårt för EOD, för att få fart på den .oO(skippy list)?

Ljusreflektor/tråd + ammobunker + termitladdning, någon?
Fk Zak
Eftersom fältarbete berörs i denna tråd har jag en liten fråga att komma med.

http://www.mil.se/coldresponse/photo.php?i...9&nid=36180

Vad kan de pinnarna med pentyl vara bra för?

/Zacke
The Swede
Slagtändarpålar?
martinator
I ökenkriget använde tyskarna och italienarna 125kg flygbomber som sekundära laddningar vid försåt.
kunde koppla ihop ett flertal sådana utpalcerade lite slumpmässigt. När den första minan röjdes/utslöstes
så small hela skiten av. Ögonvittne berättar att trots lucka på fleratalet meter så försvann 30 personer i en
sådan smäll.

/martinator
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.