QUOTE (LeadHead @ Dec 14 2007, 00:01 )

Är inte "krypskytt" ett ganska vedertaget begrepp för fientliga* individer - i grunden må de vara skyttesluskar, skarpskyttar eller prickskyttar - som medels mer eller mindre välriktad och urskillningslös eldgivning sätter skräck i ett område? Jag tänker iaf. på situationerna i städer i forna Jugoslavien under kriget eller Paris efter befrielsen 1944...
* Givetvis kan bara fiender vara krypskyttar. Våra egna kallas skarp- eller prickskyttar oavsett beteende, ungefär som är fallet med fientliga "spioner" och egna "underrättelseagenter".
Alltså, (1) krypskyttar är
fega, oftast
oproffsiga fiender som skjuter på kvinnor och barn, medan (2) prickskyttar är egna elitsoldater som ädelt
nedkämpar fiendens befälhavare (eller kockar) en mil bort över ökenvidderna eller på lite kortare avstånd i jungler och norrlandsskog. Om fienden mot förmodan skulle ha (2), se (1). Slut. Frågor på detta?

Allvarligt talat. Vad säger man till egna soldater under utbildning? "Se upp för krypskyttar"? eller "Se upp för prickskyttar"?
Precis min tanke också.
Krypskytt = En person som gömd beskjuter motståndarens soldater eller civila.
Tex de här två individerna i USA som sköt massa folk från bagageluckan av sin bil var krypskyttar (amerikanska: snipers)
En prickskytt är en reguljär soldat med (i mitt huvud) ett repeater gevär / halvautomatiskt gevär med optisk förstoring som agerar på långa avstånd.
En skarpskytt är en reguljär soldat med (i mitt huvud) ett hel eller halvautomatiskt gevär med mindre optisk förstoring som agerar på medel / korta avstånd tillsammans med en skyttegrupp.
Så som jag uppfattat det alltså.