Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstrngen rycker allt närmare
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
hembraent
Hejsan!
Mönstringen rycker allt närmare för min del, nu är det mindre än 1 månad kvar.

Har lite frågor.

1. Kommer det finnas några 7.5månads tjänster till inryckningsåret 2006?

2. Jag vill ha en tjänst med så lite Internationellt perspektiv, för landet och inget afghanland med talibaner ph34r.gif

Vad kan då rekommenderas?

3. Tjänster som enligt min mening låter intressant är Amfibiesoldat, min fysik är i topp form och jag undrar om man får vara mycket till sjöss o så?

4. Om man är en s.k. Närskyddsman på en flygflotilj, får man vara nära flygplanen?
jag har alltid haft en passion för flygplan i livet.

Hoppas ni inte över citerar denna tråd, håll den ren ;)
simon
Jag tipsar om denna tråden!

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=15820

smile.gif
Kimster
1. troligen inte
2. De mesta inom FM kommer få perspektiv till internationell tjänst.
3. Njae inte speciellt, beror på befattning, dock mer än om du lumpade inom Armén
4. Ibland kanske du får se dem på lite närmare håll, annars håller närskydd till i skogen.
Step
Jag mönstrade själv i januari i år men av den informationen jag fick från pliktverket verkar det som om de flesta befattningarna ska antingen kortas (om de var längre än 11 mån) eller förlängas (om de var kortare än 11 månader) till just 11 månader :P
På mina papper stod det att jag skulle göra lumpen i 12 mån men jag fick veta att det ska ändras från 2006 till 11 mån för många befattningar. Men jag vet inte säkert hur det är, detta är i alla fall vad jag har fått veta...
Magnus
QUOTE (hembraent @ Apr 19 2005, 09:34 )
4. Om man är en s.k. Närskyddsman på en flygflotilj, får man vara nära flygplanen?
jag har alltid haft en passion för flygplan i livet.

Under mina 10 månader fick vi titta närmre på planen 1 gång (på 15 meters avstånd), så förvänta dig inget.
hembraent
okej, så flygflotilj är bara o glömma då.
Förutom om man vill löka som mekaniker eller så :P
Om man smörar fett o så, har man nån chans att få slyga åtminstone en Sk60 smile.gif ?

Blev lite sugen på Pansariet, vilken befattning ska man söka om man vill åka Strv 122?
Samt är det pycket körande och pangande?

Tanken e mastoodont, Strv90 ser ut att vara fjun mot strv122 laugh.gif
ipren
Då får du söka antingen VC, skytt, laddare eller förare på just strv
ipren
En sak till: RML är ganska hårda o de tillåter inte att vem som helst skruvar med planen
undass
QUOTE (hembraent @ Apr 19 2005, 21:52 )
Om man smörar fett o så, har man nån chans att få slyga åtminstone en Sk60 smile.gif ?

Jag har pratat med värnpliktiga som fått åka Sk60, att du skulle få flyga den kan du nog glömma.

Blev lite sugen på Pansariet, vilken befattning ska man söka om man vill åka Strv 122?
Samt är det pycket körande och pangande?

Nja, man är ju inte både förare och skytt, så det är ju antingen mycket pangande eller mycket körande.

Tanken e mastoodont, Strv90 ser ut att vara fjun mot strv122 laugh.gif

Stridsvagnen är stor, den korrekta benämningen på stridsfordon 90 är ynkedomsvagn.

Strvskämt: Varför har Strf90 inte BT-sytemet inne i pipan? Det får inte plats!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Yossarian
QUOTE (undass @ Apr 19 2005, 23:14 )
Jag har pratat med värnpliktiga som fått åka Sk60, att du skulle få flyga den kan du nog glömma.

OT
Fick du någon uppfattning om hur många det var som hade varit uppe? Jag pratade med en i alla fall.
slut OT
jake the snake
QUOTE (undass @ Apr 19 2005, 23:14 )
Strvskämt: Varför har Strf90 inte BT-sytemet inne i pipan? Det får inte plats!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det heter Eldrör, Cockmaster.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.