Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gripensimulator, FV-museum, Linköping
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Vakten_F4
Var där och provade idag, var riktigt skoj! Rekommenderas!
Inte särskilt svårt för den som har spelat lite flygsim (med styrspak) på dator. Kändes som det var lite för lätt att landa, men det kanske är jättelätt i verkligeten också vad vet jag?

Kuriosa (enl. "lekledaren"): Styrspaken i simulatorn kommer från det fpl som utförde landning medelst hasning på Saab i Linköping (det första totalhavererade Gripen väl?). Stolen kommer inte från Gripen utan från Viggen, tydligen lite större tillgång på begagnade delar!

Priser, info och bild från www.flygvapenmuseum.se.

(Hmm, första inlägget på lääänge, SoldF.com mt ses ju tyvärr som snusk av datoravdelningens censur... dry.gif )
J-Star
Yyyyllll! Vill!!!! blyg.gif

Jo, det stämmer. Linköpingskraschen var första haveriet. Slutet på 6:e flygningen.

Om man sedan skall kalla planet för totalhavererat kan diskuteras. Har sett bilder på kärran efter att man plockade upp den och den var i förvånadvärt helt skick. Fenan, yttervingarna och ställen var givetvis knäckta men resten av kroppen var rätt hel. Vill minnas att man till och med använde den för vissa tester senare, även om den aldrig flög igen.

/J
Erik_G
Enligt uppgift används flygkroppen i utbildningssyfte och står kvar på SAAB.

/E
Scribe
OT
Enligt uppgift används flygkroppen i utbildningssyfte och står kvar på SAAB.

Japp, stämmer bra det. Har varit och kollat på den ett par gånger. Inte mycket kvar av den dock. Den är till för blivande flyg-elektriker att lära sig dra kabel i.
FhF laddare
Inga problem å landa Flp 39!
med tungan rätt i munnen så biggrin.gif
Vikström
Vad är det för datorhårdvara i simulatorn och vilken mjukvara?
FhF laddare
Har även flugit Flp 35 wub.gif simulatorn.Fast den e inte av samma stuk som Flp39
griffon
QUOTE (fu. vikström @ Apr 21 2005, 12:09 )
Vad är det för datorhårdvara i simulatorn och vilken mjukvara?

Mjukvaran är nåt eget, hårdvaran är 6 st dubbel-CPU PC som har olika uppgifter, 3 projektionsskärmar 1024x768.

Vad gäller landning är min uppfattning att det är realistiskt tills man sätter hjulen i backen eller kanske lite innan. Det är helt klart så att Gripen är lättaste flygplanet att flyga i FV och redan vid Viggen/F-15/MiG-29 var stridsplan så lätta att flyga att de flesta skulle klara av dem.
106
Programvaran är en något modifierad version av den som finns i MMT39 och SUL-JA37. Det är tre skärmar men fyra projektorer, den fjärde är för SI. Av de tre simulatorerna tycker jag bäst om JA-sulan efter att den fick ny visulator (Gripen sky tror jag den hette).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.