Kaspars
Apr 16 2005, 00:06
Har försökt att söka på forumet men blev aningen besviken, fanns ingenting att hitta på just signalspanare. Därför undrar jag vad folk anser om denna utbildning.
Jag tycker att den på papperet är intressant men vill gärna höra lite från er andra

Vet att det bara är 10 per år som utbildas, så tjänsten är väl sällsynt och svåråtkomlig.
Tacksam för svar!
Alternativ att söka på kan vara FRA, TVA och televapen. Finns minst en på forumet som är utbildad inom signalspaning/televapen.
Det finns många i Försvarsmakten som kallar sig signalspanare eller något liknande. Som nämnts är det FRA som tidigare utbildade värnpliktiga i signalspaning; dels de som läste ryska och kommunikationsspanade och dels de som läste teknisk spaning. Det är nedlagt på grund av pengabrist sedan ett antal år. Televapen ägnar sig sig åt telekrig, så där finns det också folk som läser ryska och spanar. Där utbildas det fortfarande värnpliktiga i ungefär det antal du nämner varje år.
Även flottan har signalspanare på varje fartyg. Den signalspaningen är av teknisk natur och syftar till att identifiera och lokalisera andra fartyg och luftfarkoster utifrån deras radarsändningar. Den utbildningen innehåller inte lika mycket plugg som FRA och TVA:s, men den är långt ifrån enkel. Det kanske svåraste med den är motståndarkunskapen där man lär sig att känna igen i stort sett alla andra östersjöländers fartyg och flygplan samt lär sig vilka radaranläggningar och vapensystem de har. (Vad har en Sovremennyjagare för några navigationsradarer? Vilka vapen- och radarsystem ingår i CADS-N-1-systemet och vilka fartyg har det?) Efter utbildningen placeras man på ett fartyg där man får praktisera vad man lärt sig.
Jag är själv inte signalspanare, men ligger på fartyg i flottan, så om du har några frågor om flottans SIS-utbildning kan jag försöka svara på dem.
Tidigare trådar om FRA och TVA finns här:
FRATelevapen/mdn
brunk.dunk
Apr 16 2005, 11:05
Såvitt jag vet kommer både tekniska signalspanare och kommunikationsspanare utbildas i år.
Det skulle ju vara väldigt kul i så fall. Att en nedlagd utbildning startas upp igen är verkligen ovanligt i dessa tider.
Av ren nyfikenhet så undrar jag bara vad källan är. Då jag sökte 2003 så verkade det som om de tog in då också. Jag hade haft en del korrespondens med S1/FRA och blivit kallad till extramönstring då jag blev uppringd och informerad om att utbildningen hade varit nedlagd sedan ett år, så det verkade som om ganska många hade dålig koll på läget.
S1 kommer att utbilda både KOS (Kommunikationsspaning) och TES (Teknisk Signalspaning) kommande utbildningsår.
Källor: Massor på S1.
Anders
Apr 16 2005, 20:42
Den senaste kullen var 02/03.
Källa: Krooks.
Jag är antagen till S1s KOS utbildning med inryck i sommar, således kan jag konfirmera att den är 'up and running'

Till saken hör även att det saknas bra och entydig info om utbildningarna (både KOS och TES), framförallt hos PV vilket har lett till så vitt jag kan förstå MÅNGA missförsånd..Men utefter förmåga svarar jag gärna på frågor.
@Spg
Då jag sökte upplevde jag också att det fanns väldigt lite och dålig info om utbildningarna. Förr fanns det i alla fall en hemsida hopknåpad av tidigare värnpliktiga på kompaniet som innehöll en del bra information. Den verkar tyvärr vara försvunnen nu.
Du syftar inte på www.televapen.net ? Där finns det iaf en kortfattad beskrivning av TVa tjänsten.
röjsop
Apr 17 2005, 19:46
Det vore ju roligt att höra lite mer om signalspaningen på land!
Till sjöss sitter singnalspanaren (kallad PQ) i stridsledningscentralen framför en "dator" och tittar, och lysnar ibland alla inkommande radarsignaler och när han uppfattar att en signal kommer från fiendens radar så säger han till stridsledningsofficeren i vilken vinkel signalen kommer från, så jämför man mellan två fartygs olika vinklar och får fram en punkt där fiendens fartyg ligger. Man kan inte lyssna på mobiltelefonsamtal och liknande som FRA håller på med.
Det finns starka skäl till varför det är tämligen sparsamt med information om den här typen av tjänster. Ni kan kanske själva räkna ut varför.
/Krook
röjsop
Apr 17 2005, 20:48
Tjänsten i flottan borde det inte vara så mycket tyst om, därimot i FRA är det mycket mer berättigat. Det finns en viktig skilnad mellan de två, i det militära tränar man personalen till att lokalisera, i FRA att annalysera.
Dock är det viktigt att påpeka att mycket av det som är hemligt i det militära, går att lära sig i det civila! Är man intresserad så finns det hur mycket som helst att läsa.
Vargas
Apr 17 2005, 20:52
QUOTE (röjsop @ Apr 17 2005, 21:48 )
Tjänsten i flottan borde det inte vara så mycket tyst om, därimot i FRA är det mycket mer berättigat. Det finns en viktig skilnad mellan de två, i det militära tränar man personalen till att lokalisera, i FRA att annalysera.
Dock är det viktigt att påpeka att mycket av det som är hemligt i det militära, går att lära sig i det civila! Är man intresserad så finns det hur mycket som helst att läsa.
Du har uppenbarligen inte lyssnat på de saker du borde lyssnat på.
@ Krook
Självfallet är det mkt viktigt att information inte sprids till fel händer och speciellt inte på ett forum som detta, men jag tror således att den info som diskuteras är av generellare slag och det är inte FM till gangs om de som söker till en viss utbildning (i detta fall TVa) inte vet vad de faktiskt är som de söker till. För att få 'rätt man på rätt plats' krävs det vell rimligtvis att det finns korrekt men ändå inte någon hemlig information att enkelt tillgå, såvitt jag vet finns det inte äns en korrekt beskrivning av tjänsten i fråga på www.lumpen.nu och därav blir det svårare för FM att rekrytera lämpliga personer till dessa tjänster. Rätta mig gärna om du misstycker.
Informationen på lumpen.nu är inte fullödig, kan jag hålla med om. Dock ger den i stora drag en bild om vad det handlar om.
Jag anser att FM generellt är för dåligt på att marknadsföra sina olika utbildningar. Detta gäller inte bara TVA utan alla. Det blir dock än svårare när det gäller den här typen av tjänster.
/Krook
Jag är signalspanare (TVA) av äldre årgång, fråga på!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.