Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Lite allmäna frågor om inryckning som stabsass
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3
Step
Jag har läst genom en massa inlägg här på forumet och jag gillar verkligen det jag har läst. Så jag bestämde mig för att registrera mig och själv lägga in något. Det vill säga att jag är ny på forumet och antagligen kommer missa en del nu i början. :P

Jag är ute i väldigt god tid, rycker in sommaren 2006 som stabsassistent LA703 i Enköping. Någon annan som också ska rycka in tillsammans med mig?

Jag har i alla fall suttit och tänkt lite och kommit på en del frågor som säkert är rätt så dumma men om man inte frågar så kan man ju inte veta...
Jag undrar till exempel:

1. Får man allt material första dagen man kommer dit?
2. Vad är det egentligen man själv måste ha, får man allt från typ kallingar och strumpor till tvål, rakhyvel och vapen? :P
3. En annan sak som jag inte kunnat komma på själv är vem som sköter kläderna (antar att man får göra det själv) men vem tvättar kläderna? Finns det typ "tvättstugor" i närheten?
4. Kommer jag att göra min GSU på S1 eller på någon annan plats eller kommer jag att genomgå någon annan utbildning på annan plats? Det verkar som om man inte befinner sig på samma ställe under hela sin värnplikt (enligt lumpen.nu) blink.gif
5. Jag har kommit fram till att min befattningskod är en "plutonbefälskod", kommer jag att bli plutonbefäl? I så fall kommer jag ju att gå från menig till sergeant, hur snabbt eller när befordras man?
6. Om jag har förstått det rätt så är korpral gruppbefäl. Om jag blir korpral som mellansteg, kommer jag liksom leda runt soldater, jag ska väl sitta i en stab?
7. Hur är det egentligen när man kommer dit första dagen? Börjar de skrika på en direkt, som i filmer typ? camo.gif

Det är mycket som är oklart för mig (som ni kan se) och detta är en del av de frågor som jag har gått omkring och funderat på.
Jag antar att ni svarar på mina frågor utan problem och jag är tacksam för alla svar...
Rickard N
Borde finnas trådar om detta, men jag kommer inte i nuläget på vad jag skall söka på...
Börjar väl svara då.
1) Stora delar iaf.
2) Tvål och rakhyvel kan det vara bra att ha med, åtminstone rakhyveln. Hygiengrejer överlag är att rekommendera
3) Tvättbyte en gång i veckan, då byter du underkläder och handdukar och sängkläder
4) pass
5) Ja, om de inte ändrat på det. Du muckar som sergeant, blir korpral efter 5 månader och furir efter 10 (eller är det 7.5 eller 9 eller nått annat dumt?)
6) Beror på dina befäl
7) Se 6) (det är inte marinkåren:))
Vysotskij
För frågor om pluton- och gruppbefäl med mera, kolla nålad tråd i Pliktverket.
Step
Tack för alla svar, nu är det lite mer klart om vad som ska hända.

Förresten, någon som vet om det stämmer att det inom en snar framtid ska bli så att endast de som är beredda att göra utlandstjänst ska få göra lumpen? Jag fick höra några rykten om att man typ inte fick göra värnplikt om man inte ville göra det utomlands. Jag kan ha hört fel men det verkar som om det något sånt på gång. Någon som vet något om detta? blink.gif
Anders
4) FSS vid S1. Potentiellt annan utbildning på annan plats. Du lär bli varse.

6) Nej. Du kommer att handleda officerare, inte soldater. IS Mark....

7) Om du reagerar som om du har fetvadd i öronen är sannolikheten större att befälet höjer rösten för att nå fram med sitt budskap. Lyssna, gör det som sägs. Enkelt.
Krook
QUOTE (Step @ Apr 15 2005, 13:17 )
Tack för alla svar, nu är det lite mer klart om vad som ska hända.

Förresten, någon som vet om det stämmer att det inom en snar framtid ska bli så att endast de som är beredda att göra utlandstjänst ska få göra lumpen? Jag fick höra några rykten om att man typ inte fick göra värnplikt om man inte ville göra det utomlands. Jag kan ha hört fel men det verkar som om det något sånt på gång. Någon som vet något om detta? blink.gif

Det är ÖBs vilja att endast de som är villiga att göra utlandstjänst ska göra värnplikt. Detta för att få ut fler ur varje värnpliktskull i mission.
Det är dock inte en helt enkel sak att få i system så när/om det sker vete gudarna.

/Krook
Step
Ok, jag trodde det skulle hända inom typ 1 år eller så. Då kommer jag antagligen inte att bli berörd av detta?

Förresten...hur är det med namnbrickor eller vad de kallas (som brukar hänga runt halsen på soldater i filmer och när de dör brukar de andra plocka av brickorna). Har man såna när man gör lumpen eller är det typ bara en grej som finns i krig?
Anders
Namnbrickor har man. Jämt.

S.k dog-tags (som du menade) finns det knappast något behov av och får på eget bevåg (och inköp) bäras under uniformen om du så behagar. Inget som FM har och använder för sina värnpliktiga.
Zoran
Hoppas du gillar kaffe, det är ingen myt man dricker mycket kaffe i en stab så lär dig för f*n att koka kaffe innan du rycker in. Var själv stabsass på en batstab så jag vet. Räkna inte med att få truppföra så mycket det kommer det finnas andra KB elever som gör, det är lagom skoj att driva en ledningpluton där en tredjedel är KB elever så var glad att du slipper. /Z
Step
Ajfan, då får jag lära mig koka nu :P
Jag dricker inte kaffe själv men sånt kan man lära sig, trotsallt ett helt år innan jag ska in :P

Men är det liksom bara GSU:n som är "jobbig" fysiskt? Är resten av tiden typ bara "sitta och koka kaffe" tid? Jag har typ försökt tänka ut något som man gör som stabsassistent men kommer inte på något vettigt. Jag har bara en känsla av att det inte är särskilt fysiskt ansträngande och att man sitter inne en massa, stämmer det? Eller blir det typ massa farande ute i fält på mindre "uppdrag" åt staben eller vad är en vanlig dag för en stabsassistent?

Förresten, finns det en massa teori att lära in när man gör lumpen så att man har läxor och sånt typ? tveka.gif
106
QUOTE (Anders @ Apr 16 2005, 20:44 )
S.k dog-tags (som du menade) finns det knappast något behov av och får på eget bevåg (och inköp) bäras under uniformen om du så behagar. Inget som FM har och använder för sina värnpliktiga.

Nja, när jag gjorde GU skulle de medföras vid inryck. Hade man (eller ens föräldrar) supit bort eller glömt brickan beställdes en ny. Alla ska ha fått den som barn så det är väl bara att fråga föräldrarna var de gjort av den.
Men jag håller med om att behovet är ganska litet under GU.
3. En annan sak som jag inte kunnat komma på själv är vem som sköter kläderna (antar att man får göra det själv) men vem tvättar kläderna? Finns det typ "tvättstugor" i närheten?
Om jag minns rätt från mitt korta besök (Ra180-utb) på S1/TSS så finns det ett par tvättmaskiner på kasernen, liksom på en del andra förband.
Step
Ok, men jag har inte (vad jag vet) någon "dog-tag" så jag får väl fråga mina föräldrar om de vet var de har lagt det :P
Men det är ändå inget som är särskilt "seriöst", eller? Bara man har sin namnbricka så är det allt man behöver (i alla fall så jag har förstått det)?
Krook
QUOTE (Step @ Apr 17 2005, 17:51 )
Ajfan, då får jag lära mig koka nu :P
Jag dricker inte kaffe själv men sånt kan man lära sig, trotsallt ett helt år innan jag ska in :P

Men är det liksom bara GSU:n som är "jobbig" fysiskt? Är resten av tiden typ bara "sitta och koka kaffe" tid? Jag har typ försökt tänka ut något som man gör som stabsassistent men kommer inte på något vettigt. Jag har bara en känsla av att det inte är särskilt fysiskt ansträngande och att man sitter inne en massa, stämmer det? Eller blir det typ massa farande ute i fält på mindre "uppdrag" åt staben eller vad är en vanlig dag för en stabsassistent?

Förresten, finns det en massa teori att lära in när man gör lumpen så att man har läxor och sånt typ? tveka.gif

Tjänsten som Stabsassistent innebär inte särskilt mycket fysisk påfrestan i form av att bära tungt och gå långt.
Den påfrestan som kommer att uppstå är stress (en stab är krävande) och möjligen/troligen långa stunder utan sömn.

En stabsass avlastar stabsmedlemmen i alla möjliga och omöjliga göromål. Det handlar om att uppdatera lägeskarta, koka kaffe, sällskap på löprunda, dokumentation, administration, supporta när det gäller data, mm mm.
Hur tjänsten kommer att se ut beror på:
1. Vilken stabsfunktion man tillhör. Vissa blir dedikerade åt en stabsmedlem (tex. Divisionsstabschef) medan andra tillhör en sektion på staben.
2. Vilken nivå och förbandstyp staben tillhör. (tex. Divisionsstab, Opledningsbataljonsstab, mm)

/Krook
AnimalMother
Det lilla jag såg, hörde av Stabsassar under min GU: var tyvärr att tjänsten kanske inte i alla lägen svarade upp emot förväntningarna.

Som Krook skriver fungerar en Stabsass. som en höger hand till stabsmedlemmar, med allt vad det innebär. Mycket teori, taktik mm. om jag inte minns helt fel.

Har även för mig att det var "vissa" Stabsassar som glömde isär och ihop på AK5, vilket ledde till att hela kompaniet tvingades öva detta som extra kvällstjänst något som inte uppskattades hos oss "fältsvinen" på Nsky. Plut.

Slutligen kan sägas att S1 är kanon, utelivet i Enköping lämnar dock en del kvar att önska. Sunset känns lite "ute" biggrin.gif
Step
Haha...då vet jag hur omtyckt jag kommer bli där då :P
Men jag läste lite om befattningen på lumpen.nu och där står det typ att man får ledarskapsutbildning och lite annat sånt som (jag tycker) inte har något att göra med själva befattningen, eller?
Krook
QUOTE (Step @ Apr 18 2005, 21:09 )
Haha...då vet jag hur omtyckt jag kommer bli där då :P
Men jag läste lite om befattningen på lumpen.nu och där står det typ att man får ledarskapsutbildning och lite annat sånt som (jag tycker) inte har något att göra med själva befattningen, eller?

Se det så här:
Din värnplikt kommer att lära dig mycket om dig själv och hur du fungerar med andra.
Det är grunden till allt ledarskap.

Men du kommer troligen inte få truppföra särskilt mycket.

/Krook
Step
Ok, tänkte det redan från början men ville ändå fråga. Tack för alla svar, man är ju lite osäker på vad det är man har gett sig in på...

Förresten, nu när jag kom på det, hur går det till med vidare utbildning vid högskola/universitet? Jag går naturvetenskapligt nu och måste plugga vidare sen ju, söker jag till högskola i slutet av trean eller efter lumpen? Jag har fått för mig att de "håller" en plats åt en på högskolan om man söker i trean, eller?
Yossarian
QUOTE (Step @ Apr 18 2005, 23:03 )
Förresten, nu när jag kom på det, hur går det till med vidare utbildning vid högskola/universitet? Jag går naturvetenskapligt nu och måste plugga vidare sen ju, söker jag till högskola i slutet av trean eller efter lumpen? Jag har fått för mig att de "håller" en plats åt en på högskolan om man söker i trean, eller?

Det kan man ju göra som man själv vill, men om man söker innan lumpen kan man ansöka om anstånd för totalförsvarstjänstgöring samtidigt som man söker till högskolan. Man kryssar i en ruta på blanketten och skickar med en kopia på inskrivningsbeslutet.
undass
QUOTE (Step @ Apr 18 2005, 23:03 )
Ok, tänkte det redan från början men ville ändå fråga. Tack för alla svar, man är ju lite osäker på vad det är man har gett sig in på...

Jag hade helt klart sökt till högskola innan jag ryckt in (och när jag tänker efter så var det precis vad jag gjorde ;) ), för då har du din plats oavsett vad som händer. Ibland drar man tillexempel ner på antalet studieplatser på en viss utbildning så att antagningspoängen stiger, och vips så är det mycket svårare att komma in.

Om du (jag fantiserar lite här) vill bli läkare så är det ju inte säkert att du kommer in även om du har 20.0 och du blir tvungen att söka flera gånger. Då borde väl man kunna söka flera gånger (typ 2) under tiden som man ligger i lumpen och sen bara begära uppskov om man kommer in. Jag tror att det är så för jag blev inte speciellt förvånad när jag hittade på det.
Step
Nu när jag sitter och tänker efter lite så fick jag alternativ på vilka platser jag ville bli placerad, antingen Enköping eller Eksjö (har jag för mig). Jag vet inte varför jag valde Enköping (längre bort än Eksjö, bor i Skåne), har för mig att inskrivningsförättaren "valde" det till mig.
Vilket ställe är "bäst"? Eller kanske inte bäst men typ vad finns det för spännande "rykten" om ställena, om det finns några? tveka.gif
C DK012
S1 är ju ett ledningsförband, dvs. dess huvuduppgift är att utbilda stabs- och ledningspersonal/enheter. Eksjö (Ing2) är ett ingenjörsförband. Det är mycket möjligt att även de har kvalificerade utbildare för de eventuella stabsassar de behöver, men en gissning är att S1 är snäppet bättre (det är trots allt något man ska vara "bäst" på). Stabsassarna under mitt utbildningsår verkade trivas i stort.
Zoran
Vet någon om man har Stri90:or på S1 till BrigL och liknande?

Det är bland det jobbigaste en stabsassistent kan råka ut för; att arbeta långa dagar i ett stridledningfordon som är underdimensionerat (jag är 192 cm och som stabsassistent sitter man på den kortaste platsen som är gjord för dvärgar) 12-14 timmar om dagen och inte se dagsljuset hela dagen.
Upprepar vad andra menat tidigare stabsassistents jobbet är inte fysiskt krävande utan psykiskt, du kommer att sova lite och få hålla koll på mycket, misstag tolereras inte och allt skall klaffa jämnt.

/Z
Status quo
stabsassarna som gjorde lumpen samtidigt som mig på S1 satt i ledningsplutonens pbv 302. Jag har dock för mig att det är en gällande gräns på 180 cm för att få en befattning där du kan klämmas in i en grillfolielåda.

Ni kommer ha sviiiiiin mycket teori, och medan de andra pojkarna är ute i skogen och käkar mossa kommer ni sitta och fundera på hur man bäst löser dittan och dattan problemet i staben. Efter grundutbildningen dvs, den kommer ni säkert ha samtidigt som GB från de övriga kompanierna.
Stabs assistent. Är precis vad det låter som, en assistent till de som sitter i staben.
Du kommer bli sergeant men du kommer inte syssla med truppföring efter som det är en speciallistbefattning. Du kommer få viss taktisk utbildning för att kunna ersätta vissa element i staben. Så var det iaf för våra stabsassar.
Mesta av tiden kommer du spendera i enköping, efter som de flesta övningar som involverar S1 ofta sker i trakterna kring S1 så blir det nog inte så mycket resa omkring.
Krook

Ledningsplutonen på det taktiska ledningskompaniet har Stri90 och StriPATGB2021.

/Krook
SFC
QUOTE (Zoran @ Apr 20 2005, 11:43 )

Det är bland det jobbigaste en stabsassistent kan råka ut för; att arbeta långa dagar i ett stridledningfordon som är underdimensionerat (jag är 192 cm och som stabsassistent sitter man på den kortaste platsen som är gjord för dvärgar) 12-14 timmar om dagen och inte se dagsljuset hela dagen.
Upprepar vad andra menat tidigare stabsassistents jobbet är inte fysiskt krävande utan psykiskt, du kommer att sova lite och få hålla koll på mycket, misstag tolereras inte och allt skall klaffa jämnt.

/Z

Ni bävrar är ju lite lustiga, men ni måste väl ha luckat upp ibland iaf? Så lite dagsljus torde det ha blivit... :P
PIC
Jag har haft en del att göra med stabsassar. Alla stabsass tillhörande BrigLkomp låg på vår plut (i fält blev de senare utplacerade på sina respektive platser). En sak som är ganska viktig för en stabsass är ödmjukhet, vilket ibland, tyvärr, saknades hos en del av dem. Vi hade även hand om bekass (som faktiskt var F-sold) och de var betydligt enklare att jobba med.
Något som tyvärr var synd var att en del viktig utb hade glömts bort, tex RAP-ansl Ra180 och föra lägeskarta. Det hände fler än en gång att stridsledaren kom tillbaka (till Förstärkta Chefsomgången) från Stabsplats och vi var tvungna att rita om hans karta då det var fel ifyllt, med fel färg osv.

Jag vill absolut inte klanka ner på alla assar men vi fick kanske en dålig kull ? För tillgodo gör man sig sin utb och alltid försöker jobba som ett team brukar det nästan alltid bli riktigt bra. salute.gif
Step
Ojdå, jag är 190 cm lång och det verkar inte vara så skönt att sitta på samma plats i 12 timmar :(
Det lär väl fixa sig men vafan, jag hade hoppats på lite mer spring i skogen men det lär väl bli någorlunda kul ändå :P
Någon som har en bild på den där lilla "grillfolielådan" eller Stri90 så man vet vad som väntar :P
Är det verkligen så hårt att man ska behöva sitta inne i upp till 14 timmar utan sömn eller dagsljus? Är inte det typ lite omänskligt eller vad man ska säga?

Dessutom trodde jag att man liksom var i stora tält med en massa andra människor, inte ensam i en liten hytt. Får man verkligen så mycket ansvar själv eller är det typ bara "simulering" (går allt åt skogen om man inte sköter sig typ)? vissel.gif
Born
Finns en anledning till den lilla fälstolen och de svarta sopsäckarna i vagnen. ;) .

Kan bli sittande LÅÅÅÅNG tid inne i fordonet under stridsdygnen, iallafall fick vi det på medeltiden. gasmask.gif
Krook
@Step
Merparten av stabsassistenterna som utbildas på S1 kommer inte i kontakt med stridsfordon annat än på regementets dag. De flesta utbildas för större stabsplats som antingen grupperar inomhus eller i hytter/containrar.
Förbered dig på det.

/Krook
Step
@PIC
Jag kan väl vara ödmjuk smile.gif men är det typ någon allmän "fördom" eller något sånt att stabsassistenter är tjuriga av sig? Eller är de tror de bara att de kan styra och ställa hur de vill? Jag kanske inte uppfattade dig riktigt innan tveka.gif

Jag antar att stabsassistenter inte spelar någon större roll i "högen", jag menar, de har för väl inget slags befäl över andra så att de kan se ner på folk när de behöver någon karta eller något?
Step
En lite grej till bara...
Jag har ju läst till mig att jag kommer bli korpral och furir för att tillsist bli sergeant. Vi säger "teoretiskt" att jag är ute och springer i skogen med ett gäng soldater och plötsligt blir vår KB skjuten eller något i den stilen, är det då jag som tar över bara för att jag har högst grad men ingen befälsutbildning över huvud taget?
Krook
Om du är ute och springer i ett läge där folk kan bli skjutna så kommer du mest sannolikt springa med:
1. Andra stabsassar
2. Stabsmedlemmar
3. Annan personal

I fall 1 kanske du får befälet
I fall 2 får du inte befälet
I fall 3 kanske men inte troligt eftersom du då med största sannolikhet inte ingår i den gruppens normala sammansättning.

Det är inte bara graden som avgör i såna lägen utan även vilken typ av enhet som är ute och springer och din relation till den. Även om du formellt sätt skulle kunna ta befälet så kanske det inte är lämpligt.
Exempelvis om du är ute med en kabelgrupp från Transmissionskompaniet och springer och gruppchefen frånfaller. Då är det rimligast att Stf grpch tar över.

/Krook
Step
Jo jag tänkte också att det skulle vara något i den stilen men tänkte också, rent allmänt, om man bara tittar på hur många streck man har på uniformen eller vem som har "kapacitet" att leda gruppen.

Förresten... jag kanske bara inbillar mig men har man mer än en unifom när man gör lumpen? När jag läser lite så verkar det som om man har (minst) två olika eller något i den stilen, är jag ute och cyklar? tveka.gif
Krook
Det kanske hinner ändras men:
fältuniform 90 2st
Motoroverall 1st
Daglig dräkt (permisuniform) 1st
Träningsoverall 1st

/Krook
Step
Nice, då hade jag ju inte fel :P
Tack

Dessutom, grattis på födelsedagen Krook clap.gif
Krook
Tack.
12 år sedan jag muckade (för första gången)

/Krook
Step
För första gången? Hur många gånger har du gjort det? :P

Förresten, vad är en motoroverall? Och vad är daglig dräkt (permisunifom)? Jag vet bara att fältuniform 90 är den som man kan sen på SoldF.com under personliga saker, typ den "vanliga" uniformen. Kan tänka ut att den dagliga dräkten (permisuniformen) är det man har på sig när man åker hem, eller? Vad skiljer den från fältuniformen? unsure.gif
Rickard N
Motoroverall är en mekoverall, fast blå (finns det andra färger nu kanske?)
Permisuniformen är som en kostym med lite metall på, typ, du lär ha sett dem, grå och har axelklaffar och grejer.
Krook
Motoroverallen finns i blått och i grönt.
Sedan finns den i 90-variant också men den tilldelas endast motorbefäl (motsv.) på S1.

/Krook
PIC
@Step
Jag tror att det är lite både och. Samt att det tillhör staben, det vill säga, de sover i stabshotell (Sjvtält 4) äter och fikar! med staben, vilket kan leda till avundsjuka hos de andra soldaterna. Men sen tror jag att de blir lärda på ett sätt som kanske inte minskar friktionerna, men det kan ju bara vara så att vi hade lite otur (alla vill ju inte till Boden, hur konstigt det än låter ohmy.gif )

Ett tillägg: Hos oss på 1. Lednplut (Vi som leder på riktigt, i skogen från stridsfordon) sov staben och vår bekass, tillsammans med soldaterna i tält 20. Detta inkluderade även Brigad Chefen Överste E 6n.gif
Samt att vår bekass även satt eldpost o stod post/gick patrull, det på egen begäran för han var ju en av oss salute.gif
Step
@PIC
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Sover och äter stabsassistenter i ett större och lyxigare tält än alla andra? Får de bättre mat? :P
Step
En annan fråga också, de gånger jag har sett värnpliktiga åka hem (i bussar och på stan) så verkar det som om de hade på sig fältuniformen, den gröna. Heter det bara permisuniform för att det ska heta något eller ska man egentligen ha den på sig när man åker hem?
Krook
Det heter egentligen inte permisuniform, det heter daglig dräkt. Det är tänkt för högtidligare tillställningar som högvakt, middagar och (om du vill) hemresor.
Du kan åka hem i m/90 också men om den är skitig så tror jag inte att du vill det.
De flesta åker hem i civila kläder, dock.

/Krook
PIC
@Step
På stabsplats sov alla assarna tillsammans med staben i uppblåsbara tält i tältsäng. Alla får samma mat men staben har även fika, vilket även assarna fick ta av. Enligt rykten gick det ofantliga summor på bara fika.
Step
Det låter ju riktigt fint med lite extra fika biggrin.gif
Men hur fungerar det egentligen med vapen? Får man typ ut ett vapen första dagen man kommer dit för att sedan behålla det i ett helt år? Kan tänka mig att man ska ha ett under GSU men sen kommer jag ju bli stabsassistent, de krigar ju inte så mycket :P (de fikar istället)
C DK012
Ditt personliga eldhandvapen (AK5) hämtas ut under det första dagarna efter inryck, och skall medföras inom armlängds avstånd under övningar.
ipren
angående daglig dräkt M 60, permissuniform eller vad olika människor nu kallar delas vanligen inte ut till alla soldater utan delas enbart ut till de som uttryckligen vill ha en samt till personal som behöver den för sin tjänst, tex högvakt
Oftast har alltså soldaten bara M90 uniformen ute
Jelzin
Ditt personliga eldhandvapen (AK5) hämtas ut under det första dagarna efter inryck, och skall medföras inom armlängds avstånd under övningar.

Det är det lite si och så med skulle jag säga. På vissa övningar vet jag att beväringar som hade tjänsten som stabsass inte släpade runt på sin kära Anna-Karin. Men det varierar säkert beroende på typ av övning.

// Jelzin
greendayfan
Ok, nu var jag ju inte stabsass, utan Esignled, menmen, det är typ samma grej i detta fallet.

Lite erfarenheter (från P10 iofs, så vissa saker kan ju vara annorlunda):

GSU-tiden spenderas tillsammans med övriga KB, utom evetuellt de sista veckorna (vi tjuvstartade specialistutbildningen lite) men på det stora hela kommer du få samma grundutbildning som truppförande KB och övriga specialister. Dock så lär dom vara vassare på truppföring när allt är slut och materielen inlämnad.

Ditt vapen får du första eller möjligtvis andra veckan, och det följer dig genom hela värnplikten. Jag hade möjlighet att "checka in" mitt vapen när jag var i stabstältet/-hytten, detta för att där är trångt nog som det är. Dock, när du går ut, ska vapnet med. Jag (men inte alla stabsass på min pluton) hade utbildning på Pistol 88, och det var på gång att vi skulle få ha pistolen istället för AKn (just pga att vi inte "krigar" speciellt mycket, och det sparar mycket plats) men nån höjdare nånstans sa stopp. Men du kan ju lägga fram det lite försiktigt... B)

Sover gör du i ett uppblåsbart tält, som värms upp med dieselgrisar. Mycket bekvämt då ingen eldpost behövs, bara låta patrullerande posten byta dunk några ggr per natt. På min pluton sov alla i dessa tält, alltså även nsky och övriga soldater.

Fika finns att tillgå. Det är dock lämpligt att förse sig när övriga staben fikar, detta för att minska friktionen mot övriga plutonen, vilket leder vidare till...

...ödmjukhet. Det är inget att hymla med, rent fysiskt så har du det mer komfortabelt i fält. I vissa fall sover staben i en bygdegård, motsv, och då gör även du det. Övriga plutonen sover inne i mån av plats. Du kommer även att ha möjlighet att äta som en människa, dvs sittande vid ett bord på en stol, inne i ett tält. Om du vill får du naturligtvis ansluta dig till övriga plutonen ute i regnet ;) . Det är INTE läge att påpeka hur torr och varm du är inför en dyngsur och frusen närskyddsgrupp. De kommer att tycka illa om dig ändå. Faktum är att du kommer att få slita för att åtnjuta någon form av respekt från övriga soldater i plutonen. Din grad hjälper dig inte här.

Du kommer antagligen inte heller ingå i ordinarie postschema, utom eventuellt som tillfällig "plutch-tar-närmsta-soldat-post" vid stabsplats upprättande eller rivande. Övriga soldater kan ha svårt att acceptera detta. Det är ingen idé att där och då försöka förklara att din tjänst må vara "lökig" rent fysiskt, men att hjärnan går på högvarv hela tiden, ibland upp till 14-15 timmar i sträck. Sånt får man diskutera på kasern om man vill ha förståelse.

I fält lyder du under stabschefen, och det upprättas separata postcheman för stabspersonalen. Och bara för att ditt pass i hytten är slut, betyder inte det att du kan gå och lägga dig. Du kan mycket väl bli satt på att kopiera oleat stora som lakan, i 25 exemplar ( Malajn.gif ). Eller idka pappslöjd (klippa-och-klistra gröna kartan). Som tidigare har påpekats, kan det bli MYCKET dåligt med sömn. Trots detta så accepteras inga slarvfel.

Så, snart klar! ;) Nu vet jag inte hur mycket bandfordon du kommer att få se, men jag åkte en del i "bollhavet" på strf90, och som stabsass eller esignled sitter man längst in, alltså längst fram närmast tornet. Stridsluckorna sträcker sig inte över dessa platser, så om vagnen är full finns ingen möjlighet för dig att "lucka upp", dvs åka stående med överkroppen upp genom luckan. I bästa fall kan du känna lite frisk luft i ansiktet och se lite himmel. Men, det regnar åtminstone inte på dig när hurtbullarna till stabsmedlemmar vill åka uppluckat trots att syndafloden har kommit. :P

Sååå, det var väl allt... tror jag... du får väl fråga om det är nåt mer specifikt du undrar över.
Step
@greendayfan
Fan vad bra den här beskrivningen var ;)

Mycket intressant fakta om "stabsassistentlivet" men är det verkligen så "negativt" att ha den tjänsten? Det verkar som om det är en jävligt nice befattning när det gäller mat, sovplatser och värme men att man inte har någon som helst "respekt" från andra värnpliktiga (eller befäl?). :(
Är det verkligen så hårt eller tog du bara upp lite mer negativt än positivt?

För övrigt undrar jag bara om man liksom är med andra stabsassistenter under hela värnplikten eller sprids man ut till olika staber för att komma in i arbetsuppgiften?

Vad var det för snack om Pistol 88? Ska man få träna att skjuta med pistol eller var det bara ni som lyckades övertala befälen?

Varför gör man GSU med KB-elever? Som stabsassistent blir man ju inte KB eller det har kanske ingen betydelse?

Tackar för alla svar...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.