Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Lite allmäna frågor om inryckning som stabsass
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3
Jelzin
Vad var det för snack om Pistol 88? Ska man få träna att skjuta med pistol eller var det bara ni som lyckades övertala befälen?

Varför gör man GSU med KB-elever? Som stabsassistent blir man ju inte KB eller det har kanske ingen betydelse?

På S1 kommer de stabsassistenter som rycker in i juni i år inte att genomföra sin GSU tillsammans med några KB-elever, då dessa redan har ryckt in och sannolikt just nu är mitt uppe eller i slutet av sin gröntjänst.
Därimot kan jag tänka mig att de under olika utbildningsmoment under sin GSU kommer att ha KB-elever som lärare och utbildare då det ofta är befälsbrist under sommaren.

Detta förändras ju dock när det nya vpl-systemet anländer och KB-tjänsten försvinner. Således borde uppdelningen av Gb, PB, KB vare ett minne blott när du rycker in.

Angående pistol 88 så är ju först och främst AK5:an ditt personliga eldhandvapen och det är detta du primärt kommer att utbildas på. Om du sedan kommer att utbildas på 88:an kan jag inte svara på, men jag vet att många av de stabsassistenter som tjänstgör utomlands bär pistol som sitt personliga vapen istället för AK:n, och när vi nu går mot ett insatsförsvar är det inte omöjligt att det kan komma att förändras tills du rycker in.

// Jelzin
Step
Men vad innebär det där med att alla olika GB/PB/KB försvinner? Är det fr o m 2006 det gäller? Hur fungerar det sen, blir alla typ meniga? Vem ska då leda grupperna, det kommer väl att uppstå lite befälsbrist om det händer, eller? unsure.gif

Som ni märker så har jag inte föstått något om alla dessa förändringar som görs nu... :(
Fu_Persson
svar på vad du frågade tidigare om hur många uniformer man har. mig veterligen varierar det för på amf4 hade vi bara en m90 men alla fick ut permisuniformen. efter att en kille bad om den efter nån månad så uppdagades det att alla hade rätt att få ut "parningsdräkten" och den e ju tjusig så det var ingen som var sen på det.

dock borde man absolut ha 2 m90 så man kan hyfsat fräsch när man är på kasern
C DK012
Värnpliktiga på S1 får numera (rätta mig om jag har fel Jelzin) ut 2x m/90, varav den ena kan vara obegagnad (om man har tur) samt 1x m/87.
Jelzin
Värnpliktiga på S1 får numera (rätta mig om jag har fel Jelzin) ut 2x m/90, varav den ena kan vara obegagnad (om man har tur) samt 1x m/87.

Stämmer med 2 st m/90. m/87:an får man efter att man ansökt om det, tex vid nåt speciellt tillfälle såsom bröllop i släkten, etc. Dock får självklart de enheterna som skall göra högvakten ut den i god tid, och får sedan, vad jag vet, behålla den fram till muck.

Ja, ofta brukar en av fältuniformerna vara i ganska bra skick, nära ny. Om inte annat kan man byta några gånger och tillslut få en som matchar bra i byxa och jacka samt inte är för sliten.

Hurvida man ska ha två m/90 eller inte tycker jag det är en självklarthet. Under vissa perioder under sin utb är iaf den ena väldigt skitig och väl använd (stinker skog, tältrök, dylikt) och då kan det kännas bra att ställa upp i hyffsat ren uniform på fredagarna, för att inte tala om man nu åker hem med sin fältuniform!

// Jelzin
Step
m/87 = permisuniform? unsure.gif

Får man inte nya uniformer när man kommer dit? Hur fungerar det då med att sy fast alla märkena och hela den biten, eller är det typ bara att slita bort vid inlämning och låta de nya värnpliktiga sy på igen?

Är det någon som åker hem i sin permisuniform? Det verkar som om det är någon form av "kostym"...
För det första, hur stor andel åker hem i uniform?
Och hur stor andel av dessa har på sig permisuniform då?

Som jag även frågade innan, vad innebär det att göra lumpen 2006? Inga GB/PB/KB?
Gud
Angående nya värnpliktssystemet, så kommer alla att göra 11 månader. De som är befälsuttagna får alltså ingen extratid. Om jag har fattat det rätt.

Ah, en skåning till S1. Under besökshelgen verkade jag vara den enda skåningen som hamnat där i år.
Vinter
Får man inte nya uniformer när man kommer dit? Hur fungerar det då med att sy fast alla märkena och hela den biten, eller är det typ bara att slita bort vid inlämning och låta de nya värnpliktiga sy på igen?
Japp du får sy.

Är det någon som åker hem i sin permisuniform? Det verkar som om det är någon form av "kostym"...

Det är blandat, vad jag vet är det inte så många förband som får ut permisuniform längre.

Som jag även frågade innan, vad innebär det att göra lumpen 2006? Inga GB/PB/KB?
Det är det nog ingen som helt klart vet just nu, du får vänta och se.
Step
Ja du, då är vi två :P
Ska du dit i år eller nästa år?

EDIT: Missade sista inlägget som besvarade min fråga :P
C DK012
QUOTE (Vinter @ Apr 28 2005, 19:45 )

Det är blandat, vad jag vet är det inte så många förband som får ut permisuniform längre.

Sedan 2003 skall samtliga vpl få ut m/87 (och eftersom de inte kommer vara så särskilt många i framtiden så borde förråden räcka, men man ska ju aldrig underskatta FMLOG...)
greendayfan
@Step:

Mjo, måhända tog jag kanske i lite mycket. Du kommer att bli betraktad som en lök. Du sitter i hytt/tält/container/vagn/whatever och pillar på en dator, och närskyddet springer runt och grejar i skogen. Vilket är jobbigast vid en första anblick? Just det. Däri ligger problemet. Den som inte har provat att passa tre telefonlinjer, fem radionät och två DART-nät samtidigt vet inte vad det innebär. Dock så kan du bli hur bra kompis som helst med "icke-assar" i plutonen. Men, dom kommer (antagligen) aldrig att sluta se på dig som åtminstone lite små-lökig. Därför gäller det att hugga i både här och där om man har tid och möjlighet, allt för att hjälpa upp situationen lite...
Hur befälen (yoff) ser på dig är upp till hur dom är som personer, så det går inte att uttala sig om. Dock så hade jag turen att få superba yoff, som såg allas arbetsinsats som lika viktig för att få en fungerande pluton.

Ang. pistol 88: Vi var några stycken som tjatade till oss utbildning på pistolen under en långhelg då vi hade beredskap. Det var alltså inget planerat att vi skulle få ha pistol itället för Akn, utan mer att "nu när vi ändå har utb, så kan vi väl få...". Yoff på vår pluton höll med, men som sagt tog det stopp nånstans högre upp.

Anledningen till att jag gjorde min GSU med KB, är att jag var KB, och gjorde 15 månaders värnplikt. Precis som truppförande KB avancerade jag från menig till fänriks grad, men jag hade aldrig några soldater "under mig" i egentlig mening. Vid vissa tillfällen, bl.a. under 10- och 7,5-månaders soldaternas GSU, ryckte jag in och utbildade på kängputs, RA180, Kulspruta 58 och lite annat smått och gott, och då var man ju chef över de soldater man utbildade. Observera att det även finns 10-månaders stabsassar. Dessa får i princip samma utb på stabsassjobbet som en 15-månaders, men har inte lika mycket "övrig" utbildning.
Step
@greendayfan:

Det låter inte riktigt som om det är en dans på rosor att vara stabsassistent (tillskillnad från vad jag trodde innan). Men det fixar sig säkert, jag är inte den första som ska genomleva detta (om jag ens får göra lumpen unsure.gif )

Du verkar ha varit med om mycket och har en massa att berätta. Har du någon kul berättelse eller något annat som är speciellt för stabsassistenter (eller i allmänhet) som du vill ta upp? smile.gif
greendayfan
@Step:

Nej du, väldigt få tjänster i armén är en dans på rosor. Det skulle väl vara strftp då... ;) ;) ;)

Humm... roliga berättelser från lumpen... finns ju en massa, men som eg bara är roliga om man var med själv, eller åtminstone känner de inblandade personerna. Men jag kan väl göra ett försök.

Det finns två sorters övningar, de som pågår hela dygnet, och de som pågår under "kontorstid". Naturligtvis pågår även dessa hela dygnet officiellt sett, men efter 18-tiden tenderar det att bli mycket "åtehämtning i bakre läge". Att på dessa övningar passa radionäten under natten, men i snitt ett eller två inkommande anrop per natt, blir gärna lite långtråkigt, framförallt som övriga stabsmedlemmar gärna går och lägger sig, med avskedsfrasen "skicka nån från helpdesk om nån ropar efter mig". Det är inte alltid så lätt att få tag i någon form av litteratur, och förbindelseprov är inte så roligt som det låter (även om man såklart måste göra det lite då och då i alla fall). Alltså, vad göra? Det är lätt hänt att man, naturligtvis utan att släppa passningen ( ;) ), ägnar sig åt "enskild soldats återhämtning".

Under en av många sådana nätter, satt jag i hytten, bekvämt nersjunken i min kontorsstol, och var kanske inte helt vid medvetande. Plötsligt hör jag i ett töcken hur någon snubblar fram genom stabstältet, och hinner precis få ner fötterna från bordet och börja pilla med ett av mina magasin, som om jag precis höll på att fylla det med 5,56 efter rengöring vissel.gif (man får bara sova på sin post om ingen ser). Stabschefen kommer in, och ber mig åka till järvägsstationen och hämta en reservofficer som skulle vara med och öva. Under tiden skulle han passa näten åt mig. Han påpekade också hur bra det var att jag höll mig vaken, och till på köpet vårdade min materiel istället för att läsa den Expressen som låg i hytten (Jag hade redan läst den). "Jo, det är ju viktigt", saint.gif tyckte jag och lämnade hytten.

Efter att ha återvänt från stationen, skulle jag gå in och meddela att uppdraget var utfört, utan att plutonen hade lidit några förluster. När jag närmar mig hytten, hör jag ett märkligt, liksom raspande ljud där inifrån. Väl inne finner jag majoren i samma position jag hade nån timme tidigare, nämligen med fötterna på bordet, händerna knäppta över magen och ögonen slutna. Ett förbindelseprov över DART med radion på högsta volym fick honom att flyga upp som en magasinsfjäder. Med skamsen blick dröp han iväg mot tältet med löfte om att snarast skicka en ersättare så att jag skulle få gå och lägga mig.

Om det är någon som får stå för kaffehämtande i staben, så är det ju assar. Det ingår ju egentligen inte i uppgifterna, men "så är det". Under återstoden av denna övning kom stabschefen förvånande ofta in i hytten med kaffetermosen och serverade. Undrar varför?
Step
@greendayfan:

Hahaha... sitter här med ett brett leende och försöker tänka mig hur det såg ut :P

Men är man "ensam" stabsassistent i hytten/tältet? Jag trodde att man var en stor grupp, typ som en skolklass 20-30 man?

Så man får inte bara hämta kaffe hela dagarna utan även göra små "specialuppdrag" också som inte har något med stabsgrejset att göra? biggrin.gif

Har du fler liknande berättelser? Sktikul att läsa om sånt biggrin.gif

För några dagar sedan fick jag hem "Insats & Försvar"-tidningen där det står en massa om sotra övningar med bland annat Norge och lite annat smått och gott. Nu när jag har läst igenom den och hört lite historier här på forumet (speciellt från greendayfan men även andra) har jag fått fetaste längtan att göra lumpen (surt att det är drygt ett år kvar :( ).
MEN ungefär i mitten av tidningen står det om en massa reformer inom försvaret som ska börja under 2006. Det är ju naturligtvis snacket om utlandstjänst, nerskärningar och lite sånt :(

Nu undrar jag om det gäller de som ska mönstra eller även de som redan har mönstrat för inryck 2006? Jag har redan fått hem lappen från pliktverket som har placerat mig på S1 som stabsassistent, kan de bara skicka hem en lapp till mig och meddela mig att det inte blir någon lumpen för mig p g a att jag inte vill på utlandstjänst? unsure.gif
greendayfan
@Step:

Nehejdu, om du får in 20-30 man i en komplett utrustad stabshytt borde du få medalj!

Oftast är du ensam assistent. Jag dubblade som assistent när jag hade mitt "pass", men satt ibland med som esignalledare när det var en ass som inte hade så mycket koll på den indirekta elden. När man åker vagn, däremot, är det väldigt sällan man ger sig ut utan BÅDE ass och esignalledare.

Under själva "kriget" finns det dessutom alltid en fyra-fem stabsmedlemmar i hytten . Men det varierar, såklart... ibland är det ordergivning, ibland ges det tillfälle att åka till närbeläget badhus och duscha...

Specialuppdrag finnes i överflöd. Det som saknas är väl tid och sömn...

Hmm... fler historier... som sagt, man har mycket roliga minnen, men en utomstående som inte ser helheten och inte känner till de inblandade personerna kommer nog att ha svårt att se det roliga, om man inte ska återberätta hela värnplikten. Men nåt mer borde man väl kunna hitta...

Under KB-skolan skulle vi ta förarbevis för ( worthy.gif ) tgb 11, 13 och 20. I detta ingår utbildning i terrängkörning. Ett delmoment i denna utbildning är forcering av krondike "modell avgrundshål". Gärna med en halvmeter gegga i botten och bara lös sörmlandslera i "väggarna".

Tekniken för detta är att rulla ner, motorbromsande, på låg etta. När man sen är 40-50 cm ifrån motstående vägg, och alltså har synfältet fullt av lera, ger man halv till full gas och forcerar sig upp. Eftersom man har ett litet avstånd ifrån väggen då man gasar på (för att motorn ska få en chans att varva upp lite) så blir det en rätt kraftig smäll då man dunsar in i lerväggen. Att man sedan sliter med sig jord, sten och gräs på väg upp ur hålet gör ju att det hela ser än mer våldsamt ut. blink.gif

Innan det blir min tur att prova, står jag med löjtnanten som håller i utbildningen och tittar på spektaklet. Följande konversation utspelade sig:

- Jo, Löjtnant, är det inte rätt stor risk att bilen går sönder när man gör såhär?
- Jodå, det händer rätt ofta
- Vad tycker dom som betalar om det då?
- Dom gillar det INTE. Men det skiter vi i. Det ÄR dyrt med utbildning... pansar2.png
Krook
Tjänsten som stabsassistent är väldigt olika beroende på vilken stab man arbetar på, glöm inte det.
Det som Greendayfan berättar om sker visst på en taktisk stab på något lägre nivå. Stabsassar på högre taktisk (ex Division) eller Operativ nivå har en något annorlunda arbetssituation än vad som beskrivs av Greendayfan. Då är det mer folk (både Stabspersonal och assar) bättre levnadsförhållanden men kanske mer stress. På större staber är det fler än 50 man.
På Operativ nivå snackar vi inomhusgruppering och sånt. Alltså kan man glömma stabshytter och dylikt (nästan helt).

Allt beror på vilken stabstyp man utbildas för.

/Krook
Step
Men hur vet man vilken stab man ska tillhöra? Är det slumpen som avgör när man väl kommer dit eller är allt sånt redan planerat?
Krook
QUOTE (Step @ May 4 2005, 22:24 )
Men hur vet man vilken stab man ska tillhöra? Är det slumpen som avgör när man väl kommer dit eller är allt sånt redan planerat?

Det är väl snarast så att det är slumpen som avgör om det blir som planerat. ;)
Befattningshanteringen är inte helt i fas och det är inte helt spikat vilka typer av förbandsenheter som kommer att utbildas "ditt" år.
När man väl har skapat organisationen på papper kommer befattningarna att tillsättas och då kommer ditt namn att hamna i en stab.
Sedan om det är en kompani-, bataljon-, brigad-, division- eller en operativ stab, det blir du varse.

/Krook
Jelzin
På större staber är det fler än 50 man.
På Operativ nivå snackar vi inomhusgruppering och sånt. Alltså kan man glömma stabshytter och dylikt (nästan helt).

Jupp, precis som Krook säger är det en viss skillnad i arbetssätt beroende på typ av stab du hamnar. Senaste utbildningsåret kuskade 2. kompaniet runt i splitterskyddade fordon samt använde en containerbaserad gruppering för en stab. Operativ stab skall ha så god framförhållning i gruppering att de skall kunna stanna veckovis på samma plats, och då är det en fördel att gruppera i befintlig infrastruktur, typ bergrum eller byggnader modell större. Det är stor skilland att arbeta som stabsass i ett stridsfordon som kör runt nära "fronten" gentimot att arbeta i en operativ stab där mkt liknar ett helt vanligt modernt kontor.

Vilken typ av stab skall utbildas på S1 i år? Krook?

// Jelzin
Krook
Jag är inte helt 100 på hela organisationen men jag vet att man kommer att utbilda Taktisk ledningsplats på Rasbo kompani. Sedan tror jag att det kommer att utbildas lite OP också på något kompani.

/Krook
Step
Vet ni något om utbildningen för 2006? smile.gif
Vad är "OP"?
Krook
Utbildningsåret 2006-2007 kommer nog i huvudsak se lika ut som det gör det kommande och som det gjort de senaste åren.
Taktisk ledning: Brigad- och divisionsledningsplats, Telesystem 9000-enheter.
Operativ ledning: OP-ledningsplats (Operativa ledningen i OPIL), OP-sambandsenheter (tunga länkar, vxl 400, mm).
Underhållskompani: Tross, pack, drivmedel, mm.
Telekrig: Signalspaning KOS och TES.

Nytt:
Missionskompani: Utbildar för insats i Utlandsstyrkan och för beredskapsförband (NBG, tex.)

/Krook
Jelzin
Jag är inte helt 100 på hela organisationen men jag vet att man kommer att utbilda Taktisk ledningsplats på Rasbo kompani. Sedan tror jag att det kommer att utbildas lite OP också på något kompani.

/Krook

Vad jag har hört kommer all utbildning på själva staberna, dvs taktisk, operativ osv, att koncentreras till ett kompani - Rasbo. Och sedan blir alltså Oland renodlat på tunga länkar och KP-troppar - allt samband.

Vidare sa mina befäl att detta är en organisation som tidigare har funnits på regementet och som man nu alltså går tillbaka till.
Nytt:
Missionskompani: Utbildar för insats i Utlandsstyrkan och för beredskapsförband (NBG, tex.)

Har också hört om detta. Enligt uppgift skall Lifkompaniet överta denna uppgiften när gamla utbildningssystemet övergår i det nya.

// Jelzin
Krook
Helt rätt Jelzin.
Du såg inte att jag inte skrev fördelningen på taktisk och operativ ledning, eller?

Utbildningsorgen som det nu är planerat:
Batstab med funktionsstöd inom respektive förmåga.
FSS-komp (fördelas ut bland kompanierna och kompani är eg. lite felvisande)
Missionskomp, Lif
LP-komp, Rasbo
TRM-komp, Oland
UH-komp, Uppsala
TK-komp, Hundra-Härads

/Krook
Björdal
Vart gör stabissarna sina slutövningar? Med oss? (und-folket)
Krook
QUOTE (Björdal @ May 6 2005, 18:04 )
Vart gör stabissarna sina slutövningar? Med oss? (und-folket)

Det beror på vilken stab de tillhör, vilken stab du kommer att tillhöra, och vilken funktion/sektion inom staben de kommer att arbeta.
Du kommer att arbeta inom Sektion 2 på en stab S2, G2, A2, M2 eller J2. Stabsassarna kommer att arbeta vid någon av de andra sektionerna.
Dessutom beror det på vilken typ av slutövning det blir.

/Krook
undass
QUOTE (Krook @ May 6 2005, 19:13 )
Du kommer att arbeta inom Sektion 2 på en stab S2, G2, A2, M2 eller J2. Stabsassarna kommer att arbeta vid någon av de andra sektionerna.

OT:
Vad betyder de olika bokstäverna (S, J, G etc.)? Jag vet att det står för olika nivåer, men vilken bokstav är vilken nivå? Det finns kanske till och med någon som sitter inne med en länk eller ett sökord som jag kan använda för att läsa mer om den här typen av förkortningar.
Krook
S = sektion på bataljonsstab
G = Ground. Sektion på brigad och divisionsstab (taktisk nivå) för markstridsförband. Exempel ATK G2
A = Air. Sektion på taktisk nivå för flyg. Exempel FTK A2
M = Marine. Sektion på taktisk nivå för marina förband. Exempel MTK M2
J = sektion på operativ nivå. J:et står för Joint dvs. att det innehåller alla vapenslag. Exempel OPIL J2

1= Pers
2= Und (info om det är ett FN-förband
3= Operations (stridsledning)
4= Logistik
5= Samverkan (alt. planering)
6= Samband
7= Sjv (?)
8 och 9 förekommer ibland med olika innehåll.

OPILs organisation
/Krook
Edit: la till en länk
Step
Bara för att "sammanfatta" detta, under 2006-2007 kommer stabsassistenter på S1 att få jobba inomhus (de flesta av dem i alla fall)? unsure.gif
undass
@Krook
Tackar, bra svar.
Björdal
Off: Pax för JINT! B)

In: Okej. Hmm det där med slutövningen ska bli jäkligt intressant. Hoppas vi får röra oss lite ute i fält också.. vore ju tråkigt att missa all action.. Men men.. its a long way to Tiparary. Som sagt: bra svar.
Step
@greendayfan:

Du har ju varit någon form av stabsassistent så du borde väl veta detta :P
Kanske dum fråga men jag läste lite och märkte att man har olika uniformer för olika befattningar. Jag fick en uppfattning av att man som stabsassistent inte har "fältjacka 90" och "fältbyxa 90" utan istället har man typ någon ylletröja och några andra byxor, stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

Dessutom, har man sina egna grejer eller får man låna en massa saker som typ handskar, mössa, jacka, kappa? Låter som en skum fråga men jag läste lite i "UniR FM" men förstod inte mycket av texten, verkar vara en konst att kunna alla klädeskombinationer inom försvaret :P
Jag fick det till att det är officerare som får en massa saker men enligt texten jag läste så verkar det inte vara så unsure.gif
Jelzin
@greendayfan:

Du har ju varit någon form av stabsassistent så du borde väl veta detta 
Kanske dum fråga men jag läste lite och märkte att man har olika uniformer för olika befattningar. Jag fick en uppfattning av att man som stabsassistent inte har "fältjacka 90" och "fältbyxa 90" utan istället har man typ någon ylletröja och några andra byxor, stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

Dessutom, har man sina egna grejer eller får man låna en massa saker som typ handskar, mössa, jacka, kappa? Låter som en skum fråga men jag läste lite i "UniR FM" men förstod inte mycket av texten, verkar vara en konst att kunna alla klädeskombinationer inom försvaret 
Jag fick det till att det är officerare som får en massa saker men enligt texten jag läste så verkar det inte vara så 

Som stabsass använder du FU m/90, det är ditt grundläggande yttre plagg. Sedan finns det en grön tröja m/87 som vid min utb fick köpas och användas frivilligt. Dock eftersträvades enhetlig klädsel! Det finns också nån stabsbyxa eller liknande som är helgrön, men alla stabsassistenter jag såg under övningar använde fältbyxor tillsammans med fältjacka, tröja m/87 eller skjorta m/59.

Förövrigt får ju alla som rycker in låna utrustning som man behåller hela utbildningen. Vad du får ut kan ha vissa mindre variationer beroende på utbildningsplats och befattning (på P7 får de inte ut vinterkängor och snödräkt / mekar får ut kängor med stålhetta) men i stort är det samma.

// Jelzin
greendayfan
@Step:

"...någon form av stabsassistent..."!!! Hrmpf! bong.gif

Jag var (är väl eg fortfarande) Esignalledare!!!

;)

Men, visst, jag gjorde ju lite stabsassgöra också... :P

Ang. kläder: Som "alla andra" hade jag de vanliga plaggen, FU M/90, fältskjorta 90, m.m, m.m, inte så intressant m.a.o. Förutom dessa hade jag några "specialare" som jag listar här. Som alltid gäller detta utbildningsåret 03-04 på P10, så det kan ju variera.

¤ FU M/90P: Tilldelades mig p.g.a. att jag ofta åkte strf90 (eg. stripbv90). Skönare och snyggare än den "vanliga" 90-uniformen, och definitivt bättre anpassad till vagnstjänst. Kanske något varmare. Se även infosidan om FU M/90 på SoldF.com

¤ Tröja M/87 (Den stickade): Fick köpas (frivilligt) i butiken på tsf. Får bäras som ytterplagg "sommartid" (inte i fält), men passar bättre under våren och hösten, ev sena, svala sommarkvällar. Mycket snygg, men kanske inte värd sitt pris, då den eg. är lite för varm.

¤ Skjorta M/59: Sommarplagget nummer 1! Vi fick den tyvärr inte tilldelad, så de som ville ha den fick köpa den. Detta varierar dock mellan regementen och utbildningsår. Får bäras som ytterplagg (inte i fält), t.o.m. med uppkavlade ärmar. Mycket sval och skön jmf med FU M/90, utmärkt för kaserntjänst. Rekommenderas!

I fält bar plutonen FU M/90, modell enligt eget bestämmande, tillsammans med kroppsskydd, hjälm och stridsväst. Inga skillnader på staben och övriga plutonen här alltså. Som vanligt fick man såklart plocka av sig västen när det var trångt, som t.ex. i hytten. Kroppsskyddet bars alltid.

När det gäller hanskar, mössa, halsduk, raggsockar, regnkläder, långkallingar och alla andra "småplagg", så får du låna sånt. Efter plutch godkännande kan du få använda bl.a. egna hanskar och kängor. Dock så får du ingen ersättning om de skulle gå sönder. Mao: Allt du behöver (utom rakgrejer, tandborste och tandkräm) får du låna. Om du vill lyxa till det så får du, efter att grejerna blivit godkända.
Krook
QUOTE (Step @ May 7 2005, 09:00 )
Bara för att "sammanfatta" detta, under 2006-2007 kommer stabsassistenter på S1 att få jobba inomhus (de flesta av dem i alla fall)? unsure.gif

Inomhus i antingen tält, stabshytt, ledningsvagn eller byggnad.
Allt beror på var man hamnar.

/Krook
Step
Men har alla västar (eller det där kroppskyddet som du säger)?
Trodde att det bara var de som liksom skulle vara ute i fält och hade en chans att bli träffade av fiende-eld...

Tack för alla svar biggrin.gif
Krook
QUOTE (Step @ May 8 2005, 16:39 )
Men har alla västar (eller det där kroppskyddet som du säger)?
Trodde att det bara var de som liksom skulle vara ute i fält och hade en chans att bli träffade av fiende-eld...

Kroppsskydd ingår i varje soldats utrustning.

Vad skjuter fienden helst på, en pansarskyttekompani eller en brigadstabsplats?

/Krook
Step
Sant...
Ibland (rätt ofta) tänker man (jag) med röven :P
Men för att försöka med någon förklaring kan jag prova med:
"Jag menade stabsassistenterna, ingen vill ju slösa ammo på dem" laugh.gif
Krook
QUOTE (Step @ May 9 2005, 15:38 )
Sant...
Ibland (rätt ofta) tänker man (jag) med röven :P
Men för att försöka med någon förklaring kan jag prova med:
"Jag menade stabsassistenterna, ingen vill ju slösa ammo på dem" laugh.gif

Nej, det är sant.
Man vill hellre fånga dem levande och pressa dem på underrättelser.
Det är få som har bättre koll än stabsassarna så de utgör ett fint byte för den lede fi.
Fångförhör är kul. NOT!

/Krook
OBS. Jag tror inte att ni kommer att hinna med någon fångövning under GU så slipper ni fråga om det också.
Och om så vore fallet så skulle jag inte säga något i alla fall.
Step
Kanske lite dum fråga men är det mycket "teori" som stabsassistent?
Sitter man typ inne i lektionssalar resten av tiden efter sin GSU? unsure.gif
greendayfan
@Step:

Beror väl på. Visst det är en del teori, om kartor, symboler, förkortningar, regler, organisation, radiosystem m.m. Men mycket utbildning sker också i praktiken. Vi hade ofta övningar med tre-fyra elvatolvor, då vi körde runt, snackade i radio och krigade på kartan. Och, såklart, "knappologiövningar" då man sitter och knappar ra180, växlar, och sånt. Att få hytterna att fungera stabilt är också en hel del jobb.

Naturligtvis är det även en massa skjutbana, grupps/plutons försvar, resa/riva stabsplats, och sånt också.

Jag hade ju också e-utbildning, men det lär ju inte du få.
Step
@greendayfan:

Låter nice med lite praktiskt tillämpning eller vad man ska kalla det, nu sitter man och läser en massa i skolan och tänker på hur roligt det skulle vara med lite praktiska grejer, i och för sig går det nog inte att göra något som har med skolan att göra men bara själva tanken smile.gif

Men till nästa (löjliga) fråga :P
Vad är en "elva-tolva"?
Säkert något simpelt men när man inte är klar i huvudet så... :P
undass
QUOTE (Step @ May 10 2005, 19:48 )
Men till nästa (löjliga) fråga :P
Vad är en "elva-tolva"?
Säkert något simpelt men när man inte är klar i huvudet så... :P

SoldF.com är en bra sida. ;) Tgb11
A2Keltainen
QUOTE (Krook @ May 6 2005, 17:30 )
Utbildningsåret 2006-2007 kommer nog i huvudsak se lika ut som det gör det kommande och som det gjort de senaste åren.
Taktisk ledning: Brigad- och divisionsledningsplats

Vad är läget för divisionen och brigaderna i arméns insatsorganisation i dagsläget? Jag vill minnas att det senaste jag läste inom ämnet var att man inte längre har några brigader, utan enbart lösa brigadledningar som kan leda tillfälligt sammansatta förband av brigads storlek. Stämmer det? Är det nödvändigt att ha både en operativ insatsledning, divisionsledning och brigadledningar när man har en liten armé som Sverige nu har och kommer att ha? Skulle man inte kunna klara sig utan divisionsledningen, och låta den operativ insatsledningen direkt styra brigaderna (och stridsgrupperna)?
Krook
QUOTE (A2Keltainen @ May 10 2005, 19:22 )
Vad är läget för divisionen och brigaderna i arméns insatsorganisation i dagsläget? Jag vill minnas att det senaste jag läste inom ämnet var att man inte längre har några brigader, utan enbart lösa brigadledningar som kan leda tillfälligt sammansatta förband av brigads storlek. Stämmer det? Är det nödvändigt att ha både en operativ insatsledning, divisionsledning och brigadledningar när man har en liten armé som Sverige nu har och kommer att ha? Skulle man inte kunna klara sig utan divisionsledningen, och låta den operativ insatsledningen direkt styra brigaderna (och stridsgrupperna)?

Det här är nästan värt en egen tråd, men...

De uppgifter som du har stämmer i stort.
Inom Signaltrupperna använder vi numera begreppet Taktisk ledning vilket egentligen ersätter de tidigare Brigad- och Divisionsledningarna. Sammansättningen (förmågor) på ledningsförband är snarlik, samma komponenttyper ingår, dock så är det storleksskillnad givetvis.
Taktiska ledningsförband löser uppgifter upp till Divisionsstorleken. Detta är väsentligt för att kunna lösa uppgifter i större stab i vilken organisation det än må vara.

Den Operativa Insatsledningen leder alla insatser utifrån Sverige. Dock kan vi komma att behöva ledningsförmåga i en insats på en Joint-stab. Vi har ju tex. personal i KFORs stab. Därför utbildar vi ledningsenheter på Operativ nivå också.
Ska en svensk bataljonsstridsgrupp (tex) ingå i en Combined styrka är jag inte säker på att de andra nationerna är helt med på att låta OPIL leda hela rasket.

/Krook
Step
@greendayfan:

Vill inte vara jobbig men det är kanske dags för en ny berättelse från lumpartiden ;) (om du orkar alltså)...

Förövrigt är det kanske någon annan som har någon berättelse att dela med sig?
C DK012
Finns (fanns?) en person här vid namn Skandevall som lumpade som stabsass fram tills april i år, han borde ha en hel del relevant att dela med sig av. Pröva PM!
Step
@C DK012:

Jag sökte och hittade honom i söndags har jag för mig (hittade inte honom utan hans inlägg). Skickade ett PM men det verkar inte som om han finns kvar eller så har han inte hunnit spana in forumet på några dagar. Han verkar ha en hel del att berätta så om någon håller kontakt med honom eller vet något så kan ni gärna skriva det smile.gif
Step
@Jelzin:

Du var väl stabsassistent på S1, eller?
jn3
Så som det var utbildningsåret 2004-2005, för dom som muckade nu i April så var det så att stabassarna låg på 5:e kompaniet och utbildades och så lite för sig självt. De tillhörde inte S1, utan tillhörde ATK (Arméns Taktiska Kommando), och ingick sedan i deras staber på alla övningar osv, och de bara utbildades på S1.
En del av dom försvann efter några månader upp till Boden, och fick vara resten av tiden där.
Och ja, mycket teori blir det nog..

Själv muckade jag också i April i år. Fast jag var IS-driftassistent.. Hade hand om data/kommunikations-systemen på stabsplatser.. I vissa avseenden var min tjänst lik en stabsassistents, så som ganska lite sömn vid övningar, och stab att sammarbeta med och lösa datorproblem åt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.