Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Lite allmäna frågor om inryckning som stabsass
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3
Step
QUOTE (jn3 @ Jun 5 2005, 00:04 )
Så som det var utbildningsåret 2004-2005, för dom som muckade nu i April så var det så att stabassarna låg på 5:e kompaniet och utbildades och så lite för sig självt. De tillhörde inte S1, utan tillhörde ATK (Arméns Taktiska Kommando), och ingick sedan i deras staber på alla övningar osv, och de bara utbildades på S1.
En del av dom försvann efter några månader upp till Boden, och fick vara resten av tiden där.
Och ja, mycket teori blir det nog..

Själv muckade jag också i April i år. Fast jag var IS-driftassistent.. Hade hand om data/kommunikations-systemen på stabsplatser.. I vissa avseenden var min tjänst lik en stabsassistents, så som ganska lite sömn vid övningar, och stab att sammarbeta med och lösa datorproblem åt.

Så det är inte "mitt" problem om en dator går åt skogen då? Jag trodde lite att det var en stabassistents uppgift att se till att datorer och tekniken fungerade... unsure.gif

Men har du någon kul erfarenhet eller berättelse från din lumpartid då? smile.gif
PIC
Jag gjorde lumpen 04/05 på BrigLedning. Här kommer en ganska kul episod från slutövningen Vinterled.

Jag har oturen att sitta eldpost i stabstältet o klockan är runt 0600. En larmmina går av, och 5 sekunder senare hörs stämman från en av närskyddsgruppcheferna: "ELDSTÄLLNINGAR". Bara nån minut senare hörs de första skottsalvorna o snart är 4 KSP 58 samt ett antal AK5 or igång. Under tiden har plutch kommit in i tältet med en två av de 4 Stabsmedlemmarna (stfPlutC leder striden). Striden dör ut men kommandorop hörs hela tiden, även från en äldre, myndig stämma?? Den senare visar sig vara stridsledaren, han kommer in i stabstältet alldeles svettig med ett stort grin över hela ansiktet: "Det var länge sen man var skytte plutch"
Uppgifter kommer in löpande, en figrupp på 4 man, en nerkämpad, eftersök påbörjad.
plutch har begärt omgruppering men stabsplats är även de utsatta för eldöverfall, av minst en pluton.
Besättningen på BrigadC egna Stri90 river av maskeringen o kastar in de två skyttesoldaterna (BrigC livakter när han är hos oss) och drar iväg till stabsplats för att rädda Översten. Nån förvärming finns inte tid till så vagnen låter mer som en 401 än en 90. Den stabsmedlem som civilt säljer CV90 till Schweitz skakar på huvet men har ett sånt flin som man får när nått kul händer i stridens hetta
Närskyddsgruppen har tappat bort fi men vet vilket område de är i. In kommer den sista stabsmedlemmen, någon kommer på den briljanta idén att spränga bort fi. Fram med M21 o karta.
Rakt över Brig TSL anropas brigadens haubitsbataljon ZW:
-ZW,ZW
-ZW, kom
-ZW från BA, eldsignalering ropa, kom.
-Kom
Därefter följer X Y Z, linjemål riktning 1000, eldberedd 600. Allt repeteras utan minsta tvekan.
-ZW inrikta, kom
-Inrikta, kom.
En snabb koll att närskyddsgruppen är tillbaka, därefter:
-ZW från BA, ZW två lag, ELD

Därefter landar (i spelet) 24 st granater i ett område som en fotbollsplan, och fi är bekämpad.

Förtydligande, vi var inte ledande där av BA istför BD och detta är inte direkt standard förfarande men är man på Brigad och man blir överfallen varför inte utnyttja sina resurser.

Så här när jag läser vad jag skrivit så kanske man måste veta lite om art o ledning för att de skall vara kul, men vi hade j***** kul åt det iaf biggrin.gif
perer
Vad är den största skillnaden mellan en stabsassistent och ett stabsbiträde, ngn upplyst person som vet?? dry.gif
Step
Jag kan bara komma på en sak och det är att befattningskoden är olika. Det skiljer i princip på första siffran mellan dem:
LA703 (stabsassistent)
LA800 (stabsbiträde)

Med lite "logiskt" tänkande från min sida så kommer jag på att assistenten med sjuan utbildas som PB och biträdet med åttan utbildas som GB. Detta betyder i sin tur att det är utbildningstiden som skiljer dem åt:

PB 12 månader
GB 10 månader

Detta är vad jag kan komma på när jag försöker redan ut det. Eftersom man inte precis blir något befäl eller för soldater ute i skogen gör det ingen skillnad vilken av dessa man får förutom just själva utbildningstiden (med andra ord, hur länge man får springa runt och koka kaffe innan de sparkar ut en ur försvaret laugh.gif )

Finns säkert något som kan ge en vettigare förklaring här på forumet men detta är min version av det i alla fall smile.gif
Krook
I stort sett har Step rätt.
En stabsassistent ska kunna betros med mer kvalificerade uppgifter än ett stabsbiträde. Jag skriver ska kunna betros för verkligheten överensstämmer inte alltid. Det är upp till soldaten och dennes chef i mångt och mycket.

/Krook
perer
nice, thanx B)
jn3
Step...

Nope det är inte ditt ansvar om tekniken går åt helvete, då är det nån av oss som varit dåliga, och skall lösa det smile.gif
Visst, enklare datorproblem brukar stabsassistenterna lösa, men är ju IS-folket som har hand om it-systemet i övrigt.

Kul erfarenhet.. O ja, finns så många minnen som för alltid kommer vara med en. Och personer.. Slutövningen är en av de man nog har flest minnen från tror jag..

http://jonasn.net/aso05.txt
Där är lite minnen från Slutövningen i år, ASÖ 05.. som jag skrev upp förut smile.gif
Step
QUOTE (jn3 @ Jun 21 2005, 12:38 )
Step...

Nope det är inte ditt ansvar om tekniken går åt helvete, då är det nån av oss som varit dåliga, och skall lösa det smile.gif
Visst, enklare datorproblem brukar stabsassistenterna lösa, men är ju IS-folket som har hand om it-systemet i övrigt.

Kul erfarenhet.. O ja, finns så många minnen som för alltid kommer vara med en. Och personer.. Slutövningen är en av de man nog har flest minnen från tror jag..

http://jonasn.net/aso05.txt
Där är lite minnen från Slutövningen i år, ASÖ 05.. som jag skrev upp förut smile.gif

Nice, har du någon kul berättelse från din lumpartid som du orkar berätta? smile.gif
jn3
Step..

Kul berättelse.. Hmm, ingen speciellt kul som jag kommer på nu..

Men finns vissa grejer som man för evigt kommer att minnas.. Som när jag stod post-in 5 timmar i sträck en iskall december-natt. Normalt stod vi bara en timme i taget, men det strulade sig med postscheman och så skulle vi precis omgruppera då, så fick stå från 22 till 03. Vi stod dubbelpost, så jag stod där de 5 timmarna och den andra posten byttes av som vanligt, så stod och snackade med 5 olika personer de 5 timmarna, var ganska minnesvärt. Lärde känna ett par personer från min pluton ganska ingående då, personer som jag inte hade snackat med knappt alls innan. Det var ganska trevligt, trots den ISKALLA och snöiga decembernatten.
Step
QUOTE (jn3 @ Jun 23 2005, 23:14 )
Step..

Kul berättelse.. Hmm, ingen speciellt kul som jag kommer på nu..

Men finns vissa grejer som man för evigt kommer att minnas.. Som när jag stod post-in 5 timmar i sträck en iskall december-natt. Normalt stod vi bara en timme i taget, men det strulade sig med postscheman och så skulle vi precis omgruppera då, så fick stå från 22 till 03. Vi stod dubbelpost, så jag stod där de 5 timmarna och den andra posten byttes av som vanligt, så stod och snackade med 5 olika personer de 5 timmarna, var ganska minnesvärt. Lärde känna ett par personer från min pluton ganska ingående då, personer som jag inte hade snackat med knappt alls innan. Det var ganska trevligt, trots den ISKALLA och snöiga decembernatten.

Låter givande smile.gif

Undrar bara vad "post-in" är? Står du bara och glor på ett ställe i 5 timmar? Det verkar nästan så då du kunde stå och snacka med andra under tiden... unsure.gif
jn3
Post-in är mer eller mindre att du står inpasserings-vakt, för att skydda området som t.ex. stabsplatsen står grupperad på och så..

Och det är oftast ganska lugnt, inte mycket som händer, så man kan snacka med varandra (även om man egentligen inte ska det smile.gif
Step
Du skrev tidigare att du hade hand om IT-system och var runt i staber...

Hur länge låg du inne?
Vad tycker du om din lumpartid på S1?
Vad gillar du själva utbildningen, var det "givande" eller var det mer att du liksom gjorde sånt som du kanske redan kände till, typ koppla ihop datorer och lite kablar?
Förresten, vilka alternativ hade du när du var och mönstrade?

Ställer många frågor men kul att veta smile.gif
jn3
Vi satte upp stabsplatser som är grupperade ute i skogen, sk. L3-stabsplatser, som byggs upp med hjälp av terrängbilar med stabshytter på.. Och en del stabstält. Mobila stabsplatser helt enkelt.
Jag hade hand om IT-systemen ja, men det hindrar inte mig från att behöva rycka in och stå post-in och närskydd emellanåt. Alla måste ju hjälpa till, och speciellt på vår pluton då vi var grymt underbamanade och inget närskydd hade vi, så det fick vi sköta själv.

På slutövningen satte vi visserligen upp en stabsplats inomhus, det var bra mycket bekvämare smile.gif

Jag låg inne 10 månader. Inte för jag varit på något annat förband men jag tycker att S1 var väldigt bra att göra lumpen på.
Utbildningen jag fick var delvis sånt som jag redan kunde. Men lite nytt också, som de militära kommunikations-system som finns. Men också problemlösning lärde jag mig, speciellt under slutövningen när vi var tvungna att hitta på egna lösningar och kopplingar för att få kommunikationen att fungera.

De alternatov jag hade när jag mönstrade var: 1. Radiolänkman 2. Televapensoldat
Jag ryckte in som radiolänkman på S1.. Och sen efter några veckor så sökte dom folk som var IT-intresserade, så då fick vi göra ett prov och sedan intervju, och så tog dom ut 10 pers som var bäst lämpade till att bli IS-driftledarassistent, och jag blev en av dom. Så då ändrades min tjänst från radiolänkman till Is-driftassistent... Vilket jag gillade, dels fick jag göra något jag var mycket mer intresserad av och något som gav mig mer än en radiolänkman-tjänst skulle gjort.

Där har du lite info iaf smile.gif
jn3
Justja.. hade ett 3:e alternativ när jag mönstrade kom jag på.. Det var telemekaniker på F16.
Step
Ok, låter trevligt...

Men fick du arbeta med stabsassistenter något? Om du fick det, vilket intryck fick du av den befattningen?
jn3
Jo vi hade några stabsassistenter på vår pluton, och det var nog dom man arbetade mest med.. Eftersom både stabsassistenterna och vi (Is-assistenterna) båda jobbade i och med staben.

Vissa av dom gillade inte alls sin tjänst, för dom tyckte att det var för mycket teoretiskt och assistent göra (koka kaffe, plasta kartor, ja assistera staben osv) och för lite "riktig" militär-tjänstgöring. Och sedan var det vissa som gillade det mer också.

Tjänsten som stabsassistent går ju ut på att du ska hjälpa staben, på alla olika sätt. Kan vara lite av varje. Men jag tror att du som stabsassistent får en bra utbildning.
BekAss
QUOTE (PIC @ Jun 6 2005, 17:53 )
Jag gjorde lumpen 04/05 på BrigLedning. Här kommer en ganska kul episod från slutövningen Vinterled.

Jag har oturen att sitta eldpost i stabstältet o klockan är runt 0600. En larmmina går av, och 5 sekunder senare hörs stämman från en av närskyddsgruppcheferna: "ELDSTÄLLNINGAR". Bara nån minut senare hörs de första skottsalvorna o snart är 4 KSP 58 samt ett antal AK5 or igång. Under tiden har plutch kommit in i tältet med en två av de 4 Stabsmedlemmarna (stfPlutC leder striden). Striden dör ut men kommandorop hörs hela tiden, även från en äldre, myndig stämma?? Den senare visar sig vara stridsledaren, han kommer in i stabstältet alldeles svettig med ett stort grin över hela ansiktet: "Det var länge sen man var skytte plutch"
Uppgifter kommer in löpande, en figrupp på 4 man, en nerkämpad, eftersök påbörjad.
plutch har begärt omgruppering men stabsplats är även de utsatta för eldöverfall, av minst en pluton.
Besättningen på BrigadC egna Stri90 river av maskeringen o kastar in de två skyttesoldaterna (BrigC livakter när han är hos oss) och drar iväg till stabsplats för att rädda Översten. Nån förvärming finns inte tid till så vagnen låter mer som en 401  än en 90. Den stabsmedlem som civilt säljer CV90 till Schweitz skakar på huvet men  har ett sånt flin som man får när nått kul händer i stridens hetta
Närskyddsgruppen har tappat bort fi men vet vilket område de är i. In kommer den sista stabsmedlemmen, någon kommer på den briljanta idén att spränga bort fi. Fram med M21 o karta.
Rakt över Brig TSL anropas brigadens haubitsbataljon ZW:
-ZW,ZW
-ZW, kom
-ZW från BA, eldsignalering ropa, kom.
-Kom
Därefter följer X Y Z, linjemål riktning 1000, eldberedd 600. Allt repeteras utan minsta tvekan.
-ZW inrikta, kom
-Inrikta, kom.
En snabb koll att närskyddsgruppen är tillbaka, därefter:
-ZW från BA, ZW två lag, ELD

Därefter landar (i spelet) 24 st granater i ett område som en fotbollsplan, och fi är bekämpad.

Förtydligande, vi var inte ledande där av BA istför BD och detta är inte direkt standard förfarande men är man på Brigad och man blir överfallen varför inte utnyttja sina resurser.

Så här när jag läser vad jag skrivit så kanske man måste veta lite om art o ledning för att de skall vara kul, men vi hade j***** kul åt det iaf  biggrin.gif
*

Hur gick det för eran bekass Zubidat? Jag satt i BEK hytten och fick in rapporter därifron om erat överfall. Sedan vill jag tacka dig lite för att du ger bekassarna lite bra cred även fast ni inte gillade oss till hundra. Skönt att du inte drog alla assarna över en och samma kam ( som de flesta gjorde).

För er andra som inte förstår riktigt va djag menar kan jag säga såhär.
bekassarna och stabsassarna delade logement, gjorde en stabsass något dåligt gick det ut över alla assarna (inkl bek). Gnällde stabsassarna ( som de gjorde ett hundratal gånger) så gick det ut över oss bekassar också.

Fast det fanns ju iofs EN bekass som jag inte vill nämna vid namn, han satt iaf på DIVstaben och skickade en ero på 2 av VÅRA EGNA förband!! bash.gif och att just han gjorde det blev ingen förvånad över.
Nestor
Blev idag inskriven som Stabass.
På Lumpen.nu:s befattningsbeskrivning står det att man jobbar mycket med datorer.
Hur mycket? krävs det förkunskaper?
C DK012
QUOTE (Nestor @ Oct 19 2006, 18:24 ) *
På Lumpen.nu:s befattningsbeskrivning står det att man jobbar mycket med datorer.

Utan att känna till detaljer (om varesig dig eller utbildningen) så vågar jag påstå att det du visat prov på i detta forum de senaste åren nog kan räknas som 'förkunskaper'.

Lycka till!
Yossarian

[rekrytering] Du ska inte söka undass istället?[/rekrytering]
Nestor
QUOTE (Yossarian @ Oct 19 2006, 21:59 ) *

[rekrytering] Du ska inte söka undass istället?[/rekrytering]

Hade tänkt det, men Psykologen ansåg att jag hade för dålig inlärningsförmåga för det...
Formodligen berodde det på att jag missuppfattade en del på Inskrivningsprovet. fick en 5:a eller 6:a på det.

Men om jag nu ska vara aningens gnällig så tycker jag att det återspeglar mina förmågor att tillgogogöra mig teoretisk information MYCKET dåligt...
Mina gymnasiebetyg låg framför henne, 3 G, 5 MVG, resten VG.
Funderar på om jag kanske kan överklaga det, men jag vet inte om det är möjligt.

Och en annan fråga.
Kan jag vara nöjd med att ha blivit preliminärt inskriven som Stabass?
C DK012
QUOTE (Nestor @ Oct 20 2006, 17:58 ) *
Och en annan fråga.

Det kan ju egentligen bara du svara på, men baserat på det jag såg av Stabsassarna under min tid på S1 (och det jag har hört av dem efteråt - trevliga prickar för övrigt) så verkade de ha en ganska varierad och intressant utbildning. Jag vet ju iofs inte vad du förväntar dig att få ut av värnplikten, men om du inte tillhör dem som nödvändigtvis måste bevisa sig för sig själva (och andra) genom att ha det fysiskt och psykiskt jävligt i stora mörka hemskeskogen, så tror jag att även Stabsass kan bjuda på en hel del utmaningar.

Kul att se att du efter en lång tid på forumet slutligen fått din plats i det gröna! smile.gif
Nestor
QUOTE (C DK012 @ Oct 21 2006, 15:35 ) *
QUOTE (Nestor @ Oct 20 2006, 17:58 ) *

Och en annan fråga.

Kul att se att du efter en lång tid på forumet slutligen fått din plats i det gröna! smile.gif

Endå lite "creepy" Malajn.gif

JAg tror att stabass kan vara helt okej.
Men en sak undrar jag över. Staben är ju, av naturliga skäl, ett prioriterat mål att slå ut.
Innebär detta att stabsfolk får utbildning i egenskydd, utöver den stridsutbildning man får under GSU:n?
Eller måste man helt lita till Närskyddet?

Lär man sig vika kaststjärnor av papp Malajn.gif ?
Krook
QUOTE (Nestor @ Oct 24 2006, 18:43 ) *
Endå lite "creepy" Malajn.gif

JAg tror att stabass kan vara helt okej.
Men en sak undrar jag över. Staben är ju, av naturliga skäl, ett prioriterat mål att slå ut.
Innebär detta att stabsfolk får utbildning i egenskydd, utöver den stridsutbildning man får under GSU:n?
Eller måste man helt lita till Närskyddet?
I huvudsak så är det närskydd som står för stabens säkerhet och du som stabsass ser till att rätt åtgärder blir utförda i staben. Dock så kan du få lite mer stridsutbildning än vad du kanske behöver, beroende på vilka befäl du får och hur mycket tid som finns. Förra årets stabsassar krigade loss en del, har jag för mig.

Lär man sig vika kaststjärnor av papp Malajn.gif ?

Aaahh! PAPER CUT, PAPER CUT!!!!!!!

/K
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.