Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Några tips inför skjutning med PSG 90 & KSP?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
DrTrAY
Tjenare igen..

Tänkte även passa på att fråga om några av er har något/ra bra tips när man ska skjuta med PSG90 & KSP..

Ska ut å skjuta med dessa två underbara vapen om några veckor.. Det finns säkert folk här inne som har mer erfarenhet av dessa vapen än jag.. Iaf på PSG90 som är helt nytt för mig..
Ing
QUOTE (DrTrAY @ Apr 14 2005, 19:56 )
Tjenare igen..

Tänkte även passa på att fråga om några av er har något/ra bra tips när man ska skjuta med PSG90 & KSP..

Ska ut å skjuta med dessa två underbara vapen om några veckor.. Det finns säkert folk här inne som har mer erfarenhet av dessa vapen än jag.. Iaf på PSG90 som är helt nytt för mig..

Har du inte gjort något av det tidigare?

*Lyssna på instruktören.

**Lyssna på instruktören.

***Lyssna på instruktören.

Ha skoj. smile.gif
Limpan
Om du fortfarade har snö där du är så kan PSg:ts benstöd sättas i skyddet för kikarsiktet. Hitta en avslappnad skjutställning - tillpassning är A och O. Plugga på innan så du kan din läxa den värdefulla tid du spenderar med vapensystemet.
Kanna
Tänk på SARA som vid allt annat skytte. Som Fk M sa under GSU:n: "Nu ska jag berätta en saga om en liten flicka som heter SARA..."

Ställning
Andning
Riktning
Avfyrning
röjsop
Jag vet inte hur kvalificerad sjutning du kommer att göra, men grundläggande, lysna på dittt befäl först, mig sedan.
prickskyttegevär 90: Ska du sjuta på riktigt långt håll (900-1000m) ska du ha så lite kroppskontakt med vapnet du kan, så din kropps rörelse inte påverkar vapnet. Träna att krama av skottet med fingerspetsen. Försök hålla hela kroppen inklusive handen varm, lite koffein och om du röker/snusar lagom med nikotin, så du inte skakar. Kom ihåg att det är bättre att vara lugn, en hyperkoncentrerad de första gångerna!
KSP: Sjut lågt, var berädd att hålla mot den uppåtgående rekylen.
Sisst men inte minst: Ha roligt!
drmagoo
Du har fått många bra råd...

Det enda jag kan tillföra är: Ta det lungt, särskilt med psg:n.
Ha inte bråttom att få skjuta så många skott som möjligt, ta det lungt i stället.
Se till att lära dig att träffa exakt där du siktar...

Dessutom så gillar inte psg:n att bli varm...
DrTrAY
Tack så mycket för alla dessa toppensvar.. Ser verkligen fram emot helgen då man får panga lite med dessa "små bössor" ..
Panzerfaust
QUOTE (Limpan @ Apr 14 2005, 21:33 )
Om du fortfarade har snö där du är så kan PSg:ts benstöd sättas i skyddet för kikarsiktet. Hitta en avslappnad skjutställning - tillpassning är A och O. Plugga på innan så du kan din läxa den värdefulla tid du spenderar med vapensystemet.

Jag kör alltid med den under benstödet. Övar man in sig på det så förlorar man inte så mycket tid på att kasta under den heller om man har brottom.
Då går det med automatik. Enda nackdelen är att det ger en extra rörelse. Annars kan jag bara se fördelar. Vapnet står stadigare på alla underlag. Sen sliter det mindre på benstödet som är i typ aluminium och slits väldigt lätt.

Ett annat tips (psg) är att inte ändra på vapnets inställningar när du skjuter sämre än serien innan. Det misstaget har jag gjort många gånger. Då är det oftast den mentala biten som behöver tränas upp. Har du en gång skjutit in dig, fått bra träffbild så är det dig det är fel på sen när det går åt h-vete. ;)
På min första kurs så skruvades det på nästan alla vapen fram tills sista skjutningen. Trotts att dom flesta redan skjutit bra vid nåt tillfälle. Men det är väl så, man skyller alltid på tekniken ;)
Krook
Skjut mycket och ofta.
Förutom att det är kul så ger det dig känsla för ditt vapen.

/Krook
fk_urb
PSG
Dra inte tillbaka solskyddet på kikarsiktet så långt att det börjar klämma mot pipan, inte bra för träffbilden.
Håll reda på din ammunition, blanda inte från olika serier, inte bra för träffbilden.
Försök att få rekylen att gå så rakt bakåt i kroppen som möjligt, bra för träffbilden. Och kanske viktigast av allt som redan sagts, SARA!

Ha det så kul!
röjsop
Hur avancerad sjutning är det frågan om? Som gammal prickskytt vet jag att skjutning kan vara en hel vetenskap, allt ifrån ammunitionstemperatur som lufttryck, vind, osäkerhet om avstånd.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.