Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Infanterikanonvagnar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
C 2.a pjäs
Infanterikanonvagn 91 ingick ju i bandpansarvärnskompaniet i Infanteribrigad 77 och i Norrlandsbrigad 85, men på framsidan av en gammal Arménytt ser man hur den "nya" mekaniserade brigaden (MekB10) innehåller just Ikv91. Var det bara ett försök eller? Vill minnas att tidningen är från tidigt 90-tal och då var väl Ikv91 slutlevererade, vilka fordon skulle då i så fall ingå i MekB? Hur var det tänkt att ha Ikv91 organisatoriskt i MekB Ny? Dessutom läste jag i Jane´s reconition handbook att det fanns planer på att uppgradera Ikv91 med en 105mm kanon (L7?), hur gick det med de försöken?

navy2.gif

Infanterikanonvagn 91
Vysotskij
I Armenytt 5/87 (tror jag), temanummer om pansartrupperna, beskrivs mekbat i MekB (en pbat; två mekbat).

Har för mig att man pratade ett strvkomp 101/102 och två pskkomp med vardera 6 ikv och något fler pebbor.

I MekB 90 (beskrivs i temanumret 1992) ingår inga ikv, vad jag minns.

Den som vet får rätta; det här är för att ge magistern ett snabbt svar.
C 2.a pjäs
QUOTE (Vysotskij @ Apr 14 2005, 12:01 )
Den som vet får rätta; det här är för att ge magistern ett snabbt svar.

Då får man tacka!
Fa/Kapten
Som gammal IKV nisse..(gu 85/KadS 86) vill jag minnas att redan då utb P10 bandPV komp eller möjligtvis var det endast en bandPV plut. till dåtidens mekbrig. Så det kan inte ha varit något nytt -91.

Den uppgraderade versionen med 10,5 cm kanon har jag haft nöjet att se "in action" på Tåme skjutfält. Den finns väl på pansarmuseét eller ?
Tanken med den var väl inte i första hand för vår räkning utan en ev. export. ( Indien klickar till i mitt huvud ?). Varför detta försök avbröts kommer jag inte i håg, men har bestämt för mig att "försökspersonalen" då var rätt nöjda med den.
strvkomp
Det fanns även planer på att ta bort hela tornet och ersätta det med en robot 55 TOW. Vet inte om det gjordes några försöksvagnar, men planer fanns iaf.
Maverick
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 14 2005, 10:42 )
Var det bara ett försök eller? Vill minnas att tidningen är från tidigt 90-tal och då var väl Ikv91 slutlevererade, vilka fordon skulle då i så fall ingå i MekB? Hur var det tänkt att ha Ikv91 organisatoriskt i MekB Ny? Dessutom läste jag i Jane´s reconition handbook att det fanns planer på att uppgradera Ikv91 med en 105mm kanon (L7?), hur gick det med de försöken?

navy2.gif

När jag gjorde GU 90/91 så hae vi ett par lektioner om egna förband.
Då nämndes denna mekbrigaden som "en pansarbrigad men vi hade inte tillräckligt med Strv".

HElt enkelt så menade våran lärare att detta var den 12 (eller vad siffran var på den tiden sitter inte med papprena framför mig) Pansarbrigaden men att man av olika skäl hade ersatt Strv med IKV.
En fattigmans pansarbrigad för den som vill smile.gif

Enligt mitt rostiga minne skulle annars org vara MYCKET lik Pansarbrig.

MEn som sagt... jag har inte 100 koll..
wub.gif wub.gif
strvkomp
Några länkar:
1
2
3
4
5

/Strvkomp pansar2.png

Edit hittade TOW-vagnen, PvRbBv91
C 2.a pjäs
Strvkomp: Länkarna var ju bra, där stod ju det mesta. Tack!
Erik_G
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 14 2005, 12:28 )
Strvkomp: Länkarna var ju bra, där stod ju det mesta. Tack!

Ja, där stod en massa jag inte kände till sen tidigare..

The Ikv-99 is a tank destroyer based on the CV-9040 chassis. Instead of the normal turret, the Ikv-99 mounts a larger turret armed with a 120mm Rheinmetall cannon. This vehicle was meant to replace the much older Ikv-91, since that vehicle's 90mm gun lacks the penetration to defeat newer tanks. As production of this vehicle began only in 1997, stocks of this vehicle were never high and it never fully replaced the Ikv-91.

Visste inte att vi hade CV90120 inom FM och inte heller att de fått beteckningen Ikv99 laugh.gif

Ser med viss skepsis på faktauppgifter funna i regler till roll/brädspel biggrin.gif

/E
Darkwand
Våra befäl sa att IKV91 (MekB19 97/97) hadde utgått ur organisationen intressant att den fanns kvar 2001.
Fa/Kapten
The commander can control the gun as well as the gunner, but the commander has no access to the fire control computer, and his shots are at +2 at best.

Ovan stod under länk nr 5.

Tar det som ett personligt angrepp.........jag missade aldrig....(vad jag minns så här efter 18-20 år...) vissel.gif

Dessutom är det ett faktafel...
Erik_G
QUOTE (Fa/Kapten @ Apr 14 2005, 12:54 )
The commander can control the gun as well as the gunner, but the commander has no access to the fire control computer, and his shots are at +2 at best.

Ovan stod under länk nr 5.

Tar det som ett personligt angrepp.........jag missade aldrig....(vad jag minns så här efter 18-20 år...)

Du hade väl helt enkelt tur med tärningarna biggrin.gif

/E
Rickard N
Man får som vc alltså stöd från eldledningsdatorn när man skjuter kanon i ikv91?`
Sweet B)
Fa/Kapten
QUOTE (Rickard N @ Apr 14 2005, 13:49 )
Man får som vc alltså stöd från eldledningsdatorn när man skjuter kanon i ikv91?`
Sweet B)

Ja, som jag minns det iaf. Kanske finns någon färskare än mig som kommer ihåg bättre.

Skytten ställde in alla värden i "kalkylatorn" (temp, vind och fan och hans moster). Som VC var det sedan bara att rikta i mitten, lasermäta och trycka på avtryckaren (samma åtg som skytten).....och vips så var den lede nergjord.....
Hans Engström
Tror mig snarare minnas att MekB10 hade ett strvkomp per bat ersattt med IKV91. Skälet var som sagts brist på strv.

Det finns en del matnyttigt på spelsidan men dom är kassa på fordonsnamn. laugh.gif

Det var inte så att överblivna IKV skulle byggas om, utan nyproducerade vagnar skulle byggas till Lvrbbv701 och Pvrbbv551. Som vi alla vet valdes ett annat och billigare alternativ.

105mm versionen togs mycket riktigt fram som exportvagn, ämnad för Indien. Bofors affären stoppade möjligheten till det.
strvkomp
QUOTE (Rickard N @ Apr 14 2005, 14:49 )
Sweet B)

Vaddå? Får man inte det i 122/121??

F ö tar jag inget personligt ansvar för att spelledarna är kassa!
Rickard N
Från VC-plats får man i 121 inte mycket hjälp från eldledningen. Manuell uppsättning på avstånd, ingen framförhållning. Självklart är pjäsen stabbad så att den hjälpen får man ju, men det är inte eldledningsdatorn.
Vet inte hur det är på 122, men jag tror inte att de har avståndsmätare i sitt peri.
Iofs är det inte apsvårt att träffa ändå, rörlig vagn rörligt mål på 1000 m är inte svårt alls med lite övning. Satte mina pilar som de skulle (lite tur också säkert att de råkade sitta mitt i tornkransen iofs smile.gif)
The Swede
Jag gjorde GU på P10 86-87
Regementet utbildade då en mek-bataljon bestående av:

1 Strvkomp (strv 101)
1 Bandpvkomp (ikv 91)
2 pskkomp (pbv 302)
1 trosskompani
1 stabskompani

Stridsvagnskompaniet bestod av 4 strvplut och 1 pskplut.
Bandpvkompaniet bestod av 4 bandpvplut och 1 bandpvskyttepluton.

Fredsmässigt utbildades 8 kompanier på P10, jösses vad folk det var. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Rickard N
Hur var de fristående strvkomp organiserade? (eller var det bataljoner?)
Fa/Kapten
QUOTE (The Swede @ Apr 14 2005, 20:32 )

Bandpvkompaniet bestod av 4 bandpvplut ocu 1 bandpvskyttepluton.

Fredsmässigt utbildades 8 kompanier på P10, jösses vad folk det var. biggrin.gif

The Swede pansar2.png

Är du helt säker på att Bandpv Komp bestod av 4 bPv plut ?
Jag har något minne av att det var 3 bPv plut + 1 skytte....(dock 4 vagnar i varje pluton...).

Men jag kan vara helt ute och cykla, för det har runnit en del vatten under broarna sedan den tiden... smile.gif
C DK012
Repeterar en fråga jag ställt i en tidigare Ikv91-tråd; är det någon som vet/har en teori kring (vem gillar inte teorier :P ) varför Ikv91 fick tillnamnet "Järven", något som skiljer den från floran av svenskproducerade pansarfordon? Behovet av namn är ju som bekant så stor att man i brist på dem kommer på lämpliga smeknamn (läs: Pebba, Sisu etc).

F.ö. anser jag att vagnen är "the spitting image" av den gamla hederliga NOD-light tank (jajjemän, 9 cm kanon där också) från urupplagan av Command and Conquer. wub.gif
Hans Engström
Då konfirmerades det jag trodde, utmärkt.

(8 kompanier är ju blaha blaha. Min käre far har sett I21 utbilda 2 skyttebataljoner samtidigt, och vid vissa tillfällen har ju regemntena helt fyllts när det varit övning på fördelningsnivå).

Fristående strvkomp finns ju inte, men det fanns strvkomp på fördelningsnivå som inte ingick i bataljoner.

Fördstrvkomp 101 hade Stabsto, Trto, Resplut, 4 Strvplut (med 3 101 i varje) och Pskplut (som dock åkte i Ltgb 3 t).

Stridsvagnskompani 102/302 såg ungefär likadan ut fast hade Pbv 302 istället för Ltgb (dock endast 3 stycken på pskplut, inga på stab eller dyl.).

Intressant att notera är att Fördstrvkomp saknade Bgbv blink.gif

Strvbat ÖN är ju formellt lite halvtfristående, fast oftast löd dom ju under Brigadchefen i vart fall.
C 2.a pjäs
QUOTE (Hans Engström @ Apr 15 2005, 00:21 )
(8 kompanier är ju blaha blaha. Min käre far har sett I21 utbilda 2 skyttebataljoner samtidigt, och vid vissa tillfällen har ju regemntena helt fyllts när det varit övning på fördelningsnivå).

Även enligt min pappa så var det svårt bättre för, när I12 hade både GU-bat och rep-bat uppställda på kaserngården så gick hela dagen innan sista trosskompaniet hade cyklat iväg...
lanrezac
QUOTE (Fa/Kapten @ Apr 14 2005, 21:01 )
QUOTE (The Swede @ Apr 14 2005, 20:32 )

Bandpvkompaniet bestod av 4 bandpvplut ocu 1 bandpvskyttepluton.

Fredsmässigt utbildades 8 kompanier på P10, jösses vad folk det  var. biggrin.gif

The Swede pansar2.png

Jag har något minne av att det var 3 bPv plut + 1 skytte....(dock 4 vagnar i varje pluton...).

Men jag kan vara helt ute och cykla, för det har runnit en del vatten under broarna sedan den tiden... smile.gif

Enligt AH1:IB 77 (1991) var det tre plutoner a fyra vagnar. sen fanns Bandpvskplut, Resto och Stabsto
Fa/Kapten
En parantes i sammanhanget....

Då jag gick Kad S 1986 berättade kollegan, som var BandPV skytteplutchef på P10 Mekbrig utbåret 85, att deras transportmedel var buss.. (blev ju snabbt omdöpt till buss skytte... B) ). Anledningen var något om att det ej var bestämt vilken typ av fordon de skulle ha alternativt att det de skulle ha inte fanns tillgängligt det utbildningsåret. Detta hade vi omåttligt roligt åt.....

Någon som vet vad deras ord. transportmedel skulle vara?
(BandPv skytte i NB85 hade bv206)
Rickard N
På 80-talet åkte man väl fortfarande bakpansar laugh.gif

Hm, är inte ett kompani som inte ingår i en bataljon fristående?
Danne
QUOTE (Rickard N @ Apr 15 2005, 09:44 )

Sådärja, ingen tvekan om att du låg på Oppunda inte laugh.gif ;)

*Hört mycket intressant från det kompaniet över radion och face to face*
Fa/Kapten
QUOTE (Rickard N @ Apr 15 2005, 08:44 )
På 80-talet åkte man väl fortfarande bakpansar laugh.gif

Absolut..
Halt, vänster, bakåt.......ooppss var visst ett ton snö på tallen vi just backade på....
-Har ni det bra där bak grabbar.... dribble.gif
Rickard N
QUOTE (Danne @ Apr 15 2005, 09:54 )
QUOTE (Rickard N @ Apr 15 2005, 09:44 )

Sådärja, ingen tvekan om att du låg på Oppunda inte laugh.gif ;)

*Hört mycket intressant från det kompaniet över radion och face to face*

Låg aldrig på Oppunda faktiskt smile.gif
Blev skyfflad till Stridsskola Syd i samband med förbandsskedet. När var du på fortet?
(F.ö. är det oftast Liv som hörs på radio)
CBRN-fåne
QUOTE (Rickard N @ Apr 14 2005, 13:49 )
Sweet  B)

Som VC sköt man bara med streckplattan, både avstånd och framförhållning.
Streckplattan var ett härke att jobba med då den hade uppsättning för
ksp, spräng och pansarspräng i samma platta. Normalförfarandet var
att VC letade mål med den servoförsedda obs-huven. Sida reglerades
med ett roterbart handtag vid högerhanden och höjd med en liten ratt
på obshuven. Om obshuven var aktiverad så höll den sig stabil även om
skytten vred på tornet. När ett mål var funnet tröck VC på ens-knappen
varvid tornet ställde in sig i höjd och sida så att skyttens sikte blev
centrerat på målet. Skytten mätte, valde am på vapenväljaren så
att ballistikdatorn kunde göra en uppsättning. Skytten fick i vänstra
okularet två avstånd och kunde välja mellan dessa.

När vagnchefen ska skjuta så måste han först centrera obshuven
med streckplattan. VC:s manöverhandtag ser ut lite som en joystick
och sitter bakom manöverhandtaget till obshuven vid höger hand.
Mätt eller bedömt avstånd används och så tar man uppsättning
med gissad vind, sidlutning mm. VC har företräde framför skytten.
Ksp/kanon väljs med en vippa på handtaget.

Jag låg som VC på 6:e BPV på P10 90-91 (INFSS sista halvåret).
6:e var den så kallade test- och förevisningsplutonen så vi fick
skjuta väldigt mycket. Min skytt, Hamnäs, sköt säkert över 200
fullbumpor och jag som VC har nog skjutit över 50 från VC-platsen.
Efter ett tag så låg nog träffprocenten från skyttplats på 95% och
från VC på 60% för första skottet.
Fa/Kapten
Då läxar jag genast upp mig själv för mitt jävulskt klena minne....... banghead.gif

(...undrar..var det inte tanken med överinlärning....att man skulle minnas saker och ting under en lång tid....??? )

VC Bpv I19/P5 -85
Hans Engström
Bandpvsk på Bandpvkomp enligt AH1

Nbandpvkomp- 3 grupper med varsin Bv 206

Bandpv (IB77)- 3 grupper med varsin Tgb 30
Vysotskij
Jag föreställer mig att bandpv i regel underställdes (n)skbat. Vad var poängen med att ha organisatoriskt ingående plastskytte?
Jeppe
Hade en modifierad IKV 91 kunnat fungerat lika bra som en PBV 401 på dess användingsområden?

/Jesper som inte har en aning men tycker IKV 91 är en intressant vagn.
Larsleo
QUOTE (Jeppe @ Apr 15 2005, 16:46 )
Hade en modifierad IKV 91 kunnat fungerat lika bra som en PBV 401 på dess användingsområden?

njae...itanke på att ikv91 inte hade nått stridsutrymme så skulle den nog inte kunna fylla pbv401 roll...

(är det bara jag som vill kalla den MT- LB istället?)
strvkomp
Vaddå, MuppTrupp-LättBekämpad... :P

Rickard N:
Nu måste jag tänka. 7.gif
Det finns väl bara EN laserenhet på strv122(en lasernyckel iaf), det innebär ju att VC genom sitt peri mäter genom skyttens optik(inte riktigt, men ni fattar). Så om en VC ska skjuta så måste det väl gå till så här: VCprio - ensar in målet - skytten anmäler kontakt mäter laser och skjuter själv, alt VC mäter laser och skjuter.(Dock skjuter väl VC i princip enbart på stillastående alt väldigt långsamma mål då han inte har ngn dynamisk framförhållning på sin joystick(och varför har han inte det??)).

Får VC-peri då inte hjälp av skyttens kalkylator, är det bara sikteslinjen som VC kan ensa in?

Nu har jag nästan dribblat bort mig själv, men förstår du hur jag menar?
Rickard N
Check, om VC vill mäta laser måste han ta över skyttens sikte och spegla in det.
Det tar lång tid. Om VC skall skjuta så är det höftskott som gäller. Alltså,
VC: nytt mål, jag skjuter själv. Vc ensar skjuter stridssikte och tar manuell framförhållning.

Man kan mäta laser om man speglar in skyttens sikte, då får man med sig det värdet, dock får man ingen framförhållning.

Jag anser att jag kan skjuta på hyffsat snabbgående fordon men manuell framförhållning.
(ödmjukt eller hur smile.gif)
strvkomp
Ja, kan man sina skjutregler och lasermätregler väl så kan man i princip få skott på allt. Sen så gäller det att välutvecklade tummuskler som VC. ;)

Men om jag förstått det rätt nu:

*VC skjuter utan att mäta laser så "höftar" man iväg skottet. Alltså man skjuter enbart efter lasermätplattan. Vad är det för stridssikte på VC PERI?

*VC skjuter och mäter laser, då tar "han över" skyttens sikte och får således även kalkylatorns inställninigar till hjälp?
Erik_G

Man skulle ju kunna gjort en mer högbyggd Ikv91 med motorn i fronten, kanske lite kortare, sen sätta på en 20mm akan i en vapenhuv. Den hade kunnat de ut ungefär så här:

Jag snickrade lite i photoshop å fick fram ovanstående...

:P

Förövrigt hade väl Ikv 91 stridsutrymme, för nånstans satt väl skytt, laddare och vagnschef. eller? biggrin.gif

/E
Rickard N
QUOTE (strvkomp @ Apr 15 2005, 19:13 )
Ja, kan man sina skjutregler och lasermätregler väl så kan man i princip få skott på allt. Sen så gäller det att välutvecklade tummuskler som VC. ;)

Men om jag förstått det rätt nu:

*VC skjuter utan att mäta laser så "höftar" man iväg skottet. Alltså man skjuter enbart efter lasermätplattan. Vad är det för stridssikte på VC PERI?

*VC skjuter och mäter laser, då tar "han över" skyttens sikte och får således även kalkylatorns inställninigar till hjälp?

Stridssikte går att ställa in (på 121:an iaf, men jag har för mig att den lådan ser likadan ut på 122) mellan 800 och 1600 eller något sånt, med 100-steg

I övrigt är det rikigt, det du kallar lasermätplattan är siktesbilden (skyttens ser ut ungefär som min avatar, chefens lite annorlunda) eller streckplatta (tror jag att vi kallade den). Höfta är inte riktigt sanning heller eftersom man kan använda denna för framförhållning, det borde ni tränat på i reservförfarande.

När man mäter laser genom att ta över skyttens sikte får man kalkylatorvärden förutom framförhållning (oändligt ont om framförhållningsknappar på vcriktdon).
Fa/Kapten
QUOTE (Vysotskij @ Apr 15 2005, 16:41 )
Jag föreställer mig att bandpv i regel underställdes (n)skbat. Vad var poängen med att ha organisatoriskt ingående plastskytte?

Du har antagligen helt rätt.

Under de övningar jag hann med under mina år i NB85 fick vi i huvudsak två uppgifter. Den ena var att underställas en Norrlandsskyttebataljon och den andra var att försvara brigadstabsplatsen. I första fallet var det ofta rena PV uppgifter alternativt fungera som ett extra understöd i anfallen.

Vårt "plastskytte" "tog terräng" (så var det på den tiden... ;) ) när bPv komp själv skulle anfalla,...(dock var detta under min tid inte särskilt vanligt..) alternativt styckade man upp skytte plutonen och underställde en grupp till varje bPv plut. I huvudsak fungerade dom då som "närskydd".

( det roliga med att försvara brig.stabsplatsen var ofta när man skulle därifrån....på någe vis lyckades man alltid rulla upp hela brigadens trådsamband i bandaggregatet när man rullade ur est..... dribble.gif )
Sytare
QUOTE (Erik_G @ Apr 15 2005, 19:25 )

Man skulle ju kunna gjort en mer högbyggd Ikv91 med motorn i fronten, kanske lite kortare, sen sätta på en 20mm akan i en vapenhuv. Den hade kunnat de ut ungefär så här:

Jag snickrade lite i photoshop å fick fram ovanstående...

:P

Förövrigt hade väl Ikv 91 stridsutrymme, för nånstans satt väl skytt, laddare och vagnschef. eller? biggrin.gif

/E

Mycket skickligt Erik_G, mycket skickligt...
Har för mig att jag läst någonstans att PBV302 och IKV 91 hade en del gemensama komponenter. Har för mig att det stod i den här lilla kioskpocketboken man hittar på bibblan "Moderna Pansarfordon"...
The Swede
QUOTE (Fa/Kapten @ Apr 14 2005, 22:01 )

Nä, helt säker är jag inte. Det var ju ändå några år sedan.
Jag tror dock att det var fyra plutoner.

Vad gäller bandpv-skytte så åkte dom tgb 21 när dom inte åkte bakpansar.

The Swede pansar2.png
strvkomp
QUOTE (Rickard N @ Apr 15 2005, 19:54 )
Stridssikte går att ställa in (på 121:an iaf, men jag har för mig att den lådan ser likadan ut på 122) mellan 800 och 1600 eller något sånt, med 100-steg

I övrigt är det rikigt, det du kallar lasermätplattan är siktesbilden (skyttens ser ut ungefär som min avatar, chefens lite annorlunda) eller streckplatta (tror jag att vi kallade den). Höfta är inte riktigt sanning heller eftersom man kan använda denna för framförhållning, det borde ni tränat på i reservförfarande.

När man mäter laser genom att ta över skyttens sikte får man kalkylatorvärden förutom framförhållning (oändligt ont om framförhållningsknappar på vcriktdon).

Ja jusste nu kommer jag ihåg. Det var mitt minne som svek. Dosan som det står invisning PERI på, inte sant?

Lasermätplattan som det heter ser exkat ut som din avatar. På VC PERI är det även klockslag angivna. Det lilla korset ned till höger är till för tekniker. När VC tittar på sitt eget IR är det en rektangels hörn markeringar och ett kors.
Och jag menade inte höfta i dess rätta bemärkelse, dåligt ordval, my bad! Och ja det övade vi på.

VC optiskt sikte.

Skyttens sikte sett genom VC monitor

VC IR

//Strvkomp
CBRN-fåne
QUOTE (The Swede @ Apr 15 2005, 19:46 )
QUOTE (Fa/Kapten @ Apr 14 2005, 22:01 )

Nä, helt säker är jag inte. Det var ju ändå några år sedan.
Jag tror dock att det var fyra plutoner.

Vad gäller bandpv-skytte så åkte dom tgb 21 när dom inte åkte bakpansar.

The Swede pansar2.png

Det var lite skillnad mellan BPV-komp inom MekBrig och IBrig. Komp i IBrig var
3 plut med fyra vagnar i varje plus en plut BPV-skytte, reservtropp på
två vagnar, rep-tropp och stabsgrupp. I MekB fanns det fyra plut
med tre vagnar i varje. I övrigt var det samma. MekB var en läskig hybrid som
aldrig borde ha lämnat Högkvarteret.

Nu hamnade jag på
infanterisidan trots GU på P10 så jag kan bara tala om vad som hände där.
BPV-kompaniet splittrades i princip alltid upp i plutoner som underställdes
Bataljonchef som oftast skickade oss vidare till en kompch någonstans som
inte hade en aning om vad han skulle göra med oss. Betänk att varje
vagn ansågs ha samma eldkraft och slagstyrka som ett helt kompani
buskpissare. Reptroppen fick flänga ganska rejält över ytan för att
serva ett kompani utspritt på en hel brigad.
frobbo
I NB77, var IKV-kompani91, en pansarreserv (och det var ett kompani - på brigaden. )Funktionen var flankskydd, försvar mot luftlandsättning, fördröjningsstrid. Plutonen tog stridsställningar åt IKV-91, gjorde fältabeten för framkomlighet och fördröjning, transporten var: taktisk; på bakpansaret. Det var så jag fick hemorojjder. Eller så Tgb 30; det var så ... ja... Feåga gärna vidare...
Hans Engström
NB77? Du menar IB77 väl?

3 plutoner med 4 vagnar på NB85 och IB77.

Ett vanligt användnings område på 90 talets början var bildande av Brigadstridsgrupp med en Nskbat, Nbandpvkomp, Npvkomp, ett batteri ur Nhaubbat, ett Lnuhkomp och Lningkomp. Plus brigresurser för ledning (oftast chefsomgång och lite ledningsvagnar).

Instämmer helt i att Mekbrig var ett dåligt beslut (fast inte fullt lika vedervärdigt somIB77). Pansarresurser borde alltid ha organiserats enligt Pbrig med endast utrustning som särskiljande faktor.
Jelzin
Lite OT, men på tal om om Järven såg jag en IKV 91 med smeknamnet "Jaguar" ståendes undangömnd och lite småsunkig på baksidan av S1:s motorområde. Funderade mest bara på vad den gjorde där, om någon vet?

Btw, alla gamla vagnar är tydligen inte skrotade, men finns det fler kvar?

// Jelzin
106
Törs man gissa på att den används som bärgningsobjekt eller liknande? Även LG hade minst en Ikv91 stående under skärmtak 2002.

edit: Dessutom finns ju ett gäng museivagnar, I19 har väl en rullande och på Kvarn står det en vid infarten som "gate guard".
Inf
Bandpvskytte har även åkt pb 4 pass dvs volvo 240 när de inte åkt bakpansar! Jojomän, inget dåligt alternativ. *Host*

Visst hade IB 77 sina brister, den mest uppenbara var givetvis den närmast totala bristen på splitterskydd. Men kom samtidigt ihåg att detta var något man i princip delade med samtliga övriga svenska förband. Det fanns inte mycket splitterskydd i NB 85, lokalförsvaret eller för den delen i flygvapnet. Inte ens pansarbrigaderna hade splitterskydd för nästan något annat än de direkt stridande enheterna. Bitvis var det en annan tid med något andra krav än dagens, bitvis var det vanlig dumsnålhet kombinerat med den allt överskyggande önskan att behålla en stor arme.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.