A2Keltainen
Apr 13 2005, 22:23
Som en del kanske har uppmärksammat, så har svenska försvaret börjat använda sig av Krav Maga för handgemäng. Tyvärr så saknar det systemet de RIKTIGT användbara tricken för att förinta motståndaren. För att hjälpa mina svenska bröder, så kommer här lite bilder som illustrerar vilka saker som faktiskt fungerar på riktigt i skarp strid (till skillnad från Krav Maga-mesteknikerna som bara fungerar på film). Skåda och lär!

Norrmän:
http://83.227.192.52/soldf/pictures/ninja/norway_kick.jpgDen bilden fanns ett tag utlagd som huvudsaklig dekoration på en av huvudsidorna på mil.no (jag vill minnas att den var huvudsidan för värnplikt).

Sydkoreaner:
http://83.227.192.52/soldf/pictures/ninja/rok_kick.jpgRyssar:
http://83.227.192.52/soldf/pictures/ninja/russia_vdv1.jpghttp://83.227.192.52/soldf/pictures/ninja/russia_vdv2.jpg
Steken
Apr 13 2005, 22:35
Hehe, ja det där ser ut att fungera, är ruggigt imponerad av norrmannen, höjden o striktheten i hans spark e fenomenal.
Petter
Apr 13 2005, 22:36
Så där kan vem som helst göra
strvkomp
Apr 13 2005, 22:59
Show us!
trinity
Apr 14 2005, 02:35
rena rama Cirkusartisterna
söderman
Apr 14 2005, 05:56
Har du inga bilder på hur en batong skall användas. Det kändes väldigt löjligt när jag fick lära mig sådant i lumpen
Sljivovica
Apr 14 2005, 06:59
Spetsnosarna fuskar ju lite juh..
(Det verkar lite klent att ha madrasser
vid landningsplatsen..) :P
Rune Frunkh
Apr 14 2005, 07:16
QUOTE (Sljivovica @ Apr 14 2005, 06:59 )
Spetsnosarna fuskar ju lite juh..
(Det verkar lite klent att ha madrasser
vid landningsplatsen..) :P
Du har missbedömt det p.g.a. perspektivet i bilden: Han skall naturligtvis landa på den "spanska ryttaren" med taggtråd. :P
Sljivovica
Apr 14 2005, 07:26
No shit..!?
Doggydriver
Apr 14 2005, 11:27
Hmm - tyckte det jag också... Varför fick vi inte hoppa/flyga/sparka/kasta yxa mera i lumpen???? ;)
Allvarligt talat - kom aldrig dit under mitt karatande - men den norska sparken ser som sagt - strikt - ut. Stilrent. Men att ha den på mil.no?
C 2.a pjäs
Apr 14 2005, 12:09
Förlåt en pjäsapa, men varför inte använda en
så´n här eller i brist på annat en
så´n här? Oddsen för att både soldaterna saknar vapen eller har skjutit slut samtidigt är väl...försvinnande liten? Eller?
Jesper86
Apr 14 2005, 12:40
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 14 2005, 12:09 )
så´n här eller i brist på annat en
så´n här? Oddsen för att både soldaterna saknar vapen eller har skjutit slut samtidigt är väl...försvinnande liten? Eller?
Kollar du aldrig på film?? Rambo trilogin, Universal Soldier, Commando också vidare.
Bilderna visar tekniker som känns måttligt realistiska för militär personal med stridsutrustning. Men man ska väl inte hetsa upp sig för det är ju uppvisningsbilder och sådana ska väl vara lite spektakulära. Jag får väl erkänna att norrmannens spark är fin även om det inte är någon rekommenderad teknik i verkligheten.
C 2.a pjäs: Jag tror inte det är så osannolikt att hamna i en situation där du har nytta av handgemängskunskaper. Det behöver inte bara röra de två typsituationer som du nämner utan kunskaperna kan komma till användning vid en hel rad andra situationer. Dessutom som tror jag att soldater som får möjlighet att träna någon form av handgemäng får lite bättre självförtroende. Hur som helst så verkar många länder med stor stridserfarenhet dra slutsatsen att det finns tillräckligt mycket som talar för handgemängsutbildning.
A2Keltainen
Apr 14 2005, 12:54
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 14 2005, 13:09 )
så´n här You make baby Bruce Lee cry!
C 2.a pjäs
Apr 14 2005, 13:46
QUOTE (Haegg @ Apr 14 2005, 12:50 )
C 2.a pjäs: Jag tror inte det är så osannolikt att hamna i en situation där du har nytta av handgemängskunskaper. Det behöver inte bara röra de två typsituationer som du nämner utan kunskaperna kan komma till användning vid en hel rad andra situationer. Dessutom som tror jag att soldater som får möjlighet att träna någon form av handgemäng får lite bättre självförtroende. Hur som helst så verkar många länder med stor stridserfarenhet dra slutsatsen att det finns tillräckligt mycket som talar för handgemängsutbildning.
Det var ett vettigt resonemang, jag köper det rakt av! Bra förklaring!
LeadHead
Apr 14 2005, 13:58
Dock tror jag att träning i handgemäng bör genomföras i den stridsutrustning man förväntas bära i verkligheten samt inriktas på användning av den egna kroppen samt det personliga eldhandvapnet som tillhygge. Hur ofta har man något annat än ehv lätt tillgängligt? Spaden måste ju vecklas ut och skruvas till innan den är användbar...
NisseNord
Apr 14 2005, 14:20
QUOTE (LeadHead @ Apr 14 2005, 14:58 )
Dock tror jag att träning i handgemäng bör genomföras i den stridsutrustning man förväntas bära i verkligheten samt inriktas på användning av den egna kroppen samt det personliga eldhandvapnet som tillhygge. Hur ofta har man något annat än ehv lätt tillgängligt? Spaden måste ju vecklas ut och skruvas till innan den är användbar...
Detta kanske är träning för situationer när man inte har den utrustningen, man kanske ha blivit tillfångatagen och lyckats fly. Då är det väll bra att man ha tränat handgemäng utan ak, spade eller dyligt.
Magnus
Apr 14 2005, 14:20
Undrar vad SäkI hade sagt om "det ryska hoppet".
"-Ok gris-Karlsson, först tar du sats och springer med yxan i högsta hugg, sedan kastar du dig med huvudet före över taggtråden. När du är upp och ner kastar du yxan mot helfiguren. Tänk på att inte träffa fotografen som står bredvid".
"-Ja fänrik..."
superapan
Apr 14 2005, 17:57
QUOTE (Magnus @ Apr 14 2005, 14:20 )
Undrar vad SäkI hade sagt om "det ryska hoppet".
"-Ok gris-Karlsson, först tar du sats och springer med yxan i högsta hugg, sedan kastar du dig med huvudet före över taggtråden. När du är upp och ner kastar du yxan mot helfiguren. Tänk på att inte träffa fotografen som står bredvid".
"-Ja fänrik..."
Haha, helt underbart
Nestor
Apr 14 2005, 18:09
Bekräftar vad jag haft på känn.
Dagens stridstekniker utvecklas inte med tanke på funktionalitet upna på att det skall vara coolt när man skall impa på andra nationers soldater...
Fina bilder!, tyvärr så pysslar inte vi med sådant när vi tränar KM (militäriskinr.).
Jag kan inte förstå ditt resonemang Hendrix?
"Dagens stridstekniker utvecklas inte med tanke på funktionalitet upna på att det skall vara coolt när man skall impa på andra nationers soldater"
Krav Maga är uppbyggt på funktionalitet, efter verkligheten. Inga namn, inga kater, "lätta" och effektiva tekniker som man nöter in. Snabbhet, attacker, inga "sega" nedtagningar det är väldigt bra system. Som också fungerar i verkligheten.
En annan fördel med KM, är att utbudet är väldigt stort på tekniker dvs. skydd mot:
yxa, kniv, batong, slagträ, flaskor/spettsiga föremål, hund, stryptag fram/bak, dubbelnelson, halvnelson, överfall fam/bak, polisgrepp mm..
Självklart finns det saker inom KM systemet som man kan ifrågasätta bla skydd mot handgranat, där man skall avväpna (dvs ta hgr) person X, armbåga, knäa, så X ligger helst medvetslös på marken (vid avväpningen, har X tagit ur sprinten ur hgr). Sedan lägga handgranaten under X, stämpla med hård spark i ryggen på person X. Därefter avlägsna sig snabbt. Tid för detta 3s :P (något krånglig beksrivning, gjorde så gott jag kunde

) Detta skall alltså gå väldigt fort...
Nestor
Apr 14 2005, 19:08
QUOTE (WaLen @ Apr 14 2005, 18:49 )
Fina bilder!, tyvärr så pysslar inte vi med sådant när vi tränar KM (militäriskinr.).
Jag kan inte förstå ditt resonemang Hendrix?
"Dagens stridstekniker utvecklas inte med tanke på funktionalitet upna på att det skall vara coolt när man skall impa på andra nationers soldater"
Krav Maga är uppbyggt på funktionalitet, efter verkligheten. Inga namn, inga kater, "lätta" och effektiva tekniker som man nöter in. Snabbhet, attacker, inga "sega" nedtagningar det är väldigt bra system. Som också fungerar i verkligheten.
En annan fördel med KM, är att utbudet är väldigt stort på tekniker dvs. skydd mot:
yxa, kniv, batong, slagträ, flaskor/spettsiga föremål, hund, stryptag fram/bak, dubbelnelson, halvnelson, överfall fam/bak, polisgrepp mm..
Självklart finns det saker inom KM systemet som man kan ifrågasätta bla skydd mot handgranat, där man skall avväpna (dvs ta hgr) person X, armbåga, knäa, så X ligger helst medvetslös på marken (vid avväpningen, har X tagit ur sprinten ur hgr). Sedan lägga handgranaten under X, stämpla med hård spark i ryggen på person X. Därefter avlägsna sig snabbt. Tid för detta 3s :P (något krånglig beksrivning, gjorde så gott jag kunde

Say after me I R O N I
Vad är det för fel på 9mm och tvärstop innan man hinner röra personen ifråga?

EDIT, den norska soldaten skulle få det jobbigt med kryckorna om han träffade någon. ;)
Okej, Hendrix... Hade lite svårt att förstå din ironi. Tyckte till en grad att det fanns en
smula allvarlighet i ditt inlägg.
jake the snake
Apr 14 2005, 20:25
QUOTE (WaLen @ Apr 14 2005, 19:49 )

Varför skall vi ifrågasätta försvaret mot handgranat som finns i KM? Funkar det inte?
Jag vet inte hur dina handgranater fungerar, men de flesta andra fungerar som så att först när säkringsbygeln separerar från kroppen så tänds fördröjningssatsen. Det kvittar alltså om sprinten är ur så länge bygeln sitter kvar.
Och det gör den under hela avväpningen. Målet är att ta kontroll över granaten samtidigt som man sänker motståndaren med lämpligt våld. Om man upptäcker att tändsatsen tänder så är nödåtgärden att stoppa den under motståndaren, men det är alltså inte meningen från början.
Edit: Vad finns det mer för saker man kan ifrågasätta?
superapan
Apr 14 2005, 21:10
Observerade just en sak med första bilden:
Kommer inte norsken bryta fotleden (motsv)?
QUOTE (superapan @ Apr 14 2005, 22:10 )
Observerade just en sak med första bilden:
Kommer inte norsken bryta fotleden (motsv)?
Verkar redan vara gjort.
Kanske att han hoppar iväg för att få hjälp med den?
QUOTE (jake the snake @ Apr 14 2005, 20:25 )
Varför skall vi ifrågasätta försvaret mot handgranat som finns i KM? Funkar det inte?
Jag vet inte hur dina handgranater fungerar, men de flesta andra fungerar som så att först när säkringsbygeln separerar från kroppen så tänds fördröjningssatsen. Det kvittar alltså om sprinten är ur så länge bygeln sitter kvar.
Och det gör den under hela avväpningen. Målet är att ta kontroll över granaten samtidigt som man sänker motståndaren med lämpligt våld. Om man upptäcker att tändsatsen tänder så är nödåtgärden att stoppa den under motståndaren, men det är alltså inte meningen från början.
Edit: Vad finns det mer för saker man kan ifrågasätta?
Visst fungerar det, men måste vara *extremt* snabb, frågan är vem som klarar att göra allt detta på ca 3s?. Jag är ingen sprängämnesexpert, men denna process skall alltså ske före detonation, bygeln är av+sprinten ur. Den skall alltså detonera. (min förklaring var är inte direkt av världsklass)
Andra tekniker som jag anser kan ifrågasättas är en del avväpningsvarianter vid försvar mot kniv, dem är inte dåliga men väldigt svåra att lyckas med (risken att misslyckas är för stor). Men det här är mina åsikter, och jag är ingen expert... värt att notera.
jake the snake
Apr 14 2005, 21:43
QUOTE (WaLen @ Apr 14 2005, 22:38 )
Visst fungerar det, men måste vara *extremt* snabb, frågan är vem som klarar att göra allt detta på ca 3s?. Jag är ingen sprängämnesexpert, men denna process skall alltså ske före detonation. (min förklaring ovan är inte direkt av världsklass)
Andra tekniker som jag anser kan ifrågasättas är en del avväpningsvarianter vid försvar mot kniv, dem är inte dåliga men väldigt svåra att lyckas med (risken att misslyckas är för stor). Men det här är mina åsikter, och jag är ingen expert... värt att notera.
Om du läser det jag skrev igen så kommer du att förstå att man inte behöver vara extremt snabb. Om man försöker göra det snabbt så är det större sannolikhet att man misslyckas. Det kvittar alltså om sprinten är dragen, granaten kommer inte att explodera för det.
Vilka avväpningsvarianter tycker du är dåliga? Är det själva avväpningen eller försvaret mot knivattack du menar?
Vilken klubb tränar du i? Tränar ni mycket "militärisk" inriktning?
Det finns tekniker där man skall greppa direkt, dvs vapen armen. Jag föredrar att skölda med armen därefter grepp.
Vi har en instruktör inom vår Ju-Jutsu förening. Vi tränar en blandning av polisiär, civil och militärisk inriktning. Dem flesta tekniker inom den militära systemet så är det väldigt lite avväpning, dvs kniven förs in i njurarna, alt övrigt ställe på kroppen. Den delen utbildas vi inte på, utan vi kör avväpning.
Vi använder KM som komplement till vår Sport Ju-Jutsu, för att få en bred lärdom inom kamp och självförsvar. Ju-jutsuns kniv försvar kan man ifrågasätta, det är för mycket nertagningar, vrida och vända. Sånt som man inte har tid med om det är fler än en som attackerar. KM är snabbt effektivt, rakt på.
Inom den närmsta framtiden kommer den militära delen att avvecklas helt (inom vår förening), budo förbundet är inte så positivt inställda till teknikerna. (de är för brutala anser dem)
Så då kommer vi övergå helt till polisiär. Att tillägga, dem militäriska teknikerna som vi utbildas på är framförallt försvar mot kniv, yxa, slagträ alt vasst föremål. Dvs inga tekniker med AK4-5, knivtekniker etc
edit: Tillägg
Nestor
Apr 14 2005, 22:03
Fick dessa bilder av en vars brorsas svågrers sysslings pappas mosters pojk är med i SSG.
Anledningen till att de är klädda i svarta kläder är för att alla andra livvakter har det. Brillorna är endast till för syns skull
Bilderna kommer från en av deras övningar i livvaktstjänst
Bild 1Bild 2Bild 3Bild 4*Lessen om jag bröt någon oskriven regel, men jag kunde bara inte låta bli...*
Amfibieslusken
Apr 14 2005, 22:09
QUOTE (WaLen @ Apr 14 2005, 22:02 )
Det finns tekniker där man skall greppa direkt, dvs vapen armen. Jag föredrar att skölda med armen därefter grepp.
Du behöver inte greppa arm eller motsvarande direkt om du inte lyckas första gången, fortsätt blockera attackerna och kontra om och om igen tills du får tag i knivarmen och kan fullfölja. I en riktig situation är det ganska osannolikt att du egentligen behöver greppa armen. Är det en normal människa utan påverkan av alkohol eller droger så kommer han/hon släppa kniven efter första slaget över näsan.
jake the snake
Apr 14 2005, 22:13
QUOTE (WaLen @ Apr 14 2005, 23:02 )
.
.
.
.
.
.
Inom den framtiden kommer den militära delen att avvecklas helt, budo förbundet är inte så positivt inställda till teknikerna. (de är för brutala)
Du föredrar att skölda med armen och därefter grepp.....
De som har uppfunnit och fortfarande dagligen utvecklar Krav Maga är en samling MYCKET rutinerade herrar, med både praktisk och vetenskaplig bakgrund. De tekniker som finns i systemet finns där av en anledning. Om en teknik föreskriver att man skall fånga armen direkt, (vilket inte många tekniker gör) så är det för att personer med mer rutin och erfarenhet än vad det här forumet kan prestera tillsammans har kommit fram till att det är den bästa lösningen. Personligen försöker jag att vara så ödmjuk jag kan inför den vetskapen, även om någon teknik känns konstig i början. Du kanske borde lägga ner jijutsin och köra Krav Maga på heltid istället, jag tror att det kommer att ge dig mer om du är intresserad av självförsvar.
.
.
.
.
Den militära delen av systemet kommer inte att avvecklas, det vore ju synd och skam nu när bl.a. FM har investerat så mycket tid och kraft i KM. Däremot så tycker jag att din instruktör (om han nu är det, det verkar väldigt konstigt) skall sluta upp med att överhuvudtaget visa militära tekniker för civila ungdomar. Militära tekniker finns av en anledning, och det är inget som vanliga civila behöver känna till. Det duger gott och väl med de civila delarna.
Han kanske skall sluta med att visa de militära teknikerna, var det det du menade?
Ragulin
Apr 14 2005, 22:13
@A2K
Nu fattar jag inte riktigt vad du menade med ditt inlägg.... Tycker du att KM är ett skitdåligt självförsvarssystem? Har du provat själv eller bygger du resonemanget på exempelvis Jennifer Lopez filminsats?
KM är ett enkelt och effektivt handgemängskoncept som kan utövas med påtagen stridsutrustning (till skillnad från de flesta andra discipliner) och det går alldeles utmärkt att på kort tid ge alla från Gris-Karlsson till Mor Stina åtmindstone rudimentära kunskaper i några enkla avvärjningsmanövrar. Det är välan alldeles utmärkt att FM har tagit till sig tekniken och genomför utbildningar.....
Jag utesluter inte helt att killarna på bilderna hade fått ganska bra med pisk av en duktig KM utövare -även om de ser fan så stunsiga och gymnastiska ut där de flyger fram...
Det finns inget man inte löser med ett finger i ögat och en spark rakt på kuken (el. motsvarande! ;) )
Amfibieslusken
Apr 14 2005, 22:22
@Ragulin: Det stavas IRONI. B)
@jake the snake
Visst jag håller med dig..
Jag tränar KM eftersom jag tycker det är ett bra komplement, Sport Ju-jutsun
innehåller inte så många delar rent självförsvar, det är tävling/kamp samla poäng.
Vi har 18års åldersgräns, samt att man skall vara ostraffad+ "lämplig" dvs erfarenhet från kampsport, inte helt okänslig kropp. Får dem reda på att man härjar runt på stan, så åker man ut punkt slut. Vi är en sluten grupp där alla är seriösa.
Den militära teknikerna på försvar mot kniv är väldigt bra Någon djupare fördjupning går vi inte in på. Utan vi lägger tyngdpunkten mot fösvar mot det våld som sker ute på gatan.
(tillägg: våran förening kommer att lämna den militära utbildningen helt, pga den godkänndes inte av budoförbundet senaste årsmötet. Vi kommer övergå till polisär/civil, och fördjupa oss inom teknikerna som finns där.)
jake the snake
Apr 14 2005, 22:31
QUOTE (WaLen @ Apr 14 2005, 23:24 )
våran förening kommer att lämna den militära utbildningen helt, pga den godkänndes inte av budoförbundet senaste årsmötet. Vi kommer övergå till polisär/civil, och fördjupa oss inom teknikerna som finns där.
Ok. Vad är det för förening? Har ni en hemsida?
http://www.gavlejutsu.net/Här är föreningens hemsida, tyvärr så finns det inte så mycket information. Den är under uppbyggnad.
Ragulin
Apr 14 2005, 22:35
Sorry.... Jag e dum.... Förlåt A2K..... och alla ni andra....
Det är svårt med ironi i det här mediat.
Rokare
Apr 14 2005, 22:41
@Walen
Inte för att vara sådan men jag tror inte bara det är budo som är emot att ni kör militär krav maga, utan kanske även KM motsv... Svårt att tänka mig att Eyal m.fl skulle gilla att det militära lärs ut på en civilskola, och om er instruktör är instr. i FM så är nog inte FM impade heller.
Förövrigt är ju KM numera med i Svenska Budoförbundet.
GMY
Såg länken nu, är ni med i IKMF sverige?
Måste visst tillägga mer: Vi fördjupar oss inte, vi använder oss endast av vissa tekniker mot försvar mot attack med kniv. Teknikerna tror jag faktiskt är lika i den civila+polisiära delen (jag är inte expert). Den miltära delen är att det inte sker någon "avväpning", utan man skadar offret istället. VI använder AVVÄPNING, vi utbildas inte på den andra delen dvs sticka in kniven i kroppen.
Värst vad detta blev uppblåst
jake the snake
Apr 14 2005, 22:47
Ahhh... nu ringde klockan.
Lennart Nordin heter denne "instruktör" som lär ut de militära teknikerna. Han har inget att göra med Det officiella Krav Maga förbundet i Sverige, utan han har på egen hand startat verksamheten i Gävle. En man som rider på andras hårda arbete med andra ord. Det verkade inte seriöst från början, och nu vet jag varför.
@Rokare: Dom är inte med i IKMF Sverige, och det är helt rätt, Eyal skulle inte gilla det, men det skiter nog Lennart i eftersom han bara har snott namnet och förmodligen inte bryr sig om vad upphovsmannen tycker.
Rokare
Apr 14 2005, 22:49
QUOTE (jake the snake @ Apr 14 2005, 23:47 )
Ahhh... nu ringde klockan.
Lennart Nordin heter denne "instruktör" som lär ut de militära teknikerna. Han har inget att göra med Det officiella Krav Maga förbundet i Sverige, utan han har på egen hand startat verksamheten i Gävle. En man som rider på andras hårda arbete med andra ord. Det verkade inte seriöst från början, och nu vet jag varför.
@Rokare: Dom är inte med i IKMF Sverige, och det är helt rätt, Eyal skulle inte gilla det, men det skiter nog Lennart i eftersom han bara har snott namnet och förmodligen inte bryr sig om vad upphovsmannen tycker.
*suck*
varför lägger inte folk ner..................
Funderade på att maila lite folk innan, den känslan blev ju inte mindre nu....
GMY
Amfibieslusken
Apr 14 2005, 22:51
QUOTE (WaLen @ Apr 14 2005, 22:45 )
Värst vad detta blev uppblåst

Varför det blev uppblåst kanske du förstår själv. Att er Sensei sen lär ut Krav Maga-tekniker för avväpning utan att vara certifierad instruktör och examinerad av Eyal Yanilov är bara urbota korkat.
jake the snake
Apr 14 2005, 22:53
QUOTE (Rokare @ Apr 14 2005, 23:49 )
Funderade på att maila lite folk innan, den känslan blev ju inte mindre nu....
Jag träffar Jens Berglund på Söndag, jag tar upp det då. Jag tror redan att han känner till det iofs men man vet aldrig.
Rokare
Apr 14 2005, 23:03
@Walen
Du kan ju kika lite i denna tråden.. definitivt ingen fakta men ändå. Kan ju vara en av anledningarna till att folk blir lite misstänksamma/att det blir uppblåst.
Kampsport.se
Jag förstår. Visste inte om detta!
Detta börjar bli intressant. Föreslår att diskussionen fortsätter på kampsport.se
Jag har inte så mycker mer att tillägga.
Tack!
LeadHead
Apr 15 2005, 00:14
Jag hoppas att ni ursäktar att en total kampsportsnolla kastar sig in i debatten med en fråga:
Vad är problemet? Är det så viktigt att en viss person som instruerar andra är godkänd av "gurun"? Spelar det så stor roll vad saker heter? Det som spelar roll är väl ändå att rätt personer får lära sig någon form av vettiga tekniker och att fel personer inte får lära sig detsamma...?
Det fyller väl ändå precis samma hedervärda funktion om Griskarlsson tillräckligt korrekt lär Nötsvensson ett antal KM-grejer som om das überguru gör det?
Rokare
Apr 15 2005, 00:29
Det som spelar roll är väl ändå att rätt personer får lära sig någon form av vettiga tekniker och att fel personer inte får lära sig detsamma...?
Det är precis det vi är ute efter också. Precis som man inte låter vem som helst vara körskolelärarare, dagisfröken, en kj officer lär inte ut Strv 122 strid osv... Risken är att fel teknik lärs ut vilket gör att utöveren tror sig besitta en förmåga som han de facto inte har.
Vidare skall militär KM läras ut till militärer och inget annat. Detta då den militära delen syftar till ett mer "permanent" avslutande.
GMY
LeadHead
Apr 15 2005, 01:10
Förvisso sant men det håller ändå inte riktigt. Hur stor är risken att någon som iaf. är hyfsat kunnig på något lär ut fel bara för att han formellt inte är instruktörsbehörig?
Jag är inget instruktörsess och är förmodligen inte i FM formellt behörig att utbilda på något farligare än ra 180 men jag är övertygad att jag och i princip alla mina KB-kollegor två och två skulle klara av att gruppera ut i skogen och lära en pluton nyinryckta hantera både ak 5, pskott, sprängmedel och grupps försvar av stridsställning till en i vart fall krigsmässigt acceptabel nivå vad gäller säkerhet och effektivitet.
Såå svårt är det inte att överföra hyfsat goda egna grundkunskaper till en annan person. Det kanske inte blir helt pedagogiskt korrekt och kanske inte lika tidseffektivt som om en yoff gör det men nog skulle det fungera.
"Jag ska lära dem allt jag kan..." Lite Baloo vs Mowgli har väl ingen dött av?

Mina erfarenheter är iaf. att den som är hyfsat nyligen och inte alltför djupt utbildad på något mycket väl kan vara en väldigt bra instruktör för mindre utbildade kamrater då denne nästan befinner sig på samma nivå som dessa och vet vad han själv upplevde som konstigt, osv. Till exempel är om inte alla så alla fall många GB-elever, redan när de är allt annat än torra bakom öronen, alldeles utmärkta instruktörer för F-sold vad gäller grundläggande soldatfärdigheter. I många fall är det bästa lärandet det informella mellan ett fåtal individer.
Eller hade vi en liberal fluminställning till lärande genom kamraters kunskaper på Ingbat? B)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.