Honkenhombra
Apr 13 2005, 20:55
Alla på det här stället gillar nog att skjuta. Detta medför dock att vapnen måste vårdas.
Denna tråd skulle kunna handla om vapenvård. vad det beträffar Ak4 så tycker i alla fall jag att den är lite bökig att göra ren. Posta gärna bra tips på hur ni löser er vapenvård.
Edit: saknades ord i mening
Sytare
Apr 13 2005, 23:30
Mitt bidrag, och som gäller all vård av vapen: Vårda så snart som möjligt.
Daglig tillsyn gör underverk och minskar arbetsbelastningen vid den särskilda tillsynen.
Jag gör så här.
Så fort som möjligt efter sista skottet är avlossat så häller jag en skvätt olja genom pipan, sedan droppar jag lite olja genom magasinstyrningen på slutstycket, för tillbaka mekanismen och droppar i lite olja via utkastarhålet.
Sedan rör man mekanismen fram och tillbaka några gånger och låter vara i minst 30 minuter.
Sedan tar man isär vapnet och torkar bort det värsta (nu är vapnet renare än det genomsnittliga HV vapnet). Det är lämpligt att göra när man kommer hem från övningen.
Jag smörjer in med olja igen och låter stå över natten tills nästa dag (elelr flera dagar senare beroende på humör) då jag torkar rent noga och smörjer in igen.
Nu är vapnet mycket rent och kommer att fungera bra vid nästa övning.
Jag är väl lite knäpp men jag tycker vapenvård är kul om det är mitt vapen och det är jag som skjutit med det. Ganska avslappnande faktiskt...
404 Skenberg
Apr 14 2005, 00:07
Mina råd
Använd bra utrustning och solvent som funkar
Jag använder Clp eller Napier Vp70 eller balistol.
Sen brukar jag en läskstång för pipan och den andre modellen som har visats här på forumet för att rengöra avlastningsspåren.
Sen går det åt en hel del hushållspapper eller tygbitar för att rengjöra mekanism och låda.
Min rutin
Efter övn innan vapnet låses så sprejar jag in vapnet med lmpl olja/solvent.
Hemma plocka isär den komplett. Sen börja spreja in delarna. När sista delen är besprutad så tar jag papper och börjar torka rent den första delen osv.
Sist så tar jag lådan och pipan på Ak´n.
Innan vapnet sättes ihop. I med ett tunt lager clp på varje del i vapnet.
Montera ihop gör funktions kontroll. Lås och lås in.
Vapnet klart.
Tid för detta 20-40min totalt.
Mvh
404 Skenberg
BertilXerxes
Apr 14 2005, 01:05
Min rutin liknar de andras...prio 1 är att få CLP i vapnet så fort som möjligt efter sista skottet. Väl hemma tar jag isär vapnet och torkar av det värsta,därefter ny insmörjning med CLP -> låt stå (timme/dygn) sedan gör jag om hela baletten igen.
Strulet med vapenvård är att man inte skall göra "allt på en gång"...både vapnet och ditt tålamod mår bäst av att låta CLPn verka mellan varven. Se bara till att verkligen ha ett tunt lager CLP över delarna innan du låter vapnet stå.
Att, som vi gjorde under GU, ha särskild tillsyn på tid (1 timme) är bara skapat för att jäklas med soldaterna. Själva vården tar en timme - men CLP måste få mer tid att verka än så.
Slå på en film - öppna en burk läsk och lär känna ditt vapen!
cordite
Apr 14 2005, 06:46
Pipan behöver dras med solvent och bronsborste i bland! Kom i håg att solventen löser upp bronsborsten om den inte görs rent efteråt. Vatten "släcker" ammoniaken så lite diskmedel och skölja borten under kran i ljummet vatten efter vården. Vänd aldrig i pipan utan kör rätt igenom innan du vänder. Följ räfflingen. Bara dyra stänger har lager värda namnet. Boresnake är ett helt OK alternativ och vettigt att ta med i fält också samt tvättbar. Patronläget med dess invändiga spår kan "gnuggas" med borste avsedd för Cal.20 hagelbössa. Lådan kan skrubbas med flaskborte mod större. Piprensare är användbara liksom tandborste.
Vapenvårdarens kompis "tops" bör också införskaffas.
Euroshopper har mycket prisvärda sådana.
ollevarm
Apr 14 2005, 08:58
Man bör ju vårda mer en gång i halvåret, eller hur honken :P
Honkenhombra
Apr 14 2005, 10:55
QUOTE (ollevarm @ Apr 14 2005, 08:58 )
Man bör ju vårda mer en gång i halvåret, eller hur honken :P
Haha tycker du att jag gör min vapenvårde för sällan eller?
ollevarm
Apr 14 2005, 12:29
Hur mycket fick du regöra din bössa innan omrustningen? Säg som det är att du körde den i en blästmaskin
607 skog
Apr 14 2005, 14:00
Jag brukar köra med att spreja in mekanismen med 556 (mineralolja inget annat ;) ) innan skjutning för att få ett mer lättvårdat vapen efter skjutningen.
efter skjutningen drar jag rent pipan med clp och lägger några droppar i mekanismen, när jag kommer hem börjas det med den särskilda tillsynen.
Honkenhombra
Apr 14 2005, 15:05
QUOTE (Dajo @ Apr 14 2005, 07:28 )
Vapenvårdarens kompis "tops" bör också införskaffas.
Ja topsen är grymt bra speciellt till att få rent i patronläget med, fast det går åt en del innan man är nöjd med den proceduren.
Mungojerrie
Apr 14 2005, 15:10
Konstigt att inte alla paragrafmesserschmitts har dykt upp än. Fick påpekande om att ALL typ av vapenvård (avlägsnande av lås, isärtagning mm) är förbjudet utanför militärt område och i synnerhet hemma, i någon annan tråd om något helt annat.
Jo då, flera var eniga i att det är förbjudet, onödigt och att de aldrig skulle göra/hade gjort detta.
/M
QUOTE (Mungojerrie @ Apr 14 2005, 15:10 )
Konstigt att inte alla paragrafmesserschmitts har dykt upp än. Fick påpekande om att ALL typ av vapenvård (avlägsnande av lås, isärtagning mm) är förbjudet utanför militärt område och i synnerhet hemma, i någon annan tråd om något helt annat.
Jo då, flera var eniga i att det är förbjudet, onödigt och att de aldrig skulle göra/hade gjort detta.
/M
I min HV krets uppmanas man att öva isär/ihop samt bekanta sig med vapnet så mycket man kan.
Så jag ifrågasätter starkt riktigheten i det påståendet och vill nog ha källa på det som går att kontrollera (och då i gällande skrift eller ansvarigt befäl (ej något plutonsbefäl någonstans))
Honkenhombra
Apr 14 2005, 15:42
QUOTE (Mungojerrie @ Apr 14 2005, 15:10 )
/M
Har aldrig hört talas om att man inte skulle göra rent sin ak hemma, naturligtvis ska man
vara noga med att vapnet är låst när man transporterar sig fram och till övningar. Men att man inte skulle få ta isär den hemma låter konstigt.
Koskela
Apr 14 2005, 15:53
Ett tips som jag fått från U. Lindfors är att tillverka en AK-pinne. 1 dm lång kvist som täljs spetsig i en ändan och platt (som en skruvmejsel), för att använda i vården. Pinnen används för att peta och dra linnelappar i spår och utrymmen i vapnet där man inte kommer åt med korvfingrarna. Fördelen med denna är man inte skrapar vapnet som man gör med kniven (vilket jag har sett folk göra) och den är billig...
Borde funka då han har utbildat väringar på just AK 4 i några år...
/Koskela
Sytare
Apr 14 2005, 23:31
Koselka. Den tekniken lärde jag mig av ett par S1'or (trot eller ej!) och den var väldigt tacksam på Ak 5.
LeadHead
Apr 14 2005, 23:49
När det gäller lås och vård. - Hur går det där med att lämna vapnet insmort med CLP över natten ihop med patronlägeslåset? Pajar man inte packningar eller något om man låter låset sitta i tillsammans med oljan?
Jag har dock inte problemet eftersom det enda "hemvärnsvapen" jag har hemma är djäfvulens hundvissla.

Jag kände mig manad att rita en hvmusikersmiley för att förtydliga. Ingen ak i min studentlägenhet.
Den kinkigaste detaljen på ak 4 tycker jag är spåren för rullarna på slutstyckshuvudet. Någon som har bra tips för dem? Kan ju vara bra att ha någon gång. Kanske...
Rickard N
Apr 15 2005, 08:34
@Koskela jodå, det har jag också haft. Våra befäl släpade in en hel buske i vapenvården för att vi skulle fixa vårdpinnar
NuBreed
Apr 15 2005, 10:34
Mitt tips är att införskaffa en bra läskstång samt en riktig forforbronsborste inget sånt där mässingsskräp. Sedan skaffa sig en bra krutlösare (Solvent) kan rekomendera Shooters Choise, sedan är en solvent för att lösa tombak och mantelrester bra att ha, rekomenderar Barnes CR-10.
Lösa krutslagg:
Dra en lapp indränkt i Shooters Choise igenom looppet, backa ej då smutsen ska ut och inte in i vapnet igen. Låt detta verka några minuter, dra sedan med bronsborste igenom loppet tänk dock på att borsten ska lämna pipan innan vi vänder riktning. Upprepa detta tills lapparna kommer ut rena och torrdra sedan pipan.
Lösa mantelrester.
Tänk på att pipan ska vara ren från krutlösande solvent då den försämrar effekten av den kopparlösande solventen. Dra en lapp långsammt indränkt i Barnes CR-10 igenom loppet. Låt verka några minuter. Dra sedan en ren lapp igenom loppet den kommer att få en gröna/blåaktig färg av manelresterna som löses upp. Upprepa dessa moment tills lapparna kommer ut rena.
Torrdra sedan bössan och olja in.
LeadHead
Apr 15 2005, 10:43
QUOTE (NuBreed @ Apr 15 2005, 11:34 )
tänk dock på att borsten ska lämna pipan innan vi vänder riktning. Upprepa detta tills lapparna kommer ut rena och torrdra sedan pipan.
Jag har iaf. både som hvungdom och under GU fått lära mig att
aldrig dra någonting genom pipan åt något annat håll än in genom patronläget och ut genom mynningen. Detta för att indragande av läsklina med läskände genom mynningen sliter på denna vilket ska försämra precisionen.
Dvs. man ska aldrig vända riktning.
Sant eller skröna?
Honkenhombra
Apr 15 2005, 10:43
QUOTE (NuBreed @ Apr 15 2005, 10:34 )
Sedan skaffa sig en bra krutlösare (Solvent) kan rekomendera Shooters Choise, sedan är en solvent för att lösa tombak och mantelrester bra att ha, rekomenderar Barnes CR-10.
Dessa produkter borde kunna köpas i en välsorterad jaktbutik eller?
NuBreed
Apr 15 2005, 10:57
QUOTE (LeadHead @ Apr 15 2005, 10:43 )
QUOTE (NuBreed @ Apr 15 2005, 11:34 )
tänk dock på att borsten ska lämna pipan innan vi vänder riktning. Upprepa detta tills lapparna kommer ut rena och torrdra sedan pipan.
Jag har iaf. både som hvungdom och under GU fått lära mig att
aldrig dra någonting genom pipan åt något annat håll än in genom patronläget och ut genom mynningen. Detta för att indragande av läsklina med läskände genom mynningen sliter på denna vilket ska försämra precisionen.
Dvs. man ska aldrig vända riktning.
Sant eller skröna?
Det stämmer du skall alltid dra från patronläget mot mynningen. Dels för att du vill att du vill att all smuts skall ut och inte tillbaka in i vapnet samt att du kan skada kröningen på pipan om du gör tvärtom.
Honkenhombra:
Ja dessa produkter går oftast att få tag på i en välsorterad jaktbutik. Alt. på diverse webbshopar på internet. Kan rekomendera
http://www.midwaysverige.com
Mungojerrie
Apr 15 2005, 12:38
Fk Nordin Skapat: Jan 25 2004, 23:09
Kan ju även nämnas att patronslägeslåset ej får avlägsnas om man inte fått order om att göra det! Dvs så skall låset alltid sitta i när man har vapnet i hemmet, och vapenvård skall det alltid finns tid till på/efter övningar.
Boston Skapat: Jan 26 2004, 18:01
Det är som fu nordin säger också ptr-låset tas ur på ORDER.
Jag kan gå med på mycket, men brister en sån här sak så......... (dramatisk paus)
Sparken direkt - lekskolan är slut i HV nu, iallafall i mitt kompani.
Här är iaf några som är säkra på sin sak...
/M
NuBreed
Apr 15 2005, 14:42
Tror det tolkas lite olika beroende på vilket kompai man tillhör. Vissa uppmanar till att man lär sig ta isär och sätta ihop vapnet samt gör grundligare vapenvård i hemmet medan vissa hävdar att det är totalt förbjudet att ta ur låset utan order. Men vid förvaring och transport av vapnet skall alltid låset sitta i.Det tror jag alla är överens om. Personligen så tycker jag det verkar korkat att man ej skulle kunna ta ur låset på egen hand i hemmet för att vårda och lära sig sitt vapen. Skulle detta ej vara tillåtet så ser jag ingen anledning till varför man själv är ansvarig för nyckeln. Men visst detta kommer säkert kommenteras av alla paragrafryttare som med all säkerhet säger att just det dom säger är rätt och hänvisa till massa läckra källor.
Men nu handlade ju iofs inte den här tråden om reglerna gällande patronlägeslåset utan om vapenvård av AK4
olaevil
Apr 15 2005, 15:15
Var har det gamla sättet att vårda Arméns vapen tagit vägen
Vapenfett borstar och Hett vatten...
MVH
Olaevil
Honkenhombra
Apr 15 2005, 15:34
QUOTE (Mungojerrie @ Apr 15 2005, 12:38 )
Jag kan gå med på mycket, men brister en sån här sak så......... (dramatisk paus)
Sparken direkt - lekskolan är slut i HV nu, iallafall i mitt kompani.
Det var värst. kanske lite väl hårt men vad vet jag.
kan väl säga att diskmaskinen e aldeles utmärkt för att rengöra t ex slutstycke o dylika delar.
Honkenhombra
Apr 15 2005, 16:11
QUOTE (Zurse @ Apr 15 2005, 15:54 )
kan väl säga att diskmaskinen e aldeles utmärkt för att rengöra t ex slutstycke o dylika delar.
Hehe ja när jag gjorde lumpen brukade vi köra ak5 delar i luttvätten och det vart rent kan jag säga.
cordite
Apr 15 2005, 23:06
Tycker snarare att det är en översittarlek att alltid tolka allt till förbjudet! Blä! Snabbvård i fält samt ordentlig hemma vid tillfälle är bara sunt. Förbudsivrare borde fanimej lynchas! Lek är nått helt annat än vård och använder man bössan till lek så är det givetvis fel. Den dan man börjar skrika om skitsaker och hota mig så får staten tillbaka bössan och så kan dom fylla ut leden med den enorma massan som står i kö för att komma in i HV.
Nifelhel
Apr 16 2005, 01:39
Svaren står att finna i SoldR Mtrl Vapen: Förebyggande Underhåll samt Automatkarbin 4. Och något annat behövs egentligen inte. KISS
Tillåtna vårdvätskor:
Vapenfett 101
Rengöringsolja CLP
Insmörjningsolja SMX
Korrosionsskyddsolja 020
Smörjolja 042
CLP och SMX är syntetiska oljor och får EJ blandas med oljor eller fetter som är baserade på mineralolja tex Vpnfett 101, Korrskyddsolja 020, Smörjolja 042.
Jag vårdar det vapen jag blivit tilldelade, enligt ovanstående, utan problem.
cordite
Apr 16 2005, 10:28
Fast när pipan mantlat en massa så räcker liksom inte oljor och linnelappar. Man kan nog vårda sönder med tilldelad materiel om man är tillräckligt korkad också.
Sytare
Apr 16 2005, 11:24
QUOTE (Nifelhel @ Apr 16 2005, 02:39 )
Svaren står att finna i SoldR Mtrl Vapen: Förebyggande Underhåll samt Automatkarbin 4. Och något annat behövs egentligen inte. KISS
Tillåtna vårdvätskor:
Vapenfett 101
Nifelhel, i världen runt omkring mig under VPL-tiden så hette det att det vara användandeförbud på vapenfett 101, p.g.a. att den var hälsovådlig.
QUOTE (Sg Toll @ Apr 16 2005, 12:24 )
QUOTE (Nifelhel @ Apr 16 2005, 02:39 )
Tillåtna vårdvätskor:
Vapenfett 101
Nifelhel, i världen runt omkring mig under VPL-tiden så hette det att det vara användandeförbud på vapenfett 101, p.g.a. att den var hälsovådlig.
vad jag har hört ska man använda skyddshanskar när man använder vapenfett 101
brukande förbud är det inte för man använder det till grg
Rickard N
Apr 16 2005, 11:34
Det är väl ingen som tagit skada av lite cykloaromatiska kolväten

(tror jag det heter)
Är det mindre risk för cancer när man använder det till grg eller? Skämt åsido, är väl bra att man minskat ner förbrukningen av potentiellt farliga grejor, samtidigt så får man sig ju en tankeställare när man tänker tillbaka till lumpen, särskild tillsyn på både AK4:an och Ksp, grg slutade ju alltför ofta med att man hade vapenfett 101 långt upp i armhålorna.
Edit Sär skrivning
Rickard N
Apr 16 2005, 13:02
Gick åt en del vapenfett i en stridsvagnskanon också
Sytare
Apr 16 2005, 14:12
P.g.a. den allmäna anstormningen av pro-vapenfett här inne så fick man tänka till lite. Att K4 bara körde CLP har nog en hel del att göra med det faktum att det har lite bättre temperaturrelaterade egenskaper, men på ATS så var det totalförbud p.g.a. hälsorisken.
Nåja, kanske är för att det inte behövdes på ATS då...
NuBreed
Apr 17 2005, 14:34
Frågan är på vilket mirakulöst sätt försvaret löst problemet med att kulor mantlar av sig i pipan. Mig veteligen får du inte bort dessa rester med den tilldelade vapenvårdsutrustningen. Detta var ett fenomen som det aldrig pratades om när jag gjorde lumpen iaf.
När det gäller civila vapen så kan jag säga att när det gäller både att skjuta bra träffbilder och ur säkerhetssynpunkt är nödvändigt att göra pipan ren från mantelrester. Mycket mantelrester kan orsaka ett högre tryck vid avfyrning. Samt att träffbilderna oftast ser ut som kattskit med en pipa nersölad med massor med mantelrester. Kan ta ett exempel på en Reminton 700 BDL 30-06 som nog förmodligen aldrig hade sett något annat än vapenfett 101 i vapenvårdsväg, den spred skotten över hela tavlan. Efter en noggran genomförd vapenvård med både krutlösande solvent och kopparlösande solvent så krympte träffbilderna avsevärt mycket.
Vet inte vad rutinerna när det gäller vapenvård av
PSG90 är men om de är likadana som med försvarsmaktens övriga vapen så tycker jag det är ett jävla slöseri att lägga ut så mycket pengar på ett fint vapen och sedan behandla det illa rent vårdmässigt.
Nifelhel
Apr 17 2005, 17:07
@Sg Toll mfl
Jag återgav enbart vad som står att läsa i
SoldR Mtrl Vapen: Förebyggande Underhåll samt Automatkarbin 4.
@Cordite
Är det ett problem så är det något FM får lösa.
@Nubreed
Nu handlar det om ak4, det är ett massproducerat vapen för soldater. Precisionen kan inte jämföras med vapen typ Rem 700.
Ang prickskyttegevär 90: Jag är inte insatt i vårdrutinerna runt det vapnet, men det värsta är faktiskt att de sätts i händerna på värnpliktiga
LeadHead
Apr 17 2005, 17:11
Kan det inte vara så att teknikerna tar hand om det när de gör översyn (grundtillsyn?) av vapnen mellan utbildningskullarna?
Nifelhel
Apr 17 2005, 17:15
QUOTE (LeadHead @ Apr 17 2005, 18:11 )
Kan det inte vara så att teknikerna tar hand om det när de gör översyn (grundtillsyn?) av vapnen mellan utbildningskullarna?
Utbildningskullar i Hv? För det är väl endast de som har ak4 i dagsläget
cordite
Apr 17 2005, 22:57
Jag gör liknande vård på AK-n som på övriga vapen hemma. På vissa kurser inom FBU så har instruktörerna kommit släpandes med solvent som löst koppar på ett utmärkt sätt. Vet inte vad det hette men det luktade som om BT-kemi exploderat i närheten. Liknande Sweetes7,62. Tror ingen misstycker om man tar bort lite mantelrester i bland så länge man har en hum om vad man gör.
QUOTE (Nifelhel @ Apr 17 2005, 17:15 )
3månadersutbildningen har AK4.
Ganska logiskt eftersom dom utbildar specifikt till HV.
Nifelhel
Apr 18 2005, 01:24
@Dajo
Men eftersom de som gick till hv tog med sig sina vapen så kan ju inte dem släppas till nästa "kull".
Dessutom utbildas det inga 3månaders längre.
@Cordite
Vad jag vill få fram är att jag ogärna ger några tips o trix om egna lösningar på just vapenvård på ett publikt forum. Då jag vet att det sitter allt för många här som inte har ett hum om vad de sysslar med..
LeadHead
Apr 18 2005, 08:51
QUOTE (Nifelhel @ Apr 17 2005, 18:15 )
Det talades lite om vapenvård i FM generellt. Åker förresten inte HV:s fyror också in på GT ibland?
C 2.a pjäs
Apr 18 2005, 09:02
QUOTE (Rickard N @ Apr 16 2005, 13:02 )
Gick åt en del vapenfett i en stridsvagnskanon också

Fyra burkar per rör till 12/80. Men nästan direkt gick vi över till CLP, och då räckte det med ett par deciliter per rör...
Nifelhel
Apr 18 2005, 17:28
QUOTE (LeadHead @ Apr 18 2005, 09:51 )
QUOTE (Nifelhel @ Apr 17 2005, 18:15 )
Det talades lite om vapenvård i FM generellt. Åker förresten inte HV:s fyror också in på GT ibland?
Nej men vi besöker en tekniker på en plats lämplig för alla, och där gör de tillsyn på vapnet.
LeadHead
Apr 18 2005, 17:44
Hmm... Ska inte vapnet plockas ned till pusselbitar och köras i en sån där rengöringsmaskin och en massa sånt pyssel vid GT?
Men jag yrar säkert...
cordite
Apr 18 2005, 17:55
Jo nog vore en ren kurs i vapenvård på sin plats. Har sett en hel den läskig "vård" utförd av klåpare. Det är lättare att vårda sönder materiel än att bruka den kass i många fall.
Fick hem min nya bössa i dag! En privat alltså.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.