Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenvård Ak4
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Nifelhel
QUOTE (cordite @ Apr 18 2005, 18:55 )
Jo nog vore en ren kurs i vapenvård på sin plats. Har sett en hel den läskig "vård" utförd av klåpare. Det är lättare att vårda sönder materiel än att bruka den kass i många fall.

Fick hem min nya bössa i dag! En privat alltså. wub.gif

Oyeah det kan jag skriva under på! Fattar inte vad en del pysslar med.
Men det är ju ett genomgående tema inom FM, vårda sönder skiten. dry.gif

Vad för bössa har du köpt?

@Leadhead
Sluta yra blyskalle!! B)
LeadHead
Fla, fla, flaaablaaa... Urrrrr.. Ehhhhh.... biggrin.gif Men seriöst, är GT verkligen något man gör utan att släpa in vapnet i verkstad för att plocka isär och verkligen kolla att allt funkar som det ska?

Vad gör man vid GT?
cordite
Sako Vixen. Kaliber 7,62X39. Inte färdig. Påbörjat bygge. Skitfin!!! Bara att sätta i gång med ny kolv samt skaffa laddverktyg och kikarsikte. Dyr och rolig hobby man har. Halvfärdig har den kostat drygt 17.000kr. He he. Tur man har separerat och kan prioritera på ett vettigt sätt. dribble.gif
NuBreed
@Cordite
Grattis, Vixen brukar vara riktigt fina bössor som ofta skjuter bra. Ska du göra något mer än att skaffa ny stock till den? Kan rekomendera en grovfräst björklaminatstock från Boberg om du gillar att pyssla lite själv.

Vad ska du använda bössan till och vad ska du ha för optik på den?
cordite
Valnöt mod jätteklassisk ska det bli. Dyr honungsfärg med mycket mörka inslag. dribble.gif Syntetiskt buffelhorn på framstocksknopp samt pistolgrepp. Boberg är given. 50cm Lothar Walter med safari ring vid kornet samt remfäste på pipan. Slutstyckshandtaget ska bytas till a´la civil M98:a. Nätta granna kikarfästen (vet inte vad) som ska hålla en liten Leupold 2-7X33. Storviltsbössa i miniatyr. Inte har väl ämnet spårat ur nu va? biggrin.gif
Knekt
Istället för att hålla på med läsklina och linnelappar i fält:
Piporm

Funkar rackarns bra.
Honkenhombra
QUOTE (Knekt @ Apr 21 2005, 13:10 )
Piporm

Funkar rackarns bra.

Den såg mycket praktisk ut, finns den att köpa i Sverige frågas kom
NuBreed
QUOTE (Honkenhombra @ Apr 21 2005, 19:50 )
QUOTE (Knekt @ Apr 21 2005, 13:10 )
Piporm

Funkar rackarns bra.

Den såg mycket praktisk ut, finns den att köpa i Sverige frågas kom

En Boresnake kan du köpa i vilken jaktaffär som helst eller på diverse nätbutiker. Måste säga att jag är måttligt imponerad av boresnake, duger väl till en enklare rengörning men inte mycket mer. För att få någon som helst effekt med boresnake så måste du använda solvent. Att jag är negativ till boresnake beror väl på att jag har ganska höga krav på att mina pipor är helt rena. För lasse som kanske skjuter 15-20 skott sammanlagt på älgbanan och inskjutning så duger väl en boresnake.

"One pull-through does it all" Kan bara säga på en gång att det är ren lögn, typiskt Amerikanskt säljsnack!

Finns inga genvägar till en ren pipa det finns bara bra och dålig utr.
LeadHead
Är det bara jag som tycker att pipan utan vidare är den del på ett vapen som är lättast att få ren? Iaf. om man bortser från småskrot som t.ex. manöverhandtaget. biggrin.gif
Inf
Det kan bero på att du inte får den särskilt ren om du tittar närmare på saken. Fråga en genomsnittlig bänkskytt om han kan hitta smuts i din "rena" pipa och det skulle bli en hel del.
Det är möjligt att den vanliga rengöringen räcker för vanliga krigskrav dvs att dra med clp tills man inte får smutsiga lappar räcker, ak4/ak5 är trots allt varken några prickskytte- eller bänkskyttevapen, men rent in någon särskilt allvarlig mening är det inte efter FMs standardbehandling.
Att få en pipa rikigt eller ens anständigt ren efter en skjutdag med 500 skott skjutna skulle ta en stund. Inte omöjligt men det skulle ta en stund och det skulle krävas en del utrustning.
Det är å andra sidan pipan som är det viktigaste att få rent. Om det är lite smuts på pistonghuvudet spelar inte så stor roll för funktionen och än mindre för precisionen.
NuBreed
QUOTE (LeadHead @ Apr 21 2005, 22:17 )
Är det bara jag som tycker att pipan utan vidare är den del på ett vapen som är lättast att få ren? Iaf. om man bortser från småskrot som t.ex. manöverhandtaget. biggrin.gif

Beror på vad du menar med rent. Använder du försvarets tilldelade utr och sedan provar att göra rent med "riktiga" grejjer så kommer du ganska snabbt konstatera att din bössa bara ser ren ut den är inte ren. Smutsen som finns i pipan ser du inte om du tittar i pipan. Sedan tar det ju olika lång tid att göra rent vapnet beroende på hur pass bra break-in man har gjort. Sedan är det så att vissa pipor är svåra att göra rent andra är hur enkla som helst det är lite av lotto vad för typ av pipa man får.

Hel och halvautomatiska vapen blir grisiga som fan överallt medan på ett repetergevär så är nästan det enda stället som blir skitigt patronläget och pipa.
Swed65
Lite OT men redan på den gamla goda tiden...

Rickard N
QUOTE (NuBreed @ Apr 21 2005, 23:42 )
Sedan tar det ju olika lång tid att göra rent vapnet beroende på hur pass bra break-in man har gjort.

I vilken utsträckning har det gjorts en break in överhuvud taget på en godtycklig karbin i FM?
Honkenhombra
När är boken från? Den ser inte helt färsk ut.
Swed65
Boken om vapenvård är tryckt 1945.

Ett citat från boken:
"Ett slitet eller vanvårdat vapen ger dålig precision!
Ditt liv kan hänga på precisionen! Bliv god vän med ditt vapen!"
R.Walén
Väcker tråden..

Behöver lite hjälp med tokvård av ak4.

Jag hade bl.a. tänkt demontera kolvens olika delar för att komma åt att rengöra och ha på lite clp då jag misstänker att rost och smuts har en liten "get-together" i mellanrummet.

Det röda strecket visar var jag vill dela åbäket och de två gula pilarna visar var det tidigare satt två skruvar som numer är demonterade. Jag trodde självklart att det skulle räcka med att ta bort de två men icke sa Nicke.

Nån som vet hur man får isär spektaklet? Är det ens möjligt?

/Tacksam för svar
Inf
Självklart är det möjlight men ställ dig frågan: Om jag själv inte vet hur man gör, och det inte står i reglementet, ska jag då verkligen göra det?
Att demontera kolven i dess beståndsdelar ingår varken i daglig eller särskild tillsyn å så var det färdigt med den saken.
På miloverkstadsnivå kan man lossa bakkappan och sedan med hjälp av lång mejsel lossa bufferten inifrån.
Nifelhel
@R.Walén
Av din fråga att döma så är du inte utbildad i den utsträckningen som detta ingrepp kräver. Så

AVBRYT!!!

Skruva tillbaks skruvarna och ställ undan vapnet.
R.Walén
QUOTE (Nifelhel @ Jun 14 2005, 19:03 )
@R.Walén
Av din fråga att döma så är du inte utbildad i den utsträckningen som detta ingrepp kräver. Så

AVBRYT!!!

Skruva tillbaks skruvarna och ställ undan vapnet.

[med skam i rösten]JA, (vilken grad du än må vara av)! salute.gif [/med skam i rösten]

Där fick man för att man är överambitiös... smile.gif

Skruvarna sätts enligt order tillbaka men vapnet ställer jag inte undan.... det är inte färdigvårdat ännu.
Foxtrotcharliegrg
Prova lämpligt rengöringsmedel (vapenfett, CLP etc.) i rikliga mängder och blås rent med tryckluft. Då slipper du montera isär vapnet i fler delar än du egentligen ska.
BertilXerxes
Efter att ha läst reparationshandbok för AK4 (riktigt kul läsning för den intresserade) kan jag passa på att utfärda en varning till alla som sitter hemma med klåfingrarna.... Vissa delar av AK4 är ihopsatta med engångsartiklar typ nylonpluggar och loctite - för att inte tala om så enkla engångsgrejjer som körnslag vilka måste borras bort för att ta isär vissa delar (bland annat i kolven). Ytterligare andra delar är fastsatta med specialverktyg efter specifika mått och med specifik kraft för att vapnet skall vara säkert att skjuta med.

Jag är i och för sig en stor förespråkare av att man skall vara så förtrogen som möjligt med vapnet - men i detta ingår INTE att man skall ge sig på saker som man inte har utbildning för.

Vad gäller tokvård - är du så sugen på att göra det kan jag rekommendera normalvård följt av 'genomspolning' med CLP och tryckluft - upprepade gånger. CLP är så tunn att den letar sig in i alla skrymslen som finns och gör rent.
R.Walén
Ja, jag börjar haja alvaret i det hela och alla tankar på att med brist på utbildning ta mig an mer komplicerad vård en vad reglementet föreskriver är bortblåsta. salute.gif

Jag får helt enkelt vårda ännu mer energiskt och noggrant på de ställen där det är tillåtet. camo.gif
Ing
QUOTE (R.Walén @ Jun 20 2005, 23:26 )
Jag får helt enkelt vårda ännu mer energiskt och noggrant på de ställen där det är tillåtet. camo.gif

Varför? smile.gif
BertilXerxes
QUOTE (Ing @ Jun 20 2005, 23:31 )
QUOTE (R.Walén @ Jun 20 2005, 23:26 )

Varför? smile.gif

Därför att vapenvård är en högre form av meditation och stärker psyket. 6n.gif
R.Walén
Därför att vapenvård är en högre form av meditation och stärker psyket. 6n.gif

Kunde inte sagt det bättre själv...
(Med risk för att detta börjar likna chat)
NuBreed
Huhh??? Personligen tycker jag att vården av mina pipor är det tristaste som finns.
Van der Kaye
QUOTE (NuBreed @ Jun 22 2005, 15:50 )
Huhh??? Personligen tycker jag att vården av mina pipor är det tristaste som finns.

Har du testat med Bore Snake?
Fixar det mesta.

Mvh

Van der Kaye
Fredriksson
Bore Snake är bra i fält, men den är inte på långa vägar tillräcklig när en pipa skall fås ren hemma på kammaren.
NuBreed
QUOTE (Van der Kaye @ Jun 22 2005, 15:55 )

Fixar det mesta.

Mvh

Van der Kaye

Boresnake .... host uhh!! Näää det möter inte riktigt de kraven jag har på rengörning.

Här är det Shooters Choise som krutlösande solvent och Sweets 7.62 som kopparlösande tillsammans med läskstång och borstar från Dewey samt en hel uppsjö med linnelappar ;)
Knekt
QUOTE (NuBreed @ Jun 22 2005, 17:48 )
QUOTE (Van der Kaye @ Jun 22 2005, 15:55 )

Fixar det mesta.

Mvh

Van der Kaye

Boresnake .... host uhh!! Näää det möter inte riktigt de kraven jag har på rengörning.

Här är det Shooters Choise som krutlösande solvent och Sweets 7.62 som kopparlösande tillsammans med läskstång och borstar från Dewey samt en hel uppsjö med linnelappar ;)

Det är knappast den typen av vård som en Bore Snake är tänkt att ersätta.

Som alternativ till att dra ur pipan i fält med ett par linnelappar och läsklina, så är en "piporm" kanon.
Gusten
Funkar ypperligt då visitation innan skarpskjutning inte godkänts och det är bråttom, bråttom! Skönt att slippa fippla med läsklina och tillbehör (om det vill säga inte är ihopmonterat innan förståss!). /Gusten Rangern.gif

Edit: La till lite.
JBP
lyfter tråden lite till...

Nån som vet nått bra sätt att få avlastningspåren rena i AK 4 an?
Något billigt sätt menar jag, man vill ju inte knata i väg och köpa nån grej som kostar multum.
BertilXerxes
Gammal tandborste som man "klyver" så att bara en "rad" med strån återstår. Hittar du någon gammal borstviskare så kan du använda den - var bara försiktigt! "knöla" inte in den - utan rakt i loppets riktning fram&tillbaka. Se dessutom till att det inte finns ett milligram vapenfett 101 i borsten om du smörjt med CLP!!!

Överkurs - koppartråd som du gör en liten böj på och kratsar ur spåren. OBS det måste vara koppar eller liknande mjuk metall - annars kan du repa patronläget och det är så IG det kan bli!
bong.gif bong.gif bong.gif bong.gif bong.gif bong.gif bong.gif bong.gif
Lt.Beavis
Jag har införskaffat en rundborste, typ flaskborste av nylon med en diameter av 20 mm.
Den fungerar ypperligt att rengöra avlastningsspåren och patronläget med.
Fk Fjellman
QUOTE (JBP @ Aug 26 2005, 20:38 )
lyfter tråden lite till...

Nån som vet nått bra sätt att få avlastningspåren rena i AK 4 an?
Något billigt sätt menar jag, man vill ju inte knata i väg och köpa nån grej som kostar multum.
*

Brukar ta borsten till hagelbössan. Den passar bra i loppet och gnor rent i spåren. Vidare brukar jag böja en spik så man får en 90 graders vinkel och använda den för att få ner linnelappen i det lilla spåret som blir där pipan går ihop med lådan i "slutstycksläget".

//Sgt Fjellman
ice_drop
det går att köpa tvättlappar från biltema för 19,50 som är gjorda för att tvätta inredning det är det bästa jag har hittat hittils.
tinhead
Råkade snubbla över denna länk...
http://www.fmlog.mil.se/article.php?c=art&id=11626&do=print

Ganska uppenbart med den historien om hur man (inte) skall använda läsklappar.. biggrin.gif
Olle P
Vad har hänt med 5-56?
När jag gjorde min militärtjänst använde så gott som samtliga skyttesoldater 5-56 till att rengöra sina ak4!

Själv hann jag bara prova rengöring av ak4 vid ett enda tillfälle under de två veckor jag släpade på den, och då hade jag inte ens skjutit med den.

Vapnen blev ju aldrig rena i det militära, eftersom man bara hade 20 minuter på sej för att göra särskild tillsyn efter varje skjutövning. Det blev mest en fråga om att torrdra pipan före visitationen, och sedan låta den ingrodda skiten lösas upp lagom till nästa skjutning. ("Daglig" tillsyn beordrades så vitt jag minns bara vid två eller tre tillfällen, alla andra gånger var det särskild tillsyn som gällde.)

/Olle
tinhead
QUOTE (Olle P @ Jul 19 2006, 08:37 ) *
Vad har hänt med 5-56?
När jag gjorde min militärtjänst använde så gott som samtliga skyttesoldater 5-56 till att rengöra sina ak4!

Själv hann jag bara prova rengöring av ak4 vid ett enda tillfälle under de två veckor jag släpade på den, och då hade jag inte ens skjutit med den.

Vapnen blev ju aldrig rena i det militära, eftersom man bara hade 20 minuter på sej för att göra särskild tillsyn efter varje skjutövning. Det blev mest en fråga om att torrdra pipan före visitationen, och sedan låta den ingrodda skiten lösas upp lagom till nästa skjutning. ("Daglig" tillsyn beordrades så vitt jag minns bara vid två eller tre tillfällen, alla andra gånger var det särskild tillsyn som gällde.)

/Olle

Var det verkligen 5-56?? Inte 042 eller liknande sprayolja?

Har för mig att 5-56 har en varningstext på burken att det är rätt ohälsosamt att andas in dimman som uppstår..Och en pluton som vårar vapen i ett stängt rum..tjaa dom är nog oljiga hela högen då dom är klar blink.gif
Ignorance
QUOTE (tinhead @ Jul 19 2006, 16:32 ) *

Vad har hänt med 5-56?

/Olle

Var det verkligen 5-56?? Inte 042 eller liknande sprayolja?

Har för mig att 5-56 har en varningstext på burken att det är rätt ohälsosamt att andas in dimman som uppstår..Och en pluton som vårar vapen i ett stängt rum..tjaa dom är nog oljiga hela högen då dom är klar blink.gif

042 är inte så hälsosamt det heller, står klart o tydligt på burken att god ventilation ska eftersträvas, vilket inte var fallet på våran pbv-pluton när vi smörjde grejjer på vagnarna Malajn.gif
KD803
Vad har hänt med 5-56?

5-56 var populärt som icke tillåtet rengöringsmedel på den tiden när Vapenfett 101 var det som tillhandahölls av kronan. Idag har vi CLP som är minst lika effektivt som 5-56 och dessutom är påbjudet, varför man inte stöter på särskilt många 5-56 burkar i vårdlokalerna längre.
Olle P
QUOTE (BJE @ Jul 19 2006, 18:24 ) *
5-56 var populärt som icke tillåtet rengöringsmedel på den tiden när Vapenfett 101 var det som tillhandahölls av kronan. Idag har vi CLP som är minst lika effektivt som 5-56 och dessutom är påbjudet, varför man inte stöter på särskilt många 5-56 burkar i vårdlokalerna längre.
Där har vi svaret! Det enda vi hade var vapenfett (uppenbarligen 101, även om sifferbiten aldrig omtalades, i en blå burk med svart text på vit botten om jag minns rätt), och i mindre utsträckning "ksp-olja" (som inte var avsedd för rengöring).

/Olle
Munin
Apropå vapenfett 101 och skadeverkningar, så använde en plutonskollega det till att utveckla en eksem (applicerades på händerna som hudkräm) för att, av medicinska skäl, få avbryta lumpen och rycka in igen vid senare tillfälle.

Poängen? Helt ofarlig är den nog inte.

Tillägg: Tillbringade en kvällstjänst under GU med att vårda rent XX Ak4 meddelst lacknaftabad. Förrådsinfettade vapen + skjutglada pikispoliser = de skitigaste vapen jag sett utanför Hv. För övrigt mitt första möte med detta vapen, utbildningsståndpunkt noll, blev lite pyssligt att mecka ihop mekanismerna igen...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.