Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bevakning/bilförare ARRGH!!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Alecz
För ett år sen blev ja antagen som bevakningsoldat/bilförare på p4/kvarn, och ska in senare i år. Men ju mer man läser om tjänsten destå mer åångest får man ju. Sitta i en bur, de e ju ingen som vill...o bara gå omkring utan att få leka lite "krig". Ja ni fattar. blink.gif

Ingen som tjänstgjort där som kan döda en o annan myt som ja säkert fått för mig. blyg.gif

Hade ja vetat detta innan så hade ja satt mig på tvären på pliktvärket. FÅr man göra lumpen så ska de ju vara rejält. Leva på mossa och bli mätt på harsyra. Rangern.gif

// Aleex
Doggydriver
Var inte bevakningssoldat själv, vet absolut ingenting om P4 (mer än att det åks omkring i pansar där, samt att det ligger i tropikerna), men motivation skall det väl inte vara så svårt med? Motivera dig med:

Försök göra så bra ifrån du bara kan, se efter om det finns roliga utbildningar att snylta åt sig, se till att ha någonting att göra och gör det så trivsamt du bara kan!
Lycka till!

Javisst ja - lyckas du bli mätt på harsyra vill jag ha en autograf ;)
Cheeky
QUOTE (Alecz @ Apr 13 2005, 20:24 )
För ett år sen blev ja antagen som bevakningsoldat/bilförare på p4/kvarn, och ska in senare i år. Men ju mer man läser om tjänsten destå mer åångest får man ju. Sitta i en bur, de e ju ingen som vill...o bara gå omkring utan att få leka lite "krig". Ja ni fattar. blink.gif

Ingen som tjänstgjort där som kan döda en o annan myt som ja säkert fått för mig. blyg.gif

Hade ja vetat detta innan så hade ja satt mig på tvären på pliktvärket. FÅr man göra lumpen så ska de ju vara rejält. Leva på mossa och bli mätt på harsyra.  Rangern.gif

// Aleex

Visst, bevakningstjänst kan ju kännas som lite trist om man är ute efter att få leka mycket krig. På Kvarn har du inga staket runt området vilket innebär att du slipper inpasseringskontroll, men du har en hel del ronderingar för att bevaka området. Fördelen med bev. är ju att du får en utbildning som är civilt meriterande. Folk över lag verkar ha en uppfattning om att vakttjänst på Kvarn är slappt osv, men vad dom glömmer är att vakten faktiskt har tjänst 24 h/dygn när dom ligger inne. Övriga soldater ser inte när vakten ronderar kl 03 för då sover alla andra.

Ang. tjänsten så gör du en vecka i vakten (fre-fre), sedan en veckas utbildning i skövde, en vecka till i vakten och sedan en vecka ledigt. Dvs en veckas ledighet/månad.

Leka krig får du göra en hel del under GSU'n, spciellt om du hör till plutonen som blir kvar på Kvarn. Befälen som har hand om GSU'n är riktigt bra...vill du dessutom att lumpen ska vara hård så har du nog inte hamnat helt fel. Vakterna som gör GSU nu kommer snart gå ut på baskerprov...5 dygn, så dom lär få slita lite för att förtjäna sin basker.
Jesper86
Ska också bli bevakningssoldat

1.) Väktarutbildning
2.) Skarp tjänst
3.) I GSU'n får du käka bark
4.) Du får häftig utrustning som mörker-glasögon
Ignis nitidus
Kolla den nålade tråden i detta forum..
noob
haha eller så ringerman pliktverket o säger att man skadat korsryggen o inte äns kan böja sej för att knyta skorna ;)
Alecz
Danke schön för alla goda svar...får väl göra de bästa av situationen B)

Eftersom det ligger 4 timmar hemifrån så får ja hoppas de e något att ha blink.gif

Första tuffa utmaningen är ju att hitta dit...och sen hitta hem så man slipper stanna
där konstant i 10 månader... blyg.gif

// Alex
Danste
"Alecz"-----

När ska du rycka in på kvarn ???

Jag rycker in den 8 aug i år,, också som bevakningssoldat/bilförare!

jag tyckte också att bevakningsoldat verkade som värsta skit tjänsten , men jag tror att den bli mycket bättre om man går in med positiv vilja att genom föra den !!

Vi kanske syns om vi rycker in samtidigt,

//danste
simon
Det blir vad man gör det till smile.gif
Panzerfaust
QUOTE (simon @ Apr 15 2005, 22:19 )
Det blir vad man gör det till smile.gif

Precis. Bra sagt:)

Och när man väl är där brukar man inte vara så kaxig.. och den lediga tid man får brukar vara välkommen. Det är väl först efteråt man känner att det kanske hade varit roligare med annan tjänst. För man hört andra snacka om sina tjänster.
Jag har en kompis som hade krävande tjänst. Väldigt krävande, han sa att det va först efter man va nöjd. Väl där vill man bara hem laugh.gif

Sen vill jag påpeka att bevakningssoldat har ett civilit värde. I mitt fall så möts jag iaf av att folk är positiva till tjänsten jag haft när jag söker jobb tex. Även om det inte är jobb inom bev-branchen. Alla tjänster innebär ansvar och såna grejer. Men just när man ser vakt på ett papper och kanske inte är övermöp då får man nog intrycket av att personen i fråga fått jobba med stort ansvar. Vad menar jag?
Jag menar att det är andra som gjort lumpen som snackar dynga och annat om vakter. Förövrigt har Jag bara möts possitivt från folk (bortsett från vissa andra som gjort lumpen som sagt) när man säger vad man gjorde värnplikten som.

Men men, det är väl en smak sak. Och så tycker jag att det är upp till blivande bevakningsoldater att visa lite jävlarnamma. Det är erat fel att det snackas skit när ni hävdar er med
"jag fick bli jägare på attack skolan i sibirien men så tvingade mönstringsgubben mig att bli vakt, och det va jätte tråkigt eftersom jag är så stark och ball, bara för det visade sig att jag flörtade med hans dotter 3 år tidigare"
Om man istället kan stå för vad man är och erkänna att man haft jävligt kul så blir det nog f-n så mycket bättre. Va inte en käfft som klagade när vi väl va där.
Och i efterhand för inte så längesen fick jag höra från en bekant som tydligen kände nån som legat inne samtidigt som mig att han tydligen tyckte det av en kass tjänst och att han skulle få bli blabla... MEN... blabla. Personen ifråga sa inte ett ord när vi va där. Svettades lika mycket som alla andra när det va fysiska moment.
cozed
<offtopic>
WORD @ Panzerfaust

Jag vill tacka dig, Panzerfaust, för att du står pall och motiverar mig, och andra, till tjänsten.
</offtopic>

Det känns som att det är mycket bs om bevakningssoldat-tjänsten som man bara ska strunta i.
Jag ser det som att det ska bli jättespännande att, först och främst, träffa nya polare och dra iväg till ett helt nytt ställe i 10 månader.
Sen kommer det också att vara fysiskt hårt under GSUn... och det kommer att bli mycket övning med AK5, och kanske till och med AK5B, i och med att vi ska ut på skarp tjänst, dag och natt.
Vi kommer att lära oss att skjuta bra, och snabbt.
Meriten att ha varit vakt i 6 månader är inte fy skam heller. Mycket ansvar och troligtvis ganska mycket eget initiativtagande.

Det blir vad man gör det till!

...och det kommer bli så jäkla skoj att dra iväg till Boden i augusti!
Step
Jag vet ju inte hur det kommer bli för dig men jag hade nästan offrat min hand för att bli förare under min värnplikt :P

När jag mönstrade var det en annan kille som kom ut från inskrivningsförättaren och berättade att han hade fått många alternativ men inget som han ville bli. Jag tittade genom de olika alternativen och upptäckte att han kunde bli bilförare eller mc-förare och något till. Jag blev nästan förbannad över att han stod där och fjantade sig, han ville bli kock laugh.gif
Jag sa till honom att han hade världens chans till en fin befattning (enligt mig) och att jag gärna hade tagit det istället för honom men han ville bli kock och gick helt förtvivlad därifrån.

Jag hade ju utan tvekan valt det om jag hade fått det :P men smaken är som baken och du får helt enkelt försöka göra det bästa av det du har nu. Jag ska in som stabsassistent, det var inte mitt förstahandsval och det verkar inte vara världens grej men jag orkar inte sitta och tänka allt för mycket på det, det blir som det blir helt enkelt...

Dessutom får du ju en riktigt fin bevakningsutbildning som verkligen kan vara användbar i det civila livet. Allt från sommarjobb till fast jobb och det är dessutom fina pengar du kan tjäna in smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.