Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur få ut personakt för VPL
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
RRM Sjöbev
Undrar om personakt är offentlig handling?
Jag skulle vilja få ut min personakt som behandlar min värnplikt samt mönstring.
Hur gå till väga?

Slut kom.

*edit*

Mejlade pliktverket@pliktverket.se. Så får vi se om man får ut något ur STASI-arkiven hehe camo.gif
WinterMute
Du har rätt enligt lagen om personuppgifter (Personuppgiftslag 1998:204) att begära ett utdrag ur offentliga register. Så det är bara att skriva eller maila till Pliktverket om du vill veta vilka uppgifter de har om dig. Uppgifterna skickas sedan till den adress där du är folkbokförd.

För övrigt så är den lunta som man får från Pliktverket inte helt lätt att läsa. Det är en rätt och slätt dump från deras databaser utan någon som helst kronologi eller ordning...

// WM
RRM Sjöbev
Tackar för svaret, jo jag känner till lagen om personuppgifter. Arkiveras foton som tagits officiellt av FM? Tänker då på ID-kort o.s.v.
Om jag vill ha samma uppgifter om far, farfar, samt morfar går det också eller är DEN infon ej offentlig? Farfar är avliden, morfar har inte långt kvar, krävs medgivanden från den person vars akt det gäller?
Blackadder
ring pliktverket och fråga direkt.
dxl
jag mailade pliktverket och skrev följande

"namn efter namn
personnummer

Hej jag skulle vilja ha de uppgifter ni har om mig"

En dryg vecka senare fick jag en TJOCK lunta med papper.
Dock så stod det inte så mycket om min vpl tid utan mest om vad jag var lämplig att bli placerad som samt alla mina HV övningar/utbildningar(!)
Stod även mönstringsresultat.
Tivaljör
"Registerurdrag".....
Kimster
Korrekt, ämnet finns redan.. och ja man kan få massa info hemskickat.

låser

/ Kimster
BlåGul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.