Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Laddare
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Skoog
Varför har man laddare på Ksp? Är det inte enklare att ha kassett hela tiden istället för behöva två personer för ett (relativt) lätt vapen?
Kimster
Du pratar om Kulspruta 58 förmodar jag ? 11kg Kulspruta 58 ?

Har du skjutit över 400 bulor under ett och samma moment/övning nångång ?

Det funkar att sköta Kulspruta 58 själv... men ....när man ska ha 1000+ bulor och pipa2 och vertygsväskor med sig är det underlättande med en laddare som kan mata ammo från lådan och och förbereda bandbyta och pipbyte och skruva upp/ner gastryck och kanske avhjälpa eldavbrott..etc.. medan du som skytt kan koncentrera dig på att skjuta och träffa mål i terrängen. och..när du har svårt att se vart du träffar finns laddaren där som ypperligt hjälpmedel att målange och säga vart du träffar..

...laddaren är bra att ha, tycker iaf jag.

..Kulspruta 90 är ju då en lite helt annan grej då ... Malajn.gif
Rickard N
Bär inte laddaren delar av ammunitionen också?
Kimster
Visst kan han göra det.
KD803
QUOTE (Rickard N @ Apr 11 2005, 10:57 )
Bär inte laddaren delar av ammunitionen också?

Jomenvisst. Ett utmärkt alternativ är att laddaren bär en 800-låda på LK35-ram med väskan till pipa 2 fastsatt brevid lådan. Då kan han/hon få med sig mycket am samtidigt som armarna är fria till det egna vapnet. I est är det snabbt gjort att kränga av sig lådan och mata band direkt från den.

Bandlådorna gör sig bäst som förvaringsutrymmen i förrådet.
Dajo
På K3 94/95 körde vi banden till Kulspruta 58 i en stridssäck.

Lådorna är i princip oanvändbara men pipfodralen duger bra.
Skoog
@ Kimster.

Nej, jag har aldrig ens pillat på en Kulspruta 58.

@ Alla.

Tack för svaren. Det var en sån där fundering som dyker upp när man sitter och tråkar med andragradsekvationer i skolan en måndag morgon.

EDIT: Stavning.
cf112
Som fd pansarskyttegruppchef är jag van vid
ensam Kulspruta 58 skytt. Två sprutor i gruppen ger
mer pil i luften (och i målet) än en skytt samt
en mer eller mindre overksam laddare...

Och Kimster, när behöver man bära 1000+ pil?...
Jägarförband JA.
Mekaniserade/bilburna förband NEJ.

Visserligen hade vi alltid vagnarna i närheten med mer ammo
och nästan alltid var det vagnstrid som gällde men JAG har
hellre två sprutor i min grupp som verkar självständigt och
gärna som stridspar. Dessa två täcker varandra i nästan alla tänkbara
situationer som pipbyte, eldavbrott och laddning mm om dom är
bra synkade!

Synd att HV inte fattat detta ännu...
Tre sprutor på HV IP är litta klent i mitt tycke, men
detta kommer nog!
KD803
QUOTE (cf112 @ Apr 11 2005, 16:45 )
Visserligen hade vi alltid vagnarna i närheten med mer ammo
...

Där har du anledningen. När man har ett rullande amupplag inom armlängs avstånd så är det lite lättare än när det är fotmarsch som gäller.
Triggerpuller
Och Kimster, när behöver man bära 1000+ pil?...
Jägarförband JA.
Mekaniserade/bilburna förband NEJ.

Inom understödsgrupperna är det normalförfarande att medföra MER än 1000 prj per spruta. Ditt oförstående inför detta kan nog bara skyllas på att du/vi har andra erfarenheter. Oftast innehåller de moment jag genomfört förbrukning av mer än halva den medförda ammunitionsmängden.

Din beskrivning av enskilda kspskyttars uppträdande inom skyttegrupps ram stämmer väl överens med min uppfattning.

Tre sprutor på HV IP är litta klent i mitt tycke, men
detta kommer nog!

Mycket klent i mitt tycke, normaltilldelning är 4 ksp per pluton.
Dock har vi sedan 2000 skrikit oss hesa efter ytterligare 1 alt 4 kulsprutor.
Så det är nog herrarna med guld på axlarna som inte fattat. Och inte simpla soldater/gruppchefer/plutonchefer/kompanichefer.
Bliss
Vår IP (är med i samma som cf112) har aldrig haft mer än 3 sprutor, vad vi kan förstå så borde vi haft en till men den har tydligen försvunnit någonstans på vägen, och än så länge har plutch's efterforskningar om var den har tagit vägen varit resultatlösa....

Däremot så har vi blivit tilldelade ytterligare ett PSG90, vill till att våra prickskyttar laddar om snabbt om dom ska kompensera avsaknaden av en ksp B)
olaevil
QUOTE (Kimster @ Apr 11 2005, 01:56 )
Du pratar om Kulspruta 58 förmodar jag ? 11kg Kulspruta 58 ?

Har du skjutit över 400 bulor under ett och samma moment/övning nångång ?

Det funkar att sköta Kulspruta 58 själv... men ....när man ska ha 1000+ bulor och pipa2 och vertygsväskor med sig är det underlättande med en laddare som kan mata ammo från lådan och och förbereda bandbyta och pipbyte och skruva upp/ner gastryck och kanske avhjälpa eldavbrott..etc.. medan du som skytt kan koncentrera dig på att skjuta och träffa mål i terrängen. och..när du har svårt att se vart du träffar finns laddaren där som ypperligt hjälpmedel att målange och säga vart du träffar..

...laddaren är bra att ha, tycker iaf jag.

..Kulspruta 90 är ju då en lite helt annan grej då ... Malajn.gif

Kanske också ska nämnas att laddarn också är skytt ifallatt....

MVH
Olaevil
Kimster
olaevil, jepp självklart.

@cf112
Ja jo, och 3 är bättre än 2 osv.. nu var ju inte jag inne alls på hur många KSP man har med sig. 2 KSP är kanske bättre än en men en KSP+laddare är bättre än bara en KSP av anledningar jag skrev tidigare. 2KSP med laddare är ännu bättre.

Sen vet jag många förband och som nämndes understödsgrupper som ösat ut lätt 1000+ plugg utan att vara jägareförband eller vagnsberoende. Men det kanske inte orkas med sånt längre...nu när allt ska vara vagnsburet.
Dessutom handlar det som allt annat vad uppgiften är. Jägarförband och mekaniserat är ju som ni förstår lite olika. I vissa lägen är inte 2 bättre än 1.

Oavsett det så är laddare bra att ha.
Flamdämpare
Handlar inte denna tråden om den här tråden?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.