WOW, den här tråden blev riktigt kreativ... Sorry om jag hade lite hårda/dryga ord tidigare ;)
@GC1 Jag håller med dig i att man tar tg så fort man rör sig åt ett håll där EGNA FÖRBAND inte behärskar tg. Jag promenerar gärna inte in någonstans där det inte är säkerställt att fi ej finns, alt är död.
Att sedan inte många Hv förband idag uppvisar nå´n övertygande duglighet i att ta, håller jag också med om.
@ghostface Jag fick nog akut hjärninfarkt när jag sa persQ8. Jag menade tvärtom (och tänkte baklänges). Det var alltså ungefär persQ0,2 jag menade.
För att gjuta olja på vågorna... Vi kan väl kanske enas om att det kanske finns en liten paradox!?
Först några lite mer stabila(?) parametrar:
Hv är dimensionerade för att möta enstaka sabotörer eller kanske en grupp. Hvplut eller insats ska inte ta sig an 76 gardesluftlandsättningsdivisionen.
Vet man inte om att ett objekt är soprent från fulingar, så är det mindre obra att ta, än att bara rakt upp och ner gå in till objektet (eller den terräng man anser sig vara tvungen att kunna behärska för att kunna skydda objektet).
Hv är tänkt att vara det första förbandet på plats. Att vara först är liksom Hvs raison d'etre och det är ju enda anledningen till att Hv ska ha knallpåken i garderoben.
Om man då är först, förväntar sig en sabotagegrupp, tycker att det kanske kan vara smart att ta istället för att promenera, ja då måste man helt enkelt kunna klara av det.
Då finns det väl i huvudsak två vägar att gå, antingen lägger man ner alla förband som inte redan når upp eller med en rimligt "återtagande" når upp till "persQtillräckligt bra" i uppgiften plut tagande eller så ser man till att tid och resurser läggs på att Hv (förbanne mig) klarar uppgiften.
Väljer man det första alternativet så tror jag dock inte, med den högsta politiska ledningens manifesterade inställning till FM, att något vassare kommer istället. Det lär ju inte hända att det dras i handbromsen för nedläggningen av t ex P10 och I5 för att man kommer på att vi måste kunna utbilda förband som på ett dugligt sätt ska kunna ta ett skyddsobjekt.
By the way...
Var det du GC1 som sa ung. att Hvförbands ego är lite uppblåsta och inte riktigt står i proportion till deras "verkliga" förmåga? (Fattade jag rätt?)
Det känns lite väl taget ur luften, svepande och utan nå´t eg belägg. Jag förstår inte varför relativt "indoktrinerade" artonåriga beväringar, vars tidigare livserfarenhet består i att ha bott hemma hos mamma & pappa, gått gymnasiet, krökat på Cypern nå´n gång ska vara mer realistisk och jordnära vad gäller sig och sitt förbands verkliga förmåga. Att en grupps "ego" pumpas upp är ju inte helt ovanligt i en grupps utveckling och med rätt ledning så driver det gruppen vidare i utveckling. Dvs gruppen känner till slut "fan va vi är bra" = standard FIRO.
Ibland snackas det om värnpliktens saliggörande effekter som generar förband med fantastisk förmåga på löpande band. Par-tre år efter muck möjligtvis! Den enskilde tidigare vplen och den enskilde hvmannen är ofta en och samma person. Det blir för mig då extremt svårt att förstå att ett "krigsförband" som inte har genomfört nå´n som helst övning de senaste åren kan vara mer slagkraftigt än en insatsplut som övar minst 60 tim/år. Att samma soldat med en kragspegel i ena stunden är rena übersoldaten och sedan med hv på kragen bara sitter och fiser, dricker hemkört och jagar älg med sin gamla mauser verkar rätt underligt.