Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Oppunda insatspluton
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
GC1
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 20:54 )
QUOTE (GC1 @ Apr 14 2005, 20:43 )
färdighetsmässigt och utrustningsmässigt, gsg9, sas, seals, ssg och så

Skulle du klassa dessa elitstyrkor som "våra motståndare"??

Du måste ju 17 se till den hotbild som är beräknad mot de objekt som skall skyddas alt. de uppgifter som skall lösas. Vi kommer inte möta SAS, SSG , Navy seals eller andra jäkla elitstyrkor. Vad i h-e skulle de hit och göra? Vidare varken ska eller kan vi jämföra IP med dessa styrkor. Du pratar hotbild som inte existerar.

varför måste vi nedvärdera våra ev framtida fiender till pundare eller fanatiska men outbildade terrorister för att klara av det som ålagts oss?

vad är det som säger att en fientlig sabotagegrupp skulle vara nämnvärt sämre i strid än nämda förband?

vilken hotbild utbildar ni er mot? utesluter er utbildning proffsiga motståndare med vida överlägsen utrustning/taktik?

även en riktigt knäpp terrorist utan någon vidare stridsutbildning kan ersätta en del färdigheter med en bombväst och en tro på ett liv efter detta.......
GC1
QUOTE (Born @ Apr 14 2005, 21:00 )
Vet inte om det är jag som är vilsen, men har HV samma uppgifter idag som i det gamla invasionsförsvarets dagar då tagen terräng var egen terräng eller har det "fragmenterade slagfältstänkandet" slagit igenom?

Hur ser det egentligen ut i sveriges försvar? Har vi något försvar eller är det en papperstiger som hoppar mellan invasionsförsvar eller insatsförsvar?

EDIT. Är ett objekt säkrat eller taget bara för att man har koll på det, även om en pansarbrigad från FI väntar runt hörnet.

det är taget, kan vara säkrat beroende på vilken ambitionsnivå man har.......

tveklöst är det dock så att vi får hoppas att de objekt som hv ansvarar för endast kommer att utsättas för försök till påverkan under dagsljus och av kassa motståndare.
Ghostface
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 20:54 )
QUOTE (GC1 @ Apr 14 2005, 20:43 )
färdighetsmässigt och utrustningsmässigt, gsg9, sas, seals, ssg och så

Skulle du klassa dessa elitstyrkor som "våra motståndare"??

Du måste ju 17 se till den hotbild som är beräknad mot de objekt som skall skyddas alt. de uppgifter som skall lösas. Vi kommer inte möta SAS, SSG , Navy seals eller andra jäkla elitstyrkor. Vad i h-e skulle de hit och göra? Vidare varken ska eller kan vi jämföra IP med dessa styrkor. Du pratar hotbild som inte existerar.

Nu är jag inte med längre.
Vad har ni för hotbild?
Trodde det var sabotageenheter (elitstyrkor) bl.a...
Fu Pedersen
Vet inte om det är jag som är vilsen, men har HV samma uppgifter idag som i det gamla invasionsförsvarets dagar då tagen terräng var egen terräng eller har det "fragmenterade slagfältstänkandet" slagit igenom?

Hur ser det egentligen ut i sveriges försvar? Har vi något försvar eller är det en papperstiger som hoppar mellan invasionsförsvar eller insatsförsvar?

EDIT. Är ett objekt säkrat eller taget bara för att man har koll på det, även om en pansarbrigad från FI väntar runt hörnet.

Svår och helt befogad frågeställning.

Svaret måste nog bli att ja, objektet är taget/säkrat i förhållande till den hotbild vi väntas möta.
Skulle underrättelserna vara så dåliga att något sådant skulle inträffa, ja då är man...hmm...död!

Men samma gäller för vilket förband du än tillhör. Skulle ledningen skicka fel förband, för lite förband, till fel plats så skulle samma sak inträffa, man dör....

Ett mek skyttekompani mot ett strv kompani, obra. Det gäller ju att hela tiden ligga förbannat mkt på förhand. I krig dör man om man är 2a.

Ang. realistiska övningar så tränar ju förband numera med BT på slutövningar. Min slutövning kan jag ta ett exempel på. Hela plutonen på kolonn med strf (pga körning förbjuden skyltar) en strv kom upp i baken på oss, skjöt ut hela plutonen och efter en stund hela kompaniet.

På BATL hördes:
Från Sigurd Nicklas, AS utslagna, BS utslagna, Cs utslagna, L1 utskjuten, L2 jagas av stridsvagn. Sigurd Nicklas, försvara tagen terräng.
Från Sigurd Nicklas med vaddå?

Förhand förhand förhand, eld, rörelse, eld rörelse eld rörelse eld rörelse....annars...dör man....oavsett vilket förband man tillhör...Fienden agerar precis som oss, fienden är lika bra som oss, vem sa att krig var lätt?

blink.gif
Rokare
@Pedersen

Ur HvH

Sabotageförband och mindre luftlandsätta förband skall vara
den dimensionerande motståndaren.
Det dimensionerande sabotageförbandet består av ett
förband av högst plutons styrka. Personalen är
specialutbildad och har utöver eldhandvapen utrustning för
uppträdande i mörker. Sabotageuppgiften löses genom att
förstöra objektet genom sprängning eller genom bekämpning
med prickskyttegevär och pansarvärnsvapen samt genom
målinvisning för fjärrstridsmedel. Sabotageförbandet kan
även lösa uppgiften genom att utnyttja NBC-stridsmedel.
Förbandet kan disponera lättare fordon. Se även bilaga 1.
Bild 1:2. Sabotageförband
Det dimensionernade luftlandsättningsförbandet är en pluton
ur ett fallskärmsjägarkompani, som luftlandsätts med
fallskärm eller helikopter. Förbandet kan disponera lätta
stridsfordon beväpnade med automatkanon och
granatsprutor och kan understödjas av granatkastare.
Bild 1:3. Luftlandsättningsförband

Vill inte förstöra något för dig, men om ingen talat om det tidigare så måste nog jag göra det. Det du kan få möta inom HV är rätt stygga killar, och de är rätt väl utbildade. Man skickar inte Gris Karlsson för att slå ut en mast motsv, skickar man personal, d.v.s inte verkar på avstånd, då blir det antagligen män av modell längre hår och skäggstubb.. som är erkänt duktiga.

Sorry om jag slår hål på något.

GMY
Emil
2005 så är väl hot i form av sabotage mestadels från terrorister?
Fu Pedersen
QUOTE (Ghostface @ Apr 14 2005, 21:13 )
Vad har ni för hotbild?

Från vilket land då? USA? England?

De hotbilder som det talas om idag är ju främst terrorattentat. Det behöver inte vara krig för att IP ska få agera. Vi kan ex gå skyddsvakt vid vapenutlåsning, eskortera vapentransport, vilka kan tänkas dyka upp där? Kriminella? Allmänna idioter som vill ha vapen?
Fu Pedersen
QUOTE (Rokare @ Apr 14 2005, 21:17 )
Vill inte förstöra något för dig, men om ingen talat om det tidigare så måste nog jag göra det. Det du kan få möta inom HV är rätt stygga killar, och de är rätt väl utbildade. Man skickar inte Gris Karlsson för att slå ut en mast motsv, skickar man personal, d.v.s inte verkar på avstånd, då blir det antagligen män av modell längre hår och skäggstubb.. som är erkänt duktiga.

GMY

Återigen så finns knappast den formen av hotbild mot sverige idag.

Men jag säger inte emot. Skulle vi hamna i krig så skulle vi inte stå emot mer än en vindpust med den materiel vi har idag. Helt riktigt och rätt!
Born
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 22:15 )

Svår och helt befogad frågeställning.

Svaret måste nog bli att ja, objektet är taget/säkrat i förhållande till den hotbild vi väntas möta.
Skulle underrättelserna vara så dåliga att något sådant skulle inträffa, ja då är man...hmm...död!

Men samma gäller för vilket förband du än tillhör. Skulle ledningen skicka fel förband, för lite förband, till fel plats så skulle samma sak inträffa, man dör....

Ett mek skyttekompani mot ett strv kompani, obra. Det gäller ju att hela tiden ligga förbannat mkt på förhand. I krig dör man om man är 2a.

Ang. realistiska övningar så tränar ju förband numera med BT på slutövningar. Min slutövning kan jag ta ett exempel på. Hela plutonen på kolonn med strf (pga körning förbjuden skyltar) en strv kom upp i baken på oss, skjöt ut hela plutonen och efter en stund hela kompaniet.

På BATL hördes:
Från Sigurd Nicklas, AS utslagna, BS utslagna, Cs utslagna, L1 utskjuten, L2 jagas av stridsvagn. Sigurd Nicklas, försvara tagen terräng.
Från Sigurd Nicklas med vaddå?

Förhand förhand förhand, eld, rörelse, eld rörelse eld rörelse eld rörelse....annars...dör man....oavsett vilket förband man tillhör...Fienden agerar precis som oss, fienden är lika bra som oss, vem sa att krig var lätt?

blink.gif

Då är problemet...
HVIP har ingen eld och rörelse, vad göra????

Ett område kan inte längre betraktas som taget eller ägt.

BT46 gör att sly och högt gräs skyddar dig, och den som kommer först till skottglugg mellan gräset vinner. Och du hör inte pilarna som slår in i vagnen eller ksp-skurarna som plockar en efter en i bollhavet. Det är det som gör att man inte kan ÖVA sig till ett fullgott förband.

Man kan slå även om man inte ligger på förhand, dock gäller det att ingjuta det mod hos förbandet som krävs. Och det övas icke på i dagsläget.

Håller med om att eld och rörelse är det enda som håller dig vid liv i dagens stridsmiljö, stannar man och "försvarar" tagen terräng är man tok2a. Dessutom måste man räkna med att FI är bättre än oss, och därefter dimensionera anfall/försvars-förbandet efter detta faktum.
Rokare
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 22:25 )
QUOTE (Rokare @ Apr 14 2005, 21:17 )

GMY

Återigen så finns knappast den formen av hotbild mot sverige idag.

Men jag säger inte emot. Skulle vi hamna i krig så skulle vi inte stå emot mer än en vindpust med den materiel vi har idag. Helt riktigt och rätt!

Nu fick jag intrycket av vi pratade om HV uppgifter i Krig.. men sen måste jag säga att jag blir ärligt talat nervös över ditt resonemang. Ni (HV) måste ju förstå hela hotspektrat och inte blunda för vad som kan ske... eller hur? Någon måste ju någon gång på en övning suttit ned med er och diskuterat hotbilden och dess konsekvenser för er förband.

Att inte hotbilden finns i dag, behöver ju inte betyda att den inte uppstår. Sen kan vi väl då översätta det jag skrev till det terroristhot som du tog upp.. Antar här att du menar terrorism i den form som ni kan tänkas möta så det blir strid. Då är det kanske inte lika välutbildad personal, men risken är att de är desto mer ideologiskt övertygade.. vilken reflektion ger detta dig vad det gäller deras förmåga?
GC1
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 21:19 )

Vad har ni för hotbild?

De hotbilder som det talas om idag är ju främst terrorattentat. Det behöver inte vara krig för att IP ska få agera. Vi kan ex gå skyddsvakt vid vapenutlåsning, eskortera vapentransport, vilka kan tänkas dyka upp där? Kriminella? Allmänna idioter som vill ha vapen?

ROKARE hann före

även om man på någon nivå helt korrekt bedömmer att den mest aktuella fienden idag består av kriminella element så fråntar det inte förbanden ansvaret att utbilda och förbereda sig för strid mot en fiende som är bättre rustad och förmodligen mer förberedd på sin upg än vad hv kan bli (oavsett antal personer med bakgrund i utlandsstyrkan).

det är det här jag menar är bristen på realistisk utb och ryggdunkarmentalitet.
visst vi kan klara av att storma en limpfabrik med ett gäng skurkar i, frågan är vad som händer om man byter ut skurkarna som motståndare mot:
citat TOEM 2.2.2:
"förbandet har hög personell och materiell kvalite och kan förflyttas med lättare fordon."
att man även i samma stycke kan läsa vad vi förväntar oss av en sådan fiendes bekämpningskapacitet gör nog att man bör fundera över sitt kontrakt innan det smäller om man på internet börjar härja om att man inte är seriös om man övar mot ett sådant hot.....
Ghostface
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 21:19 )

Vad har ni för hotbild?

Men det är ju elitstyrkor som är det centrala, sen vilka länder de kommer ifrån är skit samma. Eller övar ni bara mot ryska?
Eller övar ni inte alls mot elitstyrkor?
Ni tar ju tg/objekt motsv. enl egna uppgifte. Vad möter ni då?

Skyddsvakter behöver sällan TA tg (det vi diskuterat de senaste inläggen).

Sker ett terrorattentat, vad ska HV göra då?
Eller ska ni förhindra det?
SSN
@ Rokare

Har faktist varit med om en övning du beskriver(utan blodet och skriken) både i GU och HV, den typen av övningen är i sig väldigt intressant, men mer intressant är att utfallet blev det samma i båda fall, dvs dåligt för A styrkan.

@ Born

Alla förband vi har här i sverige förutom då SSG och FJS IK är amatörförband, även den kommande BG kommer att vara det i jämnförelse med en Yrkesarme.

@ GC1

Tycker också att det är lite konstigt med underskattningen av motståndaren som finns i HV , helst när ordet Sabotagegrupp inte verkar inkludera det bästa motståndaren har. sammövningar mellan t ex K4 (eller liknade förband) och HV som ibland sker här uppe i norr ger mycket erfarenhet till HV som borde tas reda på och spridas

edit: fippel
Triggerpuller
Ang att IP är mer samtränad än ett vpl-förband som muckade för några år sen säger jag bara:

Ledning...

YO/RO som på heltid sysslar med sin huvudtjänst mot de som gör 60-100h per år?
Med en del skolor i bagaget...

Med tanke på de inkompetenta YO/RO som jag ständigt stöter på så känns ditt argument ganska ihåligt. Otaliga är ju de människor som inte har skytte som huvudtjänst men likt förbannat kommer och försöker uppfinna hjulet på nytt. På tal om det, hur många YO/RO har skytte som huvudtjänst? Inte många. Hur många utbildningsplattformar utbildar idag lätt infanteri motsv HV IP? Knappt någon.

Hur mycket truppför YO/RO egentligen? Inte mycket, sett till att de enligt dig skulle syssla med det hela tiden. Har exempel på krigsplutonchefer som truppfört mindre än en (1) månad under ett helt utbildningsår.

Många IP plutoner TROR att de kan sina uppgifter och att de utvecklas till ett fullgott förband snabbt och snärtigt. Och sålänge man bara utbildas och allt är lugnt och inget händer så kommer denna tro att finnas och skapa någon sorts "elitförband-anda" och därigenom få en övertro på sin egen uppgift och förmåga.

Och vilken yrkesgrupp stämmer ovanstående påstående så SMÄRTSAMT mycket in på? ;) Och jo, sådana IP som beskrivs i ovanstående stycke finns faktiskt. Synd om dem.

Känns ibland som att Sverige skulle behöva drabbas av en smärre militär katastrof i lämpligt u-land för att folk skall vakna upp och börja ifrågasätta hur vi egentligen systemet är utformat.

Vad jag menar är att det krävs en hel del mer än några helgövningar/år för att få en bra pluton, kanske 3-4 månader effektiv tid innan man verkligen kan agera på ett vettigt sätt. Propagerar för ett yrkesförsvar eller inget alls som du kanske förstår.

Om vi applicerar exemplet 3-4 månaders effektiv tid på den svenska försvarsmakten så skulle det innebära att vi har totalt 1-3 plutoner som kan agera på ett vettigt sätt.

Äpplen och päron. En nymuckad, samövad och trimmad GU-pluton har nog bättre chanser om det kör ihop sig i de flesta lägen. Dock får man som sagt inte blanda äpplen och päron i detta fall.

Själv har jag sett så otroligt många ointresserade, omotiverade och oengagerade GU-plutoner att jag ställer mig frågande till hur många GU-plutoner som överhuvudtaget skulle infinna sig till mobilisering. Förresten, är det PK att använda det uttrycket fortfarande?

Ibland känns det som att YO inte törs spy ut galla över den egna organisationen och istället väljer att göra detta över förtvivlade hemvärnssoldater som i frustration river sitt hår över alla idiotiska styrningar de drabbas av. Jag och de flesta av mina kollegor är just sådana som beskrivs en rad upp. Vi vet exakt vilka brister som finns i förbanden och organisationen. Men eftersom vi inte är beslutsfattare och har ringa möjlighet att påverka, ja vad göra banghead.gif.

För övrigt är de två stridsuppgifter som min plutonsvärld kretsar kring TA och FÖRSVARA. Sen att kompaniet kanske får i uppgift att skydda, fördröja etc är något annat.

Och om det nu inte skulle bli tillåtet att ge plutonerna stridsuppgiften TA. Skall också grupperna drabbas av denna idioti. Skall de få i uppgift att: GÅ till stridsställning alt LIGG KVAR i stridsställning istället för vad som i dagsläget är brukligt?

Självklart ges inte HV-IP uppgiften att ta L3-östra delen om nu sagda anfallsmål innehåller en pluton med stridsvagnar. Innehåller anfallsmålet istället 4-8 turbankrigare som sitter i ett tält så ser jag uppgiften som betydligt mer realistiskt.
Born
Varför detta förringande av div "terrorister" finns gott om tex afghaner som vet mer om strid än vilken svensk överste som helst. Bara för att de kanske har sämre beväpning och SER sämre ut så innebär det inte att de är sämre soldater och strider sämre för det.

Det är ett rasistiskt och oerhört dumt sätt att tänka om man tror att en (tex) iransk "frihetsgrupp" är kassa soldater pga deras till synes dåliga disciplin och utrustning. Betänk att dessa soldater kan ha 10-20 års erfarenhet av strid medan svanska HV-förband har........ ja.
Fu Pedersen
QUOTE (Born @ Apr 14 2005, 21:28 )
Då är problemet...

Ett område kan inte längre betraktas som taget eller ägt.

BT46 gör att sly och högt gräs skyddar dig, och den som kommer först till skottglugg mellan gräset vinner. Och du hör inte pilarna som slår in i vagnen eller ksp-skurarna som plockar en efter en i bollhavet. Det är det som gör att man inte kan ÖVA sig till ett fullgott förband.

Man kan slå även om man inte ligger på förhand, dock gäller det att ingjuta det mod hos förbandet som krävs. Och det övas icke på i dagsläget.

Håller med om att eld och rörelse är det enda som håller dig vid liv i dagens stridsmiljö, stannar man och "försvarar" tagen terräng är man tok2a. Dessutom måste man räkna med att FI är bättre än oss, och därefter dimensionera anfall/försvars-förbandet efter detta faktum.

Man kan aldrig i fred öva så pass realistiskt att man kan garantera full funktion i skarpt läge.

Man kan aldrig veta hur väl utbildat ett förband är förrens det smäller på riktigt. Omöjligt. Man kan genom övning och repetition nöta in ett grundbeteende som förhoppningsvis kommer finnas kvar även i skarpt läge men som sagt man kan aldrig veta.

Hv idag är ju mer inövat på fredsuppgifter än krigsuppgifter. Att inbilla sig att ett förband utan pansar ska kunna lösa krigsuppgift idag är bara löjligt. Vad som står skrivet är en sak, vad som är möjligt och realistiskt är en annan, tyvärr.
Born
QUOTE (SSN @ Apr 14 2005, 22:35 )
@ Born

Alla förband vi har här i sverige förutom då SSG och FJS IK är amatörförband, även den kommande BG kommer att vara det i jämnförelse med en Yrkesarme.

Och därför sätter jag ett YRKESförband i vågskålen. Det närmaste vi kommer idag är registerförband liknande IA, EN, SSG, FJS IK osv osv...
Born
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 14 2005, 22:36 )
Vad jag menar är att det krävs en hel del mer än några helgövningar/år för att få en bra pluton, kanske 3-4 månader effektiv tid innan man verkligen kan agera på ett vettigt sätt. Propagerar för ett yrkesförsvar eller inget alls som du kanske förstår.

Om vi applicerar exemplet 3-4 månaders effektiv tid på den svenska försvarsmakten så skulle det innebära att vi har totalt 1-3 plutoner som kan agera på ett vettigt sätt.

Och där har vi problemet med dagens system.. Vill vi ha kvalitet genom ett vpl/frivillig-försvar eller ett yrkesförsvar?
strvkomp
Pedersen, släpp hörnflaggan och kom in i matchen!!
Larsleo
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 21:41 )
Hv idag är ju mer inövat på fredsuppgifter än krigsuppgifter. Att inbilla sig att ett förband utan pansar ska kunna lösa krigsuppgift idag är bara löjligt. Vad som står skrivet är en sak, vad som är möjligt och realistiskt är en annan, tyvärr.

Jasså..så du menar att jägare, spaningsförb , LBB och andra ej mekförb inte kan klara av en krigsuppg??

ok då har ju alla övningar i som jag varit med på varit helt felaktiga då???
förklara dig nu va??
Fu Pedersen
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 14 2005, 21:36 )
@Triggerpuller

Bra skrivet.

Bristerna finns i hela försvaret och som jag kanske gav en hint om så är jag mkt tveksam till vpl förbands förmåga att lösa strid. Om jag tittar på mek komp jag låg på så var det mer undantag än regel att någon engagerade sig i sin stridsuppgift. Ibland blev man mörkrädd på ofrörmågan att lösa de mest enkla uppgifter. Vad sägs om en mörkerskjutning (löst ) där min plut var rikt plut men efter att vi tagit anfallsmål och ingått i EST kommer A plut knallandes framför oss, då låg de i EST 100 meter framför oss.

Jag kan förstå frustrationen för de YO som kan sin uppgift men inte kan lösa den pga lustig ledning och märkliga försvarsbeslut.

FM borde ta en fuderare på om vi ska ha ett förvar eller inte. Att ha ett halvdant försvar är det att ha ett försvar?
Born
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 22:41 )
Man kan aldrig veta hur väl utbildat ett förband är förrens det smäller på riktigt. Omöjligt. Man kan genom övning och repetition nöta in ett grundbeteende som förhoppningsvis kommer finnas kvar även i skarpt läge men som sagt man kan aldrig veta.

Vilket gör att vi i dagens läge inte har någon nytta av ett förband som inte har någon reell utb eller upgift.

Det man övat i fredstid enligt gamla doktriner kommer till skam när man väl kommer ut i den riktiga världen där sly och gräs inte stoppar en kula. Eller den värld där "FI" inte reagerar som man lärt sig, dvs drar sig tillbaka när an är i underläge.
Fu Pedersen
QUOTE (Span-eliasson @ Apr 14 2005, 21:51 )
Jasså..så du menar att jägare, spaningsförb , LBB och andra ej mekförb inte kan klara av en krigsuppg??

ok då har ju alla övningar i som jag varit med på varit helt felaktiga då???
förklara dig nu va??

Rätta mig om jag har fel. Men en jägare är väl utbildad att verka bakom fiende linjer ensam eller i mycket små grupper?! Ni kommer föga troligt möta ett mekskytte el strv komp. Skulle ni däremot komma i vägen för ett....jägare är mjuka pansar är hårt....

Tillägg: Vidare så jobbar ju dessa enheter tillsammans. Pansar går först, art. ligger ex inte i fronten, de finns bakom mek förbanden och understödjer. Det som inte går sönder så lätt går först, resten följer efter. Tillsammans löser man sin uppgift.
NisseNord
Vi måste väll ändå skilja lite mellan vad vi ska kunna göra idag, och vad vi ska kunna i framtiden. Hur länge är det vi nu ska ha på oss innan kriget kommer. 10 år är en siffra som poppar upp i huvudet, eller är det "Ej inom överskådlig tid". Utan att komentera om det är bra eller inte, så måste denna ambition väll lysa igenom på övningstid och liknande. Det hv klarar nu är väll på sin höjd att agera skyddsvakt mot enstaka individer. Om ambitionerna var att HV skulle klara av att möta fullt utrustade sabotaggrupper nästa vecka tror jag att våran övningstid nog hade legat mer kring 20 timmar om dagen, än om år smile.gif

När jag lumpade 98 så sade de att vi skulle mobilisera 1 år innan det blev krig och under denna tid av gråzon även hinna träna upp oss iför kriget. Om det nu är 10 år som vi har på oss, så kan väll HV bli ganska hyfsade på sin uppgift.

edit: 12 nya inlägg medan jag skriver detta, får bli lite snabbare
;)
Fk Satan
@Fu Pedersen

TÄNK innan du skriver är ett bra tips/råd... bara för att kanske ert Hv-förband inte klarar av att lösa sina uppgifter så betyder det inte att alla HV-förband inte klarar sina åtaganden... som SSN skriver så samarbetar de i norr mkt bra med GU-enheter och Hv löser där sina uppgifter på ett bra sätt.

Och att inte kunna utföra krigsuppgifter utan pansar? nu får du allt ta och snyta dig ngr gånger och tänka efter lite.

@NisseNord
Exakt, Hv är en form av beväpnad ABAB-vakt som skall skydda (eller snarare försvåra) för sabotageenheter mot viktiga funktioner i samhället. Och genomföra ett sabotage blir lite svårare ifall ett objekt är bevakat, jmf med ett obevakat objekt...
Larsleo
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 21:56 )
okRätta mig om jag har fel. Men en jägare är väl utbildad att verka bakom fiende linjer ensam eller i mycket små grupper?! Ni kommer föga troligt möta ett mekskytte el strv komp. Skulle ni däremot komma i vägen för ett....jägare är mjuka pansar är hårt....

Tillägg: Vidare så jobbar ju dessa enheter tillsammans. Pansar går först, art. ligger ex inte i fronten, de finns bakom mek förbanden och understödjer. Det som inte går sönder så lätt går först, resten följer efter. Tillsammans löser man sin uppgift.

Men gahha..

Alltså menar du att vi löser vår krigsuppg nu då eller???Förklara mer..
Ehh..det är väl stor risk för att man kan stöta ihop med mek..
sen är det ju en fråga om vem upptäcker vem först.. ph34r.gif

Jasså..pansar går in först...hade för mig annars att man har und i ett omr innan man brakar in där..
Fu Pedersen
QUOTE (Fk Satan @ Apr 14 2005, 21:57 )
@Fu Pedersen

TÄNK innan du skriver är ett bra tips/råd... bara för att kanske ert Hv-förband inte klarar av att lösa sina uppgifter så betyder det inte att alla HV-förband inte klarar sina åtaganden... som SSN skriver så samarbetar de i norr mkt bra med GU-enheter och Hv löser där sina uppgifter på ett bra sätt.

Och att inte kunna utföra krigsuppgifter utan pansar? nu får du allt ta och snyta dig ngr gånger och tänka efter lite.

@NisseNord
Exakt, Hv är en form av beväpnad ABAB-vakt som skall skydda (eller snarare försvåra) för sabotageenheter mot viktiga funktioner i samhället. Och genomföra ett sabotage blir lite svårare ifall ett objekt är bevakat, jmf med ett obevakat objekt...

Har jag påstått att min plut inte kan lösa uppgift? Ställt mot den hotbild och förutsättningar vi övar mot kan vi lösa de uppgifter som idag ligger på oss.

Givet kan alla förband lösa krigsuppgift (var nog otydlig, men utan samverkan med pansar skulle de nog gå sönder ganska fort.
Ghostface
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 14 2005, 21:36 )
Ang att IP är mer samtränad än ett vpl-förband som muckade för några år sen säger jag bara:

Ledning...

YO/RO som på heltid sysslar med sin huvudtjänst mot de som gör 60-100h per år?
Med en del skolor i bagaget...

Med tanke på de inkompetenta YO/RO som jag ständigt stöter på så känns ditt argument ganska ihåligt. Otaliga är ju de människor som inte har skytte som huvudtjänst men likt förbannat kommer och försöker uppfinna hjulet på nytt. På tal om det, hur många YO/RO har skytte som huvudtjänst? Inte många. Hur många utbildningsplattformar utbildar idag lätt infanteri motsv HV IP? Knappt någon.

Hur mycket truppför YO/RO egentligen? Inte mycket, sett till att de enligt dig skulle syssla med det hela tiden. Har exempel på krigsplutonchefer som truppfört mindre än en (1) månad under ett helt utbildningsår.

Många IP plutoner TROR att de kan sina uppgifter och att de utvecklas till ett fullgott förband snabbt och snärtigt. Och sålänge man bara utbildas och allt är lugnt och inget händer så kommer denna tro att finnas och skapa någon sorts "elitförband-anda" och därigenom få en övertro på sin egen uppgift och förmåga.

Och vilken yrkesgrupp stämmer ovanstående påstående så SMÄRTSAMT mycket in på? ;) Och jo, sådana IP som beskrivs i ovanstående stycke finns faktiskt. Synd om dem.

Känns ibland som att Sverige skulle behöva drabbas av en smärre militär katastrof i lämpligt u-land för att folk skall vakna upp och börja ifrågasätta hur vi egentligen systemet är utformat.

Äpplen och päron. En nymuckad, samövad och trimmad GU-pluton har nog bättre chanser om det kör ihop sig i de flesta lägen. Dock får man som sagt inte blanda äpplen och päron i detta fall.

Själv har jag sett så otroligt många ointresserade, omotiverade och oengagerade GU-plutoner att jag ställer mig frågande till hur många GU-plutoner som överhuvudtaget skulle infinna sig till mobilisering. Förresten, är det PK att använda det uttrycket fortfarande?

Ibland känns det som att YO inte törs spy ut galla över den egna organisationen och istället väljer att göra detta över förtvivlade hemvärnssoldater som i frustration river sitt hår över alla idiotiska styrningar de drabbas av. Jag och de flesta av mina kollegor är just sådana som beskrivs en rad upp. Vi vet exakt vilka brister som finns i förbanden och organisationen. Men eftersom vi inte är beslutsfattare och har ringa möjlighet att påverka, ja vad göra banghead.gif.

För övrigt är de två stridsuppgifter som min plutonsvärld kretsar kring TA och FÖRSVARA. Sen att kompaniet kanske får i uppgift att skydda, fördröja etc är något annat.

Och om det nu inte skulle bli tillåtet att ge plutonerna stridsuppgiften TA. Skall också grupperna drabbas av denna idioti. Skall de få i uppgift att: GÅ till stridsställning alt LIGG KVAR i stridsställning istället för vad som i dagsläget är brukligt?

Självklart ges inte HV-IP uppgiften att ta L3-östra delen om nu sagda anfallsmål innehåller en pluton med stridsvagnar. Innehåller anfallsmålet istället 4-8 turbankrigare som sitter i ett tält så ser jag uppgiften som betydligt mer realistiskt.

Inkompetens finns överallt... Uppenbarligen...
Men jag skulle ju inte byta FM mot enkom HV för det om du förstår vad jag menar...

Det är inte riktigt tänkt att alla i FM ska ha skytte som h-tjänst.
Precis som alla i IP ej gjorde lumpen på skytte...

Många YO är jävligt kritiska till organisationen.
Däremot är högre chefer generellt ej mottagliga för feedback. Min åsikt.
Men vad vet du om det? Är du YO?

Att de är kritiska till HV är inte så konstigt.
Tycker inte du också att det är anmärkningsvärt att det just är så många YO är kritiska till HV? Varför tror du?

Även om de bara truppför i en månad, hur mäter sig HV med det?

Avseende en händelse är jag (gud förbjude) beredd att hålla med dig. Det om US...
Triggerpuller
Varför detta förringande av div "terrorister" finns gott om tex afghaner som vet mer om strid än vilken svensk överste som helst. Bara för att de kanske har sämre beväpning och SER sämre ut så innebär det inte att de är sämre soldater och strider sämre för det.

Det är ett rasistiskt och oerhört dumt sätt att tänka om man tror att en (tex) iransk "frihetsgrupp" är kassa soldater pga deras till synes dåliga disciplin och utrustning. Betänk att dessa soldater kan ha 10-20 års erfarenhet av strid medan svanska HV-förband har........ ja.

@Born

Får be om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt men min avsikt var inte att försöka förspegla att muslimska terrorister är dåliga soldater som det står fritt fram att underskatta. Beskrev bara en lätt beväpnad fiende med låg stridsberedskap.

Förmågan till att skapa eld och rörelse är inte beroende av att man som förband är utrustat med pansarskyttefordon.

Att inbilla sig att ett förband utan pansar ska kunna lösa krigsuppgift idag är bara löjligt.

Om du skriver ut ovanstående till: "Att inbilla sig att ett förband utan pansar ska kunna lösa stridsuppgift mot pansarförband idag är bara löjligt". Då håller jag fullständigt med.

För övrigt är Hv ett 2nd/3rd line förband som skall jämföras med motsvarande förbandstyper inom motsv förbandskategori: USARNG, Territorial Army, Canadian Army Reserves etc och inte med utländska yrkesförband. Och nu menar jag inte i i avseendet hotbild. Utan i likheter/förmågor.

Dessutom: Yrkesförsvar + Kompetent Nationalgarde/Hemvärn etc. banan_rock.gif
SSN
@ strvkomp

Och du hjälper debatten hur?

@ Born

Nu tycker jag iofs du är överdrivet snäll när du räknar upp Yrkesförband och en del andra insatsförband i samma mening men men (i jämnförelse med en Yrkesarmen)

Jag tror att du mer vi går mot en yrkesarme/förband du mer förlorar vi i folkförakring, vilket lär leda till ännu mer ner dragningar kanske t om en total nedläggning.

Så länge huvuduppgiften är försvar av vårat land behövs inget yrkesförsvar, när försvara betyder att även slåss utomlands för Svenska intressen så börjar tanken med yrkessoldater se lite ljusare, men frågan är om svenska folket vill att vi ska vara ute och leka världspolis...när dom inte har nån koppling till folk som är ute?
Fu Pedersen
QUOTE (Span-eliasson @ Apr 14 2005, 22:03 )

Jasså..pansar går in först...hade för mig annars att man har und i ett omr innan man brakar in där..

Off topic: Vad gör en jägare mot ett mek skytte kom (el större)?

Spaning ja, men de löser ju inte ut ngn strid i sig. För att kunna ta terräng och vinna kriget så...ja...du fattar....

snacka om en tråd från det ena till det andra, vet inte riktigt vad vi diskuterar längre...klockan är 23...nog bäst trappa ner innan jag svammlar iväg...zzzz
Born
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 14 2005, 23:11 )
QUOTE (Span-eliasson @ Apr 14 2005, 22:03 )

Off topic: Vad gör en jägare mot ett mek skytte kom (el större)?

Spaning ja, men de löser ju inte ut ngn strid i sig. För att kunna ta terräng och vinna kriget så...ja...du fattar....

snacka om en tråd från det ena till det andra, vet inte riktigt vad vi diskuterar längre...klockan är 23...nog bäst trappa ner innan jag svammlar iväg...zzzz

Jägare leder in Art mot Pansar, och därmed bromsar upp en hel del.

Och nu hålller jag med om att tråden går i högervarv och kringlor. Jag lägger ner för ikväll.

Fu Pedersen pansar2.png salute.gif

Och övriga salute.gif
Fu Pedersen
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 14 2005, 22:08 )
Om du skriver ut ovanstående till: "Att inbilla sig att ett förband utan pansar ska kunna lösa stridsuppgift mot pansarförband idag är bara löjligt". Då håller jag fullständigt med.:

Jag korrigerar mig snabbt och snärtigt efter dina önskemål då det var precis det jag menade.

(som vpl på mek skytte så finns ingen annan strid än mot pansar för mig, ledsen om jag generaliserade)
Fk Satan
och det är SKILLNAD på krigsuppgifter och stridsuppgifter...
Fu Pedersen
QUOTE (Fk Satan @ Apr 14 2005, 22:16 )
och det är SKILLNAD på krigsuppgifter och stridsuppgifter...

Skäms för att jag i stridens hetta och nattens töcken mixade begreppen o sa krigs istället för strids. blyg.gif

(krigsuppg kan va allt fr koka ärtsoppa till what ever)
Triggerpuller
Inkompetens finns överallt... Uppenbarligen...
Men jag skulle ju inte byta FM mot enkom HV för det om du förstår vad jag menar...

Det skulle inte jag heller..

Det är inte riktigt tänkt att alla i FM ska ha skytte som h-tjänst.
Precis som alla i IP ej gjorde lumpen på skytte...

Stämmer, men är man verkligen rätt person att racka ner på stridsteknik och stridsuppgifter om man under hela sin militära karriär sysslat med underhåll? (Och nu syftar jag inte på dig, din bakgrund vet jag inget om.)

Många YO är jävligt kritiska till organisationen.
Däremot är högre chefer generellt ej mottagliga för feedback. Min åsikt.
Men vad vet du om det? Är du YO?

Att många är kritiska vet jag. Upplever det dock som att många lider i tysthet.
Och högre chefer på md-grupp, md och hkv-nivå är också oftast omottagliga för feedback som upplevs som obekväm. Dvs nästintill all feedback. Samma problem alltså.

Har några barndomskamrater som ibland måste få gråta ut så att säga. Om deras åsikter är generellt överensstämmande med kollegornas kan jag inte uttala mig om. Är inte YO.

Att de är kritiska till HV är inte så konstigt.
Tycker inte du också att det är anmärkningsvärt att det just är så många YO är kritiska till HV? Varför tror du?

Har mycket att göra med att Hv ÄR ett generöst mål som man av tradition kan racka ner på. Sen kanske vissa omedvetet och obefogat uppfattar det som at vi inkräktar på deras revir?

Även om de bara truppför i en månad, hur mäter sig HV med det?

Det varierar kraftigt som du säkert redan vet. Men vissa lurade stackare ligger uppåt 15-20 dagar/år.

God natt.
strvkomp
Tja, så värst mycket tillförde det nog inte. Dock kändes det som mitt påstående inte helt var taget ur luften.

Personligen har jag inte speciellt mycket att tillföra till en disskusion om HV. Detta då min enda erfarenhet av HV sträcker sig till en introduktion av två gubbar som inte bättrade på HVs gubbrykte, minst sagt.

Iof tycker jag personligen att jag verkar ha större kunskap om HV och dess uppgifter än nämnde Pedersen, trots att hon är med i en IP och jag inte. Men det är ju bara lilla jag...

Pedersen verkar ha gått in i "defense-mode". Vilket i sig kanske inte är så konstigt då man har ett näsan enhetligt forums samlade kompentens, bestående av fler YO, RO, och yxor flåsandes i nacken.

Pedersen verkar ha fått ngn sorts HV-hybris, för att inte tala om hennes överväldigande tilltro till pansar. Sen är väl så vitt jag vet krigs- och stridsuppgifter ganska skilda saker? Känns som att Pedersen istället för att svara som hon gjort, liväl kunnat kontra med ngt töntigt som, "ey, pansar backar aldrig!"

Nu är ju det här bara vad jag tycker, och ngn lär säkert be mig hålla käft för att jag inte är så insatt. Men men, that's life...

mvh

//Strvkomp pansar2.png

EDIT: Missade Fk Satans excellenta kommentar. Herrejösses vad folk skriver...
Hans Engström
Inte för att kliva på någons ömma tår men den bild av yrkesförband i andra länder som målas upp av vissa är tämligen väsensskild från den verklighet som flertalet av mina goda vänner rapporterar (från främst USA, men även Storbrittanien och Frankrike). Dålig grundutbildning, dålig kvalité på soldatmaterialet, intitiativlöshet på lägre nivå etc. finns både här och där.

Sedan fascineras jag av att jag uppenbarligen i mångas ögon förlorade all kunskap, militärt beteende och förmåga den dagen jag lämnade mitt fältförband och skrev på för hemvärnet.

Avgörnade för varför HV ej bör insättas i anfall är naturligtvis bristen på understöd, inget annat. Sedan är det också en bra idé att inse fakta, skorpar det till sig rejält ger man Framåt på det man råkar ha tillgängligt, även HV förband om inte bättre finnes.
Sir Vival
Universums mest effektiva metod för lobotomi - skriv på ett Hv-kontrakt.
Ragulin
Värsta tecknet på att lobotomeringen lyckats är väl att man har ett giltigt kontrakt efter 14 år!!!

Malajn.gif
Challe
Som medlem i en av Skaraborgsgruppen´s IP så kan jag berätta att det är fler än en gång som vi har fått höra att folk har fått ändra sin uppfattning vad det gäller HV, och det har inte blivit till det sämre surprise.gif
Det är YO, GU och US(IA03) som har sett "Åsa-Nisse" framför sig innan vi har övat med/mot dom.
Vi har varit ren B-styrka på några övningar men oftast så har vi deltagit som HV-IP och jobbat utifrån dom förutsättningar som vi i realiteten har.
Självklart kan dom ha sagt det för att vara snälla, men vi har hört det även när det inte har varit meningen att vi ska höra ;)
Jag kan utan att skämmas säga att jag är stolt över att ingå i HV.
Sen kan dom som vill se ner på oss få göra det, det bjuder jag på!
Det passar HV utmärkt att vara "underdog". Att vara underskattad är inte någon nackdel. Det är bara kul att se och höra reaktionerna som vi får efter ha deltagit med/mot dom "riktiga" krigarna camo.gif

OBS! Med detta så säger jag inte att vi är nåt "SSG" men vi är fan bättre än vad många tror!!!!!!
Hans Engström
Jo, men inte fan sprids den förändrade attityden vidare.

Problemet med att vara Underdog är att HV, som idag är den största enskilda delen av FM, genom sitt Underdog-skap, sin dåliga PR och sitt förlitande på frivilliginsatser hos befäl (i huvudsak, finns även andra som gör massor) som kan lätt nå upp till flera hundra timmar per år och över, tilldelas 600 millioner av en budget på 40 milliarder. Detta täcker allt (utom, tror jag, lönerna för MD grupp personalen, som jag hört tas på ett annnat konto).
Challe
Sakta men säkert så går nog ögonen upp på dom som bestämmer 7.gif
Ragulin
Jag är också stolt över mitt Hv-förband och jag skäms inte alls i allmänhet. Undantag finns såklart och senast jag verkligen skämdes var när några gubbar larvade sig i Tv-programmet Faktum. Hustrun sneglade på mig i soffan med mild ironi i blicken och jag sjönk allt djupare ner i soffan samtidigt som jag rodnade ända ner till naveln. Fick sova med bettskena den natten.

Åsanisseriet lever i all välmåga, tyvärr, och det får vi nog leva med. Det ända man kan göra är att sträva efter att själv som individ och tillsammans med sitt förband försöka bättra på den bilden. Lika obegripligt som att man blir totalt inkompetent i vissas ögon efter muck, är att somliga tycks tro att uniformsreglementen och säkerhetsinstruktioner upphör att gälla när man inträder i Det Frivilliga Mörkret -men det är kanske en annan diskussion.
NisseNord
QUOTE (Challe @ Apr 15 2005, 01:55 )
Som medlem i en av Skaraborgsgruppen´s IP så kan jag berätta att det är fler än en gång som vi har fått höra att folk har fått ändra sin uppfattning vad det gäller HV, och det har inte blivit till det sämre  surprise.gif
Det är YO, GU och US(IA03) som har sett "Åsa-Nisse" framför sig innan vi har övat med/mot dom.
Vi har varit ren B-styrka på några övningar men oftast så har vi deltagit som HV-IP och jobbat utifrån dom förutsättningar som vi i realiteten har.
Självklart kan dom ha sagt det för att vara snälla, men vi har hört det även när det inte har varit meningen att vi ska höra  ;)
Jag kan utan att skämmas säga att jag är stolt över att ingå i HV.
Sen kan dom som vill se ner på oss få göra det, det bjuder jag på!
Det passar HV utmärkt att vara "underdog". Att vara underskattad är inte någon nackdel. Det är bara kul att se och höra reaktionerna som vi får efter ha deltagit med/mot dom "riktiga" krigarna  camo.gif

OBS! Med detta så säger jag inte att vi är nåt "SSG" men vi är fan bättre än vad många tror!!!!!!

Jo, jag har också hört samma sak. En fråga som man dock måste ställa sig själv, är om man verkligen är så bra, eller det bara var betraktarnas förväntningar som var väldigt låga.

Jag ska inte säga något om Skaraborgsgruppen´s IP specifikt, men allmänt så tycker jag att den största bristen är färdigheterna som förband, individuellt finns det väldigt duktiga soldater inom hv, men om de inte fungerar tillsammans så kommer det ändå inte att fungera.

Hur är sedan uthålligheten på ett hv-förband, jag vet att det har förekommit men hur många har testat att vara igång längre än en helg?

HV har snäpp upp sig bra på senaste tiden, speciellt rörande lägsta nivån, men det finns fortfarande mycket jobb kvar.
Challe
[QUOTE]Lika obegripligt som att man blir totalt inkompetent i vissas ögon efter muck, är att somliga tycks tro att uniformsreglementen och säkerhetsinstruktioner upphör att gälla när man inträder i Det Frivilliga Mörkret -men det är kanske en annan diskussion.

Kan bara instämma i det du skriver HV.gif
Flamdämpare
Kan bara instämma med flera föregående talare. Uppfattningen om att man blir en idiot när man tar på en uniform med Hv-kragspeglar lever kvar bland ett antal YO fortfarande. Visst är jag en amatör i krigsverksamhet jämfört med en YO, Erkänner det villigt. Men jag lever i tron och på förhoppningen att jag efter 16 år i HV och mellan 200-300 H tjänst per år på grupp och plutonsnivå lärt mig något som jag tillför verksamheten. Men vad jag aldrig kan förstå är det omogna gnällandet från YO mot HV. Varför känns det bättre att stå utanför planen och berätta vilka idioter som spelar istället för att gå med i laget och påverka matchen?
Jag har under min värnplikt sett och varit med om saker som skulle få en åklagare att blekna, att vara YO är inte en garanti för kompetens alltid.

HV.gif
Rokare
Ett litet klargörande.

Även jag som RO tillhör dem som blivit överaskad av HV och HV/IP's förmåga. Kan även nämna att då jag hade med mig en YO Amf som instr så fick han stora ögon och konstaterade att "Helvete, här rullar det på bra, snabbare än mina GB" detta avseende inlärningskurvan. I övrigt så kan jag konstatera att många av de YO/RO som jag umgås inte är negativ till HV.

Vad "vi" dock ställer oss tveksamma till, som förtydligande alltså, är HV och IP's tro på sig själva i vissa situationer. Vad jag menar är den avsaknanadet av realistiskt och kritiskt tänkande i relation till de övningar man genomför. Med det övningsuttag som man har är det kanske lätt att konstatera att (exmpel) Nu har vi övat eldöverfall/fördröjningsstrid mot mekaniserat förband, då kan vi lösa den uppgiften. Vad jag själv är ute efter är ett mer kritiskt förhållningssätt till vad man uppnår på övningarna och att detta översätts till förbandets faktiska förmåga. Jag har allt för många gånger hört uttryck som "De måste få skjuta", "Vi ska ge dem en positiv bild" osv i övningssammanhang. Denna är effeket är förvisso ej att förringa, men den får inte ta överhand, vilket jag anser att den i viss mån gjort.

Jag efterlyser även en utökad diskussion inom HV vad det gäller det egna förbandets förmåga uppträdande i fält/strid och dess konsekvenser. Tänker här främst på så enkla saker som ljud/ljusdisciplin, siluettbildning m.m Huvudproblemet här, vilket inte på något sätt är HV's fel, är att vi får ett missvisande resultat i vapenverkan från båda sidor. Detta är dock extremt svårt att uppnå då exempelvis även BT systemen har brister. Dock anser jag att det går att påverka något genom en öppen diskussion om uppträdande, hellre än ryggdunkandet modell "Gött nu rensade vi den baracken/limpfabriken" osv...

Ergo: Jag är imponerad av HV, men jag är därmed inte beredd att ha ett likgiltigt förhållningssätt till hur ni övar. Det är, för alla förband så att man genom ett kritiskt granskande och en öppen diskussion uppnår bättre resultat. Detta gäller det att anamma och ta vara på. Vad jag skulle vilja höra mer är frågor modell "Övar vi på rätt sätt" "Vad kan vi göra annorlunda" "Uppnår vi/ökar vi vår kompetens genom denna övning?" istället för diskussioner om buttpacks, aimpointsikten och hemmasydda västar.

GMY

Edit: Jag vet att det finns HV folk på forumet som känner samma sak som jag skriver, och jag har fått uppfattningen att när de gör sin ståndpunkt känd så resulterar det ofta i "Varför är du med om du inte tycker om det" Du hatar HV" osv... Detta kan givetvis bero på hur de framfört kritiken, men jag tycker det ändå är beklämmande att oftast väl grundade åsikter förkastas på detta sätt.. På något sätt visar detta ännu mer på behovet av det jag efterlyser i min text.
SSN
@ Rokare

Håller med att ibland kan det bli lite väl mycke "ryggdunkanden" istället för att säga rent ut att det här är förjävlit dåligt men om ni tränar mer på det här blir det bättre...

Men kanske är det här lösningen alternativt en bit på vägen PersQ

Vad tror du?
Rokare
QUOTE (SSN @ Apr 15 2005, 09:27 )
@ Rokare

Håller med att ibland kan det bli lite väl mycke "ryggdunkanden" istället för att säga rent ut att det här är förjävlit dåligt men om ni tränar mer på det här blir det bättre...

Men kanske är det här lösningen alternativt en bit på vägen PersQ

Vad tror du?

@SSN

Det är helt klart en viktigt del av det hela och använd på rätt sätt är jag övertygad om att det är ett gott hjälpmedel/riktlinjer. Dock måste detta också implementeras tillsammans med förmågan att verkligen våga sätt PersQ i relation till ditt förband..

M.o.a precis som du säger "förmågan" att våga säga fy fan vad kasst.. men kanske ännu viktigare att skapa känslan av "fan vi får köra detta nästa helg igen" istället för "gött, nu har vi övat.. fått oss en genomkörare, vilka ska med till puben ikväll"? Att skapa förutsättningar för att HV-personalen skall känna "Jag vill och kan bli bättre, hela tiden, aldrig nöjd" hellre än "Det här kändes ganska bra, det kör vi på, vi är ju trots allt inte yrkesmilitärer". De flesta HV folk jag känner är stolta över att vara HV, men kanske inte riktigt stolta på det sättet jag söker.. yrkesstoltheten som strävar efter att bli bättre.

Nu låter det kanske som att det aldrig skulle komma någon positivt feedback över mina läppar, men så är ju givetvis inte fallet. Men låt mig ta ett exempel från en heeelt annan galax. Gå in på en restaurang som har en stjärna i Guide Rouge, kockarna i deras kök exprimenterar ständigt, inte med det som skickas ut till gästen, men vid sidan om.. lite mer salt? kan jag steka det lite annorlunda, kan jag kan jag byta vin i såsen osv.. de är jävligt stolta men aldrig nöjda.. Hänger ni med? FJS har/hade en devis som sa "Stillastående är tillbakagång..." också värt att reflektera över.

GMY
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.