Ang att IP är mer samtränad än ett vpl-förband som muckade för några år sen säger jag bara:
Ledning...
YO/RO som på heltid sysslar med sin huvudtjänst mot de som gör 60-100h per år?
Med en del skolor i bagaget...
Med tanke på de inkompetenta YO/RO som jag ständigt stöter på så känns ditt argument ganska ihåligt. Otaliga är ju de människor som inte har skytte som huvudtjänst men likt förbannat kommer och försöker uppfinna hjulet på nytt. På tal om det, hur många YO/RO har skytte som huvudtjänst? Inte många. Hur många utbildningsplattformar utbildar idag lätt infanteri motsv HV IP? Knappt någon.
Hur mycket truppför YO/RO egentligen? Inte mycket, sett till att de enligt dig skulle syssla med det hela tiden. Har exempel på krigsplutonchefer som truppfört mindre än en (1) månad under ett helt utbildningsår.
Många IP plutoner TROR att de kan sina uppgifter och att de utvecklas till ett fullgott förband snabbt och snärtigt. Och sålänge man bara utbildas och allt är lugnt och inget händer så kommer denna tro att finnas och skapa någon sorts "elitförband-anda" och därigenom få en övertro på sin egen uppgift och förmåga.
Och vilken yrkesgrupp stämmer ovanstående påstående så SMÄRTSAMT mycket in på? ;) Och jo, sådana IP som beskrivs i ovanstående stycke finns faktiskt. Synd om dem.
Känns ibland som att Sverige skulle behöva drabbas av en smärre militär katastrof i lämpligt u-land för att folk skall vakna upp och börja ifrågasätta hur vi egentligen systemet är utformat.
Vad jag menar är att det krävs en hel del mer än några helgövningar/år för att få en bra pluton, kanske 3-4 månader effektiv tid innan man verkligen kan agera på ett vettigt sätt. Propagerar för ett yrkesförsvar eller inget alls som du kanske förstår.
Om vi applicerar exemplet 3-4 månaders effektiv tid på den svenska försvarsmakten så skulle det innebära att vi har totalt 1-3 plutoner som kan agera på ett vettigt sätt.
Äpplen och päron. En nymuckad, samövad och trimmad GU-pluton har nog bättre chanser om det kör ihop sig i de flesta lägen. Dock får man som sagt inte blanda äpplen och päron i detta fall.
Själv har jag sett så otroligt många ointresserade, omotiverade och oengagerade GU-plutoner att jag ställer mig frågande till hur många GU-plutoner som överhuvudtaget skulle infinna sig till mobilisering. Förresten, är det PK att använda det uttrycket fortfarande?
Ibland känns det som att YO inte törs spy ut galla över den egna organisationen och istället väljer att göra detta över förtvivlade hemvärnssoldater som i frustration river sitt hår över alla idiotiska styrningar de drabbas av. Jag och de flesta av mina kollegor är just sådana som beskrivs en rad upp. Vi vet exakt vilka brister som finns i förbanden och organisationen. Men eftersom vi inte är beslutsfattare och har ringa möjlighet att påverka, ja vad göra

.
För övrigt är de två stridsuppgifter som min plutonsvärld kretsar kring TA och FÖRSVARA. Sen att kompaniet kanske får i uppgift att skydda, fördröja etc är något annat.
Och om det nu inte skulle bli tillåtet att ge plutonerna stridsuppgiften TA. Skall också grupperna drabbas av denna idioti. Skall de få i uppgift att: GÅ till stridsställning alt LIGG KVAR i stridsställning istället för vad som i dagsläget är brukligt?
Självklart ges inte HV-IP uppgiften att ta L3-östra delen om nu sagda anfallsmål innehåller en pluton med stridsvagnar. Innehåller anfallsmålet istället 4-8 turbankrigare som sitter i ett tält så ser jag uppgiften som betydligt mer realistiskt.