QUOTE (wedin @ Apr 14 2005, 09:34 )
QUOTE (Ghostface @ Apr 13 2005, 18:11 )
Man får väl ta reda på vad som finns där innan man ger uppgiften TA.
Finns det en enhet större än stridspar ;) får ni helt enkelt kontakta HC som ger uppgiften till det förband som har områdesansvar. Och ja, det kan vara amf men förmodligen inte. Men det är ta mig f.. inte HV...
Jag skulle vilja se det HV som kan TA när de stöter på en pluton.
Jag tycker fortfarande att du är ute och cyklar, faktiskt mer än tidigare. Du har många synpunkter, men kan du belägga dem på något sätt? T ex vad gäller att det inte går att ge något Hv förband en ta uppgift. Var står det att du inte KAN ge Hv insatspluton i uppgift att ta kullen som är försvarad av en mekskytteplut?! Det är idiotiskt och innebär sannolikt totala förluster, men likförbannat KAN du ge ordern ta. En normalt funtad insatsplutC ska dock anmäla att han ej kan lösa uppgiften.
Eldöverfall och överfall är inga stridsuppgifter. Det är stridssätt/metoder. Sen kan du ha använt dem var du vill. Alltså kan de heller inte vara "mer" rätt än säkra...
Jo! ;) Eld- och överfall har i alla fall varit stridsuppgifter i nå´n galax nå´nstans. Säkra är ingen stridsuppgift, även om man ibland gör det. Rast och vila genomför man också, men de är inte heller stridsuppgifter. Kan du inte bara hålla med om att säkra inte är en stridsuppgift?!
(P)TOEM är preliminär och en inriktning på vad som kanske komma skall. Det står heller inget i TOEM om att HV skall kunna TA. DÄRFÖR ÄR HV INTE DIMENSIONERADE FÖR DET...
Då talar jag om samövning, antal h ni tjänstgör, mtrl, fordon, understöd, mm.
Som jag sagt kan säkert enstaka plutoner lösa uppgifter som de ej är tänkta till men det innebär inte att de används till det.
Min lösning är att ni är först på plats annars kan ni skita i objektet.
Är motståndaren där har han redan gjort vad han velat.
Är det så viktigt att vi måste ha det iaf så löser någon annan uppgiften.
Slutligen blir detta inget större problem i framtiden då vi går mot ett insatsförsvar.
Antal objekt kommer minska/minskar drastiskt och därför anser jag att man borde lägga ner HV i sin nuvarande form och bara satsa på insatskompanier.
Och förband som är operativt rörliga.
Som kan TA... ;)
Du upprepar med en dåres envishet att Hv inte är dimensionerade för att ta. Det är lika smart som att t ex säga att en hkp15 är större än. Större än vad då? En FIAT 127, en LK35 eller hkp9? Försök att förstå att uppgiften ta ska sättas i relation till känt eller förväntat motstånd. En hv(åtminstone insats)plut ska idag kunna ta ett objekt med en inte allt för nedgrävd grupp.
Du säger att vi (Hv?) får se till att vara på plats först!? Ja, naturligtvis eftersträvar man väl alltid det. Men, hur menar du att man VET att man verkligen är där först? Jag kan inte få ihop det på annat sätt än att Hv aldrig kan VETA att de verkligen är först. Det kan bara leda till ett utfall: Hv har ingen som helst funktion för de måste alltid tillkalla skogsmatroser som först tar objektet innan de kan bevaka. Vore det inte billigare och kanske bättre om vi lejde in Securitas, lärde dem träffa en lagårdsvägg med akn och sedan gav den till dem för att de sedan ska ta över bevakningen av objektet!?
Jag kan hålla med dig om att kanske inte jättemånga "vanliga"hvplut, komp, bat skulle klara av att ta med nå´n övertygande skicklighet, persQ är väl ungefär 8 om förbandet ens är uppfyllt. Men, att förband har luckor vad gäller persQ och uppfyllnad är väl i ärlighetens namn inte unikt för Hv även om det (tidigare?) grasserat mer vilt där!? Jag upprepar, med en dåres envishet B) , att en Hvplut måste kunna ta innan man ska skydda. Det du hävdar, att man ska invänta ett "fält-/insatsförband" som ska komma och ta först är en total utopi. Mitt insatskompani har objekt som är extremt "prioriterade". Stora delar av året, t ex nu, finns INGENTING i förbandsväg som skulle masa sig över till objektet och skydda det, än mindre ta det enligt dina önskemål. Hela idéen med Hv är att de snabbast av hela FM ska kunna "mobilisera" och tidigare kunna skydda "reguljära" förbands mobilisering. Bara för att vi idag har ett "insatsförsvar" innebär det inte att vi har förband med högre stand-by än Hv.
Som tidigare påpekats, antalet objekt har inte minskat i tillnärmelsevis samma takt som uttunningen av Försvarsmakten. Objekt går det tretton på dussinet och antalet förband t ex mekbat kan vi väl snart räkna på fingrarna?!
Aldrig påstått att säkra är en stridsuppgift.
Vet också att eldöverfall och överfall inte är det.
Argumentet att man kan lösa uppg TA bara för att det inte står är så otroligt löjligt.
Jag snackar om reell och formell förmåga, samt "vilja ha" förmåga.
Vi är överrens på en sak. HV kan få uppgiften att TA (teoretiskt). De kan med dina argument få uppgiften avvärja (står inte i TOEM att man inte ska kunna det). Alla förband kan få alla uppgifter (ironi). Sen att det handlar om okunskap från uppgiftsställaren är en annan sak. Jag hävdar dock att de inte kan genomföra den. Kopplat till reell förmåga, räcker inte med vilja. Hänvisar återigen till övntid, mtrl, u-stöd, span-och und-resurser mm. Samt till TOEM...
I reglementen står vilka uppgifter resp förband kan lösa. Visa var det står var HV ska kunna TA så ger jag mig.
Hur vet man att man är först på plats?
Spaning eller undresurser.
Ok, då får HV TA men om det blir motstånd?
Alla kan ta tg, men det är just oförsvarad tg.
Jag förutsätter att vi snackar försvarad tg...
HV kan inte ta försvarad tg är min slutsats.
För mig är HV som securitas som de är organiserade nu, med undantag för IP/IK.
Alltså som jag skrev tidigare. Satsa på dessa enheter o lägg ner resten.
Jag förstod inte vad du menade med PersQ 8. Får gärna utveckla.
Koppla gärna till krigsduglighet, KDU.
Annars är PersQ 4 ganska bra. Då har man strida i högre förband genom batövningar bla, verka med huvudtjänst i mörker, dåliga förhållanden, längre tid mm.
Och du, dimensionerade handlar inte om storlek...
B)
I min värld är det här också en mkt intressant diskussion och utveckling av tråden.
Ber om ursäkt för alla de ömma tår jag trampar på, känslig fråga.
"Tänk på att de tår man trampar på idag kan ha en direkt förbindelse med den röv man måste slicka imorgon..."
Mvh ;)