Help - Search - Members - Calendar
Full Version: rödpunktsiktet
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
bushman
fick i går ut rödpunktsikte eldhandvapen som det så vackert heter.
eftersom jag var eforisk över att ha fått något så trevligt glömde jag att ställa en fråga, till instruktören.

om jag har min bössa hemma, och får för mig att använda mitt tilldelade nya ultramorderna sikte på mitt jaktvapen, och slarvar bort det i skogen under någon jakt med för mycket jägarkaffe, vad händer då?

eftersom jag efter 15 år i HV inte litar på någon som fått ut ny mtrl från FM, så lär väl ett par sikten även dyka upp på tradera inom kort också.

men vad händer om det slarvas bort/säljs/kastas i öken?
skall enskild betala?

eller skall det bli som vanligt att de får en klapp på huvudet och ingen bulle vid nästa möte med kamratföreningen?

haqr någon koll på vad som kommer att hända?
FkN
(spekulation)

Bör ju betraktas som vapenmateriel, så borde ju hanteras på samma sätt som om man skulle kränga iväg sin AK.
Nifelhel
Som med all annan tilldelad mtrl, ersättningsskyldig.
bushman
QUOTE (Nifelhel @ Apr 10 2005, 22:21 )
Som med all annan tilldelad mtrl, ersättningsskyldig.

ja just det......

en gång hade bohusdals MDgrp ett antal comtac-hörselskydd, för utlåning vid övn.
det har de inte längre, pga att mtrl ansvarig inte inte lät någon skriva på papper att de som lånade var ersättningsskyldiga.

jag tror säkert att det funkar så hos dig att man är ersättningsskyldig, och att det finns någon form av kontroll, den verkar vara obefintlig på skredsvik.

och det är ju skit samma de som har för vana att tycka att deras HV-mtrl är deras egen, är allt som oftast skyddade via personliga band med det befäl som skall kräva ut pengarna.

iden med siktet är bra men anser att vi borde ha fått skrivit på ett extra kontrakt vad gäller det.
med klara reglar vad som händer när du slarvar bort det.
som det är nu kommer ett fåtal att få betal dyrt, och inte se något nytt sikte på ett år, medan andra kan vandra in hos KVM, och få loss ett nytt inom en halvtimme, gratis.

alla djur är jämlika men somliga är jämlikare än andra......
Kanna
Fråga som är lite OT: Är det inte lite meckigt att hålla på att flytta RPS fram och tillbaka mellan olika vapen, vapnet bör väl skottställas efter varje flytt eller är jag fel på det?
Nifelhel
@Kanna
Ja du måste skjuta in det varje gång.

@Bushman
Jag fick kvittera min Ak4B med rödpunktssikte, dvs ett papper två prylar...jag vet inte hur ni gjorde. Dessutom kan inte kvm lämna ut dessa vapen, det var MD-grp som lämnade ut.
bushman
QUOTE (Nifelhel @ Apr 10 2005, 23:39 )
@Kanna
Ja du måste skjuta in det varje gång.

@Bushman
Jag fick kvittera min Ak4B med rödpunktssikte, dvs ett papper två prylar...jag vet inte hur ni gjorde. Dessutom kan inte kvm lämna ut dessa vapen, det var MD-grp som lämnade ut.

om det funkar så är det väl lugnt men pga allmän slaphet i MD-org så undrar man igentligen om man tillhör andorras arme eller liknade.
inte pga storleken på på FM numer, utan på det faktum att det landet styrs av oskrivna lagar.

vi skrev på ett papper för en all mtrl vi hämtade ut.
vilket även innefattade ett bajsbrunt sadelskydd och den nya hjälmen.

vad jag är ute efter är något dokumenterat som säjer: att prylen kostar en jäkla massa skattepengar, den är inte din privata egendom och du får inte låta din sonson använda den vid paintballspel.
kommer vi på dig tar vi bössan ifrån dig och sparkar ut dig ur HV.

om vpl får civil rättegång för borttappade comtac, borde inte tjuvande HV-gubbar också få det?
Maverick
När vi hämtade ut RSP så skrevs det nya papper på vapen och allt.
Det innebär i mitt fall att man i princip ju har skrivit på att man är straffskyldig om något skulle hända wink.gif Så pappret finns redan...
Flamdämpare
Du är ersättningsskyldig om du blir av med siktet. Jag kvitterade ut sikte och vapen separat.

OT.
Om du uppfattar situationen vid Bohusdals MDgrp som en ryggdunkarförening tycker jag att du ska kontakta RiksHvch. Eftersom delar av FM har som arbetsuppgift att hålla koll på forum som detta är det konstigt att ingen ännu reagerat ännu.
LIQUID_
@Flamdämpare
Eftersom delar av FM har som arbetsuppgift att hålla koll på forum som detta är det konstigt att ingen ännu reagerat ännu.

Vilka delar av FM ? MUST, SSG ? blink.gif
syte johansson
QUOTE (LIQUID_ @ Apr 11 2005, 08:12 )
Vilka delar av FM ? MUST, SSG ?  blink.gif

kanske? (ligger under försvarsdepartementet i alla fall)
LIQUID_
QUOTE (syte johansson @ Apr 11 2005, 09:31 )

Läge för lite aluminiumfolie alltså. Malajn.gif Skämt åsido menar du på fullt allvar att FM övervakar ett möp-forum som detta. Isåfall varför ?
LeadHead
QUOTE (bushman @ Apr 11 2005, 01:30 )
om vpl får civil rättegång för borttappade comtac, borde inte tjuvande HV-gubbar också få det?

Får man verkligen det? Att vpl har fått ersätta borttappade comtac vet jag men rättegång för en ofarlig pryl som har en förrådskostnad i storleksordningen 1500 kr?

Jag vet inte om FM har någon människa avsatt för att bevaka detta forum, även om det säkert skulle gå att hitta någon avdankad major eller evighetslöjtis som finns tillgänglig för uppgiften. Däremot skulle det inte förvåna mig om det finns infoansvariga som är medvetna om dess existens och går in och kollar då och då om det har dykt upp någon diskussion om t.ex. pinsamma felskrivningar eller icke pk-bilder på mil.se. ;)
Dajo
Men det är ju självklart att man ansvarar för all matriel och om förlusten beror på grov oaktsamhet så blir man betalningsskyldig.

Är det "oj, mitt sikte måste ha ramlat av under patrullövningen idag" så får man ett nytt utan kostnad.

Är det "jag hade med siktet ut på rådjursjakt förra veckan och då lossnade det från mitt jakt vapen" så får man pröjsa för det.

Det gäller allt från konservbrytare till vapen...
Kanna
Ingen kritik mot dig Bushman men det känns lite olustigt när det verkar som om folk är med i HV för att de får ut bra prylar som kan användas under höstens älgjakt. Vi pratar trots allt om en verksamhet som finansieras av skattemedel och om det blir allmänt vedertaget att HV är någon form av jaktutrustningsbutik så kommer nog HV att få opinionen emot sig och då lär nerskärningarna drabba HV ännu mer. Jag är för HV men då ska medlemmarna och deras utrustning användas till det den är avsedd för, skydd av objekt vid ofred och att hjälpa till vid naturkatastrofer här hemma i fredstid.
Inf
Det är kanske inte alla som fullt ut känner igen sig i Bushmans beskrivning av verkligheten i hemvärnet. Visst skriver Bushman ofta med humor och mer än en aning glimt i ögat, men ibland kan det slå över och bli lite väl mycket bittra kommentarer om hur FRO och KVM tillsammans format en djävulspakt med älgjägarinslag med enda syfte att trycka ner Bushman och andra sanningens riddare som vill syssla med seriös verksamhet.
Alla kan inte älska alla här i världen, men de man ogillar behöver ju inte vara kriminella för det.
Idioter som stjäl och bryter mot alla regler finns tyvärr i de allra flesta verksamheter, men det är min bestämda uppfattning att dessa människor är i en liten minoritet inom FM och HV i stort och även inom HV-förbanden inom Buhus-Dalsgruppen. Totalt sett är det ett litet problem och även om man inte ska nöja sig förrän problemet inte finns alls så gäller det iblant att även se den lite större bliden.
simon
QUOTE (LIQUID_ @ Apr 11 2005, 09:34 )
QUOTE (syte johansson @ Apr 11 2005, 09:31 )

Läge för lite aluminiumfolie alltså. Malajn.gif Skämt åsido menar du på fullt allvar att FM övervakar ett möp-forum som detta. Isåfall varför ?

[OT]Självklart bevakar de forum på nätet. Och självklart så bevakar de isåfall även detta forum. Här publiceras nästan dagligen information som kan vara av känslig natur på ett eller annat sätt.

Jag har själv varit med om, på ett annat onämnt forum, hur trådar har tagits bort efter inrådan av "myndigheter". Efter det så var en del av de drabbade användarna väldigt tystlåtna och moderatorerna något skärrade. ph34r.gif

Det skulle inte förvåna mig alls om dessa "mystiska myndigheter" har varit i kontkat med SOLDFFORUM:s "personal" både en och femton gånger. Men om detta må nog vi knektar bara fudnera kring.

Att tro att det INTE bevakar detta forum dagligen, vore att tro i nattmössan skulle jag starkt gissa på.[/OT]
NIMROD
Låt oss då spekulera i konsekvensen av att man använde HV:s rödpunkt till sin AK:5 vid FBU eller US? (med påmonteringsbara rail:en, utan ingrepp på vapnet)

Eller hellre än spekulationer: Ngn som med säkerhet vet om det finns den möjligheten??

Nimrod
martinator
hur stort är problemet med "borttappade" grejor inom HV? Vidare kan jag tänka mig att det blir ett visst slitage på prylarna vid civil verksamhet, typ jakt. "-Oops, där rev jag upp byxan på taggtråden, men det gör inget kan ju hämta ut nya på förrådet i nästa vecka." Borde man inte bli ersättningskyldig även för sådant?

/martinator
bushman
QUOTE (Inf @ Apr 11 2005, 12:20 )
Det är kanske inte alla som fullt ut känner igen sig i Bushmans beskrivning av verkligheten i hemvärnet. Visst skriver Bushman ofta med humor och mer än en aning glimt i ögat, men ibland kan det slå över och bli lite väl mycket bittra kommentarer om hur FRO och KVM tillsammans format en djävulspakt med älgjägarinslag med enda syfte att trycka ner Bushman och andra sanningens riddare som vill syssla med seriös verksamhet.
Alla kan inte älska alla här i världen, men de man ogillar behöver ju inte vara kriminella för det.
Idioter som stjäl och bryter mot alla regler finns tyvärr i de allra flesta verksamheter, men det är min bestämda uppfattning att dessa människor är i en liten minoritet inom FM och HV i stort och även inom HV-förbanden inom Buhus-Dalsgruppen. Totalt sett är det ett litet problem och även om man inte ska nöja sig förrän problemet inte finns alls så gäller det iblant att även se den lite större bliden.

jag tror inte enbart problemet med "gamla goa gubbar" existerar bara på västkusten.
detta tror jag är ett ganska vanligt problem i MDgrp som liknar ovan nämda.
ställen som får sköta sig själv, och som inte HKV har tid att hålla koll på.
vilket sedan märks neråt i verksamheten.

att FRO har börjat syssla med verksamhet som inte har något med frivillig försvaret att göra, är något jag kommer att klaga på till någon jävel ser till att rätta till det förhållandet.
den dagen de gör fel ingrepp kommer det att ge väsen av sig i rikspress, och då gör inte kvällstidningarna skillnad på FRO och HV.

nu är ju detta första gången som HV i helhet får ut dyr mtrl som går att använda till civil verksamhet.
allt annat har ju vart inlåst.
att IP får ut hela bärsystem 2000 och annat att ha hemma ja visst, men då finns det en viss skillnad.

det handlar inte om kriminalitet och stöld, det handlar om enkla regler som alla förstår, och det handlar pengar, något som HV och FM har rätt dåligt av(till åtminstone viss verksamhet)
de få människor som kan få för sig att skruva loss rps eldhv hänger inte på detta forumet, och tack gode gud borde de vara rätt få kvar av det släktet.
jag vill ha reda på vad som händer, infon gick inte ut från utdelande myndighet.

jag tror framtiden får utvisa vad som händer i frågan.
Lt.Beavis
Jag hoppas och tror att de som skrivit på sitt HV-kontrakt följer de stadgar som gäller och använder kronans matriel i samband med övning eller annan inställelse order.
Har du förlorat matriel i samband med övning eller liknande och inte varit slarvig/oaktsam så anser inte jag man ska vara ersättnings skyldig.
Har du kvitterat ut Ak4B så ska siktet sitta på det vapnet och ingen annanstans.
Mordred
Efter som jag är nyligen Förnyad skjutledare (byråkrati hoho jaja) så anser jag mig vara informerad om de nya regler (eller förtydligade regler) som gäller för HV, iaf i Uppland.

Man har helt enkelt löst det såhär:

Före varje övning inverterar man vapen + rödpunktsikte, räknar att alla har bössan med sig, kan med enkelhet utföras under uppställningen före övning.

Och efter övning, vid samma uppställning, kollar man återigen att alla har vapen + rödpunktsikte.

Om någon sedan har "tappat bort" rödpunktsiktet under övningen blir det till att ge sig ut att leta.

Och om någon anmäler veckan efter, att de tappat rödpunktsiktet under övningen, så vet man att det är skitsnack, för man har svart på vit att de hade siktet i slutet av övningen. Då blir det polisanmälan helt enkelt, för stöld av militär vapen mtrl.

OCH om de skulle råka ha tappat bort siktet mellan övningen och hemmet/kasunen så har de gjort fel, man ska inte pilla på vapnet annat än vid övning
(och ja, kanske när du sitter hemma och genomför vapenvård, men lyckas du tappa bort rödpunktsiktet då så är det fan fråga om man kan lita på dig med att ha ett skjutvapen hemma också!) och vi gör en polisanmälan där också.

Som Hemvärnssoldat är man personligt ansvarig för all sin utrustning, att förstöra den eller "tappa bort" den vid civil verksamhet är inte acceptabelt!

Och en föryngring, eller snarare mera seriösitet vid övningar vore ju inte helt fel heller. "Train hard, fight easy" som britterna säger.

My two cents
/2LT Mordred
bushman
@Mordred:
WORD!!!

något liknade borde vara självklart.
jag skriver gärna på vid varje övn.
dessutom eftersom jag har mitt vapen centralförvarat, så vill jag också se att det har siktet kvar om tex jag missar en övn.
förvisso har jag mitt eget vapen och hoppas nu att vi får ut kort med vapen-nr, individ nr på siktet och på vapenlåset.

allt som kan förhindra "kamratsamverkan" är bra.
EO4
QUOTE (Lt.Beavis @ Apr 11 2005, 18:36 )
Jag hoppas och tror att de som skrivit på sitt HV-kontrakt följer de stadgar som gäller och använder kronans matriel i samband med övning eller annan inställelse order.

Jag har fått uppgiften av mina befäl att det är helt OK att använda kängor, regnställ, förstärkningsplagg, köksutr. etc för civilt friluftsändamål. Motiveringen är att friluftsverksamheten kan ses som ett sätt att upprätthålla det fysiska stridsvärdet. Så jag använder gladeligen en hel del persedlar till annat än anbefallda övningar. Dock givetvis icke vapenmateriel.
The Swede
QUOTE (bushman @ Apr 12 2005, 09:14 )
förvisso har jag mitt eget vapen och hoppas nu att vi får ut kort med vapen-nr, individ nr på siktet och på vapenlåset.

Fick ni inte en kopia på tygmaterielkortet när ni kvitterade ut vapnen?
Om inte är det någon som gjort fett fel.
bushman
QUOTE (The Swede @ Apr 12 2005, 18:41 )

tyvärr verkar det som jag glömde ordet centralförvarat i mitt förra inlägg.

alltså är mitt vapen förvarat i väl bevakad kasun men numer har jag ett eget, för att slippa få en AK som någon annan med byn största brytningsfel har skjutit in vid nästa övn.
klart vi fick en kopia av mtrl-ansvarig vapentekniker.
men vill ha ett litet lamminerat kort ändå, likt det som vi hade tidigare, på den goda tid då det inte fanns kjell kriminell ph34r.gif som vill göra hembesök i min etta och stjäla gamla bettan wub.gif

i och med att fler centralförvaras bli risken större för att folk blandar sina bössor.
kanske inte av vilje, men alla tycker inte det är lika vktigt med vapnet, och tar det närmsta i högen.

detta är också något som kommer att vara inkörning på.
inga problem bara man har koll på utdelning av mtrl, och inte sätter någon äldre herre, som gärna vill vara med, men som kanske inte borde vara det, som utdelare av vapen.
hoppas också slippa att någon tappar sitt sikte och helt enkelt fixar sig ett nytt genom att, utnytja sina kontakter och byta det i kasunen.

inte för att jag vet om det kan eller kommer att hända men anser för allas säkerhet att det skall skötas av rätt personal, och inte av någon tillfälligt utsedd "kompis från förr"
Fu Bodin
Summa sumarum av dina inlägg i denna tråd bushman tolkar(!) jag som du mer ifrågasätter BDG/Skredsvik än tillvägagångssättet inom Hv. Och det är ju beklagligt.

Visst så kan man ju erkänna att man varit lite för naiva, men samtidigt så tycker jag att Hv skall framstås av exemplariska medborgare som inte förvansklar eller ljuger. Så är ju uppenbarligen inte sanningen så som du beskriver den (du har ett visst medhåll från min sida).

Tror jag har stöd från alla när jag säger att "problemmänniskor" önskas inte i Hv, svåger eller ej.

Kan inte i stället alla MÖP:ar och revirpinkande avundsjuka (och icke) hvinsatssoldater acceptera att grejerna kommer, det tar den tid det tar. Det blir banne mig inte bättre av att förvanskla sig lånematriel för att "tilldela" sig utrustning som kommer om några år.
bushman
jag tror att de flesta problemen med BHD MD-grp börjar ordna till sig.

men vissa saker är ju fortfarande beklagliga, där emot tror jag att vi som blir kvar både i "prostata-gerillan" och IP kommer att få uppleva en ganska stor förbättring av det mesta i höst.
om inte HV var militäriskt nog tidigare så lär det bli det efter 050901.

men jag vill fortfarande hellre klottra mitt namn en gång för mycket på en lista än att stå ersättningsskyldig eller utan RU, pga svåger och "glada kvällar på källviken" politik.

jag har sett aldeles för mycket för inom HV, för att hetsa upp mig, men när saker som är svindyra i inköp och dessutom är svåra att få ut nya, försvinner pga försumlighet så är det förjävligt.
så jäkla svårt är det ju inte att få fram vem som har de stulna/utbytta sakerna hemma eller hur?
jag tycker just det förfarande luktar jävligt illa.

kan man springa omkring och yla efter försvunna lösskjutningspipor, men inte upptäcka att det försvinner comtacs i mängder under öv, så vet jag inte om man bör ha kvar sin tjänst.
att man sedan vid upptäckt inte bryr sig om att få tillbacks dem, trots att man vet vem som hade prylarna senast ser jag som ansvarslöst mot alla andra som behov av den utr.

upprinnelsen till denna tråden är att jag helt enkelt vill se bättre säkerhet och mindre svågerpolitik.
sätten att lösa det på är enkla och billiga, men inte alltid uppskattade.
Dajo
QUOTE (bushman @ Apr 12 2005, 22:19 )
QUOTE (The Swede @ Apr 12 2005, 18:41 )

tyvärr verkar det som jag glömde ordet centralförvarat i mitt förra inlägg.

alltså är mitt vapen förvarat i väl bevakad kasun men numer har jag ett eget, för att slippa få en AK som någon annan med byn största brytningsfel har skjutit in vid nästa övn.
klart vi fick en kopia av mtrl-ansvarig vapentekniker.
men vill ha ett litet lamminerat kort ändå, likt det som vi hade tidigare, på den goda tid då det inte fanns kjell kriminell ph34r.gif som vill göra hembesök i min etta och stjäla gamla bettan wub.gif

i och med att fler centralförvaras bli risken större för att folk blandar sina bössor.
kanske inte av vilje, men alla tycker inte det är lika vktigt med vapnet, och tar det närmsta i högen.

detta är också något som kommer att vara inkörning på.
inga problem bara man har koll på utdelning av mtrl, och inte sätter någon äldre herre, som gärna vill vara med, men som kanske inte borde vara det, som utdelare av vapen.
hoppas också slippa att någon tappar sitt sikte och helt enkelt fixar sig ett nytt genom att, utnytja sina kontakter och byta det i kasunen.

inte för att jag vet om det kan eller kommer att hända men anser för allas säkerhet att det skall skötas av rätt personal, och inte av någon tillfälligt utsedd "kompis från förr"

Då vapnet skakvitteras ut varje gång det tas ut så lär alla "snyltgäster" upptäckas nästa gång du ska kvittera ut vapnet.
Alla RPS är dessutom numrerade och man kan knyta ett visst nummer till en viss person så risken att någon byter är också liten.

Själv har jag vapnet hemma så jag har full koll på det och har gott om tid för vapenvård osv.
Fu Bodin
Tycker i så fall att man hellre tar upp det med staben BDG än att man "avreagerar" sig här. Tror att utfallet blir 2000% effektivare. dry.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.