Godmorgon.
Jag har nu vaknat efter en god natts sömn. Igår bar det av till Göteborg för att mönstras och se om man passade in i totalförsvaret, och om de ö.h.t ville ha mig...
Klockan 0545 samlades 60 yrvakna halmstadsbor på norra station, för att stiga på bussen. Uppdelningen i det svenska samhället idag märktes direkt. Invandrarna satt där nere, och svenskarna satt där uppe( vi åkte dubbeldäckare). Undrar hur länge det kommer att vara så?
Bussturen upp var en historia i sig, och skulle ta tid att beskriva. Men kommentarer såsom "Vafaan, här är det väl enkelriktat?", "Jag tänker fan inte sova i bussen, jag vill vara vaken de sista minutrarna innan jag dör", och "Jag sa ju att han kommer köra vänstertrafik förr eller senare", kunde höras i bussen.
Väl framme på Amf4 och Pliktverkets kontor, hälsades vi välkommna, blev identifierade och fick varsin skåpsnyckel. Efter att ha bekantat oss med skåpen, bar det av till inskrivningsprovet, som denna gången även innehöll en drogenkät av något slag. Efter lite introduktion så började inskrivningsprovet, och jag tyckte det kändes bra och blev snabbt färdig. Hade dock lite svårt för 3d-modellerna och "en-grupp-i-följden-skall-bort", vilket skulle visa sig senare. I efterhand har jag kommit underfund med att jag kanske var lite väl snabb till att svara på alla frågor.
Efter inskrivningsprovet gick jag ner till psykologen, med min mapp i hand och slog mig ner i deras väntrum och väntade. Och väntade. Och väntade. "Vafan", tänkte jag, "han kom ju lååångt efter mig" när en gammal skolkompis blev inropad till skrynklaren. Men till sist blev det också min tur att ta plats i stolen. En gammal dam satt framför mig och vid hade ett trevligt samtal i sisådär en 20-30 minuter, som gick igenom i stort sett hela min uppväxt. Efter samtalet, på väg genom korridoren till läkaren, undrade jag vad det egentligen var vi hade gjort. Undrar hur man kan bedömma en snubbe/snubba genom ett sådant samtal.
Efter att åter ha väntat i evigheter var det läkardax. Vi kollade hörseln, som blev en 9:a. Synen likaså, och sen kom muskeltestet. HÖHÖ, det var konstigt. Jag kan ju inte säga att min armstyrka är ordentlig, så efter provlyftet undrade jag hur det här skulle gå. Men jag kämpade till mig en 6:a.
Efter det var det lunch. Köttfärslimpa och tilltugg. Jag och mina "mönstringskamrater" satt och diskuterade våra resultat. och bävade kollektivt inför arbetsprovet(cykeln). När käket var uppkäkat och så, gick vi tillbaka till Pliktverket. Denna gång hade vi den äran att få se en Puma både landa och starta igen, på gräsplanen mellan Matsalen och Pliktverkets kontor.

Efter doktorn, som inte ahde något att invända, var det dags för cykeln.
Jag hade tränat inför detta i veckor och nu var det dags. Jag satte mig och började trampa. Efter ett tag frågade syrran där om jag mådde bra. "Alla tiders" sa jag med ett ansträngt flin(Jag har hört Ymans cykel-historia, och ville ABSOLUT inte vara med om samma sak). Jag mådde ju faktiskt bra, hade väl kanske en något hög puls. Vad vet jag. Men nervöst blev det. För att göra en lång historia kort, så köttade jag till mig en 8:a på arbetsprovet. Med dallriga ben som resultat.
På väg ner till inskrivningsförrättaren, kollade jag igenom mina papper en sista gång.
Längd: 177 cm
Vikt: 66 kg
Muskelkraft: 6
Fysisk arbetsförmåga: 4,6 Watt/kg = 8
Syn höger öga: 1.0
Syn vänster öga: 1.0
Färgseende: 0 fel
Hörselgrupp: A
Sammanvägd tjänstbarhet: A
"Det blir nog bra" intalade jag mig själv när mitt namn ropades upp. Fick en trevlig man till förrättare som frågade mig om det var stridsfordon som gällde.
"Japp, eller pansarkåren ö.h.t" sa jag. Jaha, då ska vi se, du har ju rätt bra värden, så låt oss kolla vad som finns. Efter mycket om och men och en glad simon, gav han mig 4 stycken befattningskoder, varav en av dem gallrades bort direkt. Nu stod jag i valet och kvalet. Hur skulle jag välja. Till slut hade jag bestämt mig, och blev återigen inkallad till honom. Jag gav honom mitt beslut, Han nickade förstående och tyckte jag gjort ett bra val. Han knappade in infon på datorn, skrev några goda ord om mig i i registret som kanske kommer till användning vid en eventuell konkurrens om platserna, tog mig i hand och skickade ut mig.
Vad det blev? jo....
1. GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl P4, Skövde, juli 2006
2. GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl P4, Skövde, januari 2007
(Enligt honom oklart ännu exakt vad det är, men P4 och LG ska ha inryck även då, Troligtvis direkt för EUBG eller annat rotationsförband)
3. GA804 - Skyttegruppbefäl, stridsfordon 90 P4, Skövde, juli 2006.
Frågor så säg bara till!
(Förresten, varför i h*lvete står det en IKV91 på Amf4??!)