Enligt Pliktverket så kommer det bara rycka in bevakningssoldater på Amf1 under 06/07. Så att bli placerad som amfPB, eller vanlig amfsold, där nu borde vara rätt svårt.
Hej igen!
Jag har förstått att bara för att jag kanske rycker in som GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl på papperet, så är det långt ifrån säkert att jag får en sådan utbildning. Kan någon insatt svara på vilka andra sorters utb. som kan vara troliga/rimliga i mitt fall? Kan det bli något helt annat, eller blir det runt strf/strv iallafall?
osv. osv.
Är det kanske till och med risk för att GC700 läggs ner och man hamnar i utb.-reserven?

//simon
EDIT: Det är nu osäkerheten rycker tag i tarmen. Men man får la gilla läget och vänta på inskrivningsbeskedet!
Hav förståelse för mig, i tider som dessa!
OCH. Ironiker och skämtare undanbedes. Ni är så välkommna i chatten, eller hur busken och satan ;)
röjsop
Apr 22 2005, 11:59
@Mr confused
Problemet med att låta vpl utbilda vpl är att resultatet blir skit: Naturliga ledare är ovanliga och deras ledarskap behöver inte vara av godo! Risken är att man på dom åtrovärda ledarplatserna får äregiriga individualister, speciellt i dagens oerhört osolidariska värld, är överhängande. Jag misstänker att du inte är tillräckligt gammal för att känna till hur Krigsmakten/Försvarsmaktens tvåbefälssystem opererade i fråga om ledarskap, och konsekvenserna av detta. Resultatet var att folk i allmänhet och vpl i synnerhet hatade försvaret, för dom led under ett system där i princip outbildat folk styrde, vars enda mål vara att avlasta sig själv så mycket så möjligt. Systemet fungerade bra på vissa ställen men på många inte alls.
Att sedan utbilda en infanterist i 7.5 månad var en kalla-kriget lösning som har blivit kvar, och för att få någolunda kvalitet har förbanden höjt mängden befälsutagna vpl. Min gissning är att en bra modern soldat tar två år att utbilda.
Mr_Confused
Apr 22 2005, 19:58
QUOTE (röjsop @ Apr 22 2005, 11:59 )
@Mr confused
Problemet med att låta vpl utbilda vpl är att resultatet blir skit: Naturliga ledare är ovanliga och deras ledarskap behöver inte vara av godo! Risken är att man på dom åtrovärda ledarplatserna får äregiriga individualister, speciellt i dagens oerhört osolidariska värld, är överhängande. Jag misstänker att du inte är tillräckligt gammal för att känna till hur Krigsmakten/Försvarsmaktens tvåbefälssystem opererade i fråga om ledarskap, och konsekvenserna av detta. Resultatet var att folk i allmänhet och vpl i synnerhet hatade försvaret, för dom led under ett system där i princip outbildat folk styrde, vars enda mål vara att avlasta sig själv så mycket så möjligt. Systemet fungerade bra på vissa ställen men på många inte alls.
Att sedan utbilda en infanterist i 7.5 månad var en kalla-kriget lösning som har blivit kvar, och för att få någolunda kvalitet har förbanden höjt mängden befälsutagna vpl. Min gissning är att en bra modern soldat tar två år att utbilda.
Eh... vad?
För det första är jag inte helt säker på vad ditt inlägg har med mitt att göra. Jag presenterade för Step vad jag tror är en förklaring till att en stor andel av de som presenterar sig här på forumet har hamnat på befälstjänster. Vad det har att göra med huruvida det är bra eller dåligt att låta vpl. utbilda andra vpl. (eller överhuvudtaget att vpl. utbildar andra vpl.) är jag inte helt med på.
För det andra tror jag att jag kan förstå ungefär vad du menar och hålla med i ditt resonemang, trots att man på min profil ganska enkelt kan se att jag antagligen inte är tillräckligt gammal för att ha djupare kunskaper om det system du nämner och dess effekter. Dock tycker jag det vore fel att låta alla värnpliktiga vara meniga, bara min personliga åsikt (inte minst för att det då väl borde bli svårt att se vilka som klarar av ledarskap "i fält" och vore lämpade som t.ex. yrkesofficerare). Jag anser att det är skillnad på att låta outbildade vpl. vara ansvariga för utbildning av andra vpl., och att låta vpl. leda en grupp av sina kamrater - men jag har givetvis inga belägg för det eftersom jag inte varit i någon av dessa situationer.
För det tredje, fast jag inte kan uttala mig om det med säkerhet tror även jag att en längre utbildningstid för värnpliktiga hade varit en bra idé för att ge en fullständig utbildning. Jag är medveten om att detta lett till att man gjort om tjänster till befälstjänster för att man ska kunna ge en längre utbildning.
För det fjärde så tror jag att du lägger in en hel del värderingar i mitt inlägg, såsom t.ex. att jag skulle tycka att detta system skulle vara dåligt. Jag vill i all ödmjukhet påpeka att mitt inlägg var avsett som rent informativt, och att det enda problem jag har med detta system är att jag tycker synd om de som hos Pliktverket får veta att de ska få en befälsplacering, kanske med intresse av att bli yrkesofficerare, men som istället hamnar på en befattning som inte alls motsvarar vad de blivit sagda och som kanske omöjliggör deras framtidsplaner (och nej, jag är själv inte drabbad av detta - vad jag vet ;)).
EDIT: Rättelse
röjsop
Apr 23 2005, 16:04
Jag var lite väl snabb i tanken när jag skrev mitt inlägg (ja, dum är väl ett passande ord). Mitt problem är att när jag läste tråden fick jag en känsla av att folk trodde att pb betyder att man styr 36 man i skogen, ungefär som det var förr för kb elever.
Att vara befälselev är enligt mig mer att vara en rikigt bra soldat, än att vara någon slags chef. Att pliktverket ljuger om befattningar är ett enormt problem, dom tar inte tjuren vid hornen och erkänner att utbildningen inte är ledande utan i många fall "bara" avancerad.
Slutligen, om jag har alla hästar hemma, trodde jag att alla blir meniga med det nya systemet.
Alla kan väl knappast bli meniga i det nya systemet. Var har du hört det?
röjsop
Apr 23 2005, 18:40
Jag har hört en fågel viska, plus att jag lagt ihop ett och ett. Om alla ska gå lika länge borde alla utbildningar få samma status, dvs graden. Sedan kan man ju ha en lite vidare benämning meniga än bara graden, dvs folk som inte har någon befälstälning, som i princip alla utom arméns KB och marinens och flygvapnets pb har. Sedan är jag inte någon allvetare, så vi kan ju hoppas att jag har fel.
Jag kan ju bara berätta vad de sa till mig på pliktverket och det var ju att jag ska bli någon slags PB med min befattning. Men här på forumet har jag nu fått reda på att jag inte kommer bli det (vilket jag tror mer på) då jag ska sitta i ett tält och skriva ut kartor och koka kaffe. Dessutom så sägs det ju en massa om det "nya systemet" som innebär dittan och dattan men vad är egentligen det "nya systemet" och när kommer det att träda i kraft?
röjsop
Apr 23 2005, 19:49
Du ska inte bara koka kaffe, du ska dricka det också, och varva med varm saft! Angående frågan så är det (som vanligt) officiellt världens ordning, men i verkligheten vet alla olika, min gissning är att det blir 11 månaders värnplikt. Dock tror jag utbildningskvaliten påverkas då inget är riktigt planerat på lägre nivåer. Sedan tror jag att om du inte vill ut på utlandstjänst blir det nog inga 11 månader heller.
Shit, seriöst? Tror du inte det blir något för mig om jag inte ställer upp på utlandstjänst? :(
Jag svarade att jag inte ville dra på utlandstjänst i kunskapstestet på mönstringen, kommer man typ få hem en till förfrågan eller är det redan kört? :(
Nää, att tvinga en till utlandstjänst till följd av lumpen är inte aktuellt ännu. Funderade själv på det där så jag kollade upp det och att ha utlandstjänst som krav för värnplikt strider mot någon lag eller nått sånt så det är inte aktuellt ännu. Kan säkert ändras i framtiden men jag tror inte att det kommer påverka oss som mönstrar/rycker in de närmaste åren.
Då kan jag äntligen gå och sova nu, trodde att jag inte skulle få göra lumpen ett tag ikväll...
Så om S1 inte läggs ner eller min befattning inte raderas ut ur försvarets listor så kommer jag att göra lumpen nästa år?
Mr_Confused
Apr 24 2005, 04:46
@röjsop
Det är förstått, inget problem

Förresten, ang. att alla kanske skulle bli meniga så har jag fått mitt nya inskrivningsbeslut där det står 11 månader, och befattningen heter fortfarande "-gruppchef". Fast i och för sig, det är väl ingen garanti för att det inte ändras senare eller blir helt annorlunda när man väl kommer till förbandet...
Victor
Apr 28 2005, 20:13
Ska till Pliktverket på onsdag 4 maj (nästa vecka) för att cykla. Hade ont i halsen när jag var där sist så de ville ABSOLUT inte att jag skulle cykla...
Vad jag har förstått så räcker en sexa på cykeln till de allra flesta tjänsterna bortsett från jägare, spanare och de tyngre befattningarna. Själv skulle jag helst vilja hamna på stadsskytte eller på stridsvagn/fordon. Någon som vet om det krävs sexor för dessa tjänster? Krävs det lika mkt av en vagnchef som av en förare vad gäller kondition?
Styrka: 7
Inskrivning: 8
Tjänstbarhet: A
Syn: Felfritt, defekt färgseende
Hörsel: Felfritt
Psyk: Mycket hög befälslämplighet och plikttrogenhet (eller va de heter...)
Någon som kan ge en fingervisning om vilka typer av tjänster dessa siffror räcker till förutsatt att jag får under 6 på cykeln? Får man bara en massa "stillasittande" tjänster typ stabsassistent att välja på då? Låt oss säga att jag får en femma, är jag då körd om jag vill ha en "stridande" tjänst så att säga?
Nu ska vi inte tala illa om stabsassistenterna :P
Jag kan ju bara tala för mig själv men jag fick en femma på konditionen så det blev som det blev... :P
Men jag hade annat jag kunde bli också bland annat pjäsplutonbefäl, brogruppbefäl, kvartermästare, plutonsjukvårdare men jag fick inte mitt första val :(
Men till saken, man behöver nog 7 för att kunna komma in på alla befattningar resten är bara "bättre", i alla fall vad jag har fått höra. Dessutom så ska du diskutera med din inskrivningsförättare om vad du vill bli och hur du har tänkt dig att du vill ha det. Det fick jag (tyvärr) reda på här typ 3 månader efter mönstringen, jag trodde att man var "tvungen" att ta det man fick av inskrivningsförättaren men man ska tydligen kunna förhandla med dem.
Som sagt, det blev som det blev, så stå på dig tills du får som du vill... ;)
Hörde något som gjorde mig mycket förvånad för några veckor sen när min kompis mönstrade här i Stockholm. Han påstod att de inte genomför konditionsmätningen(cykeln) längre utan att man blir ställd en fråga: "I ett lopp på 30 personer, vilken placering skulle du få?". Säger man top 10 får man en 6. Det verkar ju helt bisarrt. Cykeln får tydligen bara de som ska bli jägare göra. Någon som känner igen detta?
EDIT: Varför satsa på en sexa? Sikta på 7 så klarar du i princip alla tjänster. Men men, skulle du nu få en sexa så är nog fortfarande amfibie m.m.öppet för dig. Vad jag förstått är det sjyssta tjänster.
Victor
Apr 28 2005, 21:32
Det är klart att jag satsar högt! Jag tänkte bara att efter allt man hört om cykeln, att det inte är ett dugg kondition utan bara råstyrka osv, kanske man inte klarar sig så bra även fast konditionen är bra. Men jag vet inte... Den som lever får se!
Några sista-minutentips inför cyklingen i övrigt?
Stockman
Apr 28 2005, 21:58
Har du starka benmuskler så borde det inte vara några problem att cykla till dig ett bra värde, konditionen spelar inte alls så stor roll som jag trodde att den skulle göra. Lycka Till!
QUOTE (H0lK @ Apr 28 2005, 21:17 )
Hörde något som gjorde mig mycket förvånad för några veckor sen när min kompis mönstrade här i Stockholm. Han påstod att de inte genomför konditionsmätningen(cykeln) längre utan att man blir ställd en fråga: "I ett lopp på 30 personer, vilken placering skulle du få?". Säger man top 10 får man en 6. Det verkar ju helt bisarrt. Cykeln får tydligen bara de som ska bli jägare göra. Någon som känner igen detta?
EDIT: Varför satsa på en sexa? Sikta på 7 så klarar du i princip alla tjänster. Men men, skulle du nu få en sexa så är nog fortfarande amfibie m.m.öppet för dig. Vad jag förstått är det sjyssta tjänster.
Som jag förstått det behöver du bara cykla om du aspirerar på en tyngre tjänst.
Jag fick frågan om jag klarar att springa 5 km. När jag mönstrade var det bara 4-5 som cyklade.
Jag är inte säker på hur de skattar din kondition om du inte cyklar, att endast fråga den frågan verkar ju lite konstigt.
QUOTE (H0lK @ Apr 28 2005, 21:17 )
När jag mönstrade frågade dem mig vilken plats jag skulle hamna i ett 5kms lopp med 30 personer, ja svarade 3a och fick därmed en skattad 6a i kondition. På pappret skrev hon "Ska cyckla vid behov". Eftersom jag var ute efter en tyngre tjänst skulle jag cyckla men när jag skulle till läkaren kom en inskrivningsförättare och sa att "Det behövs inte". Det var bara 2-3 personer i min grupp som cycklade, verkade som om dem inte ville att man skulle cyckla... nåja, jag fick min tjänst iaf.
Larsleo
Apr 29 2005, 08:15
så idag cyklar inte alla?? Mysko..då jag mönstrade -02 så cyklade alla som kunde..
Hum. När jag mönstrade så kom bara(så gott som) de som VILLE göra lumpen ända till cyklingen, övriga gallrades bort hohs psykologen och/eller läkaren. Väl vid cyklingen gjorde ALLA den.
n1cklas
Apr 30 2005, 20:24
mönstrar 23 maj.... tränade stenhårt inför det , men typiskt nog skulle jag skada ryggen (inget alvarligt dock för jag kan fortsätta) för drygt två veckor sen och blev därför tvungen att skära ner på träningen och därför är jag nere på noll igen....är lite halvjobbigt....
Lycka till, något speciellt du vill in på?
Skunken
May 1 2005, 19:51
Har mönstringstid i oktober. Börjar ladda inför det hela nu med cykling de sju kilometrarna till och från skolan varje dag varvat med promenad med kängor. Skall även dra igång med gymeriet igen.
Helst av allt vill jag bli någon form av ingenjör. Antingen fältarbPB eller min/amröj. Går inte detta, kan jag tänka mig sjukvårdare.
Hoppas på det bästa!
Fu_Persson
May 2 2005, 08:49
fan grabbar... ni ska mönstra... blir gott om tid att träna till inrycket sen istället.
kund jag komma in som en liten ej anmärkningsvärt tränad 18-åring o dra en sjua så e det nog lugnt för de flesta som lever ett hyfsat aktivt liv. sen att jag hade influensa och inte fick cykla är en annan sak. jag sa att jag var väl i ganska medelbra kondis i klassen, inte bäst, inte sämst. vips fick jag 6:a.
Jaha då va det avklarat! Fick en sexa på cykeln, är ganska nöjd. Fick dock ingen befattning tilldelad då alla var tagna. Det enda som fanns var befattningar typ bevakningssoldat och det ville de inte ge mig för att de trodde att jag skulle bli "understimulerad". Men de ville jag ju inte ha ändå! :P Ska komma tillbaka om tre veckor då de får fler tjänster. Kommer antagligen att bli skyttegruppbefäl på LG.

Helt klart nöjd!
Fu_Persson
May 4 2005, 23:07
det gjorde du rätt.. hade antagligen blivit understimulerad där.
vill dock slå ett slag för bevak.
sätt inte de "mindre lämpade" där!
mer utbildning mellan vaktveckorna!
mer krävande utbildning!
försök att göra tjänsten lite mer poppis och inte så lökig. jag hade (vill jag tro) lite tur att göra den på amf4 där vi hade mer utb. än t ex lv6-vakten (när jag låg inne, detta kan ju såklart ha ändrats nu)
ha det
Någon mer än jag som mönstrade i Karlstad och undrar vad den blå stolen på övervåningen var till? (såg ut som ett tortyrredskap)

;)
Jag ska mönstra i Östersund den 9 Juni. Längtar

.
Man får väl ha med sig önskemål om vart man vill göra lumpen? Vem säger man det till isåfall?
QUOTE (Lunkas @ May 5 2005, 16:42 )
Jag ska mönstra i Östersund den 9 Juni. Längtar

.
Man får väl ha med sig önskemål om vart man vill göra lumpen? Vem säger man det till isåfall?
Givetvis får du komma med önskemål om vart och som vad du vill göra lumpen som, säg det till din inskrivningsförättare. Lycka till
soldatkinnunen
May 6 2005, 00:38
QUOTE (slop @ May 5 2005, 09:25 )
Någon mer än jag som mönstrade i Karlstad och undrar vad den blå stolen på övervåningen var till? (såg ut som ett tortyrredskap)

;)
Hmm...mönstrade nyligen i Karlstad, men har inget minne av nån blå stol..?
QUOTE (röjsop @ Apr 23 2005, 19:40 )
Jag har hört en fågel viska, plus att jag lagt ihop ett och ett. Om alla ska gå lika länge borde alla utbildningar få samma status, dvs graden. Sedan kan man ju ha en lite vidare benämning meniga än bara graden, dvs folk som inte har någon befälstälning, som i princip alla utom arméns KB och marinens och flygvapnets pb har. Sedan är jag inte någon allvetare, så vi kan ju hoppas att jag har fel.
Med det nya utbildningssystemet så blir vpl bara meniga och gruppchefer. Pluton/troppchefer kommer i framtiden att vara yo/ro.
Att ha meniga och gruppchefer med lika lång utbildningstid är inget problem. Redan idag så finns det 10 månaders soldater som inte blir furirer.
A2Keltainen
May 6 2005, 06:28
QUOTE (BJE @ May 6 2005, 01:57 )
Med det nya utbildningssystemet så blir vpl bara meniga och gruppchefer. Pluton/troppchefer kommer i framtiden att vara yo/ro.
Kommer även rollerna som stf pluton- och troppchefer att fyllas av yo och ro? Hur blir det med befattningar där man tidigare hade vpl officer som gruppchef, som exempelvis eldledare, samt befattningar där man hade vpl officer som ensam/fristående, som exempelvis kvartersmästare?
Så meniga kommer i det nya systemet att mucka som just meniga och gruppbefäl som furirer? Är det så det kommer att gå till?
QUOTE (A2Keltainen @ May 6 2005, 07:28 )
Kommer även rollerna som stf pluton- och troppchefer att fyllas av yo och ro? Hur blir det med befattningar där man tidigare hade vpl officer som gruppchef, som exempelvis eldledare, samt befattningar där man hade vpl officer som ensam/fristående, som exempelvis kvartersmästare?
Jag är inte helt säker, men jag misstänker att dessa befattningar kommer att bemannas av officerare. Alternativt kan det bli så att stf plutch motsv kommer att bemannas av kontraktsanställda, men jag vet inte.
Det svenska försvaret är helt enkelt nu så litet att det inte behövs vpl officerare för att fylla ut alla befattningar, samtidigt som utbildningarna hela tiden blir längre och längre varför det blir svårare att ge dem till vpl.
@Victor
Ja, det blir precis som idag. Meniga är meniga och gruppbefäl blir furirer vid muck.
Mjahaja... Fick mina papper i måndags.. Den 14;de Juni är det dags att åka till Amf4 och mönstra.. Pirrigt pirrigt..
QUOTE (soldatkinnunen @ May 6 2005, 00:38 )

;)
Grattis till tjänsten simon!
Den blå stolen var läskig. Det fanns spännen på den som man kunde spänna fast någon i. Kanske var till för om någon ballade ur hos psykologen=)
soldatkinnunen
May 7 2005, 15:00
QUOTE (slop @ May 7 2005, 10:04 )
QUOTE (soldatkinnunen @ May 6 2005, 00:38 )

;)
Grattis till tjänsten simon!
Den blå stolen var läskig. Det fanns spännen på den som man kunde spänna fast någon i. Kanske var till för om någon ballade ur hos psykologen=)
Nej..kanske inte psykologen, men jag skulle nog må bra av att sitta där efter jag vart hos inskrivningförrettaren...man är ju mest sugen på att

Pliktverket!
n1cklas
May 8 2005, 00:18
QUOTE (Kenny @ May 1 2005, 03:31 )
tack

näääh , har inga speciella krav ...ville ha en mellanhård plats . för ja orkar inte med jägartjänsten , men sammtidigt vill jag inte sitta och häcka :P dagarna i ända....
hur lång tid i snitt brukar cyklingen ta ? (känns lite jobbigt att träna så mycket i onödan , när man blev skadad men man kanske klarar det endå )
QUOTE (n1cklas @ May 8 2005, 01:18 )
tack

näääh , har inga speciella krav ...ville ha en mellanhård plats . för ja orkar inte med jägartjänsten , men sammtidigt vill jag inte sitta och häcka :P dagarna i ända....
hur lång tid i snitt brukar cyklingen ta ? (känns lite jobbigt att träna så mycket i onödan , när man blev skadad men man kanske klarar det endå )
Jag cyklade i 11-12 minuter TROR jag, och fick en 8:a
QUOTE (n1cklas @ May 8 2005, 00:18 )
Jag cyklade också i 11-12 minuter och jag fick en sexa. Det har att göra med hur mycket man väger. Cyklade med två andra när jag var där. De vägde båda mindre än mig men jag cyklade bara nån minut kortare och kom till samma slutbelastning som dem. Ändå fick jag en sexa och de båda andra fick sjuor. Men träna så mkt du kan i alla fall! Det är ju bättre att få lite mer olika tjänster att välja på.
Nån här som funderar på att söka utbildningen "Bevakningssoldat beriden, högvakt"?
Funderar själv på den utbildningen.
Har du några frågor kring den tjänsten, PM:a Karin, hon är forumets egna puts-och-studs-ryttare... ;)
Tack för tipset Simon! B)
QUOTE (simon @ May 8 2005, 10:51 )
QUOTE (n1cklas @ May 8 2005, 01:18 )
tack

Jag cyklade i 11-12 minuter TROR jag, och fick en 8:a
Jag cyklade väl i 10 minuter men det slutade på en femma så det är inte mycket att komma och skryta med :P
Men det viktiga är att man vet vad man gör där. Man tävlar ju trotsallt bara mot sig själv och det är som sagt ens egen kropp som avgör hur mycket motstånd man får på cykeln.
Dessutom så krävs det en sjua (har jag för mig) för att kunna få tillgång till alla tjänster, allt över en sjua är väl positivt men det ger dig inga fler tjänster att välja på.
Lycka till...
Patron
May 10 2005, 21:50
@BJE
Stämmer ganska fint, jag skulle in som Pansarvärnrobotplutons befäl 2006 jan,
men det slutade med att jag fick hem ett brev som beskrev till mig att det itne skall utbildas folk som plutonsbefäl(kompanibefäl) därav flög min tjänst iväg.
Fick en ny iofs när jag ringde pga bra mönstrings resultat

(skyttesoldat @ helikopterflottiljen)
Så jag undrar då värför dom delar ut PB och KB tjänster när jag och förmodligen alla andra som skulle in jan 2006 som KB eller PB vart av med sina?
Eller va det några som klarade sig som skulle in som KB/PB och inte fick brev hem?
//Patron
KB delas inte ut.
Högsta som delas ut är 700-tjänster som också ligger på 330 dagar, och samma inryckningsdatum som alla andra...
Skuggan
May 11 2005, 10:51
en anledning till att KB/PB fins kvar hos plikteverkat kan ju vara för att FM "beställer" ett visst antal platser av varje utb ca 3 år i förväg..
mao kommer det finnas KB/PB kvar hos PV i ungefär 3 år till. (förutsett att de inte hänger med i utvecklingen vilket de inte brukar)
det händer ju titt som tätt att folk som rycker in får vända i grinden för det har kommit ett försvarsbeslut imellan mönstringen och inryck (dvs tjänsterna försvinner)
Pliktverket är inte ett skepp man vänder på 2 röda direkt.
QUOTE (Skuggan @ May 11 2005, 11:51 )
en anledning till att KB/PB fins kvar hos plikteverkat kan ju vara för att FM "beställer" ett visst antal platser av varje utb ca 3 år i förväg..
mao kommer det finnas KB/PB kvar hos PV i ungefär 3 år till. (förutsett att de inte hänger med i utvecklingen vilket de inte brukar)
det händer ju titt som tätt att folk som rycker in får vända i grinden för det har kommit ett försvarsbeslut imellan mönstringen och inryck (dvs tjänsterna försvinner)
Pliktverket är inte ett skepp man vänder på 2 röda direkt.
Förvisso. Men det delas inte ut några nya 600-tjänster vad jag vet, och de 700-tjänster som delas ut har anpassats till nya terminssystemet. Så lite snabba i krokarna har PV varit ändå...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.