Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstring -05
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Patrik Ps
QUOTE (Wigsten @ May 31 2005, 18:20 )
Caj och Patrik, vad hade ni för mönstringsvärden?
Jag mönstrade idag, och fick en 9a i styrka och en 8a på inskrivningen. Ska tillbaka imorgon och cykla. Inga problem hos sjuksköterskan, förutom att han klagade lite över att jag inte hade varit snäll emot deras isokai-maskin. biggrin.gif Felfri syn och hörsel. Fick av någon anledning dock bara två sjuor av psykologen, vilket jag var allt annat än tacksam över. Det var nog den mest subjektiva människa jag någonsin träffat. tveka.gif Hursomhelst så tänker jag också söka till MP/Säk, och därför vore det lite intressant att få reda på vad ni hade för värden...? Rangern.gif

Kan bara säga att jag blev mycket, mycket förvånad över att jag fick tjänsten, måste imponerat på psykologen och inskrivningsförättaren då mina mönstringsvärden kom helt på skam! angry.gif

Du får helt enkelt dem i ett PM så slipper man skämmas offentligt genom att känna sig tvingad att lägga ut en massa bortförklaringar. blyg.gif
caj
Jag mönstrade idag, och fick en 9a i styrka och en 8a på inskrivningen. Ska tillbaka imorgon och cykla. Inga problem hos sjuksköterskan, förutom att han klagade lite över att jag inte hade varit snäll emot deras isokai-maskin. biggrin.gif Felfri syn och hörsel. Fick av någon anledning dock bara två sjuor av psykologen, vilket jag var allt annat än tacksam över. Det var nog den mest subjektiva människa jag någonsin träffat. tveka.gif Hursomhelst så tänker jag också söka till MP/Säk, och därför vore det lite intressant att få reda på vad ni hade för värden...?  Rangern.gif

Tycker dina värden verkar lovande, själv så hade jag 8 på cykeln, 6 styrka (jag är ganska liten om man ska skylla på nått;) ) 8 inskrivningsprovet, 8or hos psykologen, kan bara hålla med om att psykoligen var lite knepig. sen syn å hörsel hade jag full pott på. Så du kommer nog klara kravprofilen med råge ska du se!
Wigsten
Kravprofilen hyser jag inga tvivel om att jag uppfyller, men man vill ju inte ligga på gränsen heller med tanke på att sker ett andra urval också. Vore ju inte kul att åka där, som en kompis gjorde. Han fick inte göra lumpen alls. Men om jag fixar ett sjysst resultat på cykeln så ska det nog ordna sig. Återkommer imorgon när jag varit hos inskrivningsförrättaren! ;)
Patrik Ps
QUOTE (caj @ May 31 2005, 22:01 )
Jag mönstrade idag, och fick en 9a i styrka och en 8a på inskrivningen. Ska tillbaka imorgon och cykla. Inga problem hos sjuksköterskan, förutom att han klagade lite över att jag inte hade varit snäll emot deras isokai-maskin. biggrin.gif Felfri syn och hörsel. Fick av någon anledning dock bara två sjuor av psykologen, vilket jag var allt annat än tacksam över. Det var nog den mest subjektiva människa jag någonsin träffat. tveka.gif Hursomhelst så tänker jag också söka till MP/Säk, och därför vore det lite intressant att få reda på vad ni hade för värden...?  Rangern.gif

Tycker dina värden verkar lovande, själv så hade jag 8 på cykeln, 6 styrka (jag är ganska liten om man ska skylla på nått;) ) 8 inskrivningsprovet, 8or hos psykologen, kan bara hålla med om att psykoligen var lite knepig. sen syn å hörsel hade jag full pott på. Så du kommer nog klara kravprofilen med råge ska du se!

Fick du cykla fast du hade 6 i styrka?
Till mig gav de direkt en sjua och menade att jag inte fick cykla eftersom jag ändå inte skulle kunna få någon utbildning där konition 7< krävdes.
Jag vet inte hur länge jag löptränade för mönstringen, mest för att kolla hur bra min kondis var. Jag såg aldrig ens cyckeln och under stora protester lämande jag sjuksyster. :(
simon
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 1 2005, 07:42 )
QUOTE (caj @ May 31 2005, 22:01 )

Fick du cykla fast du hade 6 i styrka?
Till mig gav de direkt en sjua och menade att jag inte fick cykla eftersom jag ändå inte skulle kunna få någon utbildning där konition 7< krävdes.
Jag vet inte hur länge jag löptränade för mönstringen, mest för att kolla hur bra min kondis var. Jag såg aldrig ens cyckeln och under stora protester lämande jag sjuksyster. :(

Jag fick en 6:a på styrkan, och fick cykla mig till en 8:a...
Wigsten
Okej, här har ni nu mina slutgiltiga mönstringsresultat:

Muskelstyrka: 9 (hoooa! 6n.gif )
Fysisk arbetsförmåga: 8 (4,5 watt/kg)
Inskrivning: 8
Befälslämplighet: 7
Plikttjänstförmåga: 7

Perfekt syn, färgseende och hörsel. Inga problem hos sjuksyster eller läkare.
Sammanvägd tjänstbarhet A.

Är preliminärplacerad som MP/Säk (MPJ) med inryck i januari 2007. Valde MP/Säk med inryck juli 2006 som andrahandsval, och då är det vanliga MP till häst. Har även skickat in en separat ansökan till röjdyk, där jag känner att jag ligger hyfsat bra till.

Det är bara att hoppas att man kommer in med dom värden man har, men jag har fortfarande svårt att smälta att teskedsgumman jag fick till psykolog gav mig två sjuor. banghead.gif Jag kanske bara är bitter, men att hon skulle veta hur jag funkar under press i krig och dessutom som befäl efter den korta stunden vi pratade om mina familjeförhållanden och mina fritidsintressen ställer jag mig ytterst kritisk till. Att jag är fridykarinstruktör, har jobbat som guide både i Sverige och utomlands samt är förtroendevald som ordförande i skolans idrottsförening spelade tydligen ingen roll. Jag är väldigt nyfiken på vad dom som fick 8or och 9or sa som inte jag sa. Det är väl bara att vänta till september på det slutgiltiga beskedet om man blir antagen eller inte. Malajn.gif
Ni andra som precis fick slutgiltigt besked hemskickat får gärna skriva vad ni hade för värden, så man får en någorlunda bra uppfattning om hur man ligger till? 7.gif
simon
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 14:57 )
Är preliminärplacerad som MP/Säk (MPJ) med inryck i januari 2007. Valde MP/Säk med inryck juli 2006 som andrahandsval, och då är det vanliga MP till häst. Har även skickat in en separat ansökan till röjdyk, där jag känner att jag ligger hyfsat bra till.

Oj, en till som ska rycka in i januari!

smile.gif
Wigsten
Om man skulle ligga på 2:a skvadron så var det tydligen bara januari som gällde enligt min inskrivningsförrättare..
Patrik Ps
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 14:01 )
Om man skulle ligga på 2:a skvadron så var det tydligen bara januari som gällde enligt min inskrivningsförrättare..

@Någon som vet
Rycker inte PB in tidigare, även om de är placerade på 2 skvr som Mp/Säk?
Varför rycker man överhuvudtaget in 2007 när de flesta man känner rycker in 2006?

Nu är vi minst fyra (kanske fem) MP/Säk som skall in den 5 Januari 2007. fun_icon_nana.gif
Hur många tar de igentligen in för utbildningen?

EDIT: Nuffra
Wigsten
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 1 2005, 14:09 )

@Någon som vet
Varför rycker man överhuvudtaget in 2007 när de flesta man känner rycker in 2006?

Nu är vi minst fyra (kanske fem) MP/Säk som skall in den 5 Januari 2007. fun_icon_nana.gif

Det är jag också nyfiken på, men det ska väl vara hyfsat många? Förresten så kanske vi borde skapa en egen "MP/Säk Januari 2007"-tråd? biggrin.gif
simon
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 1 2005, 15:09 )

@Någon som vet

Varför inte läsa mitt tidigare inlägg... Kanske gäller det även er??

Är snäll och citerar mig själv...

Hej!

Fick mitt inskrivningsbeslut idag!

GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl, P4 Skövde, Januari 2007 330 dagar

Fick lite kalla kårar och magont när beskedet kom. Alla polare ska ju rycka in i juli 2006! Så jag ringde upp min förrättare, och frågade lite om vad som gäller, och vad det är för någon tjänst, eftersom den inte riktigt ligger i fas med övriga terminer... Men han var väldigt tillmötesgående, bad mig ta det lungt, och så berättade han lite om hur det ligger till.

Tydligen så har P4 och Livgardet tilldelats huvudansvaret för Battlegroupen, och för att säkerställa att man får folk till BG:n så sätter man igång utbildningar i Januari just på de regementena, som kommer inriktas på Int.-tjänstgöring, och kommer öva tillsammans med BG:n under hösten, och mucka i anslutning till BG:ns beredskap. Han poängterade givetvis frivilligheten där. Han menade att den utbildningen som jag är inskriven på troligtvis kommer vara väldigt intressant. Inte bara för att man får åka de "vanliga" åken(strf90, strv122, SISU, osv.) man kommer även tilldelas nyinköpta fordon(Galten?) samt en hel del ny utrustning. Han menade att den utbildningen som startar upp på P4 och LG i januari 2007, kommer vara en av de mest intressanta och eftertraktade utbildningarna du kan få på ett pansar/infanteriförband.

Han gav mig ett råd om jag ändå skulle tveka om det här(inrycket i januari 2007 är min största tveksamhet). Sitt still i båten, och ta det lugnt. Skall inte lägga mig i leken just nu, då det är väldigt turbulent och knökat över allt. Skall vänta till hösten eller vintern om jag nu skulle vilja ändra på beslutet.

Låter ju bra och så, men VILL jag verkligen rycka in i Januari 2007, ett halvår senare än de flesta av mina polare?

Ett halvår utan de blir rätt hårt....Samtidigt som jag ligger inne när de har muckat...

Vi får se hur det blir, egentligen är jag rätt nöjd att jag får göra vpl ö.h.t.
Vysotskij
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 13:57 )
Det är bara att hoppas att man kommer in med dom värden man har, men jag har fortfarande svårt att smälta att teskedsgumman jag fick till psykolog gav mig två sjuor. banghead.gif Jag kanske bara är bitter, men att hon skulle veta hur jag funkar under press i krig och dessutom som befäl efter den korta stunden vi pratade om mina familjeförhållanden och mina fritidsintressen ställer jag mig ytterst kritisk till.

7/7 hos psykologen är bra betyg. Eller vet du så mycket om ditt funktionssätt i krig att du kan säga att du kommer att funka bättre än 85 procent av de mönstrande eller vad åttorna nu kan motsvara?

Var inte heller helt nöjd med 7/7 en gång i tiden. Nu tror jag att det på ett bra sätt speglade mig då. Dessutom möjliggjorde det KB-tjänst.
Wigsten
QUOTE (Vysotskij @ Jun 1 2005, 15:55 )
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 13:57 )
Det är bara att hoppas att man kommer in med dom värden man har, men jag har fortfarande svårt att smälta att teskedsgumman jag fick till psykolog gav mig två sjuor. banghead.gif Jag kanske bara är bitter, men att hon skulle veta hur jag funkar under press i krig och dessutom som befäl efter den korta stunden vi pratade om mina familjeförhållanden och mina fritidsintressen ställer jag mig ytterst kritisk till.

7/7 hos psykologen är bra betyg. Eller vet du så mycket om ditt funktionssätt i krig att du kan säga att du kommer att funka bättre än 85 procent av de mönstrande eller vad åttorna nu kan motsvara?

Var inte heller helt nöjd med 7/7 en gång i tiden. Nu tror jag att det på ett <a style='text-decoration: none; border-bottom: 3px double;' href="http://www.serverlogic3.com/lm/rtl3.asp?si=22&k=bra%20s" onmouseover="window.status='<a style='text-decoration: none; border-bottom: 3px double;' href="http://www.serverlogic3.com/lm/rtl3.asp?si=22&k=bra%20s" onmouseover="window.status='<a style='text-decoration: none; border-bottom: 3px double;' href="http://www.serverlogic3.com/lm/rtl3.asp?si=22&k=bra%20s" onmouseover="window.status='<a style='text-decoration: none; border-bottom: 3px double;' href="http://www.serverlogic3.com/lm/rtl3.asp?si=22&k=bra%20s" onmouseover="window.status='bra s'; return true;" onmouseout="window.status=''; return true;">bra s</a>'; return true;" onmouseout="window.status=''; return true;">bra s</a>'; return true;" onmouseout="window.status=''; return true;">bra s</a>'; return true;" onmouseout="window.status=''; return true;">bra s</a>ätt speglade mig då. Dessutom möjliggjorde det KB-tjänst.

Nej nej, jag vill absolut inte framstå som den där äckligt självgoda typen, men faktum är faktiskt att jag hade hoppats på ett högre omdöme.
Själv tycker jag att det verkar lite random hur dom delar ut sina siffror. Jag tror inte att dom kan bilda sig en korrekt uppfattning om hur bra man klarar extrem psykisk press efter ett samtal som berör familj och fritid. Befälslämplighet är om möjligt lite lättare att sätta ett omdöme på, men det måste fortfarande ses som en tämligen subjektiv bedömning. En kompis som var på mönstringen samtidigt som jag fick två femmor av psykologen eftersom att denne tyckte att han hade trassliga hemförhållanden, vilket han även sa att han skulle meddela förbandet han blev placerad på så att dom skulle veta det. Det låg till så att hans mamma var ihop med hans pappas flickväns ex el. något liknande. Det gick tydligen inte att övertyga psykologen om att det inte var något som berörde honom... Sjuksköterskan som han gjorde cykeltestet med fick dock höra vad som hänt och lovade att försöka prata med psykologen om det... blink.gif
Samtidigt så får vissa killar som inte verkar ha koll på något alls 8or..? Och varför ger dom alltid samma betyg på både plikttjänstförmåga och befälslämplighet...? I mina ögon är det två vitt skiljda saker... tveka.gif
soldatkinnunen
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 16:28 )
Och varför ger dom alltid samma betyg på både plikttjänstförmåga och befälslämplighet...? I mina ögon är det två vitt skiljda saker... tveka.gif

Visst är det två helt skilda saker, och som du säger så berör inte alltid soldatens förmåga negativit i krig om han har det lite trassligt hemma. Han kanske är van vid krig saint.gif Sen att de alltid skulle ge lika siffror på Befälslämplighet och plikttjänstförmåga stämmer inte riktigt, vet flera som fått olika, jag bla fick 8-7.
Men man hör sällan att det skulle skilja 2 eller flera steg mellan värderna, fast det gäller olika saker. Underligt på sitt sätt..
Wigsten
QUOTE (soldatkinnunen @ Jun 1 2005, 18:53 )
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 16:28 )
Och varför ger dom alltid samma betyg på både plikttjänstförmåga och befälslämplighet...? I mina ögon är det två vitt skiljda saker...  tveka.gif

Visst är det två helt skilda saker, och som du säger så berör inte alltid soldatens förmåga negativit i krig om han har det lite trassligt hemma. Han kanske är van vid krig saint.gif Sen att de alltid skulle ge lika siffror på Befälslämplighet och plikttjänstförmåga stämmer inte riktigt, vet flera som fått olika, jag bla fick 8-7.
Men man hör sällan att det skulle skilja 2 eller flera steg mellan värderna, fast det gäller olika saker. Underligt på sitt sätt..

Jaja. nog om det, nu var jag kanske inte värd med än två sjuor, och i det fallet - so be it. Ingen katastrof direkt. Det är bara att hålla tummarna för att man får ett positivt besked i lådan i september. Annars får jag väl hoppas att vanliga MP vill ha mig. Kommer jag inte in där blir det jobbigt. Men mina värden bör väl åtminstone räcka för vanlig MP tror jag..? Enligt min inskrivningsförättare var det inte lika många som sökte dit. Kan bara inte låta bli att oroa mig. 7.gif
Patrik Ps
@simon
Achso! Tackar!
Vad jag anser om att rycka in i 2007 har redan andra framfört i denna tråd.

@Wigsten
En MP/Säk-tråd skulle sitta fint när det börjar röra sig mot inryck. Just nu kan vi lika gärna lyssna på de som har gjort utbildningen på den redan befintliga MP/Säk-tråden. Vi är inte riktigt där än, ett och ett halvt år kvar då nedskärningar och omplaceringar kan lura bakom hörnet.

Om du har osis kanske de placerar dig till röjdyk pågrund av din dykutbildning. Kan mycket väl tänka mig att de letar efter folk med tidigare erfarenhet.

EDIT: Jag påstår inte att röjdyk är dålit utan jag tolkar det som Wigsten vill till Mp/säk.
Wigsten
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 1 2005, 20:56 )
@Wigsten
En MP/Säk-tråd skulle sitta fint när det börjar röra sig mot inryck. Just nu kan vi lika gärna lyssna på de som har gjort utbildningen på den redan befintliga MP/Säk-tråden. Vi är inte riktigt där än, ett och ett halvt år kvar då nedskärningar och omplaceringar kan lura bakom hörnet. 

Om du har osis kanske de placerar dig till röjdyk pågrund av din dykutbildning. Kan mycket väl tänka mig att de letar efter folk med tidigare erfarenhet.

EDIT: Jag påstår inte att röjdyk är dålit utan jag tolkar det som Wigsten vill till Mp/säk.

Det är inte för inte som jag har dykutbildning, och det fanns en anledning till att jag sökte röjdyk. smile.gif Har alltid funderat lite på den utbildningen, och många har rekommenderat den. Den är ju som bekant frivillig också, så jag kan alltid tacka nej till den, vilket jag också kommer att göra om jag blir antagen till MPJ - det som jag ända ifrån början har haft för avsikt att köra på. Sen blir man inte placerad på röjdyk hur som helst, utan man måste extramönstra och genomgå massor av tester, så att jag "råkar blir placerad där" kommer nog inte att hända. Nedskärningar tror jag inte att det föreligger så stor risk för på LG, utan då är det nog värre på andra ställen - men som sagt - men vet ju aldrig. tveka.gif Jag ska själv ringa upp min inskrivningsförrättare imorgon och kolla om det går att välja till tredje- och fjärdehandsval också. Fyllde aldrig i något sådant dumt nog. Skulle det mot förmodan bli så att jag inte blir antagen till varken MPJ eller MP så vill jag inte stå där med skägget i brevlådan...
Wigsten

Ringde pliktverket idag - igen - för att försöka få reda på mer om hur man ligger till. Inskrivningsförrättaren som jag pratade med där sa att pliktverket hade beställt 163 st MP/Säk för inryck i januari 2007, men han var inte säker på om det var exkl eller inkl dom runt 10% som dom brukar lägga på eftersom att folk brukar falla bort, få uppskov och så. Fan, man kan ju inte låta bli att oroa sig över hurivida man kommer med eller inte. Över eller under strecket. Jag kommer att sitta som på nålar fram till september! Andrahandsvalet får man tydligen aldrig i praktiken heller, så man har absolut ingen livlina. Blir man inte antagen i september är det alltså utbildningsreserven som gäller...
simon
QUOTE (Wigsten @ Jun 2 2005, 12:35 )

Ringde pliktverket idag - igen - för att försöka få reda på mer om hur man ligger till. Inskrivningsförrättaren som jag pratade med där sa att pliktverket hade beställt 163 st MP/Säk för inryck i januari 2007, men han var inte säker på om det var exkl eller inkl dom runt 10% som dom brukar lägga på eftersom att folk brukar falla bort, få uppskov och så. Fan, man kan ju inte låta bli att oroa sig över hurivida man kommer med eller inte. Över eller under strecket. Jag kommer att sitta som på nålar fram till september! Andrahandsvalet får man tydligen aldrig i praktiken heller, så man har absolut ingen livlina. Blir man inte antagen i september är det alltså utbildningsreserven som gäller...

Wigsten, chilla ner lite va... Lumpen är faktiskt inte, när allt kommer omkring, hela livet... ;)

Förövrigt kanske man kan få lugna dig med att jag kom in på min tredje-placering....
Wigsten
QUOTE (simon @ Jun 2 2005, 11:45 )
Wigsten, chilla ner lite va... Lumpen är faktiskt inte, när allt kommer omkring, hela livet... ;)

Förövrigt kanske man kan få lugna dig med att jag kom in på min tredje-placering....

Klart att livet inte går under bara för att man inte för göra lumpen, men jag kan redan nu säga att jag kommer att bli väldigt besviken om jag inte blir antagen... Har sett fram emot mönstringen och lumpen alldeles för länge. Sen får du gärna tycka att jag hetsar upp mig i onödan. smile.gif
simon
QUOTE (Wigsten @ Jun 2 2005, 12:53 )
QUOTE (simon @ Jun 2 2005, 11:45 )

Klart att livet inte går under bara för att man inte för göra lumpen, men jag kan redan nu säga att jag kommer att bli väldigt besviken om jag inte blir antagen... Har sett fram emot mönstringen och lumpen alldeles för länge. Sen får du gärna tycka att jag hetsar upp mig i onödan. smile.gif

Jag vet, känner ibland samma sak. Men menar mer att du inte borde gå omkring och tänka på det hela tiden....
Wigsten
QUOTE (simon @ Jun 2 2005, 11:58 )
Jag vet, känner ibland samma sak. Men menar mer att du inte borde gå omkring och tänka på det hela tiden....

Nej, det är sant, och det kommer jag inte att göra heller, men med tanke på att jag mönstrade igår så har det blivit lite mycket "på tapeten" eller hur man nu på lämpligaste sätt ska uttrycka det. En sak som känns bra är dock att jag inte har sämre värden än dom här som redan blivit antagna...
simon
Humhum, har försökt komma i kontakt med P4:s värnpliktshandläggare, för att få lite mer kött på benen angående min utbildning. Fick svar idag:

Hej!
Det är så att Livgardet och P 4 skall ansvara för ett  "lätt skytteförband". Förbandet kommer att utrustas med pansarterrängbilar och är avsett för rotation av Sveriges FN-åtaganden. Det handlar alltså inte om EU snabbinsatsstyrka. Det är viktigt att komma ihåg att alla förband som utbildas har som målsättning att ingå i det nationella försvaret och att det är väpnad strid som är Försvarsmaktens huvuduppgift. Som en bonus har vi möjlighet att bidra till internationell fred och säkerhet genom att åta oss internationella uppdrag i FN eller EU regi. Risken att "din" utbildning ställs in bedömer jag som mycket liten.
Det är cirka 190 värnpliktiga som rycker in i januari 2007, då pågår också termin 2 för de cirka 700 värnpliktiga som ryckte i juli 2006.
Gå in på www.försvarsmakten.se leta runt lite på sidan, där finns information om de internationella uppgifterna samt om P 4 och grundutbildningen. Jag rekommenderar också lumpen.nu

Välkommen till P 4 i januari 2007.

X X
värnpliktshandläggare

Kul att pliktis har bra koll ändå... dry.gif

Men jag är knappast överraskad. Om jag inte får en chans till att ratta tyngre grejor såsom strf90 så kanske man skulle prova att få byta till juli 06. Men som min förrättare sa, ingen stress, jag har gott om tid på mig. Dessutom kanske det är kul att "lumpa" på ett lätt skytteförband?

Och slutligen, som Born sa, dagens I-landsproblem här va. smile.gif
Lunkas
Mönstringen avklarad biggrin.gif. Preliminärt beriden bevakningssoldat.
Är nöjd smile.gif
smirnoff
QUOTE (Lunkas @ Jun 9 2005, 20:50 )
Mönstringen avklarad biggrin.gif. Preliminärt beriden bevakningssoldat.
Är nöjd smile.gif

Lär bli mycket lök.
Vart blir det då om man får fråga?
Lunkas
QUOTE (smirnoff @ Jun 9 2005, 20:54 )
Mönstringen avklarad  biggrin.gif. Preliminärt beriden bevakningssoldat.
Är nöjd  smile.gif

Lär bli mycket lök.

Kungsängen i Stockholm, om det var det du menade!? smile.gif
n1cklas
QUOTE (smirnoff @ Jun 9 2005, 20:54 )
Mönstringen avklarad  biggrin.gif. Preliminärt beriden bevakningssoldat.
Är nöjd  smile.gif

Lär bli mycket lök.

lök? :P
B.A
Mönstrar den 17/8 satsar på flygbasjägare, nån annan som mönstrar då?
n1cklas
QUOTE (B.A @ Jun 12 2005, 19:52 )

du ska inte ställa in dej så mycket på det . tyvärr så är de dom som kommer med ideérna B)
Kenny
QUOTE (B.A @ Jun 12 2005, 19:52 )

Hmm, när jag mönstrade och frågade om FBJ sa dem att dem inte skrev in några alls detta år som FBJ, men lycka till!
Trash
Detsamma hörde jag, om jag ville till FBJ var det inryck 2007.
Ormtunga
Och jag kan bli...

GC901 (stridsfordonsförare P4, inryck juli)

eller

GA836 (bevakningsGC P4, inryck P4)

Ni kan väl gissa vad jag helst vill ha...
Myran
1 : Stridsfordonsplutonbefäl GC700 330 dagar, P4 inryck januari 2007
2: Ammunitionsröjningsplutonsbefäl JA703 330 dagar, I19 inryck juli 2006
3: Sjukvårdargruppbefäl MH800 330 dagar, P4 inryck juli 2006

Det är de tre valen jag tog B) Ska bli trevligt! biggrin.gif
simon
QUOTE (Myran @ Jun 14 2005, 17:44 )
1 : Stridsfordonsplutonbefäl GC700 330 dagar, P4 inryck januari 2007

clap.gif
B.A
Har också hört att det är inryck 2007, men det finns ju kanske möjlighet att få göra sin värnplikt då? Vet inte vad jag ska välja annars. Förslag?
Kenny
Idag blev jag skrämd av ett brev från pliktverket, som tur var handlade det bara om att min tjänst var 330 dagar istället för 300.

@ B.A, troligtvis kommer du inte få rycka in senare som FBJ, det fick i alla fall inte jag. Tänk på vad det är du vill få ut av lumpen och utgå därifrån för att hitta en alternativ tjänst.
simon
QUOTE (Kenny @ Jun 15 2005, 15:35 )
Idag  blev jag skrämd av ett brev från pliktverket, som tur var handlade det bara om att min tjänst var 330 dagar istället för 300.

@ B.A, troligtvis kommer du inte få rycka in senare som FBJ, det fick i alla fall inte jag. Tänk på vad det är du vill få ut av lumpen och utgå därifrån för att hitta en alternativ tjänst.

Samma här. Har en polare som i efterhand blivit placerad i utb.-reserven på det sättet, så det var inte för inte som man blev lite skakis när brevet kom idag.

Fast för mig handlade det om 330 dagar istället för 360 dagar.
Step
QUOTE (Kenny @ Jun 15 2005, 15:35 )
Idag blev jag skrämd av ett brev från pliktverket, som tur var handlade det bara om att min tjänst var 330 dagar istället för 300.

Hahaha...

Det verkar som om många har fått detta brev, jag fick det igår och fick uppleva nära döden upplevelse för första gången i mitt liv :P
Men det visade sig att det bara var en "uppdatering" av inskrivningen från 360 dagara till 330 dagar :(

Men sålänge man får göra lumpen så... smile.gif
B.A
Vet ni om flygbassäk tar in 2006? Det eller jägarspecialist på k3 blir det nog har ju tränat som ett as så jägare borde ju passa. Gillar att pressa mig själv.

6n.gif
Mr_Confused
QUOTE (B.A @ Jun 16 2005, 20:16 )
Vet ni om flygbassäk tar in 2006?

Hmm, det finns en tråd här i Pliktverket med titeln "Flygbassäk 2006", så ja, det ser ju ut så ;)

Ska själv in där då ser det ut som, inryck i januari, men om du mönstrar i år så lär du få sikta på 2007 istället.
Kenny
QUOTE (Mr_Confused @ Jun 16 2005, 23:28 )
QUOTE (B.A @ Jun 16 2005, 20:16 )
Vet ni om flygbassäk tar in 2006?

Hmm, det finns en tråd här i Pliktverket med titeln "Flygbassäk 2006", så ja, det ser ju ut så ;)

Ska själv in där då ser det ut som, inryck i januari, men om du mönstrar i år så lär du få sikta på 2007 istället.

Precis och då är det inte januari 2007 som gäller utan Juni 2007.
B.A
Den stora frågan är ju om jag får vänta till 2007 med värnplikten vilket inte är så troligt, undrar om man får skippa sista terminen i gymnasiet för värnplikten och läsa in den senare? Inte så troligt det heller, men så länge det finns liv finns det hopp!
simon
QUOTE (B.A @ Jun 20 2005, 20:43 )
Den stora frågan är ju om jag får vänta till 2007 med värnplikten vilket inte är så troligt, undrar om man får skippa sista terminen i gymnasiet för värnplikten och läsa in den senare? Inte så troligt det heller, men så länge det finns liv finns det hopp!

Jag ska rycka in i Januari 2007, och tänkte likadant som du, men har lärt mig leva med tanken. Dessutom är ett halvår ingenting egentligen... smile.gif
Wigsten
Salange man far gora sa spelar val ett halvar ingen roll? Skatta er lyckliga. Jag har jag ingenting emot att rycka in i januari om jag nu blir antagen, passar mig perfekt eftersom att jag da hinner lasa 20p pa hogskolan medan jag fortfarande bor hemma innan inryck. Det galler att se fordelarna i allt. smile.gif
Petter
JAg rycker in i april 2006 vilket innebär att jag kommer missa en del av gymnasiet. Som tur var löste det sig med skolan!
Yossarian
QUOTE (Petter @ Jun 22 2005, 17:45 )
JAg rycker in i april 2006 vilket innebär att jag kommer missa en del av gymnasiet. Som tur var löste det sig med skolan!

Lite OT, men hur funkar det egentligen? Läser du in det sista i efterhand, eller vad?
Trash
Nu är min inskrivning ändrad!
Som jag skrev förut så blev jag vid min mönstring främst placerad vid K4 som jägarspeciallist. För ett par veckor sen fick jag ett brev från pliktverket där det stod att jag blivit placerad i utbildningsreserven.
Det fanns också med instruktioner om hur man kunde (skulle) överklaga.

Så jag skrev ihop ett brev om hur motiverad och bra jag var, vilka utbildningar jag var intresserad av och skickade iväg till pliktverket i göteborg. Fem dagar senare ringer det en person därifrån och sa att han kunde placera mig som jägarspeciallist på K3 vilket jag (självklart) tackade ja till.

Två dagar senare få jag ett nästan likadant brev som förra gången med skillnaden att min befattning ändrades till just Jägarspeciallist på K3! wub.gif

Edit: Fick en del hjälp från den tråd Yossarian skrev för ett tag sen, tack!
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=16007&hl=
simon
Grattis!

smile.gif
Myran
Trevligt att allt löste sig för dig! Grattis!

smile.gif
simon
Bumpar upp denna tråden då den fortfarande är aktuell, och skulle kunna spara BG en massa slit om den syntes lite mer... smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.