Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Radarnostalgi
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
matte
Så var det slutsnurrat då...

http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=27451

Jag vet att bland annat BJE fäller en tår nu... B)
KD803
Ja, visst värker det lite i hjärtat. blyg.gif

Det är några timmar som man har tittat på bild ifrån Bonsen. Men det där med att den skulle haft Felix som kodnamn förstår jag inte riktigt. FAR-signaler ska ju vara en djurnamn i bestämd form singular.

För övrigt så är det inte riktigt sant att stationen gick dygnet runt. PS-65 på Gotland (FAR-signal Katten för övrigt) fanns kvar in på 90-talet och de båda stationerna användes omväxlande. Kan säga att det var en viss skillnad i kvalitet mellan de båda...

Nu kan man bara hoppas på att stationen bevaras till eftervärlden, men den chansen är väl obefintlig tyvärr. Kunde i och för sig vara en intressant övning för en sensortransporttropp att flytta den till LSS i Uppsala. Skulle göra sig bra som monument vid StrilS. B)
AdamKalle
Varför var just denna station kvar i drift så pass länge? PS-860-nätet var väl ändå färdigutbyggt för ganska länge sedan?
KD803
QUOTE (AdamKalle @ Apr 10 2005, 01:38 )
Varför var just denna station kvar i drift så pass länge? PS-860-nätet var väl ändå färdigutbyggt för ganska länge sedan?

Nej, det var faktiskt ganska nyligen som man flyttade en 860 till Gotland. Dessutom hade PS-66 längre räckvidd så i fredstida incidentberedskap så anser jag att den är bättre än PS-860.

edit: Jämfört med vissa fasta KA-batterier så var den heller inte i drift särskilt länge :P
Sytare
QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 10:52 )
edit: Jämfört med vissa fasta KA-batterier så var den heller inte i drift särskilt länge  :P

Sicket påhopp. AdamKalle, det där kan du ju inte acceptera... ;)

BJE, hur lång räckvidd hade den radarn, eller snarare, hur liten del av Östersjön var det vi inte hade koll på?
KD803
QUOTE (Sg Toll @ Apr 10 2005, 11:07 )
BJE, hur lång räckvidd hade den radarn, eller snarare, hur liten del av Östersjön var det vi inte hade koll på?

40 mil +. Så tillsammans med fastlandsstationerna så var Östersjön inget problem. Frågan borde snarare vara hur långt in i Stormakt Röd som vi såg. ;)
AdamKalle
QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 10:52 )
Nej, det var faktiskt ganska nyligen som man flyttade en 860 till Gotland. Dessutom hade PS-66 längre räckvidd så i fredstida incidentberedskap så anser jag att den är bättre än PS-860.

edit: Jämfört med vissa fasta KA-batterier så var den heller inte i drift särskilt länge :P

Där ser man. Förresten så förstår man då att vissa inom FV inte lär ha blivit glada när Operation Garbo släpptes. ph34r.gif

Intressant att FV inte maskerade sina radarstationer. Den där kolossen skulle ju tom en ranglig blind Ivan med alkoholiserad ledarhund kunna hitta. :P
Sytare
QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 11:22 )

40 mil +. Så tillsammans med fastlandsstationerna så var Östersjön inget problem. Frågan borde snarare vara hur långt in i Stormakt Röd som vi såg. ;)

The more the merrier...
Pete
Jag passar på och frågar:

Är PS-65 den som ser ut som en roterande tunna med en glugg på?
AdamKalle
QUOTE (Pete @ Apr 10 2005, 11:38 )
Jag passar på och frågar:

Är PS-65 den som ser ut som en roterande tunna med en glugg på?

Nej, den du tänker på är "tornradarn" PS-15.

PS-65 såg ut som en oval fackverksantenn på en hög mast.

Edit: Här har jag lagt upp lite information om de olika radarsystemen. Sidan är långt ifrån färdig, den som hittar något fel kan ju skrika till.
KD803
QUOTE (AdamKalle @ Apr 10 2005, 11:42 )
Sidan är långt ifrån färdig, den som hittar något fel kan ju skrika till.

PS-65 var i drift in på 90-talet, inte slutet av 80-talet.

Uteffekten på PS-66 är 20 MW, på PS-860 däremot är den i kW-klassen.

Räckvidden på PS-860 är mycket riktigt "mer än 20 mil". B) Mer exakt än så vågar jag inte vara, då får jag matte på mig...
syte johansson
QUOTE (AdamKalle @ Apr 10 2005, 10:42 )
Sidan är långt ifrån färdig, den som hittar något fel kan ju skrika till.

Spaningsradar PS-91
Tillverkare/land - ? (Ericsson Microwave, Sverige)
Ursprungligt namn - ? (Exportmodellen kallas HARD)
Utvecklingsår - 1980-tal?
Typ - Spaningsradar, 2D (3D)
Våglängd/frekvensband - X-band
Uteffekt - Hemligt (*)
Räckvidd - >20 km
Höjdtäckning - ? (HARD)
Lobbredd - ? (*)
Skydd
Bandvagnsmonterad liten spaningsradar.
Sista bruksår
Övrigt
Används som närspaningsradar i RBS 90-förband.

*=är det dumt att svara på den måntro?
KD803
QUOTE (AdamKalle @ Apr 10 2005, 11:35 )
Där ser man. Förresten så förstår man då att vissa inom FV inte lär ha blivit glada när Operation Garbo släpptes. ph34r.gif

Syftar du på när man slår på det nya effektsteget i "storradarn på Furilden"? Det var knappast en hemlighet för någon att det stod en PS-66 på Gotland med hyfsad uteffekt. Signalspaning fanns redan på den tiden. ;)

Intressant att FV inte maskerade sina radarstationer. Den där kolossen skulle ju tom en ranglig blind Ivan med alkoholiserad ledarhund kunna hitta. :P

Svårt att maskera en radarantenn. På ursprungsplatserna så hade dock stationerna fortifikatoriskt skydd och enligt uppgift ska det vara svårare än man tror att träffa en radarstation med flygplan. Den må se stor ut när man står på landbacken, men när man flyger i 600 km/t i trädtoppshöjd så är det lite annorlunda.
Muppen
QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 10:22 )

Precis, problemet är att man bara kan se flyg på relativt hög höjd på det avståndet
KD803
QUOTE (Muppen @ Apr 10 2005, 14:58 )
Precis, problemet är att man bara kan se flyg på relativt hög höjd på det avståndet

Å fan. Det hade jag ingen aaaaaning om. dry.gif
AdamKalle
QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 14:16 )
Syftar du på när man slår på det nya effektsteget i "storradarn på Furilden"? Det var knappast en hemlighet för någon att det stod en PS-66 på Gotland med hyfsad uteffekt. Signalspaning fanns redan på den tiden. ;) 

Syftade väl mer på att placeringen av våra radarstationer är hemlig för svenska folket, hur uppenbar den än är. Således kan man ju tänka sig att någon blev "mindre glad".

QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 14:16 )
Svårt att maskera en radarantenn. På ursprungsplatserna så hade dock stationerna fortifikatoriskt skydd och enligt uppgift ska det vara svårare än man tror att träffa en radarstation med flygplan. Den må se stor ut när man står på landbacken, men när man flyger i 600 km/t i trädtoppshöjd så är det lite annorlunda.

Vad bestod skyddet i? På de bilder jag sett av PS-66 ser det ju ut som om det är en jäkla massa korrugerad plåt och annan bråte i den stora byggnaden som antennen står på.
KD803
QUOTE (AdamKalle @ Apr 10 2005, 16:46 )
Vad bestod skyddet i? På de bilder jag sett av PS-66 ser det ju ut som om det är en jäkla massa korrugerad plåt och annan bråte i den stora byggnaden som antennen står på.

Det är stationer som flyttats, som t ex Bonsen. De fick "plåtskjulet" på sin nya plats. På ursprungsplatsen så var det en betongbunker istället.

Fast ursprungligen var det tänkt att vara PS-66/T och då skulle man helt enkelt trava hyttorna ovanpå varandra ute i det fria och sätta antennen på toppen. Det hade varit något att se.
WinterMute
Ujj... Synd, det Bonsen och dess tvilling Falken levererat har man tittat på ganska mycket under sin tid i "berget". Har sett en PS66 på mycket nära håll (avsomnade Falken) och det är en mäktig syn. Tänk er en 20 meter hög betongbunker med ett plåtskjul på ovansidan. Ovanpå detta sedan en antennen med ca 15-18 meters bredd som gör ett varv på 5 sek. En mäktig maskin kort och gott...

// WM
LeadHead
QUOTE (AdamKalle @ Apr 10 2005, 11:42 )
Här har jag lagt upp lite information om de olika radarsystemen. Sidan är långt ifrån färdig, den som hittar något fel kan ju skrika till.

Är PS-90-hytten verkligen splitterskyddad?
AdamKalle
Nu när vi ändå pratar radar: Vad hette den stora radar som placerades akterut på Småland-jagarna efter moderniseringen på 60-talet?
C 2.a pjäs
QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 09:52 )
edit: Jämfört med vissa fasta KA-batterier så var den heller inte i drift särskilt länge  :P

Vaddådå? Du tänke väl på 15,2/51 tdblpj? Och den hade ju ArtE 724, precis som Erstabatterierna. Eldröret behöver ju nödvändigvis inte vara ljummet efter smidet och målat i någon moderiktig chokrosa kulör för att systemet inte skulle vara urbra. Vilket 15,2/51 tdblpj verkligen var! Batteri HÖ och batteri BN i minne...
KD803
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 11 2005, 12:17 )
Vaddådå? Du tänke väl på 15,2/51 tdblpj?

Kanske snarare på 15,2cm m/03-12. laugh.gif

Men jag håller med dig om att ett system inte behöver vara dagsfärskt för att vara bra. Vilket PS-66 bevisade...

För övrigt så gillar jag KA. Triggar bara lite när folk ifrågasätter min favoritradar. ;)
matte
Du är ju bara för sjuk BJE...."favoritradar".... laugh.gif

Vi synes...snart!
AdamKalle
QUOTE (BJE @ Apr 11 2005, 17:32 )
För övrigt så gillar jag KA. Triggar bara lite när folk ifrågasätter min favoritradar. ;)

Ifrågasätta och ifrågasätta, jag undrade mest vad anledningen var till att man behöll enbart en station så pass länge. Jag har utifrån den information jag hade fått för mig att både PS-65 och PS-66 ersattes av PS-860 på 80-talet.
KD803
QUOTE (AdamKalle @ Apr 11 2005, 22:44 )

Ifrågasätta och ifrågasätta, jag undrade mest vad anledningen var till att man behöll enbart en station så pass länge. Jag har utifrån den information jag hade fått för mig att både PS-65 och PS-66 ersattes av PS-860 på 80-talet.

Möjligt att jag var lite överkänslig där kanske. Men radarstationer är viktiga saker. ;)

Anledningen till att man behöll en station på Gotland ligger nog i att Gotland alltid har varit ett särfall. Och just på den "utsiktspunkten" så kom PS-66 räckvidd synnerligen väl till pass.
donSisu
QUOTE (AdamKalle @ Apr 11 2005, 21:44 )

Som BJE har nämt fanns det PS-65 kvar i drift in på 90-talet, bla då KATTEN som bodde ett stenkast från BONSEN och också ersatte denne vid underhåll på BONSEN. (Samma fotpunkt på ELKA)

Lite svårt att ersätta PS-65/66 med PS-860, som är en renodlad höghöjsradar (finns även på US Navys hangarfartyg bla), något som de andra goda bestarna inte var. Sen är det bara att titta på kartan, varför fick BONSEN, med schyst räckvid stå kvar längst av alla 5 PS-66? Tja... ;)

Någon som vet vad som hänt med de andra, FALKEN, RÄVEN etc, rivna?
Var många år sedan man på mil.se skrev om att man nu tagit stationen i syd ur drift, som jag glömt FAR-signalen på, liksom den i norr.

"Intressant att FV inte maskerade sina radarstationer. Den där kolossen skulle ju tom en ranglig blind Ivan med alkoholiserad ledarhund kunna hitta."

Den är faktist svårare att se än vad man kan tänka sig, tack vara valet av placering med omgivande höjdskillnad, träd etc. Från land får man leta, flyger man...tja, som BJE sa, du skall nog ha bra tur om du drar fram ett par meter över vattnet för att undgå upptäckt med en SU-25 ed i 6-700 blås om du skall hitta på den med blotta ögat. Sänder den, tja, vet vi ju alla vad man kan göra åt, men stäng av den och hoppas på att LV har en bra dag! =)

Slutligen kan jag bara hålla med BJE, det fanns få vackare saker att titta på, där nere i bergets mörker, ingen gjorde jobbet lika bra som BONSEN, DÅ!

Undar vad de fick det där med FELIX ifrån...

//WIN
TEN
Jo det känns lite trist när sista stora trygga 66an släcker ner.

Det kändes som om vi hade lite koll på läget så länge de snurrade.

:(
C 2.a pjäs
Hmmm...vad hette fredforskaren som åkte i fängelse för spioneri när han hade fotograferat sig framför radarstationer på sina cykelsemestrar? Han hade ett engelskklingande namn, det är det enda jag minns.
Jelzin
Fråga: Enligt sidan om radarsystemen Länk står det att PS-15 togs ur bruk 1999. Mycket riktigt har jag inte sett "tunnan" röra på sig på de senaste åren. Funderade bara om man inte ska plocka ner masterna efter sig, eller gör mobiloperatörers intressen att man inte väntar kanske.. ph34r.gif Annars har ju FM haft mani på att plocka ner och gjuta igen gamla anläggningar, men det verkar ju inte vara så i detta fallet. ;)

// Jelzin
A2Keltainen
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 12 2005, 10:00 )
Hmmm...vad hette fredforskaren som åkte i fängelse för spioneri när han hade fotograferat sig framför radarstationer på sina cykelsemestrar? Han hade ett engelskklingande namn, det är det enda jag minns.

Owen Wilkes
AdamKalle
QUOTE (Jelzin @ Apr 13 2005, 20:21 )
Fråga: Enligt sidan om radarsystemen Länk står det att PS-15 togs ur bruk 1999. Mycket riktigt har jag inte sett "tunnan" röra på sig på de senaste åren.

Detta var enligt den info jag har dessutom ca 10 år före beräknad livslängd. "Förslitnings- och driftkostnadsskäl" var tydligen det som satte sista spiken i kistan för PS-15.

QUOTE (Jelzin @ Apr 13 2005, 20:21 )
Funderade bara om man inte ska plocka ner masterna efter sig, eller gör mobiloperatörers intressen att man inte väntar kanske.. ph34r.gif Annars har ju FM haft mani på att plocka ner och gjuta igen gamla anläggningar, men det verkar ju inte vara så i detta fallet.  ;)

Skillnaden är ju att i det här fallet finns master som FM/FortV kan hyra ut och tjäna pengar på. Om de nu får tjäna pengar vill säga.
Dessutom har vissa gamla radarmaster i stället blivit radiolänkmaster eller motsvarande. På vissa platser där ksrr fanns bytte man ut radarmaterielen mot PS-870, något liknande kan ju ha hänt på vissa PS-15-platser.
C 2.a pjäs
A2: Så var det, ja. Sänk jo!
Mr_Pyro
Fanns det inte nån anläggning på Gotska Sandön?

/Mr_Pyro
eskil
Bonsen placerades först i Kramfors men flyttades 1984, under stor sekretess, till Furillen på Gotland.

Nämen, det är ju min gamla radar! Det är åbäket har jag dragigt åtskilliga patrullrundor runt på den tiden då det begav sig (dvs då den stod på Furilden). För övrigt så är det "extra slutsteg" som omnämns i Operation Garbo bara nys. Det alldeles vanliga slutsteget gav all effekt man kunde tänkas behöva. (>2 MW!)

SR 71 flög regelbundet runt Gotland med en fart av 3000 km/tim och höjden var ca 20 000 m.

Är man riktigt skärpt så kan man till och med följa lågflygande sateliter med en PS-66. Dock blir höjdvinkeln så stor att man bara får in den via sidolob, vilket gör det svårt att särskilja den från bakgrundsbruset.

Nostalgi! blyg.gif
Uttern
När jag gjorde lumpen på P18 81-82 agerade vi b-styrka mot de som vaktade radaråbäket. Det var en mycket minnesvärd övning.

Fråga: Kan en radar "se" under horisonten? Om inte borde väl gränssättande räckvidd vara just horisonten??

/Ola
eskil
QUOTE (Uttern @ Apr 22 2005, 16:04 )
När jag gjorde lumpen på P18 81-82 agerade vi b-styrka mot de som vaktade radaråbäket. Det var en mycket minnesvärd övning.

Önskar att någa hade haft tid och råd att öva mot oss 95-96 också.

Fråga: Kan en radar "se" under horisonten? Om inte borde väl gränssättande räckvidd vara just horisonten??

Bortom horisonten kan man inte längre se marken. För en sådan här radar är dock inte marken intressant, utan det som flyger i luften. Ju högre ett flygplan flyger, desto längre bort kan det ses med radar. Bortom horisonten finns det på lägre höjd en radarskugga där flygplan kan gömma sig.

Vad det gäller PS-66:an så fungerar den bäst på avstånd bortom horisonten där den inte längre störs av markekon.
A2Keltainen

Det finns radartyper som använder jonosfären för att reflektera radarvågorna. Tack vare denna reflektion, så kommer man förbi den begränsning som horisonten annars sätter. Jonosfärisk reflektion används även vid radiokommunikation med kortvågssändningar. Om du vill veta mer om dessa radartyper, så prova en googlesökning med strängen:

"over the horizon radar"
mdn
Utöver jonosfärsvåg kan man också vid gynnsamma förhållanden få längre räckvidd än till horisonten till följd av markvåg. Den ökade räckvidden är liten. Man bygger inte radarsystem särskilt för att utnyttja markvåg, utan det är ett fenomen som uppstår då man har tur. (Otur?)
J.K Nilsson
QUOTE (mdn @ Apr 23 2005, 17:51 )
Utöver jonosfärsvåg kan man också vid gynnsamma förhållanden få längre räckvidd än till horisonten till följd av markvåg. Den ökade räckvidden är liten. Man bygger inte radarsystem särskilt för att utnyttja markvåg, utan det är ett fenomen som uppstår då man har tur. (Otur?)

Otur då inte signalbehandlingen vet vilket avstånd föremålet befinner sig.

J.K Nilsson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.