QUOTE (AdamKalle @ Apr 11 2005, 21:44 )
QUOTE (BJE @ Apr 11 2005, 17:32 )
För övrigt så gillar jag KA. Triggar bara lite när folk ifrågasätter min favoritradar. ;)
Ifrågasätta och ifrågasätta, jag undrade mest vad anledningen var till att man behöll enbart en station så pass länge. Jag har utifrån den information jag hade fått för mig att både PS-65 och PS-66 ersattes av PS-860 på 80-talet.
Som BJE har nämt fanns det PS-65 kvar i drift in på 90-talet, bla då KATTEN som bodde ett stenkast från BONSEN och också ersatte denne vid underhåll på BONSEN. (Samma fotpunkt på ELKA)
Lite svårt att ersätta PS-65/66 med PS-860, som är en renodlad höghöjsradar (finns även på US Navys hangarfartyg bla), något som de andra goda bestarna inte var. Sen är det bara att titta på kartan, varför fick BONSEN, med schyst räckvid stå kvar längst av alla 5 PS-66? Tja... ;)
Någon som vet vad som hänt med de andra, FALKEN, RÄVEN etc, rivna?
Var många år sedan man på mil.se skrev om att man nu tagit stationen i syd ur drift, som jag glömt FAR-signalen på, liksom den i norr.
"Intressant att FV inte maskerade sina radarstationer. Den där kolossen skulle ju tom en ranglig blind Ivan med alkoholiserad ledarhund kunna hitta."
Den är faktist svårare att se än vad man kan tänka sig, tack vara valet av placering med omgivande höjdskillnad, träd etc. Från land får man leta, flyger man...tja, som BJE sa, du skall nog ha bra tur om du drar fram ett par meter över vattnet för att undgå upptäckt med en SU-25 ed i 6-700 blås om du skall hitta på den med blotta ögat. Sänder den, tja, vet vi ju alla vad man kan göra åt, men stäng av den och hoppas på att LV har en bra dag! =)
Slutligen kan jag bara hålla med BJE, det fanns få vackare saker att titta på, där nere i bergets mörker, ingen gjorde jobbet lika bra som BONSEN, DÅ!
Undar vad de fick det där med FELIX ifrån...
//WIN