Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygbassäk 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Kenny
QUOTE (Nimitz @ May 24 2005, 16:13 )
Mr Confused: De 4 plutonerna du har hört om från början är 2 Flygbasjägarplutoner och 2 Flygbasskyddsplutoner som kommer bilda ett eget kompani.
Då det finns en viss risk för att officerskåren är för lite för att utbilda alla 4 plut så kan man ju mha arslet o en bit krita räkna ut vilka 2 plutoner som ligger i risk först o vilka 2 som ligger tryggast.. dock inte sagt att de kommer att kapa 2 plutoner.. Har hört ex på flera andra nytänkande lösningar.. Trevlig sommar!

salute.gif //Fu Nilsson fd ptrlch 4FBasSÄK

Ush mår inge bra när jag läser det... Hoppas verkligen det kommer att lösa sig så att FBS blir kvar. Någon annan som hört något?
Mr_Confused
@Nimitz
Aj fahsen, det där var ju nästan exakt vad man hoppades få slippa att höra, men tack för infon. Jag känner redan hur det börjar rycka i skicka-in-överklaganden-till-Pliktverket-nerven.

Löjtnanten jag mailade till skrev något märkligt om att "du rycker in i januari, så det är ingen fara för dig". Förstår inte helt vad han menade där, men jag hoppas att det stämmer.
Kenny
@Mr_Confused

Får man fråga vad det var du frågade löjtnanten?
Mr_Confused
Jadå, jag frågade honom om namnbytet skulle ändra något mer än organisatoriskt (svaret på detta löd nej), samt om han kunde säga hur Flygbassäk/skydd skulle se ut när jag skulle rycka in (2006) och om det då fanns risk för att vissa skulle hamna i utbildningsreserven.
Men å andra sidan kan ju saker ändras lite hur som helst, så jag tror att även om det kanske såg ut så när jag frågade honom, kan det ändras. Ville mest få en indikation på i vilken riktning det såg ut att gå för tillfället.
atterhemskan
@ Nimitz:

"Ta era kängor och spring med oss"...

Hehehe.

Jasså, lumpen spökar hos dig också. Personligen spökar mest den oförglömliga morgonutskällningen, däremot... "Är det bra, eller är det anus?"
skrämd Vpl: "Det är nog dåligt..."
"DE'ET STORT JÄVLA RÖVHÅL!"

(Bör tilläggas att befälet i fråga kan ryta så det hörs från skåne till kiruna.)

Vart är du, civila vän som förstår det roliga i detta?

Ursäkta om jag bytte ämnet nu. Kunde inte låta bli.
SweZo0
Låter ju som att man blir väldigt positiv när man vaknar iaf.. :P.. hehe..
Nimitz
Ja, eller "verbal misshandel" som en pb på grannplutonen valde att kalla de...

Det är så mycket man saknar, har haft en ledig vecka, o varit så sanslöst rastlös.. har ju inte ens fått ut o springa...=//
Kenny
QUOTE (atterhemskan @ May 28 2005, 20:58 )
@ Nimitz:

"Ta era kängor och spring med oss"...

Hehehe.

Jasså, lumpen spökar hos dig också. Personligen spökar mest den oförglömliga morgonutskällningen, däremot... "Är det bra, eller är det anus?"
skrämd Vpl: "Det är nog dåligt..."
"DE'ET STORT JÄVLA RÖVHÅL!"

(Bör tilläggas att befälet i fråga kan ryta så det hörs från skåne till kiruna.)

Vart är du, civila vän som förstår det roliga i detta?

Ursäkta om jag bytte ämnet nu. Kunde inte låta bli.

kanske lite OT men... biggrin.gif mer sånt
Nimitz
@ kenny: Det är nog inget du har ngt större utbyte av.. vad ser du för positivt med att vi fyller tråden med sådant? detta var en ganska speciell episod som kom att bli ganska intern som referens till vissa företeelser.. det är därför just denna rad kom upp, men övrigt som sker mellan pluton o befäl stannar bra där..

@ atterhem: Hur blir de me hundarna, vilka ska pensioneras och gå till er HF?
atterhemskan
QUOTE (Nimitz @ May 30 2005, 20:51 )
@ atterhem: Hur blir de me hundarna, vilka ska pensioneras och gå till er HF?

@ Nimitz

Dilex pensioneras, Cyrén får nog ha honom över sommaren men sedan ska han hem till en före detta hufö. Allie är kvar, Criss ska till FBJ, Jodd är kvar, Exxa... tja, jag önskar att jag kunde få klart besked om det. De vill ha kvar henne ett år till enligt C Hundgården, för de behöver hundar, vilket nog är ett klart besked egentligen... men en del anställda vill låta pensionera henne, och de sa till mig att "inte ge upp ännu".

@ Kenny

Nimitz har rätt där, incidenten låter rolig nu, men var inte så skoj vid tillfället. Det var väldigt internt och svårt att förstå utan en lång förklaring... borde nog inte dragit upp det, men uttrycket har i mitt sinne blivit en klassiker. Många befälsuttryck blir klassiker. Du får säkert en massa egna när du själv rycker in.
Nimitz
@atterhem: jag emnade på intet sätt att de va fel att ta det här, då det är en sådan intern klassiker, utan snarare att han inte har nåt utbyte av att vi sitter här o drar igång en "4-plutonsminnenavbefälentråd".

salute.gif "många var kallde, få stod ut" (ja vet att de var en förändring, men avsevärt sannare än devisen på anslagstavlan)
Speedster
En liten undran: Genomförs snabbmarscher (20km med stridsutr. på hur många-minuter-det-nu-var..) hos FBS eller är det bara FBJ som gör det?
camo.gif
Nimitz
Snabbmarsch genomförs även på FBS, dock inte som del av ubk och inte heller i den omfattning/längd som på FBJS. Tror kravet på FBJS var 2 mil på 2tim,20min. Fel? rätta mig gärna...
SweZo0
@Nimitz och Atterhemskan

Hur pass vältränad behöver man vara för att ha möjligheten att genomföra utbildningen?.. hade varit skönt att veta så man har ett mål.. vad springer ni milen på osv?.. tack på förhand..
Nimitz
Du behöver inte ha någon sanslös träningsstatus vid inryck. Det finns dem som inte uppnår någon högre staus ens vid muck.. Men de krav som är är FM baskrav med förbehållet att milen skall gå på max 55min och fälttestet på max 5:30min.
De flesta på plutonen låg mellan 45 och 50 min på milen. Ligger själv i den gruppen. Men milen är inte allt.. Den är över så kort tid. Ett vanligt arbetspass kan låta nog så oskyldigt, men gärna med en förföljning så är det nog så tröttande som milen. Det är övewr sådan tid, med all utrustning, ofta i bråteterräng och så är ju inte mat det högst prioriterade i spåret.. det är där som det är uthållighet snarare än på milen anser jag.
Mr_Confused
@Nimitz

Förstår att det är svårt att beskriva befattningens "jobbighet" utifrån tider på milen m.m., men för att man ska få ett lite större hum än i dagsläget, kan du istället beskriva det jobbigaste du minns att ni fick genomgå? Jag menar i termer som långt att gå, tidspress, packning, kyla/regn, dåligt med sömn och mat, lång tid ute i skogen m.m.
Det borde ju ge en bättre uppfattning om vad det är man förväntas klara av.
Nimitz
Om amn undantar säkprovet, som lirade i en egen division så var plutonsövningen i slutet av mars det värsta. Uppstart på onsdagen i ca 25cm snö, någon minusgrad varken kallt eller blött, kändes perfekt.. På fredagen gick temperaturen upp på ca 4 +.. ett dygn senare var vi nere på 5-8 minus. Detta gav att allt som varit i kontakt med blötan nu blev stenhårt, skaren bar inte med var sanslöst tung att bryta uppåt i varje steg. I detta löste vi uppgift under helgen, måndag och tisdag. sömnen var inte i några överväldigande mängder och det enda vi hade under hela övningen var frystorkat, o buken mådde därefter.. Några kommentarer som kom då vi patrullchefer samlades utanför stabstältet inann order var tex: "Den värsta dagen i mitt liv" "Jag går snart och skjuter mig" "Jag hatar mitt liv". Och då du gått igenom den tunnan ytan på det där träsket så att allt är dyngblött till midjan, och sedan fortsatt uppgift i detta i ett antal timmar i minusgrader med djupfrysta kängor och frost på byxorna är du inte så färsk.. Även onsdagen gick i uppgiftens tecken fram till ca 1400 då vi fick, "Toppa stridsvärdet till 1800" Lätt sagt... Men men.. Efter att ha ordnat packning, förberett sbmtrl, värmt nytt vatten och käkat så fick man någon tilles sömn. Ordergivn 1730, Nya patruller och mörkret hade redan lagt sig och det har börjat regna snöslask och är någon halv plusgrad med god vind...
Hinner ca 100 meter på 1:a patrullsträckan innan det blev ett spårupptag. Förföljning i råterräng i ca 5 timmar innan vi blir stoppade för att en annan ptrl ska ta upp spåret lite framför, ca 45 min väntan innan vi skall knyta samman med deras markering, kanlla tillbaka till bilen för att gå mot bakre läge klockan har nu passerat midnatt. Utskickad igen vid 0230 för att försöka ta spåret vid en väg, och visst hittar vi det. ny råterräng, denna gången i ganska kuperad terräng, alla är dyblött sedan tidigare och komatrollen jublade efter att ha suttit i tgbvärmen i nästan 2,5 timmar.. förföljning i närmare 3 timmar för att sedan få spårtapp vid bebyggelse och slår rutor till förbannelse, alla är totalt genomblöta, ingen har sovit mer än 2 timmar de senaste 30 timmarna, åt gjorde vi senast vid 15tiden, låren värker, vaderna har stummnat och axlar och rygg börjar göra sig allvarligt påminnda, motivationen var inte så hög just då.. Det var den suraste natt jag haft, har genomfört liknande moment vid barmark, och det är en barnlek i jämförelse.. Tror nog att Atterhemskan kan hålla med om det.. Deras patrull hade inte samma disposition på natten men väl lika kärv belastning över tiden..
Sedan kommer det komma andra saker som inte är direkt kopplade till uppgiften som är lite sådär.. Men det kommer ni med all säkerhet att upptäcka..
camo.gif
Mr_Confused
Ah tack så mycket, precis vad jag menade smile.gif
Låter ju ganska så j*vligt får jag säga... fast vid det laget har man väl förhoppningsvis börjat vänja sig. Undrar dock hur det kommer bli för oss, som rycker in i januari... motsvarande övning bör väl då ske för oss någon gång på hösten, och då är det nog inte så mycket snö. Själv har jag alltid föredragit kyla framför värme, men det kanske ändras när man gör lumpen... dock är en av mina största farhågor att jag ska smälta ihop till en liten pöl när man är ute och rör sig i m/90 under sommarens varmaste dagar.

Ska jag tolka det som att säkprovet är ett antal gånger mer påfrestande än plutonsövningen? Det lär ju bli en, hm, intressant upplevelse då biggrin.gif
Kenny
QUOTE (Mr_Confused @ Jun 2 2005, 13:46 )
Ah tack så mycket, precis vad jag menade smile.gif
Låter ju ganska så j*vligt får jag säga... fast vid det laget har man väl förhoppningsvis börjat vänja sig. Undrar dock hur det kommer bli för oss, som rycker in i januari... motsvarande övning bör väl då ske för oss någon gång på hösten, och då är det nog inte så mycket snö. Själv har jag alltid föredragit kyla framför värme, men det kanske ändras när man gör lumpen... dock är en av mina största farhågor att jag ska smälta ihop till en liten pöl när man är ute och rör sig i m/90 under sommarens varmaste dagar.

Ska jag tolka det som att säkprovet är ett antal gånger mer påfrestande än plutonsövningen? Det lär ju bli en, hm, intressant upplevelse då biggrin.gif

Frågan är om vi får uppleva det... blir nog skyddsprovet eller liknande dry.gif
DarCore
QUOTE (Nimitz @ Jun 1 2005, 08:03 )
Snabbmarsch genomförs även på FBS, dock inte som del av ubk och inte heller i den omfattning/längd som på FBJS. Tror kravet på FBJS var 2 mil på 2tim,20min. Fel? rätta mig gärna...

2 mil ja

2.25 på hunneberg (lite mer upp å ner.)
2.20 till Lidköping
Mr_Confused
QUOTE (Kenny @ Jun 2 2005, 15:39 )
Frågan är om vi får uppleva det... blir nog skyddsprovet eller liknande dry.gif

Heh, sant... låter inte riktigt lika klatchigt. Men vi får väl hoppas att innehållet blir detsamma, så att säk-arna inte står och pekar finger åt en sedan ;)
Nimitz
Då har FBJ fått info om sin helg. Kommer ni på skyddspluton oxå ha info samma helg?
Mr_Confused
*Har inte fått någon info*

Nåväl, man får väl hoppas att man får veta något snart. Vilken helg gäller för FBJ?
ozzie
för oss är det 23-25 sep har jag för mig, när ska ni dit?
matte
Info om Strilsäkpluton på LSS.

http://www.f20.mil.se/article.php?id=13845
SweZo0
Tjenare igen grabbar!!

@Nimitz
Tack så fruktansvärt mycket för den infon. Det hjälper väldigt mycket för att man ska få ett humm om vad man har framför sig. Känns som att man får packa ryggsäcken å ge sig ut på vandring istället för att springa milen 4 ggr i veckan. Uthållighet och motivation verkar ju vara det viktigaste utifrån vad jag förstod av din berättelse. men än en gång. tack så mycket..

angående infohelgen så hoppas jag få lite info snart. visst är det ett bra tag innan inryck men det hade varit väldigt trevligt med lite info om vad som kommer hända och när.

Jag lyckades bryta min handled rätt av 2 dagar innan studenten nu och jag undrar om det är något som kanske skulle kunna vara något problem när man rycker in?.. jag blir av med gipset om 3 veckor sedan ska jag dock gå hos sjukgymnast i 10 veckor... och dom sa att det kan ta upp till ett år innan den är fullt rörlig igen.. är det något som kan inverka på om man får rycka in eller inte?.. är lite nervös när det gäller det.. ser verkligen fram emot den 16:e januari..

Tack på förhand
// SweZo0
Nimitz
Vi hade en kille i plutonen som hade brutit handleden runt studenten, sen ryckte han in som GB i augusti->fick bryta inom 10 dagar. Kom tillbaka som Fsoldat i oktober och var kvar i...... 4 veckor tror jag. Han fick inte upp styrka i handleden till att hålla AK:n rätt.. Men du har ganska lång tid på dej till inryck så ta det lugnt o överbelasta den inte..

salute.gif
Kenny
QUOTE (SweZo0 @ Jun 26 2005, 20:19 )
Tjenare igen grabbar!!

@Nimitz
Tack så fruktansvärt mycket för den infon. Det hjälper väldigt mycket för att man ska få ett humm om vad man har framför sig. Känns som att man får packa ryggsäcken å ge sig ut på vandring istället för att springa milen 4 ggr i veckan. Uthållighet och motivation verkar ju vara det viktigaste utifrån vad jag förstod av din berättelse. men än en gång. tack så mycket..

angående infohelgen så hoppas jag få lite info snart. visst är det ett bra tag innan inryck men det hade varit väldigt trevligt med lite info om vad som kommer hända och när.

Jag lyckades bryta min handled rätt av 2 dagar innan studenten nu och jag undrar om det är något som kanske skulle kunna vara något problem när man rycker in?.. jag blir av med gipset om 3 veckor sedan ska jag dock gå hos sjukgymnast i 10 veckor... och dom sa att det kan ta upp till ett år innan den är fullt rörlig igen.. är det något som kan inverka på om man får rycka in eller inte?.. är lite nervös när det gäller det.. ser verkligen fram emot den 16:e januari..

Tack på förhand
// SweZo0

Har precis samma problem.. fast jag har 2 år på mig biggrin.gif
SweZo0
@Nimitz

tack för rådet.. får ta ditt råd och ta det lugnt och träna upp den succesivt.. hoppas den blir bra innan inryck bara..

Föresten en fråga me.. har man skarpskytt (AK5b) i fbassäk?.. ellel har alla i gruppen den ordnära AK5:an?..

// SweZo0
Nimitz
Jag vet inte hur det kommer bli för er. Men alla har iaf AK5 Adam under GSUn. Sedan fick vi som var patrullchefer samt stf GRT till våra ak. Hundföraren behöll sin ak ren. De två ksp90skyttar vi hade i varje patrull lät givetvis ak:n stå. Fofö och sjv hade rena ak samt att iaf i min patrull så fick de signalpistolerna. Riktigt nimmt då de var i varsen omgång..

Sida om Flygvapnets säkerhetsförband som tar upp organisationen och utbildningsmodellen som den var på F4 undertiden flygbassäk var flygbassäk. Det skilde inte så jättemycket rent organisatoriskt mot hur vi hade det. Sen vet jag inte hur det kommer att bli nu när det blir flygbasskyddspluton. Har fått så många olika bud..

//Nilsson
arachis
Tjena, här kommer en till som ska rycka in som Bas/strilsäkman på F17 den 16 januari. Tycker det känns surt att det saknas säker info till oss som ska rycka in om förändringar och så vidare. Men det löser sig väl som vanligt...Ha de
SweZo0
QUOTE (arachis @ Jul 10 2005, 20:44 )
Tjena, här kommer en till som ska rycka in som Bas/strilsäkman på F17 den 16 januari. Tycker det känns surt att det saknas säker info till oss som ska rycka in om förändringar och så vidare. Men det löser sig väl som vanligt...Ha de
*

Trevligt att du skriver arachis.. alltid skoj..
mindre roligt var dock det brevet jag fick idag.. stog att dom ska skära ner en flygbassäkspluton samt från 85 soldater till 40 så nu får vi välja igen om vi vill göra lumpen eller inte.. ännu värre är det för att jag kom in på min drömutbildning (vilket ajg itne trodde jag skulle göra).. så det gör ju beslut lite värre.. någon som vet om man kan få uppskov (hålla sin plats) från högskola i 2 år?

// SweZo0
Mr_Confused
QUOTE (SweZo0 @ Jul 15 2005, 22:29 )
mindre roligt var dock det brevet jag fick idag.. stog att dom ska skära ner en flygbassäkspluton samt från 85 soldater till 40 så nu får vi välja igen om vi vill göra lumpen eller inte.. ännu värre är det för att jag kom in på min drömutbildning (vilket ajg itne trodde jag skulle göra).. så det gör ju beslut lite värre.. någon som vet om man kan få uppskov (hålla sin plats) från högskola i 2 år?

// SweZo0
*

Ja, det där brevet var ju... man fick ju flashbacks av liknande saker tidigare. Känns duktigt drygt, detta. Menmen.

Som svar på din fråga, tror att det kan bli knepigt men det kanske går om du har tur och de känner sig snälla. Beror kanske lite på vad för högskola det är.
Nimitz
Förstår jag er rätt om jag säger att ni själva får chansen att säga ja eller nej? Kan isf vara bra för motivationen i den kommande plutonen. Dock så kanke man tappar vissa som behövts..?
Men det blir iaf i Skyddspluton?
Mr_Confused
QUOTE (Nimitz @ Jul 16 2005, 17:38 )
Förstår jag er rätt om jag säger att ni själva får chansen att säga ja eller nej? Kan isf vara bra för motivationen i den kommande plutonen. Dock så kanke man tappar vissa som behövts..?
Men det blir iaf i Skyddspluton?
*

Ja det stämmer. Och yup, de som blir kvar hamnar i flygbasskyddsplutonen. För de andra... tja, för att citera brevet, "Inga andra alternativ till annan tjänstgöring finnes i nuläget" ;)
Nimitz
@ Mr Confused: Har inte du varit i lite liknande läge tidigare salute.gifm jag inte missminner mig helt?
Mr_Confused
QUOTE (Nimitz @ Jul 17 2005, 21:29 )
@ Mr Confused: Har inte du varit i lite liknande läge tidigare salute.gifm jag inte missminner mig helt?
*

Yup, det stämmer. Skulle ju egentligen rycka in samtidigt som dig, i den där plutonen-som-aldrig-blev-av. Så det blev ju lite av en deja vu nu.
Lite mer irriterande blir det ju den här gången, eftersom det i april verkade vara helt säkert att inga förändringar skulle göras på F17 till januari, så jag bad tolkskolan att räkna min extramönstring dit som misslyckad. Nåväl, kommer jag bara med nu så är jag nöjd.
arachis
Jaha, fick också brevet idag. Tråkigt tråkigt men man vill ju fortfarande göra.
Kenny
Hur gick det för er? Någon som fortfarande har kvar sin befattning?

Har FBS infohelg/dag innan inryck?
atterhemskan
QUOTE (Nimitz @ Jun 2 2005, 13:40 ) *
Det var den suraste natt jag haft, har genomfört liknande moment vid barmark, och det är en barnlek i jämförelse.. Tror nog att Atterhemskan kan hålla med om det.. Deras patrull hade inte samma disposition på natten men väl lika kärv belastning över tiden..
Sedan kommer det komma andra saker som inte är direkt kopplade till uppgiften som är lite sådär.. Men det kommer ni med all säkerhet att upptäcka..
camo.gif

Tja, här kommer jag och svarar lite sent, men alla ni som ska rycka in, lyssna på Nimitz, han låg i min pluton, och jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han har koll på läget. Jag drar dock gärna några andra, lite kortare historier, om någon vill läsa. Jag gillar nämligen att dra historier.

Först från kompaniövningen. Ingen snö, men nattpatrullering. Vi letade spårupptag i råterräng. Den gången tog det oss 45-50 minuter att ta oss 100m in i skogen. Jag skämtar icke. Vi hade mörkersikten, men det var ändå bäcksvart. Du kunde inte vid något tillfälle sticka ut handen framför dig utan att den slog i något. Vi klättrade över nedfallna träd. Vi nästan ramlade nerför små branter. Vi klättrade över stenåsar och åkte rutchkana ner på andra sidan. Vi köttade igenom grenverken på det ena trädslaget och det andra. Vi gick med lera upp till haserna, eller så fastnade fötterna i snåren, eller slant och tappade fotfästet på stenarna eller stockarna. Vapnet var naturligtvis i vägen, räkna alltid med att vapnet är ivägen. Vi hade svårt att hitta varandra. Jag, minst i gruppen och med hunden som jag ibland fick lyfta fram/över, gick längst fram och försökte patrullera (leta fi). Hehehe. Det var, kan medges, inte den mest effektiva patrulleringssträckan någonsin. I slutet av det, efter vi till sist fick godkännandet att vända om och patrullera någon annanstans, tog det nästan lika lång tid att ta sig tillbaka. Det är sådant man inte fattar är möjligt förrän man upplevt det.

Sedan på slutövningen hade min grupp lyckats få arbetspass natt hela övningen... första kvällen i fält, när alla var fräscha, skulle vi ha återhämtning mellan 18.00 och 23.30 för att påbörja arbete 24.00. Men försök sova när alla springer omkring och bygger förläggning runt tältet, och du ännu inte är det minsta trött... det blev väl en 2-3 timmar, som bäst. Vi var annars i arbete hela tiden; spår och patrullering. De första två dagarna efter den återhämtningen det hade vi vid två tillfällen fått order om 6 timmars återhämtning, som båda gångerna inom en timme bröts av någon nödsituation. Våran fordonsförare fick order om återhämtning för att få köra, medan resten av oss låg på observationsplats under andra natten (där vi sov någon timme var). Som tur är, efter tre dygn i den stilen, kom blågul fram till att hela plutonen såg ut som stridsvärde två, och hela plutonen förutom 4e grupp och staben (som var piggast) fick 14 timmars återhämtning. Då sov man gott.

Tredje historien. Från snö-övningen som Nimitz beskrev. Min grupp, med mig hundföraren som alltid i täten, når äntligen vår patrullstig (råterräng, naturligtvis). Vi ligger inne nere i blekinge och har snödräkt, men vare sig skidor eller snöskor, för blekinge brukar inte få sådan snö. Så går vi nerför en liten slänt... och där står jag plötsligt med snö till midjan. Det är mer stridsvästens bälte med fickor än mina fötter som fångar upp fallet. När jag försöker ta mig fram/upp ramlar jag framlänges och hamnar liggande på magen med fötterna uppe från marken, och utan att nå marken med armarna. Jag var som en sköldpadda på rygg - fast en vpl på mage. Vad skulle jag göra? Jag bara låg där och skrattade: "du skämtar!". Till sist kom fordonsföraren och lyfte tillbaka mig på fötter. Stora starka fordonsförare är bra.

Fjärde historien. Slutövningen. Gruppen är slutkörd. Vi får order om att avbryta en patrullering och rycka ut för att ta ett spår efter en flyende fiende som anfallit 4e grupp. Vi åker dit, får hjälp genom bäcksvart, tät terräng till spårupptagsplatsen. 4e grupp slipper spåret då de är utmattade. Vi har radiobekymmer: vi hör staben, men de hör inte oss. Nimitz och 1sta grupp hör oss dock. Med hans hjälp förklarar vi för staben att vi är i lika dåligt skick som 4e grupp. 4e grupp håller med oss. Min hund står och sover med svansen mellan benen. En av de få gånger min gruppchef spårat ur: det var nog tur att staben inte hörde vad han gastade ur sig. Tur att Nimitz diskret omformulerade det innan han vidarebefodrade det till staben. Men ordern står kvar: ni skall spåra. Så jag väcker hunden och övertygar henne om att spåra. Hon spårar. Terrängen är inte vänlig. Och efter en timme kommer nya besked från staben: släpp det där spåret, det är inte viktigt. AAARGH!

...och sista historien. Efter ett arbetspass på närmare 14 timmar på slutövningen, får min grupp plötsligt en klockren vindmarkering. Vi följer upp. Där ligger en b-styrka på tre man och deras blågul och sover sött i sina sovsäckar. De vaknar av hundens flåsande. Blågul säger något om att om inte hunden varit där skulle de försökt skjuta sig ut. Hahaha! Vi stod med fötterna på deras vapen och piporna mot dem när de kom ur sovsäckarna.

Sådant är stridsvärdeshöjande. På en halv sekund har hela gruppen glömt att man är trött och less och komig och hungrig och fryser i morgonfrosten såfort man stannar. Plötsligt står f-soldaterna där, och istället för att klaga och tvivla på hundens förmåga och tycka att allt är skit, så flinar de brett från öra till öra. Och det är sådant som gör de där långa arbetspassen och spåren och varenda (nå, varannan åtminstone) meter råterräng värd svetten.

Angående styrka så kan jag säga att jag var svagast bland gb - enda tjejen där. Vid inryck klassades jag utan tvekan som för svag för min befattning... pliktverket messed up. Men man bygger upp sig snabbt. Och man kommer väldigt långt på vilja och motivation. Och när det gäller att klara långa arbetspass, då gäller det lika mycket att vara uthållig i kroppen som att vara utthållig i huvudet: plikttrogen, trogen sin uppgift, över allt annat. Det spelar ingen roll om du är så trött att du ser i kors. Får du ordern skall du ändå gå där och försöka läsa din lika utmattade hunds alltmer halvhjärtade arbete. Inte alltid roligt, men när du genomfört det får du ibland känna en liten varm nöjdhet.

Hälsningar från en numare civil hufö och lycka till på er som ska rycka in,

Atterhem
Nimitz
Som atterhem säger om vilja och motivation, det är otroligt sant. Vilket hon själv är det klaraste beviset på. Kommer aldrig glömma sista snabbmarschen utan säkbåge, det var vilja nästan på gränsen till dumhet från din sida atterhem. Men- på rätt sida. Kämparinsats!

salute.gif
cloudsurfer
[font=Arial][size=7]Är det någon som vet med säkerhet hur det kommer att bli med vår utbildning i jan?
SliverStar
Vet inte va ni andra har hört men ja kommer ligga inne från den 16 jan 06 på Fbassäk (kollar på min inkallelse nu:) ), dock som strilsäkare (samma sak fast lite olika skyddsobjekt).
Att namnet Flygbassäk skulle ha bytt till Flygbasskydd har jag inte hört något om, annars får man ju fråga nu på info träffen den tredje december.

Är det någon som har några säkra källor att namnet skulle byta (min polares pappas bror sa det gälls alltså inte=))
Nimitz
Räcker det med befäl i organisationen? Iofs är infon sen i våras, men tror den är giltlig än...
Kenny
QUOTE (Nimitz @ Nov 17 2005, 21:17 ) *
Räcker det med befäl i organisationen? Iofs är infon sen i våras, men tror den är giltlig än...

Av det jag har hört så ska befälen räcka gott och väl. Samtliga befäl på Flygbasskydd, som ligger under FBJS, kommer tydligen att vara FBJ. Kanske omskolas dem gamla Flygbassäk befälen?
SliverStar
QUOTE (Kenny @ Nov 17 2005, 21:58 ) *
QUOTE (Nimitz @ Nov 17 2005, 21:17 ) *

Av det jag har hört så ska befälen räcka gott och väl. Samtliga befäl på Flygbasskydd, som ligger under FBJS, kommer tydligen att vara FBJ. Kanske omskolas dem gamla Flygbassäk befälen?

Hmm, okej. Nimitz får bli ens kontakt på insidan =). Var låg du? F17 el? Men borde inte FM gett info om eventuellt namnbyte?

nu kolla man upp nimitz, ser ju bra ut=). Denna tråden e asbra för oss som ska in på F.bassäk Eller Flygbasskydd, va f*n d nu ska heta..
cloudsurfer
enligt chefen för flygbsjägarskolan som vi nu kommer stå under enligt brevet, heter utbildningen flygbasskydd, hoppas fan inte de ändrar själva utbildningen bara

inte långt kvar nu, ses den 3 dec
Nimitz
Ha inte för stor tilltro till att pliktverket/motsv ska ge info om ett namnbyte.
Alla på vår pluton mönstrade och ryckte in med närskyddsbefattningar. Då var det ändå 3:e året det hette fbassäk. Men nu när pliktverket försöker ändra ikapp, då har de bytt namn. De är pucktvåa.

salute.gif
cloudsurfer
får man ut några kängor på infoträffen?
KD803
QUOTE (Nimitz @ Nov 18 2005, 09:51 ) *
Ha inte för stor tilltro till att pliktverket/motsv ska ge info om ett namnbyte.
Alla på vår pluton mönstrade och ryckte in med närskyddsbefattningar. Då var det ändå 3:e året det hette fbassäk. Men nu när pliktverket försöker ändra ikapp, då har de bytt namn. De är pucktvåa.

salute.gif

Med tanke på att förbanden beställer soldater av Pliktverket ungefär två år innan inryck så är det kanske inte så konstigt att de ligger efter.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.