Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygbassäk 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Kenny
Liten fundering bara... varför hör man aldrig av er? Håller befälen er kvar ? clap.gif
Kanske någon FBJ på FBJS som kan svara på frågan varför FBS är spårlöst försvunna ohmy.gif ?
SliverStar
FBS har haft helgtjänst nu i i två veckor i stöten i en månad, alltså sen inryck. Därför verkar det som alla e borta kanske.

Vi var alltså 52 man o kvinnor som började, nu nere på 48. Som det ser ut i dagsläget är det mycket möjligt att ytterligare folk kommer försvinna pga skador mm.

Än så länge har vi inte blivit riktigt ditsatta, har haft en kvällsmarsch (me lk100) med olika sjukvårdsmoment och avslutning i puppsovning. För vissa var marschen jobbigare än för andra, ganska naturligt kanske, men det mest intressanta var att folk visade sig från sin rätta sida, vilket inte alltid var så trevligt kanske. Vätan och kylan satte vissa på plats...

Annars ären del av PEK:en slutgjord, och om någon vecka är det Kosta för den slutgitliga stridandet, alltså den avslutande delen av vår GSU.

Därefter kommer en förb. vecka inför de tvåveckor som kommer spenderas i kiruna.

så ligger det till
Kenny
QUOTE (SliverStar @ Feb 9 2006, 22:05 ) *
FBS har haft helgtjänst nu i i två veckor i stöten i en månad, alltså sen inryck. Därför verkar det som alla e borta kanske.

Vi var alltså 52 man o kvinnor som började, nu nere på 48. Som det ser ut i dagsläget är det mycket möjligt att ytterligare folk kommer försvinna pga skador mm.

Än så länge har vi inte blivit riktigt ditsatta, har haft en kvällsmarsch (me lk100) med olika sjukvårdsmoment och avslutning i puppsovning. För vissa var marschen jobbigare än för andra, ganska naturligt kanske, men det mest intressanta var att folk visade sig från sin rätta sida, vilket inte alltid var så trevligt kanske. Vätan och kylan satte vissa på plats...

Annars ären del av PEK:en slutgjord, och om någon vecka är det Kosta för den slutgitliga stridandet, alltså den avslutande delen av vår GSU.

Därefter kommer en förb. vecka inför de tvåveckor som kommer spenderas i kiruna.

så ligger det till

Sweet! Låter bra!

När tas befattningarna ut? Alltså HF, GrpCh etc. Efter vinterutb:n?
På tal om skadorna... är det skador som uppkommer under GSUn eller är det gamla skador som gör sig påminda?

EDIT: Hur många tjejer har ni på plutonen?
SliverStar
Ja alltså igår fick man anmäla sig till HF utbildningen. De som är intresserade kommer ha helgtjänst nu nästa helg för att se om man håller måttet. På vår plut. var det 17 som ville, finns 5 platser. Själv hade jag gärna velat, men de fanns så många i plutonen som hade så mycket bättre förutsättningar för att klara uppgiften bättre, så jag hoppa.

Efter vint.utb. börjar specialutbildningen direkt. Jag tror att efter skjutveckan i kosta har de flesta platser blivit besatta.

På plutonen fanns från början två tjejer varav en av dessa försvann efter en vecka, anledningen skulle vara att det var för hårt, men jag låter det vara osagt.
Var det gäller skador är det lika olika, de flesta har gamla idrottskador som gör sig påminda, men vi har även haft någon som fått nya skador. För vissa blir det lite av en chock att marschera och stå upp länge med packning. Själv krampade min rygg när jag stod i manöver hela första veckan,d et var för jävligt att stå o lyssna nära man höll att dö av krampandet smile.gif.

PÅ ett sätt tycker man andå synd om dom som nu vill bli HF, de får alltså en helgtjänstgöring till, den tredje i rad nu. För att sen få en till nån vecka senare med kiruna. But thats life i guess!
Kenny
QUOTE (SliverStar @ Feb 10 2006, 10:57 ) *
Ja alltså igår fick man anmäla sig till HF utbildningen. De som är intresserade kommer ha helgtjänst nu nästa helg för att se om man håller måttet. På vår plut. var det 17 som ville, finns 5 platser. Själv hade jag gärna velat, men de fanns så många i plutonen som hade så mycket bättre förutsättningar för att klara uppgiften bättre, så jag hoppa.

Efter vint.utb. börjar specialutbildningen direkt. Jag tror att efter skjutveckan i kosta har de flesta platser blivit besatta.

På plutonen fanns från början två tjejer varav en av dessa försvann efter en vecka, anledningen skulle vara att det var för hårt, men jag låter det vara osagt.
Var det gäller skador är det lika olika, de flesta har gamla idrottskador som gör sig påminda, men vi har även haft någon som fått nya skador. För vissa blir det lite av en chock att marschera och stå upp länge med packning. Själv krampade min rygg när jag stod i manöver hela första veckan,d et var för jävligt att stå o lyssna nära man höll att dö av krampandet smile.gif.

PÅ ett sätt tycker man andå synd om dom som nu vill bli HF, de får alltså en helgtjänstgöring till, den tredje i rad nu. För att sen få en till nån vecka senare med kiruna. But thats life i guess!

Schysst, med tanke på att jag är riktigt sugen på HF och att jag är medveten om att det finns många som vill bli.. Har befälen på FBS sagt något om vilka förutsättningar man bör ha? Annars kan du kanske ge din personliga åsikt om varför just dem andra hade bättre förutsättningar än du, vad krävs?

Tack smile.gif
SliverStar
QUOTE (Kenny @ Feb 10 2006, 11:15 ) *

Schysst, med tanke på att jag är riktigt sugen på HF och att jag är medveten om att det finns många som vill bli.. Har befälen på FBS sagt något om vilka förutsättningar man bör ha? Annars kan du kanske ge din personliga åsikt om varför just dem andra hade bättre förutsättningar än du, vad krävs?

Tack smile.gif

Nja, vad som krävs rent ut har nt sagts, mer än att det krävs mer av hf:arna eftersom deras hund går före allt. Jag har haft hund och gillar hundar, dock har ja inte utrymmet hemma eller möjlighet att vara med hunden hela tiden på min lediga tid. Om man blir hundförare måste man vara medveten om att hunden går dit du går. ALLTID. jag bor i stan, tror de som bor på landet har desto större chans att norpa tjänsten. Vidare har vissa redan en utb. i hundförning, vilket defentivt gjorde att jag inte sökte. Fråga samma fråga om en mån. då vet jag vad som gäller bättre.
Kenny
QUOTE (SliverStar @ Feb 10 2006, 17:07 ) *
QUOTE (Kenny @ Feb 10 2006, 11:15 ) *

Tack smile.gif

Nja, vad som krävs rent ut har nt sagts, mer än att det krävs mer av hf:arna eftersom deras hund går före allt. Jag har haft hund och gillar hundar, dock har ja inte utrymmet hemma eller möjlighet att vara med hunden hela tiden på min lediga tid. Om man blir hundförare måste man vara medveten om att hunden går dit du går. ALLTID. jag bor i stan, tror de som bor på landet har desto större chans att norpa tjänsten. Vidare har vissa redan en utb. i hundförning, vilket defentivt gjorde att jag inte sökte. Fråga samma fråga om en mån. då vet jag vad som gäller bättre.

Ajdå.. inte tänkt på det geografiska.. kanske inte är så poppis att dra hem hunden till sthlm varje helg.. Får samtliga ansöka om att bli HF och i så fall gäller samma sak till PtrlCh? Låt säga att man inte klarar att bli HF, vet du om man automatiskt blir PtrlCh eller får man nöja sig med annat?
Fogelström
Hoppas ni har det trevligt på F17 och aktar er ordentligt för Fk/Lt Kri! (vet inte om han hunnit bli befodrad än men han är en riktig krigare!)
Kenny
Har gått i tankarna ett tag nu.. Såvitt jag förstår så har FlygBasSäk på F17 genomfört namnbyte till FlygBasSkydd, samt även bytt viss verksamhet sedan namnbytet. Av vad jag har hört har det inte genomförts något namnbyte eller byte av verksamhet på F21 på FlygBasSäk.

Någon som kan förklara varför inte F21 genomfört namnbytet? Tydligen skulle inte FlygBasSäk inte längre tillhöra Säkbat, därför skedde namnbytet.

Skulle vara skönt att rätta till det hela i mitt huvud blink.gif

Någon som vet?
Nimitz
Flygbassäk ingick inte i säkbat tidigare heller(läs 04-05). Dock så har säkbat numera "patent" på namn med "säk" i titeln.

@FBS: Har ni fått möta Lt FAN? Var en ganska vek pluton precis innan första mötet efter alla rykten. Åt oftast vpl till lunch(eller var det middag) enl ryktet från pbplut. Dock så blev det ett mycket omtyckt befäl.

salute.gif
Fu Hansson
Svar till SWEEZOO

Det kommer antagligen inte att dras ner på Spaning eller patrullering för eran del, bevakning har fortfarande hand om säkerheten på basen, resterande av terränglådan är fortfarande FBJ och FBS domäner...

"KSP 90, Dä ä den som dräper !"
Fågel Fenix
Hej alla vapenbröder!
Någon som kan svara på när FBS skall till Kiruna? FBJ kommer att åka upp v. 11 och vara där i två veckor. Är vi där samtidigt??

Hoppas att vi kommer att sammöva mycket i framtiden!

//FBJ-aspirant Högberg
Magnus
QUOTE (Fågel Fenix @ Feb 25 2006, 18:27 ) *
Hej alla vapenbröder!
Någon som kan svara på när FBS skall till Kiruna? FBJ kommer att åka upp v. 11 och vara där i två veckor. Är vi där samtidigt??

Hoppas att vi kommer att sammöva mycket i framtiden!

//FBJ-aspirant Högberg

Hoppas inte på för mycket när det gäller samövning med FBJ, vi övade aldrig med dem på min tid på F7. Vi samverkade bara vid ett tillfälle under FVÖ04 (flygbassäk fick ingripa mot en sabotagestyrka eftersom FBJ inte hann fram i tid). camo.gif
Fågel Fenix
Men är det inte första året i år som FBS hör till FBJS? Innan har de väl varit mer fristående?
Såg lite äldre bilder i idrottshuset på F17. Där hade FBS ngt annat märke, inte lodjuret, på vänsterarmen. Jag har iaf fått för mig att 2006 är första året då FBs hör till FBJS.
Nimitz
Men är det inte första året i år som FBS hör till FBJS? Innan har de väl varit mer fristående?
Såg lite äldre bilder i idrottshuset på F17. Där hade FBS ngt annat märke, inte lodjuret, på vänsterarmen. Jag har iaf fått för mig att 2006 är första året då FBs hör till FBJS.

Märket du såg var förmodligen en grön/svart sköld, "Passu Ante".
Det hade samtliga vpl på säk, R3, Uh och Klarg. Det fanns tidigare bara ett utblidningskompani.
Och anledningen till att vi inte hade lodjuret bör vara att FBJ då fanns på F7 medan bilderna på säk som hänger på F17 bedömt är från F17?

salute.gif Nilsson - Säk 04-05
Clarre
Bär FBS också Lodjuret på armen numera?? dry.gif

Prsk 02/03 FbjS
SnowFlax
QUOTE (Kenny @ Feb 16 2006, 10:55 ) *
Har gått i tankarna ett tag nu.. Såvitt jag förstår så har FlygBasSäk på F17 genomfört namnbyte till FlygBasSkydd, samt även bytt viss verksamhet sedan namnbytet. Av vad jag har hört har det inte genomförts något namnbyte eller byte av verksamhet på F21 på FlygBasSäk.

Någon som kan förklara varför inte F21 genomfört namnbytet? Tydligen skulle inte FlygBasSäk inte längre tillhöra Säkbat, därför skedde namnbytet.

Någon som vet?

Surfade runt på F21 hemsida och upptäcker att FBS benämns som Flygbasskydd. Måste kolla upp detta när jag är tillbaka på K25 igen eftersom vi hela tiden har benämnts som flybassäk. Inte för att ett namn egentligen spelar så stor roll, men "ordning skapar säkerhet"... vissel.gif
cloudsurfer
vi heter fortfarande flygbassäk, slut fler dumma gymnasiefrågor happy.gif

magnus: såvitt vi har förståt så kommer vi att samöva en del med fbj, hur mycket kan ingen svara på i dagsläget men uppläget är lite annorlunda nu skulle jag kunna förmoda

jag har just den värsta veckan i mitt liv så är det nån som tar illa vid sig eller tycker att jag är för ironisk vill jag bara säga....I don´t give a shit

nu får skiten släppa så jag kan tillbaka får panik av att gå hemma o inte få skjuta saint.gif
Doggydriver
QUOTE (SnowFlax @ Feb 26 2006, 17:50 ) *

Någon som vet?

Surfade runt på F21 hemsida och upptäcker att FBS benämns som Flygbasskydd. Måste kolla upp detta när jag är tillbaka på K25 igen eftersom vi hela tiden har benämnts som flybassäk. Inte för att ett namn egentligen spelar så stor roll, men "ordning skapar säkerhet"... vissel.gif

Vet inte riktigt om det är för tidigt i eran utb - men nu undrar jag (mycket rykten i tråden):

Enligt den sida du länkar till utbildas två plutoner - ca 100 soldater? Känner du till antal soldater/ptrl samt antal ptrl/plut man räknar på? Även om man lägger till alla förbannade avhopp var vi nämligen inte ens i närheten av nämnda personalstyrka. Bara lite nyfiken sådär.

Edit: Toll - snäpp till dig! Stor skillnad på punkt och frågetecken.
SnowFlax
QUOTE (Toll @ Mar 3 2006, 22:16 ) *
QUOTE (SnowFlax @ Feb 26 2006, 17:50 ) *

Någon som vet?

Vet inte riktigt om det är för tidigt i eran utb - men nu undrar jag (mycket rykten i tråden):

Enligt den sida du länkar till utbildas två plutoner - ca 100 soldater? Känner du till antal soldater/ptrl samt antal ptrl/plut man räknar på? Även om man lägger till alla förbannade avhopp var vi nämligen inte ens i närheten av nämnda personalstyrka. Bara lite nyfiken sådär.

Edit: Toll - snäpp till dig! Stor skillnad på punkt och frågetecken.

Det stämmer att ca 100 soldater utbildas. Det var ca 50-55 soldater som ryckte in på 1. FBS resp 2. FBS och med det sedvanliga "tappet" blir vi nog ett hundratal soldater som utbildas.
Jag har inte koll på hur organisationen ser ut på 2. FBS, men i 1. FBS ser den ut som följer:

Patrullen (4 st/plut)
GrpCh (GB)
Stf GrpCh (GB)
US (KSP 90B)
US (KSP 90B)
US (GRG 86)
US (GRG 86)
SPEC (Osäkert vad utbildningen kommer bli, tanken var först att soldaten skulle utrustas med 40mm granattillsats på AK5an, men pga am-brist blir det inte så. Förmodligen inriktad mot fältarb)
SPEC (Se ovan)

Hundpool
Hundpoolen är en fristående enhet som består av 8 st hundekipage. Tanken är att grpch ska kunna begära in ett eller flera hundekipage från plutch för att kunna lösa en tilldelad uppgift.

Fordonspool
Vi genomför ett test på ptgb 203 för att se vilken nytta fbs har av splitterskyddade fordon. Totalt kommer fyra förare att utbildas på våra två vagnar. Förrutom ptgb 203 har vi en lastbil som används för att transportera den tunga utrustningen mellan F21 och övningsplatsen. Dessa två förare kommer när transporten är utförd att ingå som en "ring så krigar vi"-resurs för plutch.

Om jag har räknat rätt så blir det:
4 grp á 8 sold = 32 sold
8 HF
6 FoFö
Totalt 46 soldater på plutonen.
I min pluton är vi när detta skrivs 47 soldater. Den personen som "blir över" har min plutch valt att utbilda till GB.
Doggydriver
Tack till SnowFlax för ett föredömligt snabbt och uttömmande svar smile.gif

Jaaa - skillnader är det ju uppenbarligen - ska snoka lite om jag kan få veta om och hur uppgifterna skiljer sig.

En avslutande fråga: Är Grg-skyttarna beväpnade med ak5 under patrull, eller har jag massuppfittat något?
SnowFlax
QUOTE (Toll @ Mar 4 2006, 15:21 ) *
Tack till SnowFlax för ett föredömligt snabbt och uttömmande svar smile.gif

Jaaa - skillnader är det ju uppenbarligen - ska snoka lite om jag kan få veta om och hur uppgifterna skiljer sig.

En avslutande fråga: Är Grg-skyttarna beväpnade med ak5 under patrull, eller har jag massuppfittat något?

Eftersom vi inte har börjat med befattningsutbildningen än kan jag inte ge ett helt säkert svar. Så som jag har förstått det kommer grg-skyttarna att förvara grg i patrian och vid behov bära den med sig. Deras vanliga beväpning är i så fall AK5.
cloudsurfer
då skilljer det sig mellan F21 och F17 kan vi konstatera
atterhemskan
QUOTE (SnowFlax @ Mar 4 2006, 13:35 ) *
Det stämmer att ca 100 soldater utbildas. Det var ca 50-55 soldater som ryckte in på 1. FBS resp 2. FBS och med det sedvanliga "tappet" blir vi nog ett hundratal soldater som utbildas.
Jag har inte koll på hur organisationen ser ut på 2. FBS, men i 1. FBS ser den ut som följer:

Patrullen (4 st/plut)
GrpCh (GB)
Stf GrpCh (GB)
US (KSP 90B)
US (KSP 90B)
US (GRG 86)
US (GRG 86)
SPEC (Osäkert vad utbildningen kommer bli, tanken var först att soldaten skulle utrustas med 40mm granattillsats på AK5an, men pga am-brist blir det inte så. Förmodligen inriktad mot fältarb)
SPEC (Se ovan)

Hundpool
Hundpoolen är en fristående enhet som består av 8 st hundekipage. Tanken är att grpch ska kunna begära in ett eller flera hundekipage från plutch för att kunna lösa en tilldelad uppgift.

Fordonspool
Vi genomför ett test på ptgb 203 för att se vilken nytta fbs har av splitterskyddade fordon. Totalt kommer fyra förare att utbildas på våra två vagnar. Förrutom ptgb 203 har vi en lastbil som används för att transportera den tunga utrustningen mellan F21 och övningsplatsen. Dessa två förare kommer när transporten är utförd att ingå som en "ring så krigar vi"-resurs för plutch.

Om jag har räknat rätt så blir det:
4 grp á 8 sold = 32 sold
8 HF
6 FoFö
Totalt 46 soldater på plutonen.
I min pluton är vi när detta skrivs 47 soldater. Den personen som "blir över" har min plutch valt att utbilda till GB.

Ah. En hundpool, sa du? I slutet av omgång 04/05, min omgång och den antagligen välkände Nimitzs omgång (waves to old comrade in arms), diskuterade hundförarna och vissa av befälen/instruktörerna om de varit bättre med någon form av "hundpool" istället för en hundförare och hund i varje grupp. Det finns för och nackdelar med detta.

Fördelar:

- olika hundar passar olika bra för olika uppgifter. ska man spåra vill man kanske helst ha hund A. Men ska man genomsöka terräng tar man hellre hund B, som är bra på vind. Eller hund C, som störs mindre av svår terräng. Olika hundar kan dessutom ha olika dressyr (olika extra användningsområden, som vapensök). Att ha en hundpool innebär då att man lättare kan välja "rätt hund för jobbet". Detta kräver dock att hundförarna kan sina egna hundar mycket väl och vet vad de är bra på (eller har ett befäl i närheten som vet det). Även bra om de har någon hum om vad de andra hundarna är bra på.

- du slipper trötta ut en hundförare på en icke-hund uppgift. det krävs koncentration för att gå och stirra på hundrygg och läsa hunden. i alla fall när hunden är trött, eller förhållandena är svåra. ska inte gå in på det nu *deletar en massa detaljer*. att ha fräscha hundförare skadar inte. man kan även skicka ut en fräsch hund för att ersätta en utmattad, eller ha två hundar i samma grupp (kolla med hundförarna så de två hundarna i fråga kommer överens! annars kommer de inte jobba bra!)

Nackdelar:

- man förlorar lite av sammanhållningen i gruppen. Det blir inte "vi"-anda. Det blir "vi och den där jäkla hundföraren". I mina ögon, ett enormt minus, eftersom i krig/strid/svårigheter är gruppkänsla en huvudingrediens för att lösa en uppgift. dessutom kan en välbekant grupp störa hunden mindre än en obekant... men det beror på hunden. egentligen ska de klara av att jobba med vad som helst i hälarna.

- det varierar förvisso från hundförare till hundförare, men personligen kände jag så här: jag hade vant mig vid att ha min gruppchef bakom axeln. vi byggde upp ett samarbete som underlättade arbetet. på något sätt var det en trygghet att ha människan där. jag som hundförare var nämligen fokuserad, konstant, på hunden. jag reagerade inte på någonting förutom hunden om inte det slog mig på smalbenen eller jag ramlade nerför det (när gruppen får synkontakt och rusar upp på linje med vapen i högsta hugg går jag fortfarande och mumlar saker som "duktig Exxa, vart är spåret?". jag skulle antagligen reagerat först då någon skjutit mot mig). men gruppchefen styr en med en hand på axeln (eller ett irriterat "atterhem! sakta av!") när det krävs. till exempel när det är dags att byta riktning under patrulleringen. Vid de tillfällen någon slängde på mig en annan gruppchef försvann en del av det.

Det är i princip vad jag minns av diskussionerna för tillfället. Jag är en dålig människa som inte kommer ihåg mer. Aja. Hundpool, hundpool. Jag skulle mycket gärna vilja veta hur det går. Exempel, detaljer, hufös åsikter, gruppchefernas, säkrarnas.

I övrigt alla gossar och töser, lycka till. Ta hand om varandra. Och om ni stör er på varandra på något sätt, nämn det, var ärliga om det, diskutera det (helst i vänliga ordalag). Det blir bättre då. Trots att det låter som den värsta klichéen sedan "I'll be back".
Fogelström
Well spoken Atterhemskan! Mycket av det du skriver känner jag igen som gruppchef bakom en hundförare.

Dock var jag bara figurant åt Exxa vid ett tillfälle som mest, men visst är hon duktig... Dock hade jag ju skjutit gruppen åt helsike om det var "på riktigt", jag hade tre fiskkrokar och mycket god terräng till min fördel under 5-600 meter.

Vi hade Criss som i mina ögon var en mycket kompetent och allsidig hund så "hundpool" var inte aktuellt i just detta fallet. Dock så hade vi bara två hundar på sex hundförare, så en hundförare i varje tropp fick växla hund beroende på vem han låg inne med, och de andra två hade alltid samma. Varje hund hade alltså fyra växlande hundförare (två från varje tropp) men det funkade bra så vitt jag vet och förstår.
Doggydriver
Bra poänger där Atterhemskan.

Hundpool är en intressant idé. Hos oss gick hundföraren även som stf, och det tillsammans med uppgiften gör att jag anser det vara extremt viktigt att hela gruppen (inkluderat hf) är hårt drillade och kan varandra "utan och innan" så att säga. Men nog har det hänt att doggydrivers velat ha en annan hund i vissa lägen (inte jag förstås - Viking kunde och gjorde allt jag kunde begära wub.gif ).

Om det fanns behov hade vi två "stabshundförare" med varsin hund. Dessa skötte främst arrangemang för hundarna i förläggningen (vatten, bygga motivationsövningar, rastslingor) men kallades även ut om en hund blev skadad, sjuk, eller komade ihop för att ersätta.

Hundar och hundförare blir trötta - självklart. Skall det ändras går mina tankar såhär:

A: Större "hundpool" plus ett ekipage per varje grupp. Hundpoolen löser uppgifter i förläggning med närområde (som ovannämnda stabs-hf, samt posttjänst och övrig förläggningstjänst).

B: Två ekipage bundna till varje grupp. Ekipage ett är i skogen och grisar runt med patrullen, medan ekipage kvarstannar och arbetar i förläggningen. Dessa byter av för varje pass, och vid mer specifika uppgifter kan man ta den hund som är mest utvilad.

Problemen som jag ser i mina egna lösningar är:

A: Hundpoolen riskerar att bli för stor för att vara användbar. Och att utöka antalet hundar i en liten förläggning medför bekymmer. Hundpoolen blir lätt lite av ett "B-lag". ("Ni ligger ju bara på mossan utanför tältet och komar hela dagarna osv...").

B: Hundförarna blir även här lite en egen grupp, och riskerar även här att bli utpekade som ett litet B-lag. Och varje förare måste samdrillas stenhårt med sin kollega, så dom vet om gruppens egenheter, och allt finlir som hör gruppen till. Hitta sin roll, och båda skall ha samma roll i gruppen.

Slutligen: Precis som du säger är alla doggydrivers olika i sitt uppträdande. Hade själv alltid ett öga och ett öra i terrängen, eftersom man går i täten är man den förste som ser nya saker i terrängen (hinder, synliga spår i snö, fi osv). Och ja, jag har sett fi före hunden vid enstaka tillfällen, även hört före hunden en gång (stackars jycken hade komat ihop) biggrin.gif . Problemet här var att jag också missat små markeringar någon enstaka gång.

Intressant diskussion! Mera idéer och synpunkter tack!

Ang. understödsskyttarna: Fullt förståeligt med gruppens uppbyggnad som SnowFlax beskriver den. Men jag KOMMER att sakna synen av ksp/grg-skyttar med ksp, 640 skott, samt grg på ryggen som ska försöka hänga med mig och patrullchefen i toktempo fram till eldställningen. Jag och PtrlC klarade precis att springa ovanpå snön. Det gjorde inte riktigt skyttar och laddare saint.gif
Kenny
Ledsen att störa mitt i hundpool diskussionen, men hur är det med stridspar på Flygbassäk?

Delas man in vid inryck eller senare? Delas stridsparen in grundat på vilka befälen tros fungera bäst tillsammans eller slumpas det? Slutligen, skiljer sig detta mycket från förband till förband, tänkte främst på FBS på F17 och F21.
Nimitz
Vi delade in det själva inom gruppen.
Men under GB-tiden var det andra par och då det var diverse tillfälligt ihopsatta patruller tog man sida på den som passade bäst i befattning eller vad chefen sa.

salute.gif
t0be
Stridsparen på Strilsäk/F21 berodde på vilken befattning man hade. Till exempel är ju hundföraren och patrullchefen ett förutbestämt stridspar oavsett personlighet på personerna i fråga. Samma sak gällde övriga i gruppen. Ibland när man blev tvungen att svänga ihop en tillfällig patrull ja då fick man helt enkelt ta det som det kom.
atterhemskan
QUOTE (Kenny @ Mar 18 2006, 07:20 ) *
Ledsen att störa mitt i hundpool diskussionen, men hur är det med stridspar på Flygbassäk?

Delas man in vid inryck eller senare? Delas stridsparen in grundat på vilka befälen tros fungera bäst tillsammans eller slumpas det? Slutligen, skiljer sig detta mycket från förband till förband, tänkte främst på FBS på F17 och F21.

Stridspar, ja. Befälen efter vi indelats i patruller sa att grpch-hufö var ett stridspar (hufö var gb-uttagen och oftast ställis), och sedan delade gruppchefen in de andra i stridspar lite som han ville ha omgångarna under strid, vilkat oftast betydde "en ksp på varje flank". I vissa grupper (som min) hade vi 3 gb-uttagna: grpch, ställföreträdande grpch, samt hundförare, och då blir det en "stridstrio" någonstans. I min grupp tror jag officiellt att jag och de två andra gb:na var någon form av stridstrio. Även fast jag kände mig mindre som del i en stridstrio och mer som i stridspar med min hund, som jag alltid sprang efter. Gb sprang ju åt alla håll och kanter och skulle hålla koll på allt samtidigt, och ställisen... tja, jag vet inte riktigt vad han gjorde. Underhöll gruppen med lite skitsnack, motsvarande. Så det mytomspunna, tätt sammansvurna stridsparet övades mest under GSU. Typ.

Men det löser sig alltid, man kommer fram till en konfiguration som passar gruppmedlemmarna och inte helt fräter på eventuella befäl/gruppchefers nerver.
SnowFlax
QUOTE (Kenny @ Mar 18 2006, 07:20 ) *

Vi har inte delats in i stridspar än, men under befattningsutbildningen kom det fram till följande:
GRG-skytt + laddare = stridspar
Grpch + stf grpch = stridspar

Ett förslag som lades fram var att resterande delas in på följande sätt:
Kulspruta 90 * 2 = stridspar
Spec * 2 = stridspar

Nästa vecka påbörjas befattningsutbildningen så förhoppningsvis (och om jag kommer ihåg) kan jag i framtiden ge ett bättre svar på hur vi har det på F21.
Nimitz
Vet inte hur mycket jag gillar iden med 2*ksp i samma stridspar, då det ger en riktigt låg eldintensitet i ena omgången vid grp-strid men å andra sidan en nice klubba att smälla fram i deras omgång banan_rock.gif

salute.gif
Doggydriver
QUOTE (Nimitz @ Mar 20 2006, 17:18 ) *
Vet inte hur mycket jag gillar iden med 2*ksp i samma stridspar, då det ger en riktigt låg eldintensitet i ena omgången vid grp-strid men å andra sidan en nice klubba att smälla fram i deras omgång banan_rock.gif

salute.gif

Instämmer där - synd också om ni blir utan grt.

Nu hade jag iofs en spruta per omgång under GU och är därför van vid det, men anser ändå inte att vi hade det optimalt, pga att båda grt fanns i samma omgång. Ska självklart INTE hävda att jag är raketforskare i strid på gruppsnivå, men det finns flera faktorer.

Omgången med båda sprutor kommer att framrycka under betydligt lättare understöd. Omgången blir alltså mer sårbar.

Detta i kombination med att blir en omgång utslagen under framryckning/urdragning är det 50/50 på att man tappar avsevärd eldkraft. Räknar man in tidigare nämnd faktor är det nog t om större risk att ksp-omgången möts av en märkbart större mängd blyskrot än sina respektive.

Mina fem öre - ta det nu för vad det är. Konstruktiv kritik av en "lekman". Bollar gärna även den här diskussionen vidare för mer utveckling - precis som den om jyckarna

Mvh - Toll (arbetsplatshypokondriker/certifierat fältsvin) salute.gif
Kenny
Nu är jag här och stör igen. Denna gång är det relativt viktigt för min del!

Idag har jag blivit kontaktad utav en värnpliktshandläggare från F21 som frågar om jag vill byta min tjänstgörningsflotillj från F17 till F21, med samma tjänst GA824 Bas/Strilsäksgruppchef.

Efter att ha hört mig för så får soldaterna på F21 "testa på" mer saker, dem får även nyare utrustning. T.ex. Är ena Flygbassäkplutonen på F21 en MARKUS pluton och den andra testar en ny Pihrana(eller nått).

Efter att ha talat med både värnpliktig på F21 och F17 verkar samma tjänst vara lite mer fysiskt krävande på F17 än på F21. Däremot får soldaterna på F21 testa på nyare och roligare saker.
OBS detta är endast teoretiska uppfattningar som jag har fått genom att ha pratat med inneliggande.

En faktor kvarstår, nedläggninshotet, så vitt jag förstår ligger F17 bättre till än F21 eftersom att F17 nu har FBJS och andra starka förband inom Flygvapnet.

Jag kanske gör en höna av en fjäder och kanske verkar klaga alldeles för mycket än vad jag borde göra. Men givetvis vill jag höra mig för med er innan jag gör mitt val.

Största skillnaden på utbildningarna är förmoderligen endast att det är kallare på F21.... dry.gif
106
QUOTE (Kenny @ Mar 24 2006, 12:36 ) *
En faktor kvarstår, nedläggninshotet, så vitt jag förstår ligger F17 bättre till än F21 eftersom att F17 nu har FBJS och andra starka förband inom Flygvapnet.

Om du ska rycka in 2007 är inte nedläggningshot något problem, nästa försvarsbeslut är 2008. Att FBJS fanns på flottiljen det hjälpte ju inte F7 någonting vid FB04, de flyttade helt enkelt skolan till F17 istället.
Kenny
QUOTE (106 @ Mar 24 2006, 12:49 ) *

Om du ska rycka in 2007 är inte nedläggningshot något problem, nästa försvarsbeslut är 2008. Att FBJS fanns på flottiljen det hjälpte ju inte F7 någonting vid FB04, de flyttade helt enkelt skolan till F17 istället.

Tack för det snabba svaret. Skönt, då vet man det. Tur att det finns folk som har koll smile.gif
atterhemskan
Efter att ha hört mig för så får soldaterna på F21 "testa på" mer saker, dem får även nyare utrustning. T.ex. Är ena Flygbassäkplutonen på F21 en MARKUS pluton och den andra testar en ny Pihrana(eller nått).

[...]

Största skillnaden på utbildningarna är förmoderligen endast att det är kallare på F21.... dry.gif

Hm. Att ha en massa modern utrustning hängande på sig är överskattat. Ofta är modern utrustning... bara en massa extra saker som läggs till allt du redan bär, utan att vara till så mycket nytta. Vår pluton skulle byta avskydda tungviktarradion Ra180 mot modernare variant, där varje soldat hade en liten personlig radio och alla hade därmed kontakt med alla. Låter ju utomordentligt. Förutom att den inte hade någon räckvidd, så vi fick inte tag på staben så ofta. Och förvisso kunde gruppchefen lätt få kontakt med säkrarna ute på flankerna i skogen utan att behöva ropa, trots tät terräng som skymde sikten, men radion brusade så att han kunde lika väl ha ropat. Det slutade med att de flesta grupper släpade Ra180 också. Ra180 fungerar ju trots allt. Trots att den väger en massa, så föredrogs den. Men samtliga fick, naturligtvis, inte lämna småradiona hemma, för nu skulle de användas.

Annat exempel var SIMLAS utrustningen. Den var ju så fantastisk, ansågs det. Personligen hatade jag den (antagligen fördomsfullt) från första stund jag såg den i bruk... för den fungerade inte. Och ute på övning i skogen hände saker lite för snabbt för att man skulle orka vänta och hoppas på att den skulle få för sig att fungera. Den skulle meddela om något som rörde sig ute i skogen var vän eller icke-vän. Men den sa bara "vän!". Riktade man mot en icke-vän sa den inget. Och om den inte hittade något sa den inget. Så om man riktade mot en vän på avstånd och den inte hittade någonting (för den gjorde sällan det) så sa den ingenting, och man satt där och var irriterad och undrade om den bara inte lyckades läsa genom terrängen eller om det var en icke-vän i skogen.

Det finns naturligtvis bra modern utrustning... till exempel rödpunktssiktet och vissa mörkersikten... monogoggles all the way, hunny wub.gif ... trots att inte ens den är felfri så utklassade den GN1 och jag avgudade den... för tänka sig. Ett mörkersikte som du kunde gå genom terräng med!

Så jo, bra utrustning existerar. Ibland dyker det ju upp någon som lyckas tänka på allt. Men mycket av den är inte beprövad så pass att de praktiska detaljerna är lösta, vilket ingen teknikfanatiker kommer vilja inse förrän pluton nummer sju i listan envisas med samma sak som alla de tidigare: "nu har vi fältsvinat oss med utrustningen och den är bara ivägen och fungerar oftast inte som den ska och går sönder hela tiden".

Del av kritiken mot MARKUS motsvarande har varit att det blir "för mycket". Du förlorar mer i utmattade soldater som släpar en massa tung utrustning och måste hålla reda på hundra småsaker samtidigt än du vinner av tekniken.

Personligen har jag tappat min fascination för roliga tekniska prylar. Jag tycker om dem efter jag haft dem i skogen i en vecka och insett att de är mer nytta än besvär. Innan dess är jag skeptisk. Man ska inte ha modern utrustning bara för att kunna säga att man har modern utrustning. Man ska ha den för att den är praktisk och hjälpsam. Som monogogglen (suck... wub.gif ). Att "prova" modern utrustning låter, i mina öron, som "nu ska du få släpa på en massa extra skit, och om du säger att den är värdelös kommer vi inte tro dig, för vi som läst reklambladen älskar den".

Kom ihåg: i krig är det bara det enkla som fungerar. Det där med sjutton knappar och två skärmar som du måste byta batterier på varannan timme och som går sönder när det regnar är inte enkelt.

Angående kyla... jag sörjer att vi aldrig fick riktig vinterutbildning på F17. Trots att jag hatar (hatar HATAR) att frysa... det var en erfarenhet som missades. Visst, vi hade någon dag utbildning om kyla och fukt, och vi hade minsann snö och kyla nog, men inga skidor, inga snökojor, osv. Lite tråkigt. Har dock hört att åtminstone FBJS ska upp på vintervecka... kanske FBS kan gömma sig i deras 110-litrar och haka på.

Aja. Bara mina små åsikter.
Nimitz
Vår pluton skulle byta avskydda tungviktarradion Ra180 mot modernare variant, där varje soldat hade en liten personlig radio och alla hade därmed kontakt med alla. Låter ju utomordentligt. Förutom att den inte hade någon räckvidd, så vi fick inte tag på staben så ofta. Och förvisso kunde gruppchefen lätt få kontakt med säkrarna ute på flankerna i skogen utan att behöva ropa, trots tät terräng som skymde sikten, men radion brusade så att han kunde lika väl ha ropat. Det slutade med att de flesta grupper släpade Ra180 också. Ra180 fungerar ju trots allt. Trots att den väger en massa, så föredrogs den. Men samtliga fick, naturligtvis, inte lämna småradiona hemma, för nu skulle de användas.

Och vips så var TETRA:n nersablad

Grpch Nilsson --> bong.gif <-- Tetra
Speedster
Som inneliggande på FBS på F21 kan jag hålla med om att det inte är särskilt mycket fys, vi har legat inne i över 2 månader och antalen löp-pass vi haft går att räkna på en hand. Sen hur pass krävande själva Flygbassäk tjänsten är i skogen kan jag inte svara för då vi inte kommit så långt i utbildningen än. Och vad jag förstått efter att pratat lite med några i 2:a FBS (MARKUS plut.) så är det främst prylar för att bedriva mörkerstrid dom provar, Rödpunktsikten, NVG, IR-Laserpek mm. Men nu kommer ju Ak5C till sommaren så med lite tur kommer då båda plutonerna ha rödpunkt, men NVG vet jag inte hur det blir med på min pluton.
Kenny
Tack för alla svar hittils! Träffade på en gammal vän idag som hade legat på Säkplut sjö nere i Blekinge. Förklarade min situation och han sa med en gång att jag skulle välja F17 eftersom att det var så kallt i Lule. Men av vad jag förstår ska det vara riktigt blött och blåsigt i Blekinge. Så vad är nu värst, kyla eller.. blöthet?

Nu kanske det är så att jag undrar hur det är på de olika flotilljerna och egentligen borde jag sluta och vara glad att jag överhuvudtaget fått en tjänst. Men det skadar väl inte att göra lite research innan..
atterhemskan
QUOTE (Kenny @ Mar 24 2006, 22:26 ) *
Tack för alla svar hittils! Träffade på en gammal vän idag som hade legat på Säkplut sjö nere i Blekinge. Förklarade min situation och han sa med en gång att jag skulle välja F17 eftersom att det var så kallt i Lule. Men av vad jag förstår ska det vara riktigt blött och blåsigt i Blekinge. Så vad är nu värst, kyla eller.. blöthet?

BLÖT OCH KALL ÄR VÄRST!

Hellre riktigt kall men någorlunda torr än kall och blöt och fuktig... ugh. Sju par vantar bar jag i fickorna, och efter några timmar var det sju par kalla, blöta vantar, och fingrarna förblev helt stela.

I övrigt har jag hört av en dansk att folk som bor i kylan norröver tycker Danmark är det kallaste de varit med om... inte för att temperaturen är låg, utan just för att det är så fuktigt och det blåser.
cloudsurfer
QUOTE (atterhemskan @ Mar 24 2006, 14:44 ) *

[...]

Hm. Att ha en massa modern utrustning hängande på sig är överskattat. Ofta är modern utrustning... bara en massa extra saker som läggs till allt du redan bär, utan att vara till så mycket nytta. Vår pluton skulle byta avskydda tungviktarradion Ra180 mot modernare variant, där varje soldat hade en liten personlig radio och alla hade därmed kontakt med alla. Låter ju utomordentligt. Förutom att den inte hade någon räckvidd, så vi fick inte tag på staben så ofta. Och förvisso kunde gruppchefen lätt få kontakt med säkrarna ute på flankerna i skogen utan att behöva ropa, trots tät terräng som skymde sikten, men radion brusade så att han kunde lika väl ha ropat. Det slutade med att de flesta grupper släpade Ra180 också. Ra180 fungerar ju trots allt. Trots att den väger en massa, så föredrogs den. Men samtliga fick, naturligtvis, inte lämna småradiona hemma, för nu skulle de användas.

Annat exempel var SIMLAS utrustningen. Den var ju så fantastisk, ansågs det. Personligen hatade jag den (antagligen fördomsfullt) från första stund jag såg den i bruk... för den fungerade inte. Och ute på övning i skogen hände saker lite för snabbt för att man skulle orka vänta och hoppas på att den skulle få för sig att fungera. Den skulle meddela om något som rörde sig ute i skogen var vän eller icke-vän. Men den sa bara "vän!". Riktade man mot en icke-vän sa den inget. Och om den inte hittade något sa den inget. Så om man riktade mot en vän på avstånd och den inte hittade någonting (för den gjorde sällan det) så sa den ingenting, och man satt där och var irriterad och undrade om den bara inte lyckades läsa genom terrängen eller om det var en icke-vän i skogen.

Det finns naturligtvis bra modern utrustning... till exempel rödpunktssiktet och vissa mörkersikten... monogoggles all the way, hunny wub.gif ... trots att inte ens den är felfri så utklassade den GN1 och jag avgudade den... för tänka sig. Ett mörkersikte som du kunde gå genom terräng med!

Så jo, bra utrustning existerar. Ibland dyker det ju upp någon som lyckas tänka på allt. Men mycket av den är inte beprövad så pass att de praktiska detaljerna är lösta, vilket ingen teknikfanatiker kommer vilja inse förrän pluton nummer sju i listan envisas med samma sak som alla de tidigare: "nu har vi fältsvinat oss med utrustningen och den är bara ivägen och fungerar oftast inte som den ska och går sönder hela tiden".

Del av kritiken mot MARKUS motsvarande har varit att det blir "för mycket". Du förlorar mer i utmattade soldater som släpar en massa tung utrustning och måste hålla reda på hundra småsaker samtidigt än du vinner av tekniken.

Personligen har jag tappat min fascination för roliga tekniska prylar. Jag tycker om dem efter jag haft dem i skogen i en vecka och insett att de är mer nytta än besvär. Innan dess är jag skeptisk. Man ska inte ha modern utrustning bara för att kunna säga att man har modern utrustning. Man ska ha den för att den är praktisk och hjälpsam. Som monogogglen (suck... wub.gif ). Att "prova" modern utrustning låter, i mina öron, som "nu ska du få släpa på en massa extra skit, och om du säger att den är värdelös kommer vi inte tro dig, för vi som läst reklambladen älskar den".

Kom ihåg: i krig är det bara det enkla som fungerar. Det där med sjutton knappar och två skärmar som du måste byta batterier på varannan timme och som går sönder när det regnar är inte enkelt.

Angående kyla... jag sörjer att vi aldrig fick riktig vinterutbildning på F17. Trots att jag hatar (hatar HATAR) att frysa... det var en erfarenhet som missades. Visst, vi hade någon dag utbildning om kyla och fukt, och vi hade minsann snö och kyla nog, men inga skidor, inga snökojor, osv. Lite tråkigt. Har dock hört att åtminstone FBJS ska upp på vintervecka... kanske FBS kan gömma sig i deras 110-litrar och haka på.

Aja. Bara mina små åsikter.

eller så hade FBS sina egna 100 litare , vem vet
SnowFlax
QUOTE (Speedster @ Mar 24 2006, 20:01 ) *
Som inneliggande på FBS på F21 kan jag hålla med om att det inte är särskilt mycket fys, vi har legat inne i över 2 månader och antalen löp-pass vi haft går att räkna på en hand. Sen hur pass krävande själva Flygbassäk tjänsten är i skogen kan jag inte svara för då vi inte kommit så långt i utbildningen än. Och vad jag förstått efter att pratat lite med några i 2:a FBS (MARKUS plut.) så är det främst prylar för att bedriva mörkerstrid dom provar, Rödpunktsikten, NVG, IR-Laserpek mm. Men nu kommer ju Ak5C till sommaren så med lite tur kommer då båda plutonerna ha rödpunkt, men NVG vet jag inte hur det blir med på min pluton.

Vill bara göra ett förtydligande gällande fysen:
Vi har haft hyfsat mkt fys. De första veckorna av GSU var det befälsledd BRAK varje morgon, som efter en tid ersattes med BRAK ledd av tätchef. Vid helgrutin (dag före permis) ingår det så gott som alltid ett fyspass. Om jag påstår att vi varje vecka genomför minst ett fyspass ljuger jag i alla fall inte. Dock är min personliga åsikt att det är för lite, men det finns väldigt bra träningsmöjligheter på F21 i form av en riktigt bra idrottshall och styrketräningsredskap.

Vad gäller AK5C är jag mkt tveksam till att vi kommer att få det, men man vet aldrig.

QUOTE (Kenny @ Mar 24 2006, 23:26 ) *

[klipp...]

Efter att ha tillbringat 12 dagar i tyska Hammelburg (ca 30 mil från Frankfurt) och övat SIB väljer jag helt klart kallt och torrt (F21-)väder framför 0-gradigt och men fuktigt.
Vill även minnas att denna väder-/klimatdiskussion har förts tidigare en sökning på forumet borde ge många svar.
NisseNord

Patrullen (4 st/plut)
GrpCh (GB)
Stf GrpCh (GB)
US (KSP 90B)
US (KSP 90B)
US (GRG 86)
US (GRG 86)
SPEC (Se ovan)

Hur ser det ut med sjukvårdare i gruppen har de lagt ner den biten eller glömde du bara att skriva ut det? Är det sagt något om varför man går över (tillbaka) till 8-manna grupper? Själv anser jag det vara en väldigt lämplig gruppstorlek för den tjänsten, fast det kanske bara är för att jag är van med den.

QUOTE (atterhemskan @ Mar 13 2006, 20:09 ) *
Ah. En hundpool, sa du? [...] Det finns för och nackdelar med detta.

Fördelar:

- olika hundar passar olika bra för olika uppgifter. ska man spåra vill man kanske helst ha hund A. Men ska man genomsöka terräng tar man hellre hund B, som är bra på vind. Eller hund C, som störs mindre av svår terräng. Olika hundar kan dessutom ha olika dressyr (olika extra användningsområden, som vapensök). Att ha en hundpool innebär då att man lättare kan välja "rätt hund för jobbet". Detta kräver dock att hundförarna kan sina egna hundar mycket väl och vet vad de är bra på (eller har ett befäl i närheten som vet det). Även bra om de har någon hum om vad de andra hundarna är bra på.

- du slipper trötta ut en hundförare på en icke-hund uppgift. det krävs koncentration för att gå och stirra på hundrygg och läsa hunden. i alla fall när hunden är trött, eller förhållandena är svåra. ska inte gå in på det nu *deletar en massa detaljer*. att ha fräscha hundförare skadar inte. man kan även skicka ut en fräsch hund för att ersätta en utmattad, eller ha två hundar i samma grupp (kolla med hundförarna så de två hundarna i fråga kommer överens! annars kommer de inte jobba bra!)

Jag kanske missar att se några tillfällen som du tycker är uppenbara, men vari ligger skilnaden med att låta hundföraren vara en del av gruppen och iställe för att byta ut hundekipaget byta ut hela gruppen? Det kanske blir lite orättvist om en grupp i huvudsak bara får pyssla med en uppgift, men sådant tycker jag man får ta om det kan göra att man i det stora hela presterar bättre

Sedan kanske det har ändrat sig mycket sedan jag gick och skälde på min hundförare men hur mycket icke-hund uppgift finns det? De jag kommer ihåg på rak arm är upprättande av förläggning och posteringar.
atterhemskan
QUOTE (Kenny @ Feb 10 2006, 17:38 ) *
Ajdå.. inte tänkt på det geografiska.. kanske inte är så poppis att dra hem hunden till sthlm varje helg.. Får samtliga ansöka om att bli HF och i så fall gäller samma sak till PtrlCh? Låt säga att man inte klarar att bli HF, vet du om man automatiskt blir PtrlCh eller får man nöja sig med annat?

Kan hälsa att jag minsann låg som hufö och är bosatt i Stockholm. Det var ingen större fara. Först fick vi förvisso genomlida den förbannade bussresan (lämna F17 kl 16.00 på fredagen, framme i hemmet mellan 24.00 och 1.00, lämna hemmet 15.00 på söndagen, framme 24.00-1.00, stör hela logementet och börja veckan med 5 timmars sömn, inte gick det att sova på bussen bland alla högljudda vpl med dåligt filmsortiment, heller). Hunden älskade det inte direkt, men det gjorde ingen annan heller, och det gick vägen.

Vi Stockholmare tjatade och tjatade om flyg, vilket vi efter ett halvår erbjöds varannan resa, dvs på halvtid (och vi hade helgtjänst på halvtid, så det blev heltidsflyg, i alla fall för min del...) Då var det bara att släpa hundbur till hunden varje helg (inte tung. men mycket krånglig att bära). Jag lyckades få lämna den över helgen på arlanda några gånger (mycket inofficiellt, naturligtvis) vilket underlättade.

Största problemet var när tåg skulle bokas. Då var det förvisso inte just att vi bodde i Stockholm som var felet. Felet var att det bokades tåg i allergiker-avdelningen. Vilket man naturligtvis anmälde. Vilket inte hjälpte. Inte ens tredje gången man personligen ringde reseavdelningen och påpekade att SJ inte ville ha en i allergikeravdelningen med hund, och eftersom man inte hade bokat plats i husdjurshörnan (kanske ett dussin platser totalt i hela tåget) fick man inte vara där heller, så kunde de VÄNLIGEN boka plats i husdjurshörnan?! Men icke.

Blir du inte hufö får du bli något annat. Det löser sig. Är du bra med hundar ser instruktörerna det och gillar dig. Är du kass med hundar får någon annan bli hufö, och det är lika bra egentligen. Synd bara om många som söker är bra men bara några platser finns...

Det är som ryktet säger: hufös hund går före allt. Den äter innan dig, får sin säng ordnad på bekostnad av din sömntid och följande dags värme (ja, den ska sova i din värmejacka trots att pälsen är blöt), den rastas på kasern under din lunchrast (när alla andra sover), skall helst morgonrastas i fält innan alla andra går upp, och utfodras i fält när alla andra äter, då du bara kastat en macka i bakfickan på stridsvästen (som den antagligen kommer att stjäla när du böjer dig ned för att fylla på dess vattenskål, naturligtvis med vatten som du VÄRMT på ditt osamarbetsvilliga jägarkök för hunden ska inte dricka kallt). Och när du ute i t-bas har ägnat dyrbar sömntid åt dess kvällsmål (serverat i uppvärmt vatten, naturligtvis) och mer tid till dess bädd, så kommer den ändå att nonchalera ditt slit och sova ute i regnet, och när den står blöt och kall med svansen nere och blänger på dig på morgonen, jo, då är allt ditt fel.

Nej, jag är faktiskt inte bitter. Jag älskade den där jycken över allt. Min bästa vän, min skugga, min stridsparskamrat. Efter värnplikt som hundförare skulle jag aldrig få för mig att gå ut i skogen under krig utan en hund. Huvudskälet är följande: vill du upptäcka en smygande fi trettio meter bort, eller tre hundra meter bort? I only ask. Dessutom är det rätt skoj när man i sällskap av gruppchef nervigt väntar på att ett befäl av den läskigare typen ska dyka upp och skälla ut en, och det första som händer när befälet kommer är att hunden (vanligtvis världens snällaste) går upp i försvar. ("Men Exxa då! Tyst på dig!", vilket hunden helt rätt tolkar som "Duuuktig vovve.")

Oj, oj, oj. Jag undrar om jag någonsin kommer lära mig det där med "kortfattad". Men ursäkta mig. Nu ska jag gå och nostalgi-a mig och längta tills min vovve pensioneras och jag (förhoppningsvis!) återfår den.
SnowFlax
QUOTE (NisseNord @ Mar 27 2006, 11:38 ) *

Patrullen (4 st/plut)
GrpCh (GB)
Stf GrpCh (GB)
US (KSP 90B)
US (KSP 90B)
US (GRG 86)
US (GRG 86)
SPEC (Se ovan)

Hur ser det ut med sjukvårdare i gruppen har de lagt ner den biten eller glömde du bara att skriva ut det?

Vi har inga sjukvårdare i gruppen. Den enda sjvutb vi har är 20h-utb/soldat. Tanken är istället att vi ska kunna nås av mer kvalificerad sjukvårdspersonal inom, om jag minns rätt, 30 minuter. Dock kan jag tänka mig att ssk (motsv) inte riktigt vill ta sig in i ett område där det nyligen har varit en strid som orsakat skada hos min kamrat, utan att det först säkras vilket förmodligen lär medföra att 30 minuter är en utopi. Detta är dock mina synpunkter på soldatnivå, så ta det inte som absoluta sanningar.

Är det sagt något om varför man går över (tillbaka) till 8-manna grupper? Själv anser jag det vara en väldigt lämplig gruppstorlek för den tjänsten, fast det kanske bara är för att jag är van med den.

Anledningen till att vi i år har 8-mannagrupper beror på att vi utvärderar vissa delar av basbat08. Nästa utb-år kommer man återgå till 6-mannagrupper. Om jag inte är felunderrrättad har även F17s fbs 8-mannagrupper i år.
Fördelen som sagts till oss GB ang 8-mannagrupper är att man kan dela upp sig på två omgångar á 4 soldater vilket medför att man med två plutoner kan få upp till 16 självständiga enheter dvs genomföra 16 olika uppgifter samtidigt. Lägg till en hundpol om totalt 16 hundekipage och fi får förhoppningsvis svårt att hidra fpl39 från att lyfta/landa.

Lite tillägg sen mitt förra inlägg:
Eftersom GB från både 1. FBS och 2. FBS gmf "GBS" tillsammans kan jag bekräfta att även 2. FBS har 8-mannagrp.
SPEC utbildas inom fältarbete.
KD803
QUOTE (SnowFlax @ Mar 31 2006, 17:00 ) *
Fördelen som sagts till oss GB ang 8-mannagrupper är att man kan dela upp sig på två omgångar á 4 soldater vilket medför att man med två plutoner kan få upp till 16 självständiga enheter dvs genomföra 16 olika uppgifter samtidigt. Lägg till en hundpol om totalt 16 hundekipage och fi får förhoppningsvis svårt att hidra fpl39 från att lyfta/landa.

Historien har ibland en tendens att gå i cirkel...

Ursprungligen hade närskydd (Flygvapnets version, alltså) åttamannagrupper, som uppträdde i patruller om omgångs storlek (grpch, hund, farb och sjv). Efter ett tag gjorde man omtag eftersom man ansåg att omgången hade för lite eldkraft jämfört med hotbilden (sovjetiska specialförband), så man övergick till att patrullera med hela grupper. Sedan blev det flygbassäk av det och så småningom sexmannagrupper. Och nu provar man tydligen åttamannagrupper som ska patrullera med omgångar. Undrar vad nästa steg blir, kanske att patrullera med hela grupper för att öka eldkraften? saint.gif
atterhemskan
QUOTE (BJE @ Mar 31 2006, 17:32 ) *

Ursprungligen hade närskydd (Flygvapnets version, alltså) åttamannagrupper, som uppträdde i patruller om omgångs storlek (grpch, hund, farb och sjv). Efter ett tag gjorde man omtag eftersom man ansåg att omgången hade för lite eldkraft jämfört med hotbilden (sovjetiska specialförband), så man övergick till att patrullera med hela grupper. Sedan blev det flygbassäk av det och så småningom sexmannagrupper. Och nu provar man tydligen åttamannagrupper som ska patrullera med omgångar. Undrar vad nästa steg blir, kanske att patrullera med hela grupper för att öka eldkraften? saint.gif

Historien, ja. Saker kommer och går. Och så tror vi hela tiden att vi har hittat på något nytt.

Men ska de verkligen patrullera omgångsvis nu i åtta-grupperna? Jag ser det såhär: patrullera hellre med hela gruppen då möjligt. Speciellt om området är hett. Om något händer förvandlas fyra pers till en spottstyver. Öppnar fi eld först är det antagligen bara tre pers - eller ännu mindre! - kvar, innan stackarna ens insett vad som är pågång.

Och stora grupper är ju även en fördel vi o-plats och bevakning. Ger möjligheter till mer ögon i terrängen, och mer sömn åt folket vilket effektiviserar ögonen i terrängen. För att inte tala om att det blir fler personer att fördela camo-näten på på vägen dit. Mycket bra.
Fogelström
F17 nu har FBJS och andra starka förband inom Flygvapnet.

"Andra starka förband", say what? Vad gäller vpl så finns det två "förbandstyper" på F17, säkerhetsförbanden (bev, fbassäk, FBJ) och R3/klargöring, båda tätt förknippade med att hålla flygplan i luften respektive fi från flygplanen. Detta borde samtliga flottiljer ha, med undantag för FBJS, då.

Vad gäller kylan och vätan så är den "fuktiga" luften här nere inte så jävla farlig den heller, vindhastigheten är antagligen mer avgörande för den upplevda kylan än något annat. Möjligtvis att -40 känns jävligare här är vad det gör i Norrland, men på intet sätt kan man säga "hellre -20 i Norrland än -2 i Blekinge".

Dessutom är det bara lata och dumma som fryser. :P
NisseNord
QUOTE (NisseNord @ Mar 27 2006, 11:38 ) *

Hur ser det ut med sjukvårdare i gruppen har de lagt ner den biten eller glömde du bara att skriva ut det?

Vi har inga sjukvårdare i gruppen. Den enda sjvutb vi har är 20h-utb/soldat. Tanken är istället att vi ska kunna nås av mer kvalificerad sjukvårdspersonal inom, om jag minns rätt, 30 minuter. Dock kan jag tänka mig att ssk (motsv) inte riktigt vill ta sig in i ett område där det nyligen har varit en strid som orsakat skada hos min kamrat, utan att det först säkras vilket förmodligen lär medföra att 30 minuter är en utopi. Detta är dock mina synpunkter på soldatnivå, så ta det inte som absoluta sanningar.

Om det stämmer så tycker jag det låter dumt, betyder det att ni även inte har några bårmattor eller liknande med er på patruller. Jag har för mig att vi hade samma löfte om max 30 minuter innan sjukvårdsgruppen var på plats, dock hade vi även sjukvårdsmän i gruppen.

QUOTE (atterhemskan @ Mar 31 2006, 18:07 ) *
QUOTE (BJE @ Mar 31 2006, 17:32 ) *

Historien, ja. Saker kommer och går. Och så tror vi hela tiden att vi har hittat på något nytt.

Men ska de verkligen patrullera omgångsvis nu i åtta-grupperna? Jag ser det såhär: patrullera hellre med hela gruppen då möjligt. Speciellt om området är hett. Om något händer förvandlas fyra pers till en spottstyver. Öppnar fi eld först är det antagligen bara tre pers - eller ännu mindre! - kvar, innan stackarna ens insett vad som är pågång.

Och stora grupper är ju även en fördel vi o-plats och bevakning. Ger möjligheter till mer ögon i terrängen, och mer sömn åt folket vilket effektiviserar ögonen i terrängen. För att inte tala om att det blir fler personer att fördela camo-näten på på vägen dit. Mycket bra.

Jag övade på både med att patrullera i omgångar och i helgrupp, normalförhållandet var alla 8 från gruppen. Vid spårning eller verksamhet där risken att stöta på fi är förhöjd så skulle jag nog alla gånger välja helgrup framför omgång, fast jag tycker det är bra att kunna ha möjligheten att dela upp gruppen. Sedan bara för att man delar upp sig behöver man ju inte vara så långt ifrån varandra. Man kan ju tex patrullera var sin sida om en väg, eller dyligt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.