Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygbassäk 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Nimitz
"Som vanligt med ak5B"

Då kommer de vara ganska avlägste, typ kikaren i ena handen och ak:n i den andra biggrin.gif

salute.gif //Nilsson
Eire
Jag skulle vilja ha lite klarhet i det där med utlandstjänstgöringen.
Jag var ju inte på info träffen så jag missade ju en massa fakta. Men hörde att vi skulle välja om vi ville göra utlandstjänst innan vecka 16. Är detta för att vi ska delas in grupper efter det som sedan ska vara tillsammans under utlanstjänsten? Vore ju rätt gött att bli riktigt indrillade med varandra. bong.gif
Så det blir ytterligare ett antal månader av träning efter de ordinarie 11mån och sen sticker vi direkt ut på ulandstjänst?? FN1.gif
Eire
Såg en annan sak som gjorde mig lite fundersam. 7.gif
På f17 hemsida där de beskriver vad som krävs för att blir flygbassäksoldat så står det b la: God allmänbegåvning.
Vad innefattar detta? Ska man kunna baka bullar och sticka eller är det bra om man kan alla ätliga växter i den svenska faunan? Malajn.gif
Tycker det var lite flycktig beskrivning av vilken kunskap man behöver.
Nimitz
ALLMÄN(!) BEGÅVNING biggrin.gif

Skulle anta att de menar att du inte ska vara helt bakom flötet. Lite allmänkännedom och inte så värst svårt för att lära och förstå samanhang
Tengis
Tjenna gubbar...trevligt att läsa om alla som ska in på F17...tror helt klart på ett gött gäng....själv kommer man upp runt 11 på måndagen....hoppas på ett trevligt välkomnade...

jag hoppas vi får ut AK5C lagom till termin 2....tror man fåt stor nytta av att fler inom gruppen har tillgång till optiska riktmedel....inte minst i spaningssyfte 5.gif
Kataja
Hallå grabbar/flickor!

Någon av er som vill byta med mig? Jobba på Ica, mot 11 månader i grönkläder gärna som "Grp C"

/Gammal NSKY Grp C ;D
cloudsurfer
QUOTE (Eire @ Dec 14 2005, 10:34 ) *
Jag var ju inte på info träffen så jag missade ju en massa fakta. Men hörde att vi skulle välja om vi ville göra utlandstjänst innan vecka 16. Är detta för att vi ska delas in grupper efter det som sedan ska vara tillsammans under utlanstjänsten? Vore ju rätt gött att bli riktigt indrillade med varandra. bong.gif
Så det blir ytterligare ett antal månader av träning efter de ordinarie 11mån och sen sticker vi direkt ut på ulandstjänst?? FN1.gif

vi bör väl bli indelade i grupper innan tre månader har gått, eller 7.gif
men tanken är god, bara hoppas att vi blir många som anmäler intresse FN1.gif
Tengis
QUOTE (cloudsurfer @ Dec 15 2005, 11:02 ) *

ja jag ska göra de iallafall...men jag undrar mest om de nu ska ha en pluton i NBG och vi är ju bara en pluton på F17, kommer du plocka in folk från andra flottiljer för att fylla ut för dem som inte väljer att göra den 3:e terminen?
cloudsurfer
QUOTE (Tengis @ Dec 15 2005, 14:47 ) *
QUOTE (cloudsurfer @ Dec 15 2005, 11:02 ) *

ja jag ska göra de iallafall...men jag undrar mest om de nu ska ha en pluton i NBG och vi är ju bara en pluton på F17, kommer du plocka in folk från andra flottiljer för att fylla ut för dem som inte väljer att göra den 3:e terminen?

jag ska anmäla mig, givet... nbg ska väl inte stå klart förrän 2008? tveka.gif
det finns ju ett antal fbj också som kanske kan fylla upp luckorna om man inte tar in folk från andra flottiljer, men det hoppas jag vi får klarhet i innan vecka 16

32 dagar kvar killar o tjejer 6n.gif
Nimitz
jag hoppas vi får ut AK5C lagom till termin 2....tror man fåt stor nytta av att fler inom gruppen har tillgång till optiska riktmedel....inte minst i spaningssyfte

Sen är kanske inte riktmedlen på ak5c någon hjälp vid spaning...

Är det sagt att en pluton Fbasskydd skall ingå i NBG??
Låter lite malplacerat i mina öron men vad vet jag..
Tengis
QUOTE (Nimitz @ Dec 15 2005, 23:06 ) *
jag hoppas vi får ut AK5C lagom till termin 2....tror man fåt stor nytta av att fler inom gruppen har tillgång till optiska riktmedel....inte minst i spaningssyfte

Sen är kanske inte riktmedlen på ak5c någon hjälp vid spaning...

Är det sagt att en pluton Fbasskydd skall ingå i NBG??
Låter lite malplacerat i mina öron men vad vet jag..

F17 ska ju ställa upp med en flygbassektion typ SWAFRAP och i den organisationen ingår en flygbasskyddspluton...de va så jag uppfattade de när Major Marsch stod och talade på infodagen, men som sagt jag kan ha uppfattat de fel, ngn mer som va där som har en annan tanke om denna APOD tror jag de hette
cloudsurfer
näe jag uppfattade det precis som du sagt
Nimitz
Swafrap är jag med på helt och hållet, det är inget nytt under solen. Det var att ni pratade om NBG som jag reagerade mot. För vad jag vet så är det skilda saker
Tengis
QUOTE (Nimitz @ Dec 17 2005, 00:16 ) *
Swafrap är jag med på helt och hållet, det är inget nytt under solen. Det var att ni pratade om NBG som jag reagerade mot. För vad jag vet så är det skilda saker

ja men de va inte så jag menade, att vi kan ingå i SWAFRAP de vet jag men i den nya NBG ska de ingå en snabbinsattsbas för transport och jaktflyg, och det är denna F17 ska sätta upp, jag uppfattade de då som att den organisationen ska likna SWAFRAP, men som sagt jag hittar ingen mer info om detta på nätet och det är svårt att få tydliga svar från FM
Tengis
nu tycker jag att de e lite dåligt med inlägg här.....de e ju nära nu e alla lite nervösa eller....hehe
SliverStar
QUOTE (Tengis @ Dec 20 2005, 23:30 ) *
nu tycker jag att de e lite dåligt med inlägg här.....de e ju nära nu e alla lite nervösa eller....hehe

Ja men de e faktiskt så... biljetterna e fixade, nu e d bara o sitta av tiden tills inryck dry.gif
Man kommer ju ganska så tidigt på söndan, 10 i 4 landar man i ronneby, ses på stationen Odman!

Hur är det nu första natten, har hört att vi ska upp på nån persedel kontroll runt två på natten? Annars brukar det vara brandalarmet som kör igång, iaf på p7.

Mycket snack om att alla ska göra utlandstjänst, man ska nog börja med att komma in i lumpen, har många polare som ryckte in bombsäkra på att söka utland, ingen av dem vill göra det i dagsläget! FN1.gif = dry.gif
I dagsläget skulle jag inget hellre än göra nån/några missoner alt. stå i beredskap i insatsflyget eller Apod, men det kanske ändrar sig.

PASSU ANTE

""Många äro kallade men få äro uttagna"
Tengis
QUOTE (SliverStar @ Dec 21 2005, 00:37 ) *

Ja men de e faktiskt så... biljetterna e fixade, nu e d bara o sitta av tiden tills inryck dry.gif
Man kommer ju ganska så tidigt på söndan, 10 i 4 landar man i ronneby, ses på stationen Odman!

Hur är det nu första natten, har hört att vi ska upp på nån persedel kontroll runt två på natten? Annars brukar det vara brandalarmet som kör igång, iaf på p7.

Mycket snack om att alla ska göra utlandstjänst, man ska nog börja med att komma in i lumpen, har många polare som ryckte in bombsäkra på att söka utland, ingen av dem vill göra det i dagsläget! FN1.gif = dry.gif
I dagsläget skulle jag inget hellre än göra nån/några missoner alt. stå i beredskap i insatsflyget eller Apod, men det kanske ändrar sig.

PASSU ANTE

menar du natten mellan måndag och tisdag, ja dem kommer säkert att jävlas lite med oss

men undra hur dem delar upp oss i logementen, för vissa kommer ju upp på söndagen som du då, men det är många som jag, som tänker dyka upp runt 10 på måndagen...

de e ju svårt att veta nu hur militärlivet passar en själv....det är ju väldigt olikt allt man gjort innan
KD803
QUOTE (Tengis @ Dec 21 2005, 13:00 ) *
men undra hur dem delar upp oss i logementen, för vissa kommer ju upp på söndagen som du då, men det är många som jag, som tänker dyka upp runt 10 på måndagen...

Du kan nog räkna med att det kommer att sitta fina logementslistor på dörren som talar om vem som ska sova i logementet. Dessa brukar inte var uppgjorda utifrån vilken tid på dagen man rycker in...
cloudsurfer
QUOTE (SliverStar @ Dec 21 2005, 00:37 ) *

PASSU ANTE

ja bara en kort väntan, kändes så jävla avlägset för ett tag sen... jag vänta på station, den vilsna killen är jag
vissel.gif

näe man ska väl inte säga att -jag kommer söka till US- mycket hinner väl ändra sig men det är en ambition
Tengis
QUOTE (BJE @ Dec 21 2005, 13:50 ) *
QUOTE (Tengis @ Dec 21 2005, 13:00 ) *

Du kan nog räkna med att det kommer att sitta fina logementslistor på dörren som talar om vem som ska sova i logementet. Dessa brukar inte var uppgjorda utifrån vilken tid på dagen man rycker in...

nja enligt kaptenen skulle de som kom på söndagen fylla på efterhand i logement 1...men det blir nog ny uppdelning på samlingen runt middag på måndagen
Nimitz
Jag känner en kille som gissade ihjäl sin innan inryck. Han dog... blyg.gif

Btw: Passu Ante finns inte längre vad jag har förstått. Tillhörde insatsutbkomp. Nu är det uppdelat.

salute.gif
Tengis
QUOTE (Nimitz @ Dec 21 2005, 22:24 ) *

usch då stackars honom ohmy.gif

men halva nöjet är ju att sitta och spekulera vad som kommer hända, och framförallt snacka lite med de man kommer rycka in tsm med
SliverStar
QUOTE (Tengis @ Dec 22 2005, 23:57 ) *
QUOTE (Nimitz @ Dec 21 2005, 22:24 ) *

usch då stackars honom ohmy.gif

men halva nöjet är ju att sitta och spekulera vad som kommer hända, och framförallt snacka lite med de man kommer rycka in tsm med

Precis, hela grejen med forum är att om man har funderingar/spekulationer/händelser kan man dela med sig och få åsikter. Aja, GodJul på er...
Tengis
[[/quote]
Precis, hela grejen med forum är att om man har funderingar/spekulationer/händelser kan man dela med sig och få åsikter. Aja, GodJul på er...
[/quote]

trevligt med folk av samma åsikt.....god jul och gott nytt år på er alla
cloudsurfer
gud jul grabbar och flickor (blågul varför finns det ingen tomte smilie?)
Tengis
jul nu ju snart nyår och sen är de visst 2006....det är inte långt kvar nu....

hoppas f17 får en julklapp från FM som gör att vi slipper Sprintern som transportmedel...så som alla klagar här måste den vara fruktansvärt dålig....sen AK5C efter sommarlovet så kommer iallafall inte jag klaga
cloudsurfer
QUOTE (Tengis @ Dec 24 2005, 14:18 ) *

hoppas f17 får en julklapp från FM som gör att vi slipper Sprintern som transportmedel...så som alla klagar här måste den vara fruktansvärt dålig....sen AK5C efter sommarlovet så kommer iallafall inte jag klaga

sprintern verkar totalt värdelös, iaf om man hör åsikterna inom forumet så den hoppas jag att vi skulle kunna slippa (hade inte F4 pirania på prov? kan vi inte fortsätta de proven)
saint.gif
Tengis
QUOTE (cloudsurfer @ Dec 24 2005, 16:24 ) *
QUOTE (Tengis @ Dec 24 2005, 14:18 ) *

sprintern verkar totalt värdelös, iaf om man hör åsikterna inom forumet så den hoppas jag att vi skulle kunna slippa (hade inte F4 pirania på prov? kan vi inte fortsätta de proven)
saint.gif

uuhh ja de hade varit fint....jag blir gärna skytt då.....12,7:an...mmmmmakt worthy.gif
SliverStar
Källa på att vi använder sprinter? Ja kommentarerna e nt nådiga iaf!
Tengis
QUOTE (SliverStar @ Dec 25 2005, 19:32 ) *
Källa på att vi använder sprinter? Ja kommentarerna e nt nådiga iaf!

Bra att informationen gav dig något. Gruppcheferna nyttjar Ak5. Fordonen som vi kommer att använda är Mercedes sprint

Mvh
Kn Foleby
cloudsurfer
Tengis har du nån mer info från Foleby du kan dela med dig av?
Tengis
QUOTE (cloudsurfer @ Dec 26 2005, 12:31 ) *

har skickat lite frågor om AK5C och så men inte fått svar än, återkommer så fort dem dykt ner i boxen....

har du tänkt dyka upp på söndagen eller måndag förmiddag?
cloudsurfer
QUOTE (Tengis @ Dec 26 2005, 16:06 ) *
QUOTE (cloudsurfer @ Dec 26 2005, 12:31 ) *

har skickat lite frågor om AK5C och så men inte fått svar än, återkommer så fort dem dykt ner i boxen....

har du tänkt dyka upp på söndagen eller måndag förmiddag?

söndag eftermiddag ramlar jag in, du då?
matte
Tengis:

Vad schysst mot din blivande plutonchef...jag menar att du lägger ut hans namn och mailadress på nätet.

saint.gif
Tengis
QUOTE (matte @ Dec 26 2005, 18:29 ) *
Tengis:

Vad schysst mot din blivande plutonchef...jag menar att du lägger ut hans namn och mailadress på nätet.

saint.gif

den e nog ganska officiell, men jag förstod ironin....hehe
matte
Egentligen inte menat som någon ironi. Jag tvivlar ganska starkt på att en officer vill ha sitt namn och sin mailadress utlaggd på nätet av någon "basse". Framförallt inte på en plats som denna.

Hittar du mailadresser till officerare på någon annan plats på detta forum? Nej, jag tänkte väl det.

Officerare är inte kända för att söka efter offentlighetens ljus - snarare tvärtom.

ph34r.gif
Nimitz
Jag har inte haft den kapten du kommer att få, dock en kollega till denne. Och han tryckte HÅRT på att varken namn elelr bild skulle finnas på nätet, så jag kan nog stötta "matte":s åsikt där..

Gör om Gör rätt
Tengis
QUOTE (Nimitz @ Dec 26 2005, 22:02 ) *
Jag har inte haft den kapten du kommer att få, dock en kollega till denne. Och han tryckte HÅRT på att varken namn elelr bild skulle finnas på nätet, så jag kan nog stötta "matte":s åsikt där..

Gör om Gör rätt

så det är ändrat nu, hoppas alla är nöjda och glada nu.....om man nu inte vill ha sin mejl ute bland folk är det väl mindre smart att ge ut den...men som sagt det är borttaget nu och tänker inte lägga upp nga fler...men är det ngn som villl ha den kan jag skicka den i ett PM...
KD803
QUOTE (Tengis @ Dec 27 2005, 00:39 ) *
om man nu inte vill ha sin mejl ute bland folk är det väl mindre smart att ge ut den

Att ge ut sin epostadress till blivande rekryter är inte samma sak som att vilja ha den publicerad på webben. Det senare är ett säkert sätt att få sin brevlåda ihjälspammad.
Tengis
QUOTE (BJE @ Dec 27 2005, 00:46 ) *
QUOTE (Tengis @ Dec 27 2005, 00:39 ) *
om man nu inte vill ha sin mejl ute bland folk är det väl mindre smart att ge ut den

Att ge ut sin epostadress till blivande rekryter är inte samma sak som att vilja ha den publicerad på webben. Det senare är ett säkert sätt att få sin brevlåda ihjälspammad.

men jag hoppade kankse på att vi här på soldF skulle vara lite mer seriösa...men jaja har tagit åt mig av den kritiken och tänker inte lägga ut fler
KD803
QUOTE (Tengis @ Dec 27 2005, 12:45 ) *
men jag hoppade kankse på att vi här på soldF skulle vara lite mer seriösa...men jaja har tagit åt mig av den kritiken och tänker inte lägga ut fler

Vi kanske är det, men de botar som går igenom forumet?
Tengis
E de ngn här som ska in på FBS som har nga polare i ngn annan tjänst som vi kan utnytja lite....

jag har en på transport....
SliverStar
QUOTE (Tengis @ Dec 29 2005, 14:51 ) *
E de ngn här som ska in på FBS som har nga polare i ngn annan tjänst som vi kan utnytja lite....

jag har en på transport....

Har en lång jäkel på bevak, annars nada...
cloudsurfer
en kille på fbjs,

enligt honom ska fbjs kasta ut oss från pizzerian om vi kommer dit, skulle inte ro det va camo.gif
Nimitz
Ni är ändock på "samma sida"... saint.gif
Mr_Confused
"Vårt regemente är bättre än de andra regementena
Vårt kompani är bättre än de andra kompanierna
Vår pluton är bättre än de andra plutonerna
Vår grupp är bättre än de andra grupperna
Vår omgång är bättre än den andra omgången
Vårt stridspar är bättre än det andra stridsparet"

;)
Eire
Känner oxå en på transport sidan. Gött om vi kan få lite skjuts biggrin.gif fast det är väll tyvärr inte speciellt troligt :(

Befälen kommer (väll) piska på oss så att vi går överallt bong.gif
Tengis
QUOTE (Eire @ Dec 30 2005, 10:10 ) *
Känner oxå en på transport sidan. Gött om vi kan få lite skjuts biggrin.gif fast det är väll tyvärr inte speciellt troligt :(

Befälen kommer (väll) piska på oss så att vi går överallt bong.gif

haha...ja tyvärr e de väl så.... ;)

hoppas vi slipper åka buss till Såtenäs, de hade varit rätt drygt....åka iväg redan tredje veckan...man hinner ju knappt få ordning på alla grejorna i skåpet innan vi ska flytta allt igen... B)
Nimitz
såtenäs?? Info bitte..

salute.gif
Tengis
QUOTE (Nimitz @ Dec 30 2005, 23:53 ) *
såtenäs?? Info bitte..

salute.gif

ja vi skulle visst upp där på ngn övning....kommer inte på rak arm ihåg helt vad de va....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.