Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad krävs?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
zunx
Alltså, vad krävs från en person (för att dom ska få göra lumpen) rent fysiskt? Själv är jag ganska lång och smal (rätt klen också) så jag tvekar på att jag kommer att få rycka in. 7.gif

Det är inte så att få göra lumpen är min högsta önskan, men det vore en bra erfarenhet. Det är visserligen fyra år kvar för mig, så jag har väl tid att lägga på några kilon. ph34r.gif
Born
Plugga på och skaffa dig en bra grund och allmänbildning. Du har gott om tid att träna upp kroppen och hjärnan. Använd tiden väl så kommer du nog få en bra tjänst när du väl står där med en sur och bitter mönstringsförättare.

Tänk på, skolan och ditt civila liv i första, andra och tredje hand, sen kan du fundera på om det gröna livet är något för dig, och om du passar där. smile.gif

EDIT, fredagskvälllfingrar
zunx
Jag börjar gymnasiet till hösten och kommer prelimenärt gå på ett IT- gymnasium. Hur mycket påverkar din utbildning din tjänstgörning i FM? camo.gif
Kimster
Typ ingen. Det spelar mindre roll vad man går för linje/program i skolan. Det är mer hur du uppför dig där och VAD du åstakommer.

Ingen mening att spekulera mer tycker jag, det är för lång tid till du ska mönstra, för mycket kan förändras och hända med både dig och FM inom den tiden.
Petter
zunx
Är det John Bauer du ska gå på?
Jag går där och säger bara en sak: se till att idrotta annars kommer du blir riktigt slapp :P
zunx
Jo, det är John Bauer... Brukar ge mig ut på cykelrundor då och då. Men jag måste egentligen träna ännu mer.
Jesper86
QUOTE (Kimster @ Apr 8 2005, 22:00 )
Typ ingen. Det spelar mindre roll vad man går för linje/program i skolan. Det är mer hur du uppför dig där och VAD du åstakommer.

Ingen mening att spekulera mer tycker jag, det är för lång tid till du ska mönstra, för mycket kan förändras och hända med både dig och FM inom den tiden.

finns väl vissa utbildningar som är lite "bättre" att ha beroende på vilken tjänst man söker.

Har du t.ex. lastbilskort civilt så är det ganska stor chans att du får göra lumpen som lastbilschaufför. Men det är inte alltid pliktverket bryr sig om civila meriter banghead.gif
Kimster
Beror lite hur man ser det, men i generell bemärkelse så, nej.
Att man sen har ett "certifikat" motsv är en annan sak.

..och ja kanske någon enstaka befattning inom t.ex Hantverk/Mekaniker/Kock eller inom TolkS underlättar om man kommer från en viss utbildning. Men inga krav och det är oftast inget "avgörande" i antagningen i vad man har gått för utbildning inom grundskolan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.