QUOTE (Morkaii @ Apr 27 2005, 11:35 )
lite OT men om jag inte missminner mig helt omkom ett av de tidiga WW1 ässen Max Immelman under en testflygning med synkad ksp. Ksp:n synka fel och Immelman sköt sin propeller i småbitar vilket resulterade i en krasch som tog hans liv. Taskigt sätt för en luftens riddare att omkomma på den tiden

Källa: Manual till Wings till Amiga (som i på den gamle goe tiden)
Edit: källa
Immelmann omkom inte under någon testflygning. Hans Eindekker hade en synkroniserad ksp som var standard på typen och han hade flugit med den under en längre tid. Däremot var synkroniseringen relativt osäker och ibland sköts propellern av, detta skedde under flera årtionden: WWI, Spanska inbördeskriget, WWII.
Hur han dog 18 juni 1916 finns det två versioner på, dock var det inte under testflygning som sagt, utan under strid:
Tysk: Han sköt bort sin propeller/ planet bröts i sönder under sväng ( vanligt med E1)
Engelsk: Han sköts ned av korpral J Waller, som hävdade detta till döddagar. Han var skytt på en Fe2B.
Vad gäller bilderna ovan så måste M134an avfyrats under tp-läge, då det om jag minns rätt är omöjligt att vinkla vapnet i en sådan vinkel då det är i verkansläge. Detta gäller både de som har svängarm och räls.