Köpte några original G3 mag på ett överskottslager i närheten.
Magasinen var i princip oanvända, fick leta lite i lådan efter fina exemplar,
och jag gav 75 spänn st. (Fynd, jag vet...)
Någon som har erfarenhet av dessa "lättviktare"?
Är dom betydligt svagare med tanke på att dom är i aluminium?
Kan tänka mig att dom lätt blir buckliga...
Har provskjutit i AK4 och dom funkar utmärkt.
Inte fel med lite viktminskning - kan ju bära fler mag då...
/CF
Fu Kjellberg
Apr 6 2005, 21:55
Jag har också ett par alumag. Har inte haft problem.
Har magpul på alla mina mag och det skyddar ju också.
Får man fråga var det överskottlagret ligger?
Återkommer när jag köpt fler...
Lagret lär väl rensas snabbt annars!..
Skåneland är platsen.
Kan ju bli en quiz av detta!
Gissa Överskottslagret?!
--
Och ja - Magpul är givet.
Även på mina G3-mag...
Stämmer nog att dom skyddar en del också, iaf
slag och stötar underifrån.
Jag har använt alu mag i 2 år aldrig haft några problem med dom inte an bucka i dom .
Däremot har jag problem med kronans men dom går ju att byta in ( Fjädern fastnar).
Rune Frunkh
Apr 7 2005, 09:29
QUOTE (SISU @ Apr 6 2005, 22:10 )
Jag har använt alu mag i 2 år aldrig haft några problem med dom inte an bucka i dom .
Däremot har jag problem med kronans men dom går ju att byta in ( Fjädern fastnar).
OT
USSOCOM går över till plåtmagasin till M4 då de är mer tillförlitliga. (JDW 30 March 2005.)
/OT
Tror att jag är diskvalificerad till att tävla om vilket överskottslager det handlar om.. :P
Hoppas att en viss gruppchef och jag hinner dit innan CF har rensat hela lådan.
Fj Fjun
Apr 7 2005, 12:44
Inte så att överskottsbolaget ligger vid E22:an?
Nu är lagret av G3-magasin i ovannämnda Överskottslager tömt av undertecknad och viss gruppchef
Och visst hade du rätt Fj Fjun, det ligger alldeles intill E22:an i Rolsberga.
Sytare
Apr 23 2005, 19:13
Bliss, magasinsutjämning inom gruppen/plutonen eller?
Hur många magg la ni beslag på, och funkar de bra?
Hehe, får väl se hur mycket utjämning det blir i praktiken
Allt som allt så körde vi därifrån med 9 mag...
Har inte själv provat dem skarpt, men Cf112 har gjort det och varit klart nöjd.
De är ju betydligt lättare än motsvarande i plåt, all viktminskning är av godo.
MrSniper
Apr 24 2005, 11:31
Har använt mina lättvigs mag i ca 3 år utan problem. Har des utom ett 5 skotts mag. Har också ett komprosit mag.
I22 Vargen
Feb 27 2008, 12:53
QUOTE (MrSniper @ Apr 24 2005, 11:31 )

Har använt mina lättvigs mag i ca 3 år utan problem. Har des utom ett 5 skotts mag. Har också ett komprosit mag.
Komposit mag!? till G3/AK4 !?, inköpsställe frågas....
När nu tråden kom upp till ytan igen så kan jag tillägga att vi gick samman och beställde hem 100st alumag från USA, därefter ytterligare en omgång. Med frakt och tull (suck) så landade dom på ca 40 spänn styck. Varierande skick från mint condition till viss patina, men samtliga var brukbara.
QUOTE (cf112 @ Feb 27 2008, 14:28 )

När nu tråden kom upp till ytan igen så kan jag tillägga att vi gick samman och beställde hem 100st alumag från USA, därefter ytterligare en omgång. Med frakt och tull (suck) så landade dom på ca 40 spänn styck. Varierande skick från mint condition till viss patina, men samtliga var brukbara.
Varför köpa europeiska prylar från USA? I Tyskland är tillgången på mycket billiga mag (stål som alu) väldigt god.
Det var bara lättast att hitta säljare i USA. Helt annat utbud på nätet, och ett begripligt språk. Att dollarn står rekordlågt gör ju inte heller något.
QUOTE (cf112 @ Feb 27 2008, 21:48 )

Det var bara lättast att hitta säljare i USA. Helt annat utbud på nätet, och ett begripligt språk. Att dollarn står rekordlågt gör ju inte heller något.
Google.de med "visa bara tyska sajter" är en bra start. Babelfish fixar biffen om den tyska shoppen inte finns på engelska. Dessutom slipper du ju både tull och svensk moms om du handlar inom EU. Jag har sett G3-mag för under tian, där det enda som tillkommer är fraktkostnaden.
/OT
traktorspaning
Mar 24 2008, 19:18
Vill bara skicka in en kommentar till läsare av tråden som funderar på att köpa ALU mag. Du får inte använda dem till ditt tjänstevapen! Vissa kontrar med att man inte får använda magpull heller.
Varför jsut ALU mag? borde vara för all "icke tilldelad" materiell då.
Nifelhel
Mar 24 2008, 20:06
QUOTE (Berg @ Mar 24 2008, 19:53 )

Varför jsut ALU mag? borde vara för all "icke tilldelad" materiell då.
För att denna tråden handlar om just magasin i aluminium.
Och traktorspaning har rätt i sitt uttalande.
Nog om detta, åter till ämnet!
/Nifelhel - Blågul
Rainman
May 7 2008, 12:09
QUOTE (traktorspaning @ Mar 24 2008, 19:18 )

Vill bara skicka in en kommentar till läsare av tråden som funderar på att köpa ALU mag. Du får inte använda dem till ditt tjänstevapen! Vissa kontrar med att man inte får använda magpull heller.
Det är helt rätt!
Men många som har detta intresse gillar att "kitta" upp sig.
Får väll erkänna att jag själv är ägare till ett antal Alu mag. men dom ligger hemma i mitt lilla mob förråd och används ytterst sälland.
Dom har används

vid en del B-styrka uppdrag och har då funkat bra!
Munken_swe
May 8 2008, 14:45
Vad väger aluminiummagasinen?
QUOTE (Munken_swe @ May 8 2008, 14:45 )

Vad väger aluminiummagasinen?
Med ett plåt och ett alu i varje hand uppskattar jag vikten till ungefär hälften.
edit:
SSA Gunny vägde, och plåtmag väger ca 250g medan ett alu ligger på ca 60g, så det är ungefär 1/4 av vikten, inte hälften.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.