Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PSO på m96?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pilsner
Ok, Jag funderar på att kränga på ett ryskt PSO sikte på Arme mausern. Knäppt eller inte så har jag endel funderingar över detta.

1. Hur stor skillnad är det på kulbanorna mellan de två kalibrarna(6.5 och 7.62R). Jag vill kunna utnyttja kulbanekompen.

2. Är det någon som provat att göra detta, blir det bra med ett sidmonterat sikte ala SVD på en M96?

3. Vem kan göra sånt bra?

tack på förhand
Inf
1 Tillräckligt stor skillnad för att du inte ska ha någon större nytta av kulbanekompensatorn
2 Det finns säker någon amerikan som har provat, det finns en hel del gamla 96or och PSOar där. Det kommer nästan med säkerhet INTE bli bra totalt sett.
3 Alla någorlunda kompetenta smeder kan göra någon slags lösning, men det kommer nog inte bli bra.
Slutsats: m96 är ett charmigt gevär med mycket historia som rätt använt kan fungera än idag. PSO är ett någorlunda robust militärt kikarsikte. Det två trivs inte ihop.

Om du vill göra något år 96 an finns det olika vägar att gå och det hela beror givetvis på vad du ska använda geväret till. En enkel men kanske inte helt bra lösning är att köpa ett fäste att sätta fast i ordinarie riktmedlet. Där kan du sedan fästa ett rödpunktssikte eller en kikare med långt ögonavstånd (scoutkikare). Då har du inte heller förstört den fina bit historia som 96: an är. Det finns många andra billiga gevär med större utvecklingsmöjligheter än en 96a, men det beror som sagt vad du ska ha det hela till.
Fäste:
http://secure.armorholdings.com/b-square/mauser.html
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.